کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهمان پرخرج در سال سخت اقتصاد

17 فروردين 1398 ساعت 9:31

سیلاب بهاره مهمان ناخوانده تعطیلات نوروزی بود که علاوه بر خسارات جبران‌ناپذیر جانی، باعث بروز خسارات سهمگینی بر پیکره اقتصاد کشور شده است. آسیب دیدن زیرساخت‌های ارتباطاتی، ریلی، جاده‌ای و مسکونی تنها بخشی از خسارات سیل در نوروز ۹۸ است.


به گزارش جهان نیوز، نوروز ۹۸ یکی از خسارت‌بارترین و شاید ناخوشایندترین تعطیلات ایرانیان در سال‌های گذشته بوده است. تنها ۲۴ ساعت مانده به تعطیلات نوروز شهرهای آق‌قلا و گمیشان در استان گلستان به زیر آب رفت تا ایران با چهره‌ای سیلابی به استقبال سال جدید برود. این قضیه سرآغاز ایجاد خساراتی جانی و مالی برای هم وطنانمان در برخی نقاط مختلف کشور شد.
 

بر اساس برآوردهای اولیه صورت گرفته از سیل در استان گلستان میزان خسارات وارده به این استان ۴,۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که البته میزان کلی و دقیق خسارات در صورت فروکش کردن آب ممکن است.

تکلیف خودروهای بدون بیمه در سیل اخیر چیست؟
چند روز بعد از بروز حادثه سیل در گلستان، این بار شیراز هم دستخوش حادثه شد. بسیاری از شهروندان در خودروهایشان در دروازه ورودی شهر گرفتار شدند. این حادثه که به خاطر بستن مسیل ورودی شهر به وقوع پیوست متأسفانه باعث کشته شدن ۱۴ تن از هم وطنانمان شد. در این حادثه همچنین خودروهای زیادی آسیب دیدند که بیمه موظف به پرداخت آنها است. در این باره رئیس کل بیمه مرکزی در گفتگو با ایسنا از ا تخاذ راهکارهایی برای جبران خسارت آن دسته از خودروهایی که بیمه نبوده‌اند خبر داد.

غلامرضا سلیمانی –رئیس کل بیمه مرکزی- همچنین با بیان اینکه بررسی‌ها از ابعاد خسارت سیل آغاز شده است گفت: اکثر شرکت‌های بیمه‌ای به ویژه در استان گلستان و شرق استان مازندران بررسی‌های خود را از ابعاد خسارات وارد شده آغاز کرده‌اند؛ با این حال ارزیابی دقیق خسارات در واحدهای تجاری، مسکن، اثاثیه منزل، واحدهای صنعتی و خودروها زمانی به صورت قطعی می‌تواند انجام شود که آب فروکش کند.

او با بیان اینکه اکیپ‌های شرکت‌های بیمه و شورای هماهنگی بیمه‌ای در مراکز استان‌ها مستقر شده‌اند ادامه داد: واحدهای مسکونی شهرستان‌های آق‌قلا و گنبد و روستاهای اطراف که تحت پوشش کمیته امداد و بنیاد مسکن بوده‌اند، همگی بیمه هستند که از این نظر بخشی از آسیب‌هایی که وارد شده است توسط شرکت‌های بیمه مشمول پرداخت خواهد شد.

تعمیرات بدنه رایگان خودورهای آسیب دیده
همچنین مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تعمیرات بدنه محصولات آسیب‌دیده گروه خودروسازی سایپا در سیل اخیر به صورت رایگان انجام خواهد شد.

سید جواد سلیمانی با بیان اینکه پس از پایان بلایای طبیعی، مهمترین موضوع تلاش برای جبران خسارت‌ها و بازگشت به جریان عادی زندگی است، افزود: متأسفانه تعداد قابل توجهی از خودروهای هموطنان در سیل اخیر آسیب دیده که سایپا تعمیرات بدنه محصولات آسیب‌دیده خود در این سیل‌ها را بدون دریافت اجرت و دستمزد در نمایندگی‌های مجاز منتخب در سراسر کشور انجام خواهد داد.

۵۰ هزار خانه آسیب دیدند
سیل در روزهای بعد مناطق بیشتری از کشور را به خود درگیر کرد. شهرهای پلدختر، معمولان، کوهدشت، نورآباد، درود، الیگودرز و خرم‌آباد از جمله شهرهایی بودند که در استان لرستان دچار آسیب‌هایی جدی از سیلاب نوروزی شدند.
علاوه بر استان‌های لرستان، گلستان، شیراز و شرق استان مازندران سیل همچنین باعث تخریب منازل بسیاری از هم وطنانمان در استان‌های سمنان و خراسان شمال شد که در این باره مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن گفت که بر اساس برآوردهای اولیه، سیل تاکنون به ۵۰ هزار خانه خسارت وارد کرده که حدود ۳۵ هزار واحد دچار خسارت و ۱۵ هزار واحد تخریب شده است.

مجید جودی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تاکنون برای ۵۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور که از سیل اخیر دچار خسارت شده‌اند ارزیابی صورت گرفته که ۱۲ هزار واحد در استان گلستان، ۶۰۰۰ واحد در مازندران، ۳۰۰۰ واحد در لرستان (به علت شدت باران، ارزیابی متوقف شده است)، ۷۰۰۰ واحد در فارس، ۱۰۰۰ واحد در سمنان و ۲۷۰۰ واحد در خراسان شمالی به دلیل سیل دچار خسارت شده‌اند.

او اضافه کرد: بر اساس مصوبه دولت، برای واحدهای احداثی شهری ۵۰ میلیون تومان وام و ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. به واحدهای روستایی نیز ۴۰ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص می‌یابد. واحدهای تعمیری شهری و روستایی نیز ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد.

۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آسیب دیدند
در حوزه محصولات کشاورزی هم سیل باعث بروز خساراتی جدی شد. در این باره سید محمد موسوی _ مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی _ با اعلام این خبر اظهار کرد: سیل اخیر ۷۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده است.

وی گفت: این خسارت در استان گلستان ۳۶ درصد، خوزستان ۱۴ درصد، مازندران ۱۳ درصد، لرستان ۱۲ درصد و فارس ۷ درصد بوده و ۱۸ درصد باقیمانده به ۸ استان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان و سیستان و بلوچستان وارد شده است

۱۶۰۰ میلیارد خسارت در بخش راهسازی
در حوزه راه‌سازی هم وزیر راه و شهرسازی از بروز خسارات جدی در حوزه زیرساختی خبر داده و گفته است که مجموعه خسارات برآورد شده ناشی از سیل در سطح زیرساخت‌ها بیش از ۱,۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم غیر از هزینه ترمیم‌های اساسی و جایگزین است که باید انجام شود و این هزینه‌ها باید برآورد شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم که به عنوان نماینده دولت در استان لرستان حضور دارد گفته است: زیرساخت‌های ارتباطی در کشور ۱,۵۰۰ میلیارد تومان خسارت‌دیده که در استان لرستان بیشترین حجم خسارت را داشته‌ایم.

۵میلیون تومان کمک بلاعوض از ۱۷ فروردین
اما رئیس بنیاد مسکن کشور درباره جبران خسارت آسیب دیدگان از سیل گفته است که پرداخت پنج میلیون تومان کمک بلاعوض به سیل زدگان لرستان از شنبه ۱۷ فروردین آغاز می‌شود.

علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن کشور اظهار کرد: در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف ستادهای معینی را برای ارزیابی خسارت مستقر کرده‌ایم و قول هم دادیم که ما جبران خسارت را الان از منابع خودمان انجام می‌دهیم تا تأمین اعتبار شود، به‌ویژه خسارت معیشتی را مانند لوازم زندگی مردم را که پنج میلیون تومان بلاعوض سریع می‌پردازیم.
حاتم شاکرمی - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - هم از پرداخت بیمه بیکاری برای تمام کارگران بیمه شده آسیب دیده در سیلاب لرستان خبر داد.

