جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۶۹
صفایی فراهانی:

دور کشور دیوار کشیدیم/ مثل غزه شده‌ایم!

سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 681900
شما فکر کنید غزه که اسرائیل دور آن را محاصره می‌کند تونل می‌زند و از زیر دیوارها آن‌طرف می‌رود، ما هم گاهی اوقات تونل می‌زنیم، اما این تونل هزینه دارد.
دور کشور دیوار کشیدیم/ مثل غزه شده‌ایم!
به گزارش جهان نيوز، «محسن صفایی‌فراهانی»، از فعالان اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در یک مصاحبه با اعتماد آنلاین پس از سر دادن مرثیه‌های فراوان پیرامون وضعیت اقتصادی و تأکید بر غارت‌زدگی و مصیبت‌زدگی و اینکه یقیناً هیچ چشم‌انداز مثبتی در مقابل اقتصاد ایران قرار ندارد! گفته است: -ایران به دور خود دیوار- کشیده است، شاید به نظر نیاید. دیوار را که نباید به‌صورت فیزیکی باشد! بکشیم. وقتی تصمیمات کشور موجب می‌شود که حتی کوچک‌ترین فعالیت های اقتصادی با دنیا محدود شود، به معنی این است که دور کشور دیوار کشیده‌ایم. وقتی‌که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست وارد ایران شود، هیچ بانکی حاضر نیست با ایران نقل‌وانتقال پول کند، هیچ‌کسی حاضر نیست به ایران راحت جنس بفروشد و همه‌چیز را داریم از سیستم زیرزمینی و دلالی و… حل‌وفصل می‌کنیم، این عملاً همان دیوار است.

او در ادامه می‌افزاید: شما فکر کنید غزه که اسرائیل دور آن را محاصره می‌کند تونل می‌زند و از زیر دیوارها آن‌طرف می‌رود، ما هم گاهی اوقات تونل می‌زنیم، اما این تونل هزینه دارد. بعد هم مگر چقدر می‌شود از این تونل جنس آورد. این‌ها فرق ندارند، آنها یک اشل کوچک هستند و ما اشل یک کشور ۸۰ میلیونی هستیم. این تونل‌هایی که می‌زنیم تا بتوانیم به‌وسیله آن برخی فعالیت‌ها را انجام دهیم و بعضی از دوستان می‌گویند که ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم مثل همان تونل است که زیر دیوار می‌زنیم و می‌گوییم یک‌جوری نبینند و ما برویم آن‌طرف یک کاری انجام دهیم و برگردیم، بیاییم. منتها می‌خواهیم یک کشور را اداره کنیم، قرار نیست که یک فقط مشکل یک خانواده را حل کنیم.

صفایی فراهانی در بخش دیگری از صحبت‌های ناامیدانه خود گفته است:
وقتی که سیستم آن‌قدر مشکلاتش زیاد می‌شود، طبیعی است که عوامل حکومتی هم سعی به سوءاستفاده می‌کنند. به همین دلیل است که شما در طول یک دهه گذشته رشد فساد در اقتصاد ایران را یک رشد بسیار فزاینده می‌بینید. در کشور ما دیگر از بحث زیرمیزی و این حرف‌ها گذشته؛ یعنی هر روز یک رکورد هزارمیلیاردی را در یک دعوای جدید، یک افشاگری جدید یا یک دادگاه جدید حجم بزرگ‌تری از پول را می‌بینید که غارت و از کشور خارج شده است!

بر پایه گزارش مشرق، تمام اظهارات صفایی فراهانی در مقابل دو حقیقت مهم وجود دارد: یکم: اگر دولت آقای روحانی فقط و فقط نظارت جدی‌تری بر قیمت‌ها می‌داشت؛ بازار این صحبت‌های سیاه‌نمایانه کساد می‌شد. (از همین روست که برخی از احتمال عمدی بودن عدم نظارت بر قیمت‌ها سخن می‌گویند.)

به سخن دیگر اینکه اقتصاد ایران اگرچه دچار مشکلاتی قابل رفع هست اما علیرغم تمام مرثیه‌های صفایی‌فراهانی در جایگاه یکی از بهترین ضریب‌های جینی و قدرت‌های خرید (PPP) در جهان قرار دارد.

