چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۴
۲۷

ورود جامعه‌شناس اغتشاش به پرونده اتمام ۹۰

يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 681492
این نخستین باری نیست که سعید معیدفر بعنوان یک جامعه‌شناس مرتبط با اصلاح‌طلبان چنین صحبت‌های عجیبی را درباره اعتماد، جامعه، سرمایه اجتماعی و آسیب مردم مطرح می‌کند.
ورود جامعه‌شناس اغتشاش به پرونده اتمام ۹۰
به گزارش جهان نيوز، «سعید معیدفر»، از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب به تازگی در اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد درباره اتمام برنامه نود گفته است: «اساساً بحث سرمایه‌های اجتماعی محدود به حذف یک مجری محبوب تلویزیونی نمی‌شود، بلکه فراتر از آن است. سرمایه اجتماعی امری جمعی بوده و فردی نیست و معطوف به یک شخص نمی‌شود. فرآیندی که در آن حوزه تعاملات، مشارکت و ارتباطات گسترش پیدا می‌کند و موجب رشد و هم افزایی و توسعه می شود، سرمایه اجتماعی نامیده می‌شود.»

او می‌افزاید: «در اطراف برنامه ۹۰ تعاملاتی شکل می‌گرفت که افراد می‌توانستند با یکدیگر گفت و گو کرده یا نقد کنند. با توجه به اینکه در حوزه های دیگر جامعه ما روزنه‌ها بسته هستند و فرصتی برای گردش سرمایه اجتماعی وجود ندارد، تنها جایی که افراد می‌توانند برای هم افزایی فکری و ذهنی خود را درگیر کنند حوزه‌هایی نظیر ورزش و هنر هستند که اگر در آنها نیز انباشت سرمایه‌ای جزیی ایجاد شود با مواجهه‌ای که صداوسیما در طی زمان و به ویژه با برنامه ۹۰ در هفته های اخیر داشته، نشان دهنده این است که بخش‌هایی از حاکمیت از سرمایه اجتماعی بدش می‌آید.»
معیدفر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه حذف سرمایه‌های اجتماعی در جامعه باعث از بین رفتن امید و اعتماد می‌شود و جامعه‌ای مسخ شده و بی‌خاصیت می‌سازد که گرایش به اعتیاد در آن شدت پیدا می‌کند! تصریح کرده است: «حذف برنامه‌هایی نظیر نود که از مخاطبان بالایی برخوردار است می‌تواند منجر به گسترش بی‌اعتمادی در جامعه شود.مردم وقتی می‌بینند که چه بلایی بر سر آرای آنها می‌آید و هرجا که می‌خواهند اظهارنظری کنند، مانعی جدی بر سر راهشان ایجاد می‌شود. بنابراین کم کم بی‌اعتمادی نسبت به نظرسنجی‌های صداوسیما و بسیاری موارد دیگر به وجود می آید. هم صداوسیما و هردستگاهی که با خیانت موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شوند، آسیب می‌بینند و هم جامعه را دچار آسیب می‌کنند.»

سایت جماران در همین راستا به نقل از یاسر هاشمی (فرزند مرحوم هاشمی) متنی را خطاب به عادل فردوسی‌پور منتشر کرده است که در آن می‌خوانیم:
«با محبوبیت خویش، خشم جماعتی را برانگیختی که علیرغم ادعاهای اسلامی، نه با جمهوریت سازگارند و نه برایشان رای و نظر مردم، مهم است. مشکل پدر هم با این جماعت خوددین پندار همین بود که با هر بهانه، می‌خواستند جمهوریت را از جمهوری اسلامی بگیرند».

*این نخستین باری نیست که سعید معیدفر بعنوان یک جامعه‌شناس مرتبط با اصلاح‌طلبان چنین صحبت‌های عجیبی را درباره اعتماد، جامعه، سرمایه اجتماعی و آسیب مردم مطرح می‌کند...

او چند سال قبل نیز در اشاره به اقدام شرعی و قانونی تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران گفته بود: سیاست تفکیک جنسیتی، موجب شکاف بین دولت و ملت می‌شود!

معیدفر همچنین درباره تجمعات سوگوارانه مربوط به درگذشت یک خواننده جوان هم با کنایه گفته بود: مرتضی پاشایی با مرگ خود صدای درونی جوانان دهه شصتی را برانگیخته است!

