جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲

عبدالمهدی: ایران و عراق مهد تمدن جهان هستند

يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب: 680441
نخست‌وزیر عراق گفت: ایران و عراق مهد تمدن هستند و قدرت‌های مادی و انسانی بسیاری داشته‌اند و در بسیاری از مسائل در گذشته نسبت به اکنون پیشرفته‌تر بوده‌اند.
عبدالمهدی: ایران و عراق مهد تمدن جهان هستند
به گزارش جهان نيوز، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، امروز در همایش اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عراق که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت جان‌باختن برخی شهروندان ایرانی در سیل اخیر گفت: سفر روحانی رئیس جمهور ایران به عراق یک سفر تاریخی و سرنوشت‌ساز بود که دستاوردهای زیادی را برای دو کشور داشت.

نخست‌وزیر جمهوری عراق اظهار داشت: اما در حقیقت این سفر علاوه بر دستاوردهای مختلف چیز مهم‌تری را هم در پی داشت و آن از بین رفتن ترس و شک‌هایی بود که موجب کندی در اقدامات شده بود و این سفر باعث شد تا به سرعت کارهایی را که تاکنون بر زمین مانده بود را انجام دهیم و باعث شد تا موافقت‌نامه‌هایی که پیش از این به امضا رسیده، اما به مرحله اجرا نرسیده بود، اجرایی شود.

عبدالمهدی بیان داشت: بنابراین به دنبال سفر رئیس جمهور ایران به عراق اکنون با یک هیأت تجاری به ایران آمده‌ایم تا تأکید کنیم، همه موانع و ترس‌ها از بین برود.

وی با اشاره به جنگ ایران و عراق گفت: دو کشور حدود ۳۰ سال پیش در حال جنگ با یکدیگر بودند، اما امروز می‌بینیم که رئیس ایران به عراق می‌آید و ما هم به دنبال سفر وی به ایران می‌آییم و امروزه شاهد سفرهای متعدد مسئولان بلندپایه دو کشور هستیم و در کنار آن سفرهای مردمی بسیار زیادی که با هدف گردشگری و درمانی انجام می‌شود.

نخست‌وزیر عراق گفت: ایران در زمینه‌های مختلف علوم و تکنولوژی دستاوردهای بزرگی داشته و پیشرفته‌های چشم‌گیری داشته است، به طوری که امروزه وقتی فهرست دانشگاه‌های معتبر دنیا را مشاهده می‌کنیم نام برخی از دانشگاه‌های ایران هم در آن ذکر شده است.

عبدالمهدی گفت: کشور عراق هم در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته و امیدواریم از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کنیم.

نخست‌وزیر عراق به دیدار روز گذشته خود با مقام معظم رهبری اشاره کرد وگفت:‌ ایشان در این دیدار به یک موضوع اساسی یعنی توجه به علم اشاره کردند و بر آن تأکید داشتند. 

وی بیان داشت: اما علی‌رغم همه این پیشرفت‌ها ما هنوز در امور مختلف اقتصادی، اداری، بانکداری و تبادل کالا نسبت به مکانیزم‌های پیشرفته دنیا عقب‌تر هستیم و این پیشرفت‌ها برای ما راضی‌کننده نیست.

عبدالمهدی افزود: ما نباید فقط همراه غافله باشیم، بلکه باید از غافله پیشی بگیریم و در این زمینه شکاف بزرگی با شکورهای توسعه‌یافته داریم، زیرا برخی از تکنولوژی‌هایی که امروز ما استفاده می‌کنیم این کشورها در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ استفاده کرده‌اند.

وی باز هم با اشاره به جنگ ایران و عراق گفت: این جنگ سرمایه‌های بسیاری را از ما گرفت ضمن اینکه عراق سال‌ها است که در جنگ قرار دارد و هیچ وقت این جنگ‌ها متوقف نشده و می‌توان گفت که این جنگ‌ها هم سطح جنگ جهانی اول بوده است.
نخست‌وزیر عراق اظهار داشت: ایران هم آسیب‌هایی دیده است ضمن اینکه دو کشور تحریم را تجربه کرده‌اند و عراق زیر بار و فشار تحریم‌ها زندگی کرده است.

عبدالمهدی گفت: قبل از جنگ نحس بین دو کشور ایران و عراق روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت را تولید می‌کردیم ولی اکنون نصف آن را تولید می‌کنیم و این کاهش تولید به دلیل کوتاهی و کاهش توانایی‌های ما نیست، بلکه به این دلیل است که کسانی نمی‌خواهند ایران و عراق پیشرفت کنند، زیرا می‌دانند اگر این دو کشور پیشرفت کنند منطقه هم پیشرفت خواهد کرد.

وی با تأکید به امنیت اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم در فضایی پیشرفت کنیم که امنیت نباشد، زیرا منطقه بدون امنیت واقعی نمی‌تواند پیشرفت کند و اگر امنیت نباشد تمام دستاوردهایی که طی سال‌هایی که به دست آمده است از بین می‌رود.

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه عراق علاقه‌مند به روابط مسالمت‌آمیز با کشورهای دیگر است، گفت: اقتصاد ترانزیتی به فضای امن نیاز دارد.

عبدالمهدی اظهار داشت: عراق در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ از راه‌آهنی برخوردار بوده که این خط راه‌آهن از کشور عراق به اروپا می‌رسید اما امروز این خط راه‌آهن در عراق وجود ندارد و به سختی از بغداد تا بصره ادامه می‌یابد.

وی گفت: امروز در زمینه‌های دیجیتالی پیشرفت‌های زیادی در سراسر دنیا صورت گرفته و اگر نجنبیم، دیگران از ما جلو می‌زنند. 

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه قبول دارم ایران در زمینه تکنولوژی مبادلات بانکی نسبت به ما پیشی گرفته است، اما هنوز هم مبادلات کاغذی در این کشور در جریان است و این در حالی است که بسیاری از کشورها در این زمینه توسعه بسیار خوبی داشته‌اند.

عبدالمهدی گفت: ایران و عراق مهد تمدن هستند و قدرت‌های مادی و انسانی بسیاری داشته‌اند و در بسیاری از مسائل در گذشته نسبت به اکنون پیشرفته‌تر بوده‌اند. بنابراین در اینجا می‌خواهم که ترس‌ها برداشته شود و در اجرای پروژه‌ها گام‌های بزرگ‌تری برداریم.

وی با بیان اینکه گمرک‌های ما همچنان پیشرفته نیست، اظهار داشت: معاملات بانکی ما همچنان از روش‌های جهانی عقب‌تر است.

نخست‌وزیر عراق گفت: چگونه می‌توان از دیگران پیشی بگیریم، در حالی که ما در میدان‌های اصلی با آنها مبارزه نمی‌کنیم؟ ما باید افق‌های خود را بگسترانیم تا بتوانیم از دیگران پیشی بگیریم.

عبدالمهدی بیان داشت: نمی‌خواهم ایده‌آل‌گرا باشم، اما اگر به پیشرفت فکر نکنیم ما هم نمی‌توانیم پیشرفت کنیم.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بودند!
United Kingdom
...