گذشته از مسائل و خسارات متعدد جانی و مالی که بروز سیل بر کشورمان تحمیل کرده است اما جبران این خسارات مالی در این شرایط اقتصادی خود مسأله‌ای است که دولت باید چاره‌ای اساسی برای آن بیاندیشد. تأمین مالی این حجم عظیم از خسارات وارد شده آن هم در شرایطی که به عقیده بسیاری از کارشناسان دولت خود کسری بودجه سنگینی را در سال ۹۸ تجربه خواهد کرد خود مسأله‌ای بغرنج است.

کارشناسان اقتصادی امیدوارند دولت بتواند از راه‌کارهایی غیر از چاپ پول برای تأمین مالی جبران این خسارات استفاده کند چرا که در غیر این صورت تورم در کمین اقتصاد خواهد بود.

موانع چهارگانه رونق تولید از زبان یک اقتصاددان
از اخبار مربوط به سیل و خسارات سنگین آنکه بگذریم، رهبر معظم انقلاب سال ۹۸ را سال "رونق تولید" نامگذاری کردند. این تاکید بر تولید در شرایطی است که بسیاری از اقتصاددانان نیز معتقدند ریشه بروز مسائل متعدد در اقتصاد به بی‌توجهی به حوزه تولید برمی‌گردد.

در این باره یک اقتصاددان با بررسی راهکارهای حمایت از تولید ملی، موانع اصلی اقتصاد ایران در بحث تولید را در چهار محور اصلی مسائل بانکی، ارزی، مالیاتی و خصوصی‌سازی توصیف کرد.

علی صادقی همدانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بررسی راهکارهای حمایت از تولید در شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، اظهار کرد: طبق آمار بانک جهانی، ایران به لحاظ شرایط مساعد کسب و کار در بین ۱۹۰ کشور در جایگاه ۱۲۸ ام قرار دارد. این مساله حکایت از ضرورت بهبود شرایط کسب و کار در کشور برای حمایت از تولید دارد.

این اقتصاددان با بیان اینکه اقتصاد ایران در چهار محور اصلی بانکی، ارزی، مالیاتی و خصوصی‌سازی نیازمند اصلاحات اساسی است، ادامه داد: واقعیت این است که تولید در اقتصاد کشور با هزینه تأمین مالی بالایی مواجه است که ناشی از عدم کارآمدی نظام بانکی است و از این جهت نظام بانکی باید در راستای حمایت از تولید اصلاح شود.

دلبری پیاز از بازار آشفته صیفی‌جات
مساله مهم اقتصادی دیگر در ایانم تعطیلات نوروز گرانی بیش از حد برخی از اقلام صیفی‌جات مانند پیاز بود. پیاز در تهران تا ۱۵ هزار تومان و در شهرستان‌ها تا بیش از ۱۰ هزار تومان کشف قیمت کرد.

در همین باره همچنین حسن صابری هرندی - رئیس اتحادیه بارفروشان - گفت که کاهش تولید به دلیل افزایش هزینه‌های آن و افزایش صادرات ناشی از نوسانات نرخ ارز عامل اصلی گرانی سبزی و صیفی است که باید در وهله نخست برای مردم کشورمان تأمین شود و پس از آن به فکر صادرات‌شان باشیم که در این زمینه دستگاه‌های متولی باید پاسخگو باشند.

نهادی که مسئول تنظیم بازار داخلی و تصمیم‌گیری برای صادرات یا واردات اقلام مختلف است وزارت صنعت، معدن و تجارت است. در شرایطی که بسیاری از شهروندان به دلیل مسائل و مشکلات ناشی از تورم در تأمین مایحتاج خود با مشکل رو به رو هستند کمبود اقلامی اساسی مانند صیفی‌جات که اغلب قوت غالب طبقات ضعیف‌تر را تأمین می‌کند باعث به سختی افتادن معیشت این اقشار خواهد شد.

منبع: ایسنا


کد مطلب: 680073

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/680073/مهمان-پرخرج-سال-سخت-اقتصاد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com