جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

آیا داشتن و یا حمل طلایاب جرم است؟

چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 680990
مدتی است که شایعه شده سارقان برای سرقت از طلایاب استفاده می کنند، مهر این ادعا را در گفت با رئیس پلیس پیشگیری پایتخت بررسی کرده است.
آیا داشتن و یا حمل طلایاب جرم است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، «سرقت از منزل ۱۹ درصد افزایش یافت» آخرین آماری است که از سوی پلیس در سال ۹۷ اعلام شد. سال ۹۷ یکی از سال‌های پرحاشیه ازلحاظ اقتصادی برای کشور بود و این بالا و پایین شدن قیمت ارز و بی‌ثباتی بازار نه‌تنها بر اقتصاد و موضوعات مربوط تأثیرگذار بوده بلکه بر مسائل اجتماعی، روانی، فرهنگی و … هم تأثیراتی را داشته است.

یکی از مواردی که ارتباط تنگاتنگ با وضعیت اقتصاد دارد، سرقت و امنیت در جامعه است، به گفته سردار محمدرضا مقیمی، رئیس سابق پلیس آگاهی ناجا: «مشکلات اقتصادی باعث شده است میزان سرقت در کشور افزایش یابد به همین دلیل قرارگاه مبارزه با سرقت باید پویایی بیشتری پیدا کند تا در رابطه با وقوع سرقت کاهش داشته باشیم و حتی آن را به صفر برسانیم.»

فرض را بر این بگیریم که قرارگاه مبارزه با سرقت از پویایی مطلوبی هم برخوردار شد ولی تا زمانی که افراد جیبشان خالی است و راهی برای کسب درآمد ندارند آیا می‌شود آن‌ها را مجاب کرد تا هزینه زندگی‌شان را از دزدی تأمین نکنند؟
دریکی از طرح‌های رعد برگزارشده در پایتخت یکی از سارقان که تقریباً میان‌سال هم بود؛ ادعا می‌کرد تا ۶ یا ۷ سال پیش وضع زندگی‌اش خوب بوده و با حقوق اندکی حتی توانسته دختر شوهر دهد و یک جهیزیه نسبتاً خوب برای دختر جمع کند، اما الان یکی دو سال است که وضعیت اقتصادی آن‌چنان گریبان گیرش شده که حتی شهریه دانشگاه پسرش هم نمی‌تواند بدهد و مجبور است دزدی است! او باکمال افتخار خطاب به رئیس پلیس پایتخت می‌گفت: «می‌دانم کارم اشتباه است و باید تاوان بدهم، نهایتش زندان است ولی به‌محض اینکه آزاد شوم بازهم دزدی می‌کنم تا بتوانم خرج زندگی‌ام را تأمین کنم».

پای طلایاب‌ها و فلزیاب‌ها به بازی باز شد
افرادی راه دزدی را در پیش‌گرفته و برخی دیگر به دنبال طی کردن راه صد شبه در یک‌شب هستند! طمع پیدا کردن طلا و زیرخاکی پای فلزیاب و طلایاب را به جامعه بیش‌ازپیش باز کرد و این ابزار را از کاربری اصلی خود که در برخی مشاغل مورداستفاده قرار می‌گرفت خارج کرد. چند وقتی است که در شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغات پیامکی دو واژه «طلایاب» و «فلزیاب» به چشم می‌خورد.

پلیس به‌دفعات هشدار داده است که فریب سودجویان را برای خرید فلزیاب و یا طلایاب نخورید چراکه فلزیاب و طلایاباصل با چنین قیمت‌های پایینی وجود ندارد و این افراد تنها قصد خالی کرد جیب شمارا دارند. در سه‌ماهه اخیر سال گذشته شایعه‌ای مبنی بر استفاده سارقان از طلایاب هم در فضای مجازی و هم در جامعه پخش شد. برخی از مالباختگان که غالباً در تهران هم زندگی می‌کردند ادعا می‌کردند که طلاهای خود را در مخفیگاه‌های پنهانی در خانه‌هایشان پنهان کردند و سارقان بدون اینکه حتی وسیله‌ای جابجا کنند مستقیم به سراغ آن محل‌ها رفته و طلاهای آن‌ها را دزدیده‌اند!

هیچ سارقی در سال ۹۷ از طلایاب برای سرقت استفاده نکرده است
این موضوع را با سردار کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری پایتخت در میان گذاشتیم تا ببینیم ادعای مالباختگان صحت دارد یا خیر؟ سردار ظهیری در پاسخ به اینکه آیا از بین تمامی سارقینی که در سال ۹۷ از سوی پلیس دستگیرشده‌اند فردی بوده که برای سرقت از طلایاب و حتی فلزیاب استفاده کرده باشد، اظهار کرد: در سال ۹۷ هیچ سارقی از طلایاب برای سرقت استفاده نکرده و حتی یک مورد هم نداشتیم که طلایاب جزو اموال کشف‌شده از آن‌ها باشد.

وی افزود: متأسفانه مردم پول، ارز و سکه را داخل خانه‌هایشان نگه‌داری می‌کنند و به صندوق بانک‌ها برخلاف تأکیدهای بسیار پلیس مبنی بر اینکه از صندوق امانات بانک برای نگه‌داری اموالتان استفاده کنید، اعتماد نمی‌کنند.

سردار ظهیری در تشریح نحوه سرقت سارقان دستگیرشده، گفت: اینکه مردم طلا و سایر اشیا قیمتی خود را کجا پنهان می‌کنند را همه می‌دانند، غالباً در کمدهای شخصی، کشوهای پایینی میزها و … است و سارقان هم همین مردمی هستند که در گوشه‌کنارهای شهر کمین کرده‌اند و در لحظه مناسب مستقیم به سراغ این مکان‌ها می‌روند و نیت شوم خود را اجرایی می‌کنند.

آیا داشتن و یا حمل طلایاب و فلزیاب جرم است؟
رسول کوهپایه زاده وکیل پایه‌یک دادگستری  با اشاره به اینکه سرقت از منازل رو به افزایش است (بنا به آمار اعلام‌شده در سال‌های قبل) و شایعه استفاده از دستگاه طلا یاب در بین مردم رایج شده است و با در نظر گرفتن این موارد آیا داشتن دستگاه طلایاب جرم است یا خیر، اظهار کرد: ازآنجایی‌که به دلیل روی آوردن گسترده مردم به خرید طلا جهت حفظ ارزش پول و نگهداری طلا در منازل و با عنایت به اینکه آمار سرقت طلا از منازل رو به افزایش است، اگر نظر فنی و کارشناسی پلیس این باشد که استفاده از دستگاه فلزیاب به سارقان کمک کرده است لزوم توجه بیش‌ازپیش به این موضوع یعنی بحث خریدوفروش و نگهداری و واردات و استفاده از فلزیاب بایستی هم در بعد انتظامی و هم حقوقی و قضائی و تقنینی مطرح شود.

وی افزود: اساساً ما در این رابطه ماده‌واحده‌ای تحت عنوان قانون اخذ مجوز برای ساخت، خرید، فروش، نگهداری و تبدیل استفاده از دستگاه‌های فلزیاب مصوب ۱۳۷۹ داریم و همچنین یک آئین‌نامه اجرایی داریم مربوط به این موضوع مصوب ۱۳۸۲ هیئت‌وزیران که درواقع هرگونه فعالیت در مورد دستگاه‌های فلزیاب لزوماً و حتماً بایستی با مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باشد.

بر اساس آئین‌نامه مذکور ورود هر نوع دستگاه فلزیاب منوط هست به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی و همچنین هرگونه تبلیغ، خرید، فروش ئ نگهداری و استفاده از دستگاه فلزیاب باز مشروط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی شده است
این وکیل پایه‌یک دادگستری با اشاره به آئین‌نامه موجود در زمینه خریدوفروشطلایاب گفت: بر اساس آئین‌نامه مذکور ورود هر نوع دستگاه فلزیاب منوط هست به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی و همچنین هرگونه تبلیغ، خرید، فروش ئ نگهداری و استفاده از دستگاه فلزیاب باز مشروط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی شده است.

کوهپایه زاده با اشاره به ضمانت اجرایی این تخلف گفت: ضمانت اجرایی هم که برای تخلف از این قانون در نظر گرفته‌شده است، ضبط و مصادره آن دستگاه فلزیاب هست که فقط در یک مورد در همان قانون آمده است که مجازات استفاده از دستگاه فلزیاب در حفاری غیرمجاز علاوه بر ضبط و توقیف دستگاه معادل یک تا سه سال حبس دارد.
وی ادامه داد: اما اینکه ما صرف داشتن دستگاهی به‌عنوان فلزیاب مجرمانه تلقی کنیم و به آن وصف کیفری دهیم و برای آن مجازات عنوان کنیم به نظر بنده نه معقول است و نه باسیاست‌های جنایی کاهش تورم قوانین کیفری و درواقع کاهش تورم مجازات ناشی از آن سازگاری ندارد.

این وکیل دادگستری با اشاره به لزوم وضع قوانین جدید از سوی قانون‌گذار برای نگهدار از طلایاب گفت: اما قانون‌گذار که الان هم با این تحولات جدید (اقبال و روی آوردن گسترده مردم به خرید طلا به خاطر حفظ ارزش پولشان و نگهداری آن در منازل) و صرفاً سارقان به دنبال ارز و طلاجاتی که در منازل وجود دارد می‌روند شاید ضرورت لزوم توجه قانون‌گذار به این تحولات را درواقع بیش‌ازپیش موردتوجه قرار داده باشد و از این حیث به نظر می‌رسد که بشود از دو راهکار استفاده کرد.

کوهپایه زاده تصریح کرد: اول این‌که بر اساس همین قوانین کیفری موجود در باب سرقت استفاده از فلزیاب را در خصوص سرقت‌هایی ازاین‌دست درواقع قانون‌گذار به این مسئله را دارای کیفیات مشدده قلمداد کند یعنی چنانچه سارقین از فلزیاب استفاده کرده باشند در سرقت‌هایی که انجام می‌دهند این امر سبب شود که تعیین مجازات از سوی دادگاه با تشدید صورت بگیرد.

وی افزود: موضوع دوم این است که ما باید به بحث خریدوفروش و نگهداری فلزیاب شکل مشخصی دهیم و به همین دلیل مراجع ذی‌صلاح باید به این امر ورود کنند و به نظر می‌رسد یک‌زمانی برای افرادی که دارای فلزیاب هستند برای اخذ مجوز تعیین شود، در غیر این صورت بعد از انقضا مهلت مقرر درواقع جرایم نقدی سنگینی بر این امر بار شود که جنبه بازدارنده داشته باشد و به حال افرادی که از فلزیاب استفاده می‌کند یا به‌طور مشخص سارقینی که خیال استفاده و فکر استفاده از فلزیاب دارند با توجه به آن جریمه سنگینی که در انتظارشان هستند اقدام به معرفی دستگاه‌های فلزیابشان کنند.
https://jahannews.com/vdcjhyemyuqeohz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjhyemyuqeohz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قانون گذار اگر اجازه بده ملت طلاهای زیرخاکی پیداکنن هم وضع مردم بهتر میشه هم ایران وایرانی پولدارتر حاضرن طلاها زیر خاک بمونن ولی مردم پیدا نکنن