کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تغییر روند تصمیم گیری مغز امکان پذیر شد

27 فروردين 1398 ساعت 15:43

مطالعات اخیر محققان دانشگاه پلی موث در انگلیس نشان می‌دهد با استفاده از امواج مافوق صوت کم‌شدت، می‌توان فعالیت مغز را در بخش‌هایی به طور بازگشت‌پذیر تغییر داد و این دستاورد می‌تواند در روند تصمیم‌گیری مغز موثر باشد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایرنا، پایگاه خبری مدیکال اکسپرس گزارش داد: محققان با مطالعه روی میمون‌های ماکائو که نوعی نخستی سان هستند، دریافتند تفکر خلاف واقع با بخش جلویی مغز موسوم به قشر سینگولیت قدامی ارتباط دارد. محققان نشان دادند با هدف‌گیری نورون‌های موجود در این بخش از مغز با استفاده از امواج مافوق صوت کم‌شدت می‌توان فرآیند این نوع تفکر را تغییر داد. 

تفکر خلاف واقع یک فرآیند شناختی بسیار مهم است که انسان‌ها و جانوران با استفاده از آن نه تنها بر اساس تجربیات موجود بلکه از طریق مقایسه این تجربیات با رخدادهای جایگزین، اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند. 

محققان دریافتند درصورتی که نورون‌های قشر سینگولیت قدامی به درستی کار نکنند، تفکر در خصوص رخدادهای جایگزین امکان‌پذیر نخواهد بود حتی اگر چنین رخدادهایی کاملا در دسترس باشند. به اعتقاد محققان، این پدیده در مورد برخی بیماری‌های روانی که موجب بروز رفتارهای ناکارآمد در افراد می‌شود، رخ می‌دهد. 

به گفته محققان، این تحقیقات که برای اولین بار در جهان انجام شده، از دو جهت دارای اهمیت است. اول این که محققان توانستند نقش حیاتی قشر سینگولیت قدامی را در انتخاب بهترین گزینه در زمان تصمیم‌گیری مشخص کنند. دوم این که محققان نشان دادند با استفاده از امواج مافوق صوت کم‌شدت می‌توان فعالیت مغز را در بخش‌هایی از مغز به طور بازگشت‌پذیر تغییر داد. 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است. 


کد مطلب: 682062

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/682062/تغییر-روند-تصمیم-گیری-مغز-امکان-پذیر

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com