دوم: اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران به گواه تمام کارشناسان، بیش از ۳۰ درصد نیست. عددی که می‌توان نگاه واقع‌بینانه‌تری را نسبت به صحبت‌های صفایی‌فراهانی ایجاد کند.

به سخن دیگر اینکه خوب بود آقای صفایی‌فراهانی در دوران زندان خود، اندکی به مطالعه هم مشغول می‌شدند تا اینگونه مجبور به تقلای منفی برای کتمان واقعیت‌ها نشوند.

در بحث فساد نیز آقای صفایی‌فراهانی گویا این حقیقت ساده را نمی‌داند که اعداد اعلامی در تیتر پرونده‌های مفاسد اقتصادی، عدد حجم فعالیت است نه عددی که دزدها آنرا برده باشند!

ضمن اینکه مشخص نیست چرا صفایی‌فراهانی به جای خوشحالی از برخورد با مفاسد در کشور؛ اینطور به بیان صحبت‌های غلط و غیر عقلانی اصرار دارد؟

پیرامون اظهارات عامدانه! آقای صفایی ذکر این نکته ضروریست که او کشوری را با غزه مقایسه کرده است که هجدهمین اقتصاد جهان است، توانسته ارزان‌ترین نان، سوخت و مالیات را به مردم خود ارائه کند، هژمونی خود را از دریای فارس تا سواحل مدیترانه گسترش داده است، اسرائیل و آمریکا را در چندین جنگ نیابتی شکست داده، چندین کشور همسایه و غیر همسایه را در ذیل حمایت‌های امنیتی و اقتصادی خود دارد، اثر تحریم‌های ۱۰۰ درصدی آمریکا را به کمتر از ۳۰ درصد رسانده و علیرغم کارشکنی‌های صریح یک جریان سیاسی خاص در داخل خود در عرصه‌های امنیتی و اقتصادی؛ اما در چهلمین سال از عمر خود تبدیل به هجدهمین اقتصاد جهان به لحاظ قدرت خرید شده است.

بدیهیست که دانستن حقایق فوق می‌تواند پاسخ به این سؤال باشد که چرا محکومان فتنه ۸۸ چند سالیست بر نظریه‌پردازی اقتصادی یا به عبارت بهتر بر سیاه‌نمایی اقتصادی تأکید دارند؟!

پی‌نوشت: برخی معتقدند این حرف‌های سیاه‌نمایانه، قرار است نقش هیزم را در فتنه اقتصادی ایفا کند.

در کنار اظهارات عجیب صفایی‌فراهانی؛ برخی دیگر از اصلاح‌طلبان نیز به مردم گِرای حضور در خیابان، خشونت فیزیکی و بی‌ثبات‌سازی را داده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دقیقا درست گقته
Iran, Islamic Republic of
...
سعید110
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان هم شعار می دهند، نه غزه نه لبنان، جانم فدای دلارهای نفتی ایران!
برجاااام و ما ادراک ما برجام؟
Iran, Islamic Republic of
پس آن برجامی که می گفتید همه مشکلات را لغو می کند نه تعلیق، چه شد؟ اولاً :اگر دور خودمان دیوار کشیدیم همین اصلاح طلبان با ؟آن برجامشان باعث شدند ثانیاً پس مردم عراق چگونه می آیند به مردم سیل زده کمک می کنند؟ پس اولین کار برای مقابله با اصلاح طلبان و غربگراها این است که از برجام خارج شویم یک لگد هم به FATFبزنیم و دستمان را از زانوی خودمان بگیریم بلند شویم.
سید
Iran, Islamic Republic of
اگر از خرابکاریهای این اقا و دوستان اصلاح طلبش خبر میداشتید اینجور حرف نمیزدی بلکه میرفتی و یقه خودشون رو میگرفتی...!
Iran, Islamic Republic of
اين اقا هيت مديره فراب و مپنا و اب نيرودر زمان سد سازي بوده
دروغ بزرگ
Iran, Islamic Republic of
مشکل کشور نبود حصار است، اگر حصار بود شما اینقدر زبانتان بر علیه کشور نمی چرخید و لال شده بودید.
Iran, Islamic Republic of
جمع کنید بابا کاسه کوزه رو چند بار میخواید مردم رو با کلمه " دیوار کشیدن" گول بزنید یه خرده حداقل خلاقیت به خرج بدید
گربه نره و روباه مکار هم که میخواستن سر پینوکیو کلاه بذارن هر قسمت شگردشونو عوض میکردن ولی اصلاح طلبا انگار دیگه خلاقیتشونم از دست دادن
حسین ف
Iran, Islamic Republic of
ایشان دقیقا میخواد از این تونلها بره پیش مصیح علینژاد
Qatar
موافقم صد در صد
Iran, Islamic Republic of
چه دلار هاي مفتي اين چهل سال كاسب شدي در شركتهاي خصولتي
Iran, Islamic Republic of
شركتهاي مانند پترو پارس و فراب و اهاب و مپنا و مهاب قدس و الي ماشالله ديگر اين اقا عضو هيات مديره بوده و هست كه همه دربحث اب و انژي هستند
Iran, Islamic Republic of
چرا ال سي هاي ارزي به بهانه خريد تجهيزات كه توسط اين اقا باز و باعث خروج ميليارد ها دلار از مملكت شده در محاكم قضايي بررسي نميشود
Iran, Islamic Republic of
رفته جيب اقا زاد ها و در حال عشق و حال در امريكا و اروپا
Iran, Islamic Republic of
چه بخور بخوري اين كشور توسط مخالف نما ها
Iran, Islamic Republic of
حالا مگر نه این است که باید یقه شما و جناح اصلاح طلب را بچسبیم و مطالبه رفع تحریم و چرخیدن سانتریفیوژ و چرخ اقتصاد را از شما داشته باشیم حالا زبان در آورده اید که حواس مردم را از مقصر اصلی پرت کنید؟؟ وای بر شما از روزی که خدا پرده ها را کنار بزند به خانم علینژاد سلام برسانید.
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
دیوار دور کشور کشیده نشده. دیوار دور ذهن اصلاح طلب ها کشیده شده و در توهم بسر می برند. شش سال وقت گرانبهای این کشور را با تمایل به غرب نابود و کشور را تضعیف کردند ...
یکی از مردم
Iran, Islamic Republic of
اگه میشه تورا به خدا دست از سر مردم بردارید ...
علی
United Kingdom
ایشون درست میگویند. این شما هستی که انگار در توهم و فضای بسته ذهنی خودت داری حرف میزنی.....
علی
United Kingdom
جالبه. همونطور که خودم نوشته بودم. از ده سطر نظر من فقط دو جملش منتشر شد. کاملا دلیلش واضح که چرا نظری مثل منتشر نمیشه. نه توهین کردم. نه افترا به کسی بستم. و نه هیچ مورد دیگر. البته دلیلش را نوشته بودم که منتشر نشد. عدم تمایل به اگاه شدن ذهن مخاطبان خاصتون با نظرات متفاوت. این تنها دلیل. والا من بارها دیدم فحاشی ها منتشر شده.
Iran, Islamic Republic of
دراصل دیوار ذهنی خودشون با معماری رئیس فتنه خاتمی وآرشتیکتی مهندسشون میر بی بی سی را بست به کل کشور می دهند یکی نیست بگو که برا شما ها که خیلی خوبه به ثروت هایی دست یافتید تو این رانت خوری عجیب پهلوی هارا هم روسفید کرد.
Iran, Islamic Republic of
با این تفاوت که غزه یکی مثل ما هست که از پول نفت مون بهش بدیم ولی کسی نیست به داد ما برسه
Iran, Islamic Republic of
حرف حساب زده
سلام
Iran, Islamic Republic of
معنی حرف درست و حرف حساب را هم فهمیدیم. اگر فقط به مشکلات نگاه کردی می شود حرف حساب و اگر درست با موضوع برخورد کردی می شود تنگ نظری. بابا دست از این دوروئی بردارید. اصلا یک سئوال: کسانی که به حرفهای این آقا نظر مثبت داده اند، ممکن است بفرمایند چگونه به این نتیجه گیری رسیده اند که آقای صفائی یک آدم استراتژیست در موضوعات اقتصادی هستند؟
Qatar
شما تا حالا کار اقتصادی با خارج کشور انجام دادی تا حالا یه تن جنس به خارج خارج کشور فروختی یا خریدی ببینی چه خبره
Iran, Islamic Republic of
اين اقا از عوامل تصرف سفارت امريكاست كه اين نونو در زمان نامناسب و با افراد ناجور تو دامن مردم ايران گذاشت الان هم دم از مخالف نمايي ميزند اي كاخ نشين دستت رو شده
Iran, Islamic Republic of
تصرف سفارت آمریکا در زمان خودش کار درستی بود و مشکلات کشور امروز کشور هیچ ربطی به آن ماجرا ندارد..
Iran, Islamic Republic of
بجز اينكه روسيه و تعدادي اصلاح طلب سود بردند چه دست اوردي داشت
Iran, Islamic Republic of
..
United States
استقلال برای کشور.
به فرمایش امام انقلاب دوم بود.....
Iran, Islamic Republic of
راي مردم در رفراندوم بود كه باعث استقلال شد نه بالا رفتن از ديوار يك ساختمان براحتي ميتوانستند در اين سفارتخانه را از راهش ببنديد و قطع رابط كنيد
United States
...
Iran, Islamic Republic of
حضور ميليوني مردم باعث اقتدار و استقلال است نه حمله تعدادي ناشناس بي شناسنامه و مشكوك به ديوار يك سفارتخانه
Iran, Islamic Republic of
روسیه را با اصلاح طلب غرب زده و فرصت طلب مقایسه نکن ببم...
روسیه اگر هم دنبال منافعش باشه طبیعیه و درعین حال در طی دوران پوتین ،خیانتی به ما نکرده ولی عناصر واداده داخلی درطی برجام و امثال برجام چه ها که نکردندو چه بلاها که بر سر اقتصاد نیامد
Iran, Islamic Republic of
قبول دارم اصلاح طلبان روي هر مفسدي را سفيد كردند
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد،رحیمی،بقایی،زنجانی،خاوری و...
United States
نه شرقی و نه غربی
امید بستن به خارج مرزهای کشور جهالت است و ثمره اش بطالت عمر!
Iran, Islamic Republic of
ميليونها كشته و مجروح و اسر و هزاران ميلياردها دلار خسارت اقتصادي
Iran, Islamic Republic of
حداقل پته نسل اول جاسوس ها را رو کردوامریکایی هارا چهل سال بیرون کرد..وهژومونی امریکا هم شکسته شد ...
Iran, Islamic Republic of
كدوم جاسوس همين 200 نفر دست اندركار اين حركت نابخردانه اكثر جاسوس درامدن
Iran, Islamic Republic of
از طرف دمكراتها و روسيه و مفت خورها كه بين ايران و امريكا را بهم بزنند و به عبارتي اب را گل الود و ماهي بگيرن به قيمت قرباني شدن جان و مال ديگران
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
صفایی فراهانی نقشی در اشغال سفارت نداشت و دانشجو هم نبود و متولد سال ۱۳۲۷ است!
صفایی فراهانی،مهندس پیش از انقلاب است که از پیش از انقلاب وارد بازار کار شده بود و با مهندس بازرگان هم همکاری داشت!
اطلاعات غلط خود را تصحیح کنید!
Iran, Islamic Republic of
...
United States
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
جواد
Iran, Islamic Republic of
...
سلام
Iran, Islamic Republic of
راست مى گويد مملكت را مى خواهند به فنا بدهند دستشان باز نيست،استاد از دلار بگو!از گوشت بگو!از بيكارى!تورم و........................اگر ديوار نباشد الان بايد چكمه خارجى را واكس بزنيم و البته براى اصلاح طلبان كه غربگدايى و غرب زدگى افتخار است.
United States
به قول مولانا:
ما در این انبار گندم میکنیم!
گندم جمع آمده گم میکنیم!!!
.
.
.
ار نه موشی دزد در انبار ماست
گندم اعمال چهل ساله کجاست!؟
اول ای جان دفع شر موش کن
وانگهان در جمع گندم کوش کن!


