پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
بی بی سی:

اروپا با تصمیم آمریکا علیه سپاه همراهی نمی‌کند

سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 680867
بخش جهانی رادیو بی بی سی روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد که اگر چه دولت آمریکا برای اولین بار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داد، اما بعید است اروپا بخواهد یا بتواند با آمریکا در اجرای این طرح همراهی کند.
اروپا با تصمیم آمریکا علیه سپاه همراهی نمی‌کند
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، در این گزارش که در بخش انگلیسی این رادیو پخش شد، آمده است: «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن یک روز قبل از برگزاری «روز پاسدار» در ایران، این گروه عمده نظامی را در فهرست گروه های تروریستی جهان قرار داد و لذا تا یک هفته آینده جزئیات تحریم های ناشی از این اقدام اعلام عمومی خواهد شد.

این گزارش به نقل از این بیانیه که با هدایت وزارت خارجه آمریکا تنظیم شد آورده است: آمریکا این واقعیت را به رسمیت شناخته که ایران نه تنها دولتی حامی تروریسم است بلکه سپاه پاسداران فعالانه در تامین بودجه آن نقش دارد و از تروریسم به‌ عنوان ابزاری دولتی استفاده می‌کند.

اما یک تحلیلگر بی بی سی که نامی از وی در این مصاحبه رادیویی برده نمی شود در خصوص این بیانیه دولت آمریکا گفت: اگر چه این تصمیم دولت آمریکا برای تعیین یک نیروی نظامی رسمی یک کشور در سطح جهان یک اقدام غیر مترقبه به حساب می آید، اما با این وجود هنوز مشخص نیست این اقدام بتواند نتیجه عملی ملموسی در پی داشته باشد، چون مشخص نیست همپیمانان آمریکا به ویژه اروپایی ها بخواهند با واشنگتن در اجرای این تصمیم نمادین برای اعمال فشار بیشتر بر دولت ایران همراهی کنند.

این اقدام بدان جهت غیر مترقبه و نادر است که آمریکا برای نخستین بار نیروی نظامی یک دولت رسمی در جهان را در کنار گروه های تروریستی همچون القاعده و داعش قرار داد که آنها بازیگران دولتی نیستند، یعنی این که دولت آمریکا با این اقدام از این پس حوزه گروه های تروریستی را گسترده تر کرده و برخلاف اعتقاد عمومی در سطح جهان آن را به نیروهای نظامی دولتی نیز بسط داده است.

البته سپاه پاسداران ایران پیشتر نیز بطور کامل مورد تحریم های آمریکا قرار گرفته بود و این اقدام مشخص نمی کند که آیا بر میزان جریمه ها یا هزینه های مالی این نیروی دولتی افزوده خواهد شد یا خیر، لذا این تصمیم واشنگتن هنوز یک اقدام نمادین بازدارنده برای لایه های مختلف این گروه نظامی به شمار می رود.

تا اینجا معلوم نیست اقدام عملی تر آمریکا علیه سپاه پاسداران چه خواهد بود، این در حالی است که در ایران نیز این اقدام آمریکایی ها واکنش گسترده و شدید داشته است و ایرانی ها حتی ارتش آمریکا را در لیست گروه های تروریستی خود جای داده و اعلام کردند علیه این ارتش در مناطقی از جهان اقدام تلافی جویانه انجام خواهند داد.

با این وجود منتقدان این تصمیم واشنگتن در خود آمریکا معتقدند که این اقدام می تواند به بروز عکس العمل خشن سپاه و دولت ایران علیه منافع آمریکا باشد که البته من بعید می دانم چنین اتفاقی بیافتد.

مثلا برخی مقام های نظامی هشدار دادند که تروریست دانستن سپاه پاسداران می تواند باعث تحریک خشونت علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه شود بی آن که تاثیری جدی بر اقتصاد ایران داشته باشد.

چون به فاصله کوتاهی پس از آن که آمریکا سپاه را در فهرست تروریستی قرار داد، شورای عالی امنیت ملی ایران نیز دولت ایالات متحده را 'حامی تروریسم' و نیروهایش در غرب آسیا را 'گروه تروریستی' معرفی کرد.

در هر صورت هیچ اقدامی از سوی ایران نمی تواند این تصمیم آمریکا را محدود کند همانگونه که این تصمیم هنوز عملی نشده است و فقط در کاغذ است.

با این وجود اگر چه دولت آمریکا اعلام کرده است که در این خصوص قاطعیت خود را کنار نمی گذارد و انتظار دارد این طرح را به کمک همپیمانان بین المللی خود به خوبی عملی کند، اما نباید فراموش کرد که حتی اگر همپیمانان منطقه آمریکا یعنی اسرائیل و عربستان سعودی بخواهند از این تصمیم تبعیت کنند، بعید است همپیمانان اروپایی آمریکا بخواهند تا آخر خط با آمریکا همراهی کنند.

مصاحبه شونده سخنانش را این گونه جمع می کند که البته موافقان این تصمیم در دولت آمریکا بر این باورند که به سبب دخالت گسترده سپاه در اقتصاد ایران، این تصمیم، تجارت اروپا با ایران را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد، اما من تحقق این امر را بعید می دانم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *