جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
لبنان 24:

فرانسه در مدار بهبود روابط با حزب‌الله است

چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 682235
پایگاه خبری'لبنان 24' با اشاره به تلاش فرانسه برای بهبود روابطش با حزب الله لبنان به عنوان یکی از ارکان مهم سیاسی در این کشور نوشت: پاریس در تلاش است که روابط حسنه ای میان حزب الله و اتحادیه اروپا برقرار شود.
فرانسه در مدار بهبود روابط با حزب‌الله است
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، این پایگاه لبنانی در ادامه گزارش خود افزود: ماهیت رابطه حزب الله و فرانسه که در ابتدا از طریق کانال های محدود و در شرایطی معینی انجام می شد، به تدریج گسترش یافته و شرایط باعث شده که این رابطه امروز ابعاد و زوایای مهم تری داشته باشد. 

رابطه دوستانه فرانسه با حزب الله طی چند ماه اخیر نمایان و آشکار است. جلسات گفت و گو میان دو طرف قبل از تشکیل دولت لبنان به منظور متقاعد کردن حزب الله برای واگذاری وزارت بهداشت به نفع هر وزارت دیگری که می خواهد، نخستین تجلی ارتباط بین پاریس و حزب الله بود. 

چند ماه گذشته، هماهنگی میان حزب الله و فرانسه به سطح سفیر و شورای روابط خارجی رسید و دو طرف هر ماه دیدارهای منظمی برای هماهنگی و تبادل نظر درباره بسیاری از مسائل داخلی لبنان داشتند. 

پاریس به مناسباتش با حزب الله به منزله کانالی برای گفت و گو میان حزب الله و اتحادیه اروپا نگاه می کند. 

پایگاه خبری لبنانی نوشت: فرانسه مایل است که با وجود درج شاخه نظامی حزب الله در فهرست تروریسم، روابط دوستانه ای میان اتحادیه اروپا و این حزب برقرار شود. 

لبنان 24 افزود: در چند هفته گذشته و پس از اینکه انگلیس حزب الله را سازمان تروریستی معرف کرد، خبر دیدار 'محمد فنیش' وزیر لبنانی (از مقامات برجسته حزب الله) با سفیر فرانسه در بیروت منتشر شد. پاریس با این اقدام نشان داد که سیاست هایش در خاورمیانه جدای از سیاست های انگلیس است. 

فرانسه قصد داشت با این پیام، اعلام کند که سفیر این کشور با یک وزیر لبنانی نه یک مسئول حزب الله دیدار کرده؛ به این معنا که رابطه با مقامات سیاسی حزب الله در منطقه 'حاره حریک' بیروت، در واقع رابطه با یکی از ارکان مهم تشکیل دهنده سیاست در لبنان است. 

البته که اقدام انگلیس در درج نام حزب الله در فهرست تروریسم که آمریکا نیز با آن هم سو بود، در تقویت مناسبات پاریس و حزب الله نقش داشت. 

این مسئله باعث ایجاد تنش میان لندن و پاریس شده به نحوی که فرانسه تصور می کند اقدام اخیر انگلیس علیه حزب الله، ممکن است ضربه سنگینی به روابطش با قوی ترین سازمان نظامی در منطقه وارد کند . 

در همین حال موضوع 'تبادل اطلاعات' امنیتی میان طرفین را که پاریس و سراسر اروپا از آن بهره می برند، دچار مشکل کند؛ زیرا پاریس از طریق همین تبادل اطلاعات با حزب الله بود که توانست به اسامی شماری از جنگجویان خارجی که در کنار 'داعش' می جنگند و برخی از مهاجران که تهدیدی برای امنیت اروپا به شمار می رود، دست یابد. 

لبنان 24 افزود: از این جهت پاریس نمی خواهد قدرت تاثیرگذاری خود را بر حزب الله از دست بدهد و از این جهت می کوشد زمینه های هماهنگی دو طرفه را تقویت کند. 

پایگاه خبری لبنانی اضافه کرد: بهبود مناسبات فرانسه با حزب الله، به جهت تمایل پاریس برای بازگشت به عرصه سیاسی لبنان است، زیرا معتقد است که حزب الله از ارکان تاثیرگذار در این کشور است که نمی توان آن را نادیده گرفت و با توجه به اوضاع سیاسی لبنان که توازن آن به نفع حزب الله است، هماهنگی با این حزب بهتر از نبرد با آن است. 

این پایگاه نوشت: هماهنگی میان پاریس و حزب الله، مسائل مختلفی را شامل می شود که مهم ترین آن، مسائل امنیتی مرتبط با سوریه و مهم تر از آن ثبات و استقرار در لبنان است. این ثبات به معنای ثبات امنیتی، نظامی و اقتصادی است. 

فرانسه در همین حال نگران است که با متشنج شدن اوضاع لبنان، بار دیگر باعث مهاجرت گسترده از طریق دریای مدیترانه به سمت اروپا شود؛ از این رو پاریس می کوشد ضمن هماهنگی با حزب الله، امتیازاتی از آن در ارتباط با کنفرانس اقتصادی کمک به لبنان (سیدر) بگیرد و همچنین به سبب تداوم ارتباط با حزب الله و اسرائیل می کوشد تنش ها میان دو طرف را کاهش دهد. 

لبنان 24 افزود: اما پرونده نفتی که پاریس مد نظر قرار داده، نقش اساسی در تثبیت روابطش با حزب الله بازی می کند. از این رو در صورتی که فرانسه روابط متشنجی با هر یک از ارکان های سیاسی در لبنان داشته باشد، نمی تواند از مجرای نفت و گاز وارد عرصه لبنان شود. 

برخی از تحلیلگران معتقدند که فرانسه و اتحادیه اروپا تمایلی نداشتند که شاخه نظامی حزب الله در فهرست تروریسم قرار بگیرد، اما به سبب یک رویداد امنیتی که 10 سال قبل در یکی از کشورهای اروپایی رخ داد و حزب الله در آن متهم شد، پاریس مجبور شد در برابر رقیب خود با تروریستی خواندن شاخه نظامی حزب الله موافقت کند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *