پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آینده لیبی در سایه «حمله حفتر» به کجا می‌رود؟

دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 680651
یک وبگاه خبری عرب زبان نوشت، ژنرال حفتر راهی جز پذیرش راه حل سیاسی یا ادامه تنش و از دست دادن دستاوردهای پیشین خود در لیبی ندارد.
آینده لیبی در سایه «حمله حفتر» به کجا می‌رود؟
به گزارش جهان نيوز، وبگاه خبری «العربی الجدید» در یادداشتی با عنوان آینده کنفرانس گفت‌وگوی ملی لیبی در سایه حمله حفتر به طرابلس چه می‌شود؟» نوشت: آینده فرایند سیاسی درلیبی وارد تونلی تاریک شده است، آن هم پس از اینکه ژنرال خلیفه حفتر کور سوی امید برای دستیابی به راه حل بحران لیبی از طریق همایش جامع ملی لیبی که قرار بود نیمه ماه جاری میلادی تحت حمایت سازمان ملل برگزار شود، از بین برد.

این وبگاه خبری آورده است: سازمان ملل خواستار جمع آوری بیشترین تعداد نمایندگان جناح‌های لیبی در غدامس برای تعیین سرنوشت دوره سیاسی آینده، از طریق انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری است، آن هم پس از گذشت یک ماه از ملاقات فائز السراج،  رئیس شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی با حفتر در ابوظبی، جایی که آنها موافقت کردند تا دوره انتقالی را به پایان برسانند و انتخابات سراسری را در نزدیک‌ترین زمان ممکن در کشور برگزار کنند.

طبق این یادداشت، اما در مقطع اخیر دیگر خبری از جملات محبت‌آمیز در سخنان و اظهارات بین دو طرف نبود و بالعکس از روز پنجشنبه دو طرف شروع به تبادل اتهام‌هایی بخصوص در خصوص تروریسم به یکدیگر کردند. لشکر حفتر، اهداف حمله نظامی خود علیه طرابلس را آزادسازی آنجا از آخرین لانه‌های تروریسم معرفی کرد و «احمد المسماری»، سخنگوی نیروهای حفتر مستقیما السراج را به حمایت از تروریسم متهم کرد و السراج در پاسخ به وی نیروهای حفتر را تروریست و قانون‌شکن خواند.

در این خصوص «عقیل الاطرش» تحلیلگر سیاسی لیبی تاکید کرد: گفت‌وگوهایی که  قرار است در غدامس برگزار شود تا قبل از برگزاری انتخابات مرحله انتقالی موقتی را ایجاد کند، می‌تواند توسط حفتر به هم بریزد.

الاطرش گفت که حفتر مانع تلاش‌ها برای دستیابی به هر گونه توافق در سال‌های گذشته شده است و اقدام اخیر او هم تعجب‌آور نیست. وی افزود: این ژنرال بازنشسته انتظار مقاومت بزرگی در برابر نیروهایش نداشت، که مانع رسیدن به هدف او شد و همین اتفاق آینده روند سیاسی لیبی را پیچیده می‌کند.

وی ازسرگیری تلاش‌ها برای نزدیکی السراج و حفتر را غیرممکن خواند و گفت: السراج با تضمین کشورهای طرفدار حفتر نظیر امارات حفتر را به عنوان شریک در فرایند سیاسی نخواهد پذیرفت.

حمله نظامی نیروهای حفتر به طرابلس همزمان با حضور آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در طرابلس صورت گرفت که به عقیده بسیاری از ناظران پیامی قوی به تلاش‌های غسان سلامه فرستاده ویژه وی محسوب می‌شود.

گوترش در اولین واکنش به حوادث نظامی لیبی گفت که در چنین شرایطی کنفرانس ملی جامع هرگز برگزار نخواهد شد، وی طرف‌های لیبیایی را به حفظ آرامش و خویشتنداری دعوت کرد و گفت: برای هیچ مشکلی در دنیا راه حل نظامی وجود ندارد و برای مشکلات لیبی هم راه حل نظامی جواب نمی دهد.

به رغم پیامدهای تشدید تنش‌های نظامی اخیر در لیبی بر تلاش‌های سازمان ملل برای حل بحران، «خلیفه الحداد»، استاد علوم سیاسی دانشگاه‌های لیبی معتقد است که شانس موفقیت در لیبی بزرگ‌تر شده است.

او گفت: تصمیم شورای امنیت درباره تنش ها در لیبی می‌تواند حفتر را به پذیرش هر گونه توصیه و نتیجه همایش غدامس وادار کند.

الحداد در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: این کنفرانس شاید برخی چیزها را به تعویق اندازد؛ اما حفتر بسیاری از برگ برنده‌های خود در مذاکرات را با شکست نیروهایش از دست داده است و امکان تلاش مجدد نیروهایش برای بازگشت به طرابلس او را در برابر افکار عمومی بین‌المللی در تنگنای شدیدی قرار میدهد، چون با مقاومت طرابلس روبرو خواهد شد در حالی که حفتر گمان می‌کرد طی یک عملیات برق آسا می‌تواند بر طرابلس مسلط شود.

این کارشناس لیبیایی گفت: حتی تا نیمه‌های پنجشنبه شب گذشته گمان می‌رفت که حفتر توانست به هدفش برسد؛ اما مقاومتی که بعدا شکل گرفت بسیاری از امیدهای او را بر باد داد و انتظار می‌رود که متحدان بین المللی و منطقه‌ای حفتر هم وقتی شکست نیروهایش را دیدند موضعی خلاف حمایت از وی بگیرند.

الحداد شانس حفتر برای پیروزی را بسیار ضعیف خواند و گفت: امیدها برای یکسره کردن عملیات نظامی کاهش یافته و او راهی جز پذیرش راه حل سیاسی یا ادامه تنش و از دست دادن دستاوردهای پیشینش ندارد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *