کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صندلی کی‌روش به چه کسی می‌رسد؟

17 فروردين 1398 ساعت 9:24

تیم ملی فوتبال کشورمان پس از پایان جام ملت‌های آسیا بدون سرمربی است و فدراسیون تلاش می‌کند در فیفادی بعدی جانشین کارلوس کی‌روش را مشخص کند.


به گزارش جهان نیوز، پیش از جام ملت‌های آسیا مشخص بود که این مسابقات پایان کار کارلوس کی‌روش در ایران است. روزهایی که سرمربی وقت تیم ملی به هر دری می‌زد تا قراردادش را تا پایان جام جهانی 2022 تمدید کند، اما فدراسیون روی تمدید قرارداد شش ماهه اصرار داشت و در نهایت هم این اتفاق افتاد.

کی‌روش هم هنگامی که عدم تمایل به ماندنش در ایران را دید، با کلمبیایی‌ها وارد مذاکره شد و پس از پایان کارش در ایران هدایت تیم ملی این کشور را به عهده گرفت. با این حال مربی پرتغالی امید زیادی داشت تا با خاطره‌ای خوش ایران را ترک کند. امیدهای کی‌روش، دقیقاً انتظاری بود که پس از 8 سال حضورش در ایران از او وجود داشت و این انتظار، قهرمانی در جام ملت‌های آسیا بود. اتفاقی که در نهایت رخ نداد و تیم ملی فوتبال کشورمان با شکست 3 بر صفر مقابل ژاپن در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا، از این مسابقات کنار رفت.

 

پایان تلخ کی‌روش، حتی حامیان اصلی او را به این نتیجه رسانده بود که فوتبال ایران به گزینه‌ای جدید و خون تازه‌ای روی نیمکت سرمربیگری تیم ملی نیاز دارد و حالا فدراسیون فوتبال با صبر و حوصله به دنبال جانشین اوست. پس از رفتن کی‌روش از ایران، گزینه‌های زیادی مطرح شده است که برخی، شایعاتی در فضای مجازی بودند، برخی از آنها توسط برخی رسانه‌ها تبدیل به گزینه شدند و برخی نیز صحبت‌هایی هستند که از گوشه و کنار شنیده می‌شود و فدراسیون نیز روی این گزینه‌ها تحقیقاتی صورت داده است. گزینه‌هایی که به نظر می‌رسد با جمع‌بندی فدراسیون هر روز و هر روز کمتر می‌شوند تا در نهایت فدراسیون فوتبال به یک گزینه واحد برای سپردن هدایت تیم ملی برسد.

شایعه خنده‌دار در فضای مجازی
پس از قطعی شدن جدایی کارلوس کی‌روش از تیم ملی ایران، مازیار ناظمی، روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در فضای مجازی به نام‌هایی بزرگ برای هدایت تیم ملی ایران اشاره کرد. خبر مذاکره با زین الدین زیدان، ژوزه مورینیو و یورگن کلینزمن را خیلی‌ها به چشم یک شایعه خنده‌دار در فضای مجازی تلقی کردند، اما این اسامی کم حاشیه نداشت و مدتی همه را سرگرم کرده بود. پس از آن اسامی دیگری از جمله برت فن مارویک و لوران بلان هم برای هدایت تیم ملی ایران مطرح شد که به نظر می‌رسید نام آنها فقط در حد مطرح شدن به عنوان یک گزینه بود و موضوع خیلی جدی نبود.

پرواز کوتاه هواپیمای تک نفره رُم بر آسمان ایران
روزهایی که هرکسی برای انتخاب سرمربی تیم ملی ایران، نام‌هایی را مطرح می‌کرد، به یک باره نام وینچنزو مونتلا برای هدایت تیم ملی ایران مطرح شد. رسانه‌های ایتالیایی حتی خبر از توافق سرمربی سابق میلان، سویا و ستاره روزهای نه چندان دور تیم فوتبال رُم دادند. با این حال نام مونتلا هم علاقه‌مندان فوتبال ایران را چندان هیجان‌زده نکرد تا پرواز هواپیمای تک نفره رُم بر آسمان فوتبال ایران، کوتاه باشد و خیلی زود این شایعه تکذیب شود.

عبور فدراسیون فوتبال از گزینه ایرانی
برخی‌ها می‌گفتند فدراسیون فوتبال به دلیل مشکلات مالی، به دنبال گزینه ایرانی است. نام‌های مختلفی هم مطرح می‌شد که برخی جدی‌ترین گزینه را علی دایی می‌دانستند که کارلوس کی‌روش هم او را تأیید کرده است. با این حال فدراسیون فوتبال به این جمع‌بندی رسیده بود که برای هدایت تیم ملی سرمربی خارجی انتخاب کند و به همین دلیل از انتخاب گزینه ایرانی عبور کرد. پس از این باز هم نام‌های مختلف دیگری برای هدایت تیم ملی مطرح شد.

سازنده بلژیک، به فدراسیون ایران معرفی شد
فدراسیون فوتبال که به دنبال گزینه‌ای مناسب برای هدایت تیم ملی بود، شاخصه‌هایی برای انتخاب سرمربی تیم ملی در نظر گرفت. یکی از شاخصه‌ها، جوان بودن مربی بود. از همین‌رو برخی نام زلاتکو دالیچ را مطرح کردند. سرمربی جوان کرواسی که این تیم را نایب قهرمان جام جهانی 2018 کرد و حتی کارلوس کی‌روش مدعی بود که دالیچ پس از جام جهانی جانشین او خواهد شد، اما این بار هم نام دالیچ فقط در شایعات مطرح شد، چون این مربی همچنان کار خود را با کرواسی ادامه می‌دهد.

یکی از گزینه‌هایی که به صورت جدی برای سرمربیگری تیم ملی به فدراسیون معرفی شد، مارک ویلموتس بلژیکی بود. ستاره سابق تیم ملی بلژیک که مدتی در تیم ملی این کشور دستیار جرج لیکنز، سرمربی فعلی تراکتورسازی بود، از سال 2012 تا 2016 هدایت تیم ملی بلژیک را به عهده داشت. بسیاری ویلیموتس را سازنده نسل طلایی بلژیک می‌دانند که در جام جهانی 2018 روسیه هم توانست به مقام سوم دست یابد. ویلموتس پس از بلژیک یک سال هدایت ساحل عاج را به عهده داشت، اما گویا مذاکره جدی بین او و فدراسیون فوتبال ایران صورت نگرفته است.

اروی رنار، جدی‌ترین گزینه حال حاضر
شایعه حضور اروی رنار روی نیمکت مربیگری تیم ملی ایران، پس از بازی ایران و ژاپن بسیار جدی شد. جایی که سرمربی تیم ملی مراکش در ورزشگاه هزاع بن زاید شهر العین، در جایگاه ویژه و کنار مسئولان فدراسیون فوتبال نظاره‌گر بازی ایران و ژاپن بود. رنار همان زمان پاسخ داد که با فدراسیون فوتبال مراکش قرارداد دارد، با این حال گویا موضوع کمی جدی‌تر شد و مذاکراتی نیز بین او و فدراسیون فوتبال ایران صورت گرفت.

خبر رسید که او پس از جام ملت‌های آفریقا که دو ماه دیگر در مصر برگزار می‌شود، با مراکشی‌ها خداحافظی خواهد کرد تا سرمربی تیم ملی ایران شود، اما موارد دیگری در این خصوص نیز ابهام ایجاد می‌کند. اولین مسئله این است که مهدی تاج اعلام کرده بود برای فیفادی بعدی سرمربی تیم ملی مشخص خواهد شد و طبق این حرف، سرمربی تیم ملی باید به زودی معرفی شود تا بتواند در خردادماه که فیفادی است روی نیمکت ایران بنشیند. رنار دقیقاً در همان فیفادی با مراکشی‌ها درگیر جام ملت‌های آفریقاست و این موضوع کمی ابهام حضور او روی نیمکت ایران را بیشتر می‌کند. از طرفی هم مراکشی‌ها خبر داده‌اند که با او تا سال 2022 قرارداد دارند و کار خود را با رنار ادامه می‌دهند.

نگاه رونالدینیویی فدراسیون به گزینه‌ها؟
در کنار تمام خبرها و شایعات، این موضوع نیز مطرح شده که برانکو ایوانکوویچ پس از پایان این فصل فوتبالی با پرسپولیس، به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب خواهد شد. در این خصوص نیز گفته می‌شود وزارت ورزش و جوانان روی برانکو نظر مثبت دارد، اما فدراسیون فوتبال کمی با احتیاط برای فکر کردن به برانکو عمل می‌کند.  اگر چه محمود شیعی عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال و همچنین ایرج عرب مدیرعامل پرسپولیس حضور برانکو در تیم ملی را رد کرده‌اند، اما با این حال عده‌ای سرمربی موفق پرسپولیسی‌ها را با توجه به شناختی که از فوتبال ایران دارد، گزینه مناسبی برای تیم ملی می‌دانند. اگر این اتفاق رخ بدهد، می‌توان گفت فدراسیون فوتبال با نگاهی رونالدینیویی به سایر گزینه‌ها، برانکو ایوانکوویچ را به عنوان جانشین کارلوس کی‌روش انتخاب می‌کند.

آنچه مسلم است، فدراسیون فوتبال تلاش می‌کند برای فیفادی بعدی که در خردادماه است، سرمربی تیم ملی را مشخص کند. با توجه به اینکه قرعه کشی مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 در منطقه آسیا هم به زودی انجام خواهد شد، فدراسیون باید زودتر سرمربی تیم ملی را مشخص کند تا برنامه‌های ایران برای جام جهانی آغاز شود. بحث انتخاب سرمربی تیم ملی را مهدی تاج دنبال می‌کند و احتمالاً پس از بازگشت او از مالزی و انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا، موضوع انتخاب سرمربی تیم ملی جدی‌تر از قبل دنبال خواهد شد.

فدراسیون فوتبال اعلام کرده و البته نشان داده در این زمینه قصد ندارد عجولانه کار کند و می‌خواهد با بررسی دقیق گزینه‌ها، بهترین انتخاب را برای تیم ملی داشته باشد.

منبع: تسنیم


کد مطلب: 680067

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/680067/صندلی-کی-روش-کسی-می-رسد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com