سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۵

ریشه حذف صفرها از پول ملی چیست؟

پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب: 682374
در حالی بررسی حذف چهار صفر از پول ملی، در دستور بررسی دولت قرار گرفته است، که بسیاری از کارشناسان معتقدند این طرح لازم است در دوره ثبات اقتصادی به مرحله اجرا در بیاید.
ریشه حذف صفرها از پول ملی چیست؟
به گزارش جهان نيوز، این اولین باری نیست که حذف صفر از پول ملی در دستور کار است، در سالیان اخیر بار‌ها و بار‌ها چنین طرحی در دستور کار قرار گرفته، اما هیچ گاه به مرحله اجرا نرسیده است، داستان حذف صفر از پول ملی و تغییر واحد پولی در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد چنان جدی شد که بانک مرکزی نسبت به نظر سنجی اینترنتی در خصوص تغییر واحد پول ملی ایران نیز اقدام کرد، اما دستاورد هیچ بود چرا که تلاطمات اقتصاد مانع از ورود جدی به این موضوع شد.

حالا، اما در وضعیتی که اقتصاد ایران با فشار شدید ناشی از تشدید تحریم‌ها از یک سو و بی ثباتی در بازار ارز و جهش تورمی از سوی دیگر روبروست، دوباره بحث حذف چهار صفر در قالب لایحه پیشنهادی بانک مرکزی به دولت در دستور کار قرار گرفته است. پیش بینی شده است از زمان تصویب این لایجه عملیات تغییر اسکناس‌ها و سکه‌ها به مدت ۲۴ ماه اجرایی شود.

ریشه حذف صفر‌ها چیست؟
حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: من فکر می‌کنم باید کمی فراتر نگاه کرد. اصلا سئوال اساسی این است که ریشه حذف صفر‌ها چیست؟ این اقدام به بعد از جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد و تاکنون حدود ۵۰ کشور از این روش استفاده کردند، اما مگر چند کشور در این حوزه موفق بودند؟ فکر می‌کنم همان طور که آقای هاشمی گفتند یکی از مهمترین موارد اتفاقا اصلاح زیربناهاست، چون من هم معتقدم که صفر‌ها باز می‌گردند. این یعنی تشدید بحران. شما تا وقتی عوامل ایجاد صفر‌ها را از بین نبرید نمی‌توانید صفر‌ها را بردارید.

وی افزود: همین ترکیه در همسایگی ما ۶ صفر از مقابل پولش برداشت، اما گزارش کارشناسی "درویش”، وزیر اقتصاد ترکیه را باید خواند تا دلیل توفیق این کشور را دریافت.

حذف صفر راهکار نیست و باید عوامل ایجاد صفر از میان برود. نکته اینجاست که من با وجود ارتباطاتی که دارم هنوز نتوانسته‌ام گزارش کارشناسی بانک مرکزی را مطالعه کنم تا ببینم چرا چنین تصمیم اتخاذ شده است.

او با تاکید بر اینکه شرایط تحریمی مناسب حذف صفر از پول ملی نیست، در پاسخ به این سئوال که آیا کشور‌هایی هستند که در این شرایط دست به حذف صفر زده باشند؟ گفت: بله ونزوئلا و روسیه. البته بهتر که نشدند هیچ در اصل وضعیتشان بدتر هم شد.

معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: باید دید حذف چهار صفر از پول ملی نقطه ابتدایی حرکت است یا نقطه پایانی اصلاحات، پاسخ صریح من این است که حذف صفر در پایان اصلاحات اقتصادی اجرایی می‌شود و ما هنوز به مرحله اصلاحات ورود نکرده‌ایم. مشروح نشستی که پیش از این در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی با حضور حیدر مستخدمین حسینی و بها الدین حسینی هاشمی برگزار شد، اینجاست.

پول بدون صفر قوی‌تر است؟
در حالی که مخالفان دستاور حذف صفر را هیچ می‌دانند، برخی موافقان حذف چهار صفر از پول ملی از تقویت قدرت پول ملی در جهان و بازگشت اعتبار و آبرو به پول ایران سخن می‌گویند این در حالی است که تجربه آزموده شده برخی کشور‌ها در این حوزه بازگشت دوباره صفرها، در مدت زمانی کوتاه است. زیمباوه و ونزوئلا، نمونه‌های عینی و روشن چنین وضعیتی هستند، صفر‌های رفته از پول ملی این کشور‌ها در مدت زمانی کوتاه باز می‌گردد و دوباره شرایط غیر عادی بر اقتصاد حکمفرما می‌شود.

نکته اینجاست که پیش از این لایحه‌ای در خصوص تغییر واحد پول ملی ایران از ریال به تومان در دولت مصوب شد که در ذات خود حذف یک صفر را در پی داشت، اما به نظر می‌رسد با این لایحه، لایحه پیشین از دستور کار خارج شده است.

منبع: آرمان اقتصادی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این طرح ریشه ای نداره تنها دلیل اجراش هم سرگرم کردن مردم تا سال 1400
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
اینکار نوعی پاک کردن صورت مسئله ، بجای رفع مشکل است و علاوه بر بی اعتبار کردن پول ملی ، موجب تورم بیشتر هم خواهد شد !!
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
اینکار نوعی پاک کردن صورت مسئله ، بجای رفع مشکل است و علاوه بر بی اعتبار کردن پول ملی ، موجب تورم بیشتر هم خواهد شد !!
Iran, Islamic Republic of
تا .........مفلس درنماند!
آدمیزاد
Colombia
چون مردم ایران چه پیش از انقلاب چه پس از آن ، در شمارش های پولی همواره بجای ریال از تومان بکار برده اند پس همیشه مردم یک صفر را انداخته اند ، دستکم بیایند واحد پولی را رسما همان تومان کنند و یک صفر را رسما بردارند که با واقعیت همسو شود .