جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲
حبس خانگی عمر البشیر

بازداشت ۱۰۰ عضو حزب «کنگره ملی»

پنجشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب: 681193
حبس خانگی عمر البشیر رئیس جمهوری سودان، بازداشت ۱۰۰ عضو حزب کنگره ملی و تیراندازی در داخل مقر ارتش در خارطوم از تازه ترین تحولات مربوط به این کشور به شمار می رود.
بازداشت ۱۰۰ عضو حزب «کنگره ملی»
به گزارش جهان نيوز به نقل ازمهر، کناره گیری عمر البشیر رئیس جمهوری سودان از قدرت و وقوع کودتای نظامی در این کشور در صدر اخبار امروز رسانه های جهان قرار دارد. اخبار لحظه به لحظه از تحولات سودان به شرح زیر است:

ارتش، منزل برادر «عمر البشیر» را محاصره کرد
معترضان سودانی شماری از بازداشت شدگان را از مقر پلیس در شهر «عطبره» آزاد کردند.

بر اساس اعلام این منبع خبری، بسیاری از بازداشت شدگان از افرادی هستند که در جریان تظاهرات های اعتراضی مردمی علیه عمر البشیر در ماه های گذشته بازداشت و در این مکان نگهداری می شدند.

در ارتباط با تحولات امروز در این کشور، نیروهای ارتش هم اکنون منزل برادر عمر البشیر رئیس جمهوری مخلوع را نیز به محاصره خود درآورده اند.

مقام روسیه: روابطمان با سودان را حفظ خواهیم کرد
«لئونید اسلوتسکی» (Leonid Slutsky) رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد که علیرغم تحولات اخیر در سودان، روسیه روابط خود با این کشور را حفظ خواهد کرد.

رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه در این باره گفت: هر کسی در نهایت در رأس قدرت قرار گیرد، شکی نیست که تلاش می‌کند با روسیه همکاری داشته باشد.«لئونید اسلوتسکی» در ادامه افزود: مطمئنم ما روابطمان با این کشور را حفظ خواهیم کرد.

تیراندازی در داخل مقر ارتش در خارطوم
هم اکنون داخل فرماندهی ارتش سودان در خارطوم شاهد تیراندازی است.
نظامیان سودانی به دفاتر حزب وابسته به البشیر در شهر خارطوم حمله کردند.

پروازها در فرودگاه خارطوم لغو شدند / تیراندازی در نزدیکی ستاد ارتش
اسکای نیوز اعلام کرد: صدای تیراندازی در نزدیکی ستاد ارتش این کشور در در خارطوم شنیده می شود.
بر اساس اعلام این رسانه، «محمد طاهر أیلا» نخست وزیر سودان نیز توسط ارتش بازداشت شده است. همچنین نیروهای وابسته به ارتش، «بکری حسن صالح» از مقامات پیشین سودان را نیز بازداشت کردند.

در همین رابطه، ارتش سودان پرواز از طریق فرودگاه بین‌المللی خارطوم را متوقف کرد و تنها اجازه فرود به هواپیماها داده می‌شود.مردم نیز در خیابان های پایتخت جمع شده اند و با راهپیمایی از کاخ ریاست جمهوری به سمت ستاد ارتش هستند.

بازداشت مسئولان کنونی و سابق / تشکیل شورای انتقالی
برخی رسانه های خارجی از جمله المیادین اعلام کردند عمر البشیر از قدرت کناره گیری کرده و تمامی محافظان و گارد ویژه وی بازداشت شده است.
گفته می شود عمر البشیر هم اکنون در حبس خانگی است و برخی مسئولان کنونی و پیشین سودان بازداشت شده اند. «عبدالرحیم محمد حسین» وزیر دفاع پیشین، «احمد هارون» رئیس حزب کنگره ملی و «علی عثمان محمد طه» معاون اول پیشین عمر البشیر بازداشت شده اند.

بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای حزب کنگره ملی سودان توسط نیروهای امنیتی وابسته به ارتش بازداشت شده اند. مرکز رادیو و تلویزیون سودان توسط ارتش این کشور محاصره شده است.

ارتش سودان امروز به ریاست «عوض بن عوف» شورای انتقالی تشکیل داده است.
نیروهای مسلح سودان قرار است بیانیه مهمی را درباره رئیس جمهوری و معاونان وی صادر کنند. این نیروها امروز نشستی را برگزار کردند که عمر البشیر در آن حضور نداشته است.

در حال حاضر نیروهای امنیتی مستقر در اطراف کاخ ریاست جمهوری مانع از ورود و خروج افراد می شوند.

کودتای نظامی در سودان / عمر البشیر برکنار شد
برخی منابع از وقوع کودتای نظامی در سودان خبر می دهند.
خبرگزاری رویترز نیز به نقل از تلویزیون دولتی سودان در این خصوص اعلام کرد: ارتش سودان قرار است «بیانیه مهمی را به زودی» صادر کند. منتظر بیانیه مهمی از سوی نیروهای مسلح باشید.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز در خبری فوری اعلام کرد: رادیوی دولتی سودان همینک در حال پخش سرودهای حماسی است.

گفتنی است، مردم سودان از ماه دسامبر سال گذشته میلادی تظاهرات های ضد دولتی را علیه عمر البشیر رئیس جمهوری این کشور آغاز کرده اند.
شبکه تلویزیونی المیادین هم اکنون به نقل از منابع آگاه در این خصوص اعلام کرد: ارتش سودان عمر البشیر را از همه مناصب خود برکنار و کابینه این کشور را نیز منحل اعلام کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
انشاءالله این نمک به حرام وهابی به دست مردم خود اعدام و به درک واصل خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
انشاءالله به حق خون های مظلوم یمن عمرالبشیر سرنگون میشه و مزدوران سودانی تا روز قیامت تاوان پس میدن و همین سرنوشت قسمت آل سعود میشه