جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

خسارات مالی و جانی سیگار برای آمریکایی ها

يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 680369
مردان سیگاری ۱۷ برابر بیش از سایر آمریکاییان بر اثر برونشیت و ۲۳ برابر بیش از آنها بر اثر سرطان می‌میرند. در میان زنان نیز ۳۰ سال است که سرطان ریه از سرطان سینه پیشی گرفته است.
خسارات مالی و جانی سیگار برای آمریکایی ها
به گزارش جهان نيوز، از جمعیت ۱.۱ میلیاردی سیگاری‌ها در جهان، سالانه بیش از ۷ میلیون نفر بر اثر صدمات ناشی از آن می‌میرند که از این تعداد، سهم برخی کشورها بیشتر است.

در آمریکا روزانه ۱۳۰۰ نفر بر اثر استفاده از سیگار یا قرارگرفتن در معرض دود آن جان خود را از دست می‌دهند. آمار سالانه مرگ و میر آمریکایی‌ها بر اثر مصرف سیگار به ۴۸۰ هزار نفر می‌رسد: بیش از ۲۷۸ هزار مرد و نزدیک ۲۰۲ هزار زن. این یعنی از هر ۵ مرگ در ایالات متحده، یکی ناشی از سیگار است.

مرگ بر اثر مصرف سیگار سرآمد علل کشندهِ قابل پیشگیری است. سالانه ۷۳۳۳ نفر غیرسیگاری در آمریکا به دلیل قرارگرفتن در معرض صدمات آن به سرطان ریه مبتلا شده و می‌میرند و ۳۳۹۵۱ نفر غیرسیگاریِ دیگر نیز به همین ترتیب اما بواسطه بیماری قلبی. بر این اساس سهم غیرسیگاری‌ها در کل آمار مرگ و میر بر اثر سیگار در آمریکا چندین برابر میانگین جهانی است.

مردان سیگاری ۱۷ برابر بیش از سایر آمریکاییان بر اثر برونشیت و ۲۳ برابر بیش از آنها بر اثر سرطان می‌میرند. به دلیل افزایش مصرف سیگار در میان زنان آمریکایی، مرگ آنها بر اثر سرطان ریه بین سال‌های ۱۹۶۰-۱۹۹۰ میلادی ۵ برابر شد و از سال ۱۹۸۷ از سرطان سینه پیشی گرفت. زنان سیگاری ۵ برابر بیش از سایر زنان آمریکایی بر اثر بیماری عروق کرونر قلب جان خود را از دست می‌دهند.

این جدا از ۱۶ میلیونی است که بر اثر صدمات ناشی از مصرف سیگار، بیمار هستند. بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار عبارت است از: سرطان، گرفتگی عروق، سکته، بیماری‌های ریوی، انسداد مزمن ریه و برونشیت، ضعف سیستم ایمنی بدن و اختلال نعوظ در مردان.

آمریکاییان سیگاری به طور میانگین ۱۰ سال زودتر از سایر هموطنان خود می‌میرند و با تداوم روندهای کنونی پیش‌بینی می‌شود ۵.۶ میلیون از آمریکاییانی که اکنون زیر ۱۸ سال سن دارند دچار مرگ زودرس شوند.

مصرف سیگار در آمریکا
۱۴% از بزرگسالان آمریکایی یعنی ۱۵.۸% از مردان و ۱۲.۲% از زنان عادت به مصرف سیگار دارند. این آمار در سال ۲۰۱۷ میلادی در میان برخی گروه‌های نژادی بیشتر است و در میان برخی کمتر؛ یعنی ۲۴% از بومیان آلاسکا و هندی‌تباران، ۱۴.۹% از سیاه‌پوستان، ۱۵.۲% از سفیدپوستان، ۹.۹% از لاتین‌تباران و ۷.۱% از آسیایی‌تباران.
هر روز ۲۰۰۰ آمریکاییِ زیر ۱۸ سال اولین سیگار خود را تجربه می‌کنند که بیش از ۳۰۰ تن از آنها معتاد به مصرف آن می‌شوند. البته طبق آمار ۲۰۱۵ میلادی ۶۸% از آمریکاییان سیگاری ترجیح می‌دهند آن را ترک کنند.
یکی از مهمترین عوامل افزایش مصرف سیگار در آمریکا به ویژه از دهه ۱۹۶۰ میلادی، تبلیغ سلبریتی‌ها برای آن بود. رونالد ریگان رئیس‌جمهور آمریکا زمانی که بازیگر بود

