کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

متهم: من وارد سیستم کثیف بانک مرکزی شدم!

27 فروردين 1398 ساعت 8:17

فقط بانک مرکزی! بانک مرکزی محور اصلی سه ساعت دفاعیات متهم ردیف اول پرونده البرزایرانیان با ۶ هزار شاکی بود. آنقدر بانک‌مرکزی را متهم کرد که قاضی صلواتی به رغم هشدار چندین‌باره خود مبنی بر عدم توهین به بانک مرکزی خطاب به وی گفت: خودت را عقل کل می‌دانی! بانک مرکزی کجا بحران‌سازی کرده است؟


به گزارش جهان نیوز، روزگذشته امیرحسین آزاد، مدیرعامل شرکت تعاونی ولیعصر متهم ردیف اول پرونده البرزایرانیان به اتهام افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، جعل امضا، مهر و خیانت در امانت در جایگاه قرار گرفت تا از خود دفاع کند. وی ادعا داشت بانک مرکزی خود اعلام کرده که می‌توانید تابلوی مؤسسه مالی و اعتباری فردوسی را نصب کنید، اما در ادامه اینگونه گفت که بانک مرکزی تلفنی یا همان شفاهی درخواست‌های خود را مطرح می‌کرده تا هر زمانی که خواست زیر حرفش بزند. 

آزاد در بخش دیگری از دفاعیات خود ادعا کرد، دادسرای پولی و بانکی چندین بار به بهانه فراری دادن وی را تهدید به بازداشت کرده. این در حالی است که خود در بین دفاعیه دائماً می‌گفت: من قصد فرار نداشتم و تا جایی همکاری می‌کردم که حتی تلفنی به اداره آگاهی احضار می‌شدم. 

این متهم که در عمده دفاعیه خود سیستم بانک مرکزی را مسبب حضورش در دادگاه می‌دانست، ادعا داشت: ۱۰۰بار نامه به مسئولان بانک مرکزی نوشتم، اما کسی گوش نداد. البته خودم هم مقصر هستم و این بازداشت‌ها حق من است، چون وارد یک سیستم کثیف در بانک مرکزی شدم. هرکجای دنیا بروید حساب و کتاب دارد، اما بانک مرکزی فقط یک سایت دارد که اعلام کند، چه کسی مجوز دارد و چه کسی ندارد! مگر شفاف‌سازی بد است، چرا شرایط‌ها را اعلام عمومی نمی‌کنید و اگر دنبال دلال بازی نیستید باید شفاف‌سازی را انجام دهید. 

وی از یک‌سو بانک مرکزی را متهم به فساد و غیرشفاف عمل‌کردن کرد و از سوی دیگر ادعا داشت: بانک مرکزی به برخی دیگر از مؤسسات نورچشمی بدون مجوز، کاری ندارد. متهم مؤسساتی، چون نور و کوثر را مورد اشاره قرار داد و ادعا کرد به دلیل رانت و نفوذ نداشتن نورچشمی نبوده تا مورد حمایت قرار گیرد و بانک مرکزی با فضا‌سازی علیه آن‌ها درصدد حمایت از نورچشمی‌های خود است. 

اظهاراتی که با پاسخ قاضی صلواتی مواجه شد و خطاب به وی گفت: شما یک‌جانبه به دادگاه می‌روی، به بازپرس، دادسرا و بانک‌مرکزی هرچه دلت خواست گفتی. شما به واسطه پدرخانمت که استاندار بندرعباس بوده با رابطه وارد دفتر آقای پورمحمدی می‌شوی و مجوز را می‌گیری، اقاریر شما در پرونده و صورتجلسه قید شده است. 
قاضی صلواتی گفت: در دفاعیات خود بیان کردید که بانک مرکزی بحران‌سازی کرده است، بانک مرکزی کجا بحران‌سازی کرده است؟ به شما اجازه توهین داده نمی‌شود. خودت را عقل کل می‌دانی!

بخشی از دفاعیه این متهم به بحث خودرو‌های لوکس و سفر‌های خارج از کشور اختصاص داشت. وی ادعا می‌کرد، هیچ یک از این موارد از پول سپرده‌گذاران نبوده و حتی قبل از این اتهام هم خودروی لوکس داشته است. 

در حالی که طبق متن کیفرخواست ۶ هزار و ۳۶ نفر از سرمایه‌گذاران برای شکایت مراجعه کرده‌اند، تعهد باقیمانده تعاونی البرز ایرانیان هزار و ۴۰۰ میلیارد و تعهد باقیمانده تعاونی ولیعصر ۲۵۰میلیارد تومان است، اما متهم ردیف اول این پرونده ادعا داشت با بیش از ۹۹ درصد سپرده‌گذاران تسویه کرده است و تنها ۸۴ نفر مانده‌اند که آن‌ها هم هرکدام یک میلیارد گرفته‌اند.

منبع: روزنامه جوان


کد مطلب: 681899

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/681899/متهم-وارد-سیستم-کثیف-بانک-مرکزی-شدم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com