او زمانی دیگر و در یک نشست درباره مرحوم پاشایی نیز اینطور اظهار کرده بود که: «اغتشاشات سال ۸۸ یک سبک جدید زندگی بود !»

ما همچنین قضاوت درباره سطح عقلانی اظهارات معیدفر مبنی بر اینکه بخش‌هایی از حاکمیت از سرمایه اجتماعی بدش می‌آید و یا بیان تلویحی اینکه با اتمام برنامه ۹۰ مردم معتاد می‌شوند! را نیز بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

گفتنیست علت ورود تئوریسین‌های اغتشاش و اصلاح‌طلبان ستادی به فرایند اتمام برنامه نود را بایستی در علایق اصلاح‌طلبانه آقای فردوسی‌پور جستجو کرد.

مجری توانمندی که هرگز نتوانست علایق تند اصلاح‌طلبانه‌اش را پنهان کند و یک مجری فوتبالی محض برای مردم باقی بماند.

تماشاگران نود در ماجراهایی مثل انتقاد بی‌مبنای فردوسی‌پور از شهرداری تهران در پرونده آتش‌سوزی پلاسکو و خواست تلویحی استعفای قالیباف روی آنتن برنامه نود، مصاحبه با محمدجواد ظریف و مصاحبه با آقای سیدحسن خمینی؛ به روشنی دانستند که دیگر با یک برنامه فوتبالی محض طرف نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید110
Iran, Islamic Republic of
جامعه شناس فقط اینقدر باید بداند که اینجا بحث مدیریتی مطرح است و نه جامعه شناسی! این جامعه شناس تو هر قبیله ایی (و البته حزبی) هم که باشد، وحدت مدیریت حرف اول و آخر را می زند. و الا سنگ روی سنگ بند نمی شود. شاید شما از همین قسم سنگ روی سنگ بند نشدنش خوش خوشانتون شده است. ته همه این واژه های گول زننده ایی را هم که بکار برده به پول ختم می شود. خیلی ها در لفظ منافع اجتماع را بکار بردند ولی در عمل فقط به فکر منافع خود و قبیله خود بوده اند.
یک سوال از: ی-ه-ر
Iran, Islamic Republic of
سال ۸۸ چه کسانی درمقابل «جمهوریت» و رای مردم ایستادند؟؟؟
همین حوالی
Iran, Islamic Republic of
..
محمد
Iran, Islamic Republic of
حذف برنامه 90 نشون داد که ما سلایق سیاسیمون را ترجیح میدیم به سلایق مردم
برنامه ای که این همه مخاطب دارد بدون در نظر گرفتن مردم از تلویزیون عمومی مردم حذف میشه ، واقعا چقدر به مردم توجه شد ؟
حالا با هر سلیقه ای حدود 15 سال است که هر روز هم به مخاطبین اضافه میشد .
واقعا تاسف دارد .
دیری نمیشه که برمیگردد .
Iran, Islamic Republic of
این آقای جامعه شناس....خودشم به نظراتش میخنده
سعید110
Iran, Islamic Republic of
برنامه 90 در مجموع خوب بود، خیلی خوب بود. چرا شما با چشم سفیدی خود این برنامه خوب را از مردم گرفتی؟! چرا دو قطبی سازی ملت قوت غالب اصلاح طلبان است؟! مردم را دو قطبی نکنن، نفسشون بالا نمیاد؟!
Iran, Islamic Republic of
خطاب بنده به اقای غردوسی پور بود و نه صدا و سیما!
Iran, Islamic Republic of
...
حجت
و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون الا انهم المفسدون و لکمن لا یشعرون بقره ایات 11 و 12 وقتی به منافقین گفته می شود که در زمین فساد نکنید می گویند همانا ما اصلاح طلب هستیم بدانید انها فساد گر هستند ولی نمی فهمند
برهان
Germany
تفسیر به رای کننده قرآن در قعر جهنم جاودان است
حجت
ترجمه است نه تفسیر قران ترجمه داررا باز کن ببین
حجت الله
قران را بخوان و معنا کن
برهان
Germany
وقتی از ترجمه قرآن بخواهی دنبال مقاصد خود باشی میشود تفسیر به رای به خود بیا تا در قعر دوزخ گرفتار نشدی
قران را ترجمه نکنیم تفسیر هم نکنیم چون برخی را افشا می کند پس چکار کنیم من هم که خیلی ترسو هستم
برهان
Germany
تفسیر قرآن را به اهلش بسپار برادر
....
حجت
....
حجت
لطفا این ایات را معنا کنید
حجت
تفسیر اقای قرائتی
2- نفاق، عامل فساد است. «لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ»
3- منافق چند چهره بودن خود را مردم‌دارى واصلاح‌طلبى مى‌داند. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ»
4- منافق، فقط خود را اصلاح‌طلب معرّفى مى‌كند. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ» (ممكن است كسى دچار بيمارى سخت روحى باشد، ولى خيال كند كه سالم است.)
5- منافق با ستايش نابجا از خود، در صدد تحميق ديگران و توجيه خلافكارى‌هاى خويش است. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ»
علی
Iran, Islamic Republic of
تا یادتان باشد کسی که به باورهای شما اعتقادی ندارد بی جهت کمک نکنید تا گنده شود، جناب آقای فروغی.
Iran, Islamic Republic of
با سلام
وقت به خیر
ممنون میشم به سوالم پاسخ بدین
چرا وقتی چند هفته قبل این برنامه با آرای مردم(تاکید میکنم با ارای مردم)بهترین برنامه تلویزیون بوده واگر نگیک پربیننده ترین ..حتمن جزئ سه برنامه پر بیننده تلویزیون بود
چرا بدون هیچ دلیل قانع کننده ای به طور ناگهانی جلوی پخش این برنامه را گرفتن؟؟
خواهشا دلیلهای شعارگونه یا مثله این تحلیلی که خووندیم نیارین
تو تحلیل بالا نوشته چون ردوسی پور اصلاح طلب بود .....
لطفا دلایلتون منطقی و جامع باشه
دوست عزیز مگر هر برنامه ای پر بیننده تر باشد درست است و بی عیب نقص فردوسی پور گزارش گر خوب فوتبال است درست برنامه خوبی داشت درست اما چرا خط قرمز رسانه ملی که رعایت مسائل ا خلاقی است را رعایت نمی کند
Denmark
کاش ما هم باجناق پدرمون از گنده های سمت راستی بود همینجوری یه پستی تو سازمان صدا و سیما به ما هم میدادن . مثلا مدیریت شبکه 3
رضا
Iran, Islamic Republic of
یک برنامه تلویزیونی ویا حتی سخنرانی زمانی مورد توجه بیننده ویاشنونده قرار میگیره که واقعیت ها گفته شود.به نظرم فارغ ازبحث سیاسی فردوسی پور خوب توانسته واقعیت ها را بگه وخوب توانسته جوانان را به سمت خودش بکشونه ونهایت اینکه آقای فروغی اشتباه بزرگی کرده که جلوی مردم قدعلم کرده است.تو دنیا وقتی برنامه ای مورد توجه قرار میگیره سازندگان آن برنامه تلاش میکنن که گسترش بدن ولی در کشور ما متاسفانه برعکس هست
امید
Iran, Islamic Republic of
با محبوبیت خویش، خشم جماعتی را برانگیختی که علیرغم ادعاهای اسلامی، نه با جمهوریت سازگارند و نه برایشان رای و نظر مردم،......واقعا این حرف حرف دل 70 درصد مردم است
Iran, Islamic Republic of
مصیبتی داریم با این آقا زاده های تازه بدوران رسیده پر مدعا که بلاخره ناچار می شویم یه روزی دمشون رو بچینیم .
خالقی
Iran, Islamic Republic of
آقا فردوسی پور طبق صحبت های خودش و قایم مقام شبکه سه سیما کارمند رسمی صدا و سمیا محسوب می شود ، لذا طبق انون منع مداخله کارکنان دولت و بستگران درجه اول آنها در معاملات دولتی عقد قرارداد تهیه کنندگی با ایشان تخلف قانونی ست . آقای فردوسی پور روز اولی که برنامه نود را اجرا کردند صرفا یک مجری بودن اکنون نیز بایستی یک مجری باشند !یعنی صدا و سیما با آن همه امکانات نمی تواند خودش تهیه کننده باشد ! چه معنی می دهد در سازمانی ملی به یک عده حقوق چند میلیونی زیر خط فقر پرداخت گردد به یک عده علاوه بر آن قراردادهای میلیاردی ! طبق قانون برای کارمندان خاص پاداش در نظر گرفته شده است ! اینگونه قراردادهای میلیاردی چه با عادل چه با هرکس دیگر خلاف قانون مذکور می باشد !!!!!!