به مردم آمریکا پیشنهاد می‌داد به عنوان هدیه کریسمس به دوستان سیگار خود سیگار هدیه کنند.
خسارات مالی سیگار برای آمریکایی‌ها
مصرف سیگار در آمریکا سالانه بیش از ۳۲۰ میلیارد دلار هزینه می‌تراشد یعنی حدود ۱۷۰ میلیارد برای درمانِ بیماری‌های ناشی از آن و ۱۵۶ میلیارد به دلیل کاهش بهره‌وری و تولید ناشی از مرگ سیگاری‌ها. جالب است که مرکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها در آمریکا گزارش داده ایالت‌های مختلف در آن کشور سالانه میلیاردها دلار از مالیاتی که که بر محصولات مرتبط با سیگار می‌گیرند درآمد دارند اما مبلغ بسیار اندکی را برای پیشگیری از مصرف آن هزینه می‌کنند.

برای یک حساب سرانگشتی بد نیست بدانیم در بودجه سالانه ۲۰۱۹ میلادی ۲۷.۳ میلیارد دلار درآمد از مالیات بر سیگار پیش‌بینی شده اما در مقابل ۶۵۵ میلیون برای آگاهی‌بخشی پیرامون صدمات آن اختصاص یافته است. تازه تجربه سال‌های گذشته نشان داده تنها دو ایالت یعنی آلاسکا و کالیفرنیا بیش از ۷۰% از سهم خود را از این مبلغ می‌پردازند و سه ایالت نیز ۰ دلار برای آن حواله می‌کنند (!): کانکتیکات، تنسی و ویرجینیای غربی.

اگر تنها ۱۲% از مجموع مالیات بر سیگار به برنامه‌های پیشگیری از مصرف آن در آمریکا اختصاص یابد، کل هزینه آن تأمین می‌شود.

مرگ و میر و خسارات مالی بر اثر سیگار در ایران
۲۵۰ ماده شیمیاییِ خطرناک در سیگار تشخیص داده شده که ۵۰ مورد از آنها سرطانزا است. طبق آمار سال ۱۳۹۶ میلادی ۳۷۶۷۳۱ مورد فوت در ایران گزارش شده که از این تعداد، ۵۵ هزار مورد ناشی از مصرف سیگار و دخانیات است یعنی یک نفر از هر ۶.۸ فوتی.

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت در بهمن ۹۶ گزارش داد که ۲۰% از مردان و ۱% از زنان ایرانی سیگار می‌کشند که از این تعداد ۱۰۰ هزار نفر در سنین ۱۳ تا ۱۵ سال قرار دارند. وی ادامه داد سالانه ۱۰ هزار میلیارد خرج خرید سیگار و ۲۰ تا ۳۰ میلیارد نیز خرج درمان آن است، ضمن اینکه ۴۰ هزار میلیارد نیز ضرر غیرمستقیم بر اثر کاهش بهره‌وری و تولید ناشی از مرگ سیگاری‌ها بر کشورمان تحمیل می‌شود.

منابع
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/tobacco
https://www.cdc.gov/tobacco/data_statistics/fact_sheets/fast_facts/index.htm
https://www.cdc.gov/tobacco/data_statistics/fact_sheets/health_effects/tobacco_related_mortality/index.htm
http://akharinkhabar.ir/social/۴۰۵۴۰۸۹
http://www.sabteahval.ir/Upload/Modules/Contents/asset۹۹/f-۹۶.pdf  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *