کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واشنگتن‌ پست: ارتش ونزوئلا به مادورو پُشت نکرد

25 فروردين 1398 ساعت 15:14

یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که برخلاف انتظارات دولت آمریکا برای شورش در نیروهای مسلح ونزوئلا، ارتش «کاراکاس» تاکنون به رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا پشت و حمله نکرده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل اخیراً از طرح همکاری با آمریکا برای ایجاد شکاف در ارتش ونزوئلا با هدف برکنار کردن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا پرده‌برداری کرده بود.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی تحت عنوان «ارتش ونزوئلا علیرغم انتظارات، به مادورو حمله نکرد»، نوشت، زمانیکه دولت ترامپ برای اولین بار در ماه ژانویه سال جاری میلادی خواستار استعفای دولت ونزوئلا شد و از رئیس‌جمهور این کشور خواست تا به «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا اجازه رسیدن به قدرت بدهد، انتظار می‌رفت که ارتش ونزوئلا خیلی به سرعت تغییر رویه دهد و شرایط را برای محقق شدن این امر فراهم آورد.

طبق این گزارش، نیروهای مسلح ونزوئلا در واقع عنصر کلیدی این راهبرد دولت آمریکا به حساب می آمدند به طوریکه برخی مقامات آمریکایی پیش‌بینی کرده بودند که ارتش ونزوئلا ظرف چند روز خیلی سریع تغییر رویه دهد.
با اینحال، حدود سه ماه از آن زمان می‌گذرد و بنا به گزارش واشنگتن‌پست، ارتش قدرتمند ونزوئلا همچنان تحت ریاست‌جمهوری مادورو به صورت دست نخورده باقی مانده است.

یکی از مقامات ارشد سابق آمریکا که در زمینه سیاست ونزوئلا با دونالد ترامپ همکاری داشته است، معتقد است که دولت ترامپ و مخالفان ونزوئلا، بیش از اندازه‌ای به شورش ارتش ونزوئلا علیه دولت مادورو  امید بسته بودند.

اواخر ماه ژانویه (اوایل بهمن ماه ۱۳۹۷) و اندکی پس از برگزاری مراسم تحلیف «نیکلاس مادورو» به عنوان رئیس جمهور برآمده از رأی مردم ونزوئلا، «خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت، خود را رئیس جمهور این کشور خواند.

آمریکا، کانادا و تعدادی از کشورهای هم‌پیمان با واشنگتن گوایدو را که به شکل غیرقانونی خود را رئیس‌جمهور نامید، به رسمیت شناختند، اما روسیه، چین، مکزیک، کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی، ترکیه، ایران، صربستان، سوریه و چندین کشور دیگر در سراسر جهان حمایت خود را از دولت منتخب و قانونی ونزوئلا اعلام کردند و خواستار عدم دخالت قدرت‌های بیرونی در امور داخلی کشورهای آمریکای لاتین شدند.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر روزهای اخیر خود به آمریکای لاتین که با تمرکز بر مسئله ونزوئلا انجام گرفته بود، تأکید کرد که واشنگتن نبرد در ونزوئلا را رها نخواهد کرد.

دولت ترامپ به طور مداوم از احتمال اقدام نظامی علیه دولت ونزوئلا خبر داده بود بنا به گفته روزنامه واشنگتن پست، همین لفاظی‌های محکم دولت آمریکا درباره اقدام نظامی موجب شده بود که انتظارات مخالفان دولت مادورو از واشنگتن در این خصوص بیش از حد افزایش یابد.

با اینحال، طبق این گزارش، مقامات آمریکایی می‌گویند که فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک بیشتری را برای ونزوئلا کنار گذاشته‌اند و این در حالی است که پیش از این نیز دولت واشنگتن در ادامه تلاش‌ها برای اعمال فشار به دولت مادورو، شامگاه جمعه هفته گذشته، چندین شرکت و کشتی را به بهانه ارتباط ارتباط با ونزوئلا تحریم کرد.
در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است، 4 کشتی و 9 کشتی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. از این شرکت‌ها سه مورد در لیبریا و چهارمی در ایتالیا مستقر هستند.

در حالیکه بسیاری از کشورها دنباله رو سیاست‌های آمریکا در ونزوئلا هستند، روسیه، چین و کوبا همچنان از دولت منتخب ونزوئلا حمایت می‌کنند.در حالیکه آمریکا و همپیمانانش در تلاش برای خلع مادورو از قدرت هستند، هفته گذشته، مسکو از افتتاح یک مدرسه آموزشی در ونزوئلا برای ارتش این کشور به منظور آموزش کار با بالگردهای روسی خبر داد.

واشنگتن‌پست همچنین گزارش کرد از طرف دیگر بعید است که شورای امنیت ملی سازمان ملل که روسیه و چین از دارندگان حق وتو در این شورا هستند، با هرگونه اقدامی علیه دولت ونزوئلا موافقت کند.


کد مطلب: 681644

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/681644/واشنگتن-پست-ارتش-ونزوئلا-مادورو-پ-شت-نکرد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com