جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

سعودی‌ها می‌توانند این افتضاح را با پول حل کنند؟

دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 681702
سران عربستان تنها دارایی کشورشان یعنی پول را درمان هر دردی می‌دانند. آیا پرداخت خون‌بهای بی‌سابقه به فرزندان خاشقجی می‌تواند چهره مفتضح قاتل را بپوشاند؟
سعودی‌ها می‌توانند این افتضاح را با پول حل کنند؟
به گزارش جهان نيوز، در حالی که دادگاه قاتلان خاشقجی در عربستان در حال برگزاری است، یک منبع آگاه به سی‌ان‌ان اطلاع داده که ارزش مجموع پول و خانه‌هایی که به خانواده مقتول داده شده یا پس از پایان دادگاه به آنها تعلق می‌گیرد حدود ۷۰ میلیون دلار است.

ظاهراً اعطای این دارایی هنگفت به خانواده خبرنگار عربستانی به یک شرط است: با پایان روند حقوقی، این پرونده بسته شود. این بدان معنا است که آنها به عوامل سیاسیِ این قتل کاری نداشته باشند.

تا به حال چهار خانه میلیون دلاری به نام دو پسر و دو دختر خاشقجی شده است هر چند نیویورک‌تایمز نوشته دو دختر وی برادرها را به عدم پذیرش حق‌السکوت بن‌سلمان دعوت می‌کنند. به جز صلاح پسر بزرگ خاشقجی که یک بانکدار در جده است، سایر فرزندانش همچنان در آمریکا زندگی می‌کنند و فعلاً قصد ندارند به عربستان برگردند تا اصلاً بخواهند در آن خانه‌ها ساکن شوند. صلاح نیز تابعیت دوگانه سعودی-آمریکایی دارد ولی پس از قتل پدرش ممنوع الخروج شد.

فرزندان خاشقجی همچنین هر یک تا کنون یک پرداخت یک میلیون ریالی (واحد پول عربستان) به حسابشان واریز شده و ماهانه ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار هم به آنها پرداخت کرده‌اند که احتمالاً مادام‌العمر خواهد بود.
 

 
بن سلمان می‌داند اگر شاه ببخشد داروغه هم مجبور است ببخشد. یعنی اگر صاحب خون طلبش را پس بگیرد، اعتراض این دولت و آن نهاد مدنی کمتر راه به جایی می‌برد. بنابر این فرزندان خاشقجی را در دوراهی سختی قرار داده است: پذیرش حق‌السکوت یا استقبال از خطر.
 
قاتلانی که هم‌اکنون در ریاض به دادگاه می‌روند، ۵ نفر از مجموع افرادی هستند که در برنامه‌ریزی و انجام این قتل شریک بوده‌اند. اعلام جرم علیه آنها توسط دادستانی عربستان انجام شد و با توجه به مسئولیت دولتی برخی از آنها اگر امکان پرداخت دیه هنگفت را نداشته باشند، گفته می‌شود حکومت برای پرداخت آن پیشقدم خواهد شد و بعداً به صورتی از قاتلان دریافت خواهد کرد.

البته این در شرایطی است که حکم اعدام برای آنها صادر شود و خانواده خاشقجی هم به جایگزینی دیه به جای اعدام رضایت دهند. تخمین زده می‌شود که ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال عربستانی به عنوان دیه روزنامه‌نگار عربستانی در نظر گرفته شود. خانواده خاشقجی را یک وکیل با نام ویلیام تیلور نمایندگی می‌کند.

فرزندان خاشقجی تا کنون نیز علی رغم اینکه همه شواهد علیه بن‌سلمان است، به شرطی که از طرف حکومت برای آنها تعیین شده پایبند بوده‌اند. حتی صلاح یک بار در مقابل دوربین‌ها (اگر چه با چهره‌ای بی‌احساس) با شاه و ولیعهد عربستان دیدار کرد و در یک مصاحبه گفت که راضی نیست از قتل پدرش «در جهت سیاسی» بهره‌برداری شود. عبدالله پسر دوم خاشقجی در مصاحبه با سی‌ان‌ان اگر چه پدرش را «یک مرد بسیار شجاع… معتدل و عاشق کشورش» نامید اما به همین جمله قناعت کرد که «امیدوارم هر اتفاقی افتاده، برای او دردناک نبوده باشد و سریع رخ داده باشد».

منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *