جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

جزئیات شرایط ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس

دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 681769
نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرایط ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس را تعیین کردند.
جزئیات شرایط ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس
به گزارش جهان نيوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، 26 فروردین) پارلمان، در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، از مجموع 210 نماینده حاضر، با 125 رأی موافق، 56 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع،  با اصلاح ماده 13 این لایحه موافقت کردند.

طبق ماده 13، یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده (28) قانون انتخابات الحاق می‌شود:

ماده 28- هر یک از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید منحصرا از یک حوزه انتخابیه فرعی، ثبت‌نام کند، ثبت‌نام در بیش از یک حوزه انتخابیه فرعی موجب ابطال ثبت‌نام و محرومیت از داوطلبی نمایندگی آن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود.

تبصره 1- هر داوطلب نمایندگی باید خود یا یکی از والدینش متولد محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه فرعی محل ثبت‌نام باشد یا سابقه حداقل هفت سال سکونت غیر مستمر یا سابقه حداقل پنج سال سکونت مستمر متصل به زمان ثبت‌نام در آن محدوده یا سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی در آن حوزه را داشته باشد.

تبصره 2- تغییر حوزه انتخابیه ناشی از اجرای قانون تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی مصوب 26 دی 1382 باید با رعایت شروط تبصره (1) این ماده انجام شود.

طبق پیشنهاد کمال دهقانی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس، یک بند به  عنوان بند الحاقی به ماده مذکور افزوده شد که نمایندگان مجلس از مجموع 210 نماینده حاضر، با 136 رأی موافق، 26 رأی مخالف و یک رأی ممتنع با آن موافقت کردند که طبق این بند، در صورت انتظار و الحاق بخشی از یک شهرستان به شهرستان دیگر، محدوده حوزه انتخابیه فرعی، جدیدترین مصوبه دولت در تقسیمات کشوری است.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یک فعال سیاسی اصلاح طلب:
آقای زیباکلام به جای انتقاد، مردم را به انتخاب کاندیدای مورد نظرشان ترغیب کند/ انتخابات آینده آزمون بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بعضی از شعارهای اصولگراها شبیه اصلاح طلبان شده است نه بالعکس. ...