برای اینکه کشور به مرزهای توسعه و رفاه عامه برسه باید از هر ناخالصی پاک بشه!
ناخالصی اعم از جهالت و خیانت!!!
بهمن
Iran, Islamic Republic of
اقای فراهانی این به اصطلاح دیوار را مگر مردم کشیده اند که طلب کار هم هستید .از اول انقلاب اسم شما ودیگران را می شنویم . ازاین پست به پست دیگر .اتفاقا شماها ول کن نیستید . و مگر مردم تصمیم می گیرند . خود دولت با این ادا اطوارها ودیگر دولت ها کم وبیش .ولی این دولت دیگر شورش را در اورده . همه گند ها را می زنید وما ها را مقصر می دانید . ان عده ای را اگر مرد هستی بگو چه کسی دیوار کشیده . چرا همه می گویید بعدا می گم
Iran, Islamic Republic of
.... الكي ميگن ما با نظام مخالفيم
Germany
بابا این آشغالها را از کشور بریزید بیرون.
Iran, Islamic Republic of
شما دور خزانه ديوار كشيديد تا مردم عادي از ان محروم شوند
Netherlands
آقای فراهانی کاملا درست میگه....!!!!
Iran, Islamic Republic of
فضول بردن جهنم گفت هیزمش خیس است
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ ﴿۱﴾ چون منافقان نزد تو آيند گويند گواهى مى‏ دهيم كه تو واقعا پيامبر خدايى و خدا [هم] مى‏ داند كه تو واقعا پيامبر او هستى و خدا گواهى مى‏ دهد كه مردم دوچهره سخت دروغگويند (۱) اتَّخَذُوا أَيْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۲﴾ سوگندهاى خود را [چون] سپرى بر خود گرفته و [مردم را] از راه خدا بازداشته‏ اند راستى كه آنان چه بد مى كنند (۲) ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا فَطُبِعَ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَفْقَهُونَ ﴿۳﴾ اين بدان سبب است كه آنان ايمان آورده سپس به انكار پرداخته‏ اند و در نتيجه بر دلهايشان مهر زده شده و [ديگر] نمى‏ فهمند (۳)
وزوزخان
Iran, Islamic Republic of
لابد شما رو برای بالا رفتن از این دیواری که فرمودید وسط فتنه 88 انداختن قاطی باقالیا؟ ببین اگه با سیف هم تمیزش کنی پاک نمیشه. چی رو تطهیر میکنی بزرگوار؛ خودت یا اسرائیل؟؟؟؟
United States
اگر دیواری هم بوده شالودهاش را خائنین فتنه ۸۸ گذاشته اند که اربابشان صهیونیسم جنایتکار دیوار را روش بچینه. شما خائنین و آثار خیانتتان در حق این مملکت فراموش نمیشود هر چه هم که خودتون را به در و دیوار و کوچه علی چپ بزنید.
محمد
France
ملت را بدبخت کرده اند
Iran, Islamic Republic of
من نمیدونم ایناچراتوی«غزه»موندن....؟؟؟؟!!!!
خوب چرانمی رین بیرون؟؟؟؟*
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
نادر
Iran, Islamic Republic of
كدام برخورد با مفاسد ؟ .... ابر بدهكاران بانكي همه بدهي هايشان را بازگرداندند ؟ كدام سياه نمايي؟ همه مردم از دست سياست هاي شما نا اميد هستند .
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
فسیل های اصلاح طلب ، که دست و پای غریقانه می زنند !!
Iran, Islamic Republic of
.....
مصالحه بس است
Canada
واقعا صبر ملت تمام شده...... به زودی بر علیه زورگویان و حقه بازان و رانتخواران مستقیما وارد عمل خواهند شد. آتش به اختیار....!!!!
Qatar
اگر کار اقتصادی با خارج کرده باشید متوجه میشید که کاملا کاملا درست گفته
اگر هم که کار اقتصادی با خارج کشور نکرده باشید که اصلا متوجه نمی شوید که چه خبره و چه دیوار بتنی داره ساخته میشه کم کم
زمانی
Iran, Islamic Republic of
....