جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دستور تخلیه ۳۳ روستا در دشت آزادگان

پنجشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب: 679881
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از برپایی ۳۶ اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق سیل‌زده و اسکان بیش از ۲۰ هزار و ۷۰۰ نفر در این اردوگاه‌ها خبر داد.
دستور تخلیه ۳۳ روستا در دشت آزادگان
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، علی خدادادی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۶ اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق سیل زده شهرستان‌های باوی، شوشتر، اهواز، دزفول، شوش، دشت آزادگان، هویزه، اندیمشک و شادگان برپا شده است.

وی افزود: تاکنون ۲۰ هزار و ۷۸۲ نفر از آسیب دیدگان سیل‌های اخیر در این اردوگاه‌ها اسکان اضطراری شده‌اند.مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: هفت اردوگاه در شهرستان باوی به تعداد ۲۰۵ دستگاه چادر در مناطق ویس، درآویزه، خاور، چم خزامی، صفاک، شیبان و پل تأسیسات برپا شده است.

خدادادی با اشاره به برپایی جهار اردوگاه در مناطق گوریه، بنه کاظم، یزآب، ابوطیور و یباررحمان از توابع شوشتر به استعداد ۱۵۵ دستگاه چادر گفت: همچنین شش اردوگاه در اهواز، الهایی و حمیدیه به تعداد ۱۰۰ دستگاه چادر و سه آموزشگاه در حمیدیه برپا شده است.

وی با بیان این که پنج اردوگاه در دزفول برپا شده است، بیان کرد: این اردوگاه‌ها در شهرک عدالت، حسینیه ثارالله، میان رود، دانشگاه فرهنگیان و اردوگاه شهید قاضی با ظرفیت ۱۶۱ چادر احداث شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان همچنین از برپایی دو اردوگاه در روستاهای مگرن و آهودشت شهرستان شوش با ظرفیت ۲۹۲ چادر خبر داد و گفت: پنج اردوگاه نیز در دشت آزادگان در شهر سوسنگرد و روستاهای جرگه سیدعلی عصاره ۱ و ۲ و حمودی عاصی برپا شده است.

خدادادی ادامه داد: پنج اردوگاه در هویزه با ظرفیت ۱۵۰ چادر، یک اردوگاه در پادگان شهید درویش اندیمشک با ظرفیت ۱۵۰ چادر و یک اردوگاه نیز در کشت و صنعت فارابی شادگان با ظرفیت ۱۰۰ چادر برپا شده است.

مسدود شدن خط راه‌آهن اندیمشک - اهواز به دلیل بالا آمدن آب رودخانه دز
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از مسدود شدن خط راه آهن اندیمشک به اهواز خبر داد.

کیامرث حاجی‌زاده اظهار کرد: خط راه آهن مسیر اندیمشک به اهواز به دلیل بالا آمدن آب رودخانه دز، مسدود شد.وی ادامه داد: مسافران تهران به اهواز در ایستگاه راه آهن اندیمشک پیاده شده و توسط اتوبوس‌های راه آهن به اهواز منتقل می شوند.

بخشی از دستگاه‌های تولید نفت در اختیار ستاد بحران خوزستان قرار گرفت
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: با توجه به سیل اخیر و بحرانی که بوده است، بخشی از دستگاه هایی که عملیات تولید نفت را انجام می‌دادند، ترخیص و در اختیار ستاد بحران و مردم قرار دادیم.

احمد محمدی در گفت‌وگوی تلویزیونی درخصوص اقدامات این شرکت برای کمک به سیل اخیر در خوزستان، اظهار کرد: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در ۵ استان و با وسعت تقریبی ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع یکی از مهمترین شرکت های اقتصادی کشور است. با توجه به بارش های فصل بارانی که امسال تقریبا از شش ماه پیش آغاز شده و در دو هفته اخیر نیز به اوج خود رسیده است و همچنین با توجه به اقلیم خوزستان و مناطق نفت خیز جنوب در این پنج استان جنوب و جنوب غرب کشور سیلابی که از کوهستان به سمت این دشت‌ها پهناور می‌شود، خطراتی را متوجه مردم، زیرساخت ها، تاسیسات و جاده های مواصلاتی ما و همچنین شهرها و روستاها داشته است.

مدارس شوش و شاوور در ابتدای هفته آینده تعطیل است
براساس اعلام استانداری خوزستان، مدارس و مراکز پیش دبستانی شهرهای شوش و شاوور در روزهای شنبه تا دوشنبه هفته آینده تعطیل خواهند بود.
به گزارش ایسنا ، در اطلاعیه استانداری خوزستان آمده است:

"به اطلاع می رساند بنا بر تصمیم استاندار خوزستان با توجه به مشکلات ناشی از آبگرفتگی ها و سیلاب های اخیر و همچنین ضرورت اسکان مهمانان نوروزی، مدارس در شوش و شاوور در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته آینده تعطیل می باشند.
ضمناً فعالیت های دانشگاه های استان با یک هفته تاخیر از ۲۴ فروردین آغاز خواهد شد."
به گزارش ایسنا، پیش از این نیز مدارس شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، حمیدیه، دشت آزادگان، هویزه، و شعیبیه شوشتر و همچنین مدارس روستاهای زاویه دزفول، شهرک بهروزی دزفول، بخش دارخوین و روستاهای غرب کارون خرمشهر در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه هفته آینده تعطیل اعلام شده بودند.

جابه‌جایی مردم روستاهای اطراف رودخانه‌های دز و کرخه از صبح امروز
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: بخش وسیعی از روستاهای اطراف رودخانه‌های دز و کرخه از منطقه پایین دست شوش دچار آبگرفتی شده‌اند که از صبح امروز در حال امدادرسانی و جابه‌جایی مردم منطقه هستیم.

به گزارش ایسنا، علی خدادادی درخصوص امداد و کمک رسانی به مناطق سیل زده استان، اظهار کرد: متاسفانه آنچه پیش‌بینی کرده بودیم، در حال به وقوع پیوستن است و بخش وسیعی از روستاهای اطراف رودخانه های دز و کرخه از منطقه پایین‌دست شهرستان شوش دچار آبگرفتگی شده اند و نیروهای هلال احمر از صبح امروز در حال امدادرسانی به این دوستان و جا به جایی مردم این روستاها و اسکان آن‌ها در اردوگاه ها با همکاری آموزش و پرورش، اداره کل ورزش و جوانان خوزستان و همچنین اردوگاه های راهیان نور و بعضا مساجد هستند.

وی عنوان کرد: از هم استانی های عزیز که مساعدت های لازم را داشته‌اند قدردانی می کنیم. تلاش می شود شرایط بهینه ای برای مردم سیل زده جهت تحمل این مقطع کوتاه و زودگذر فراهم شود. امیدوارم قدرشناس این عزیزان باشیم و این رفتار انسان دوستانه را حس  و تعمیم دهیم‌.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان خاطرنشان کرد: از مردم می‌خواهیم اخبار درست و صحیح را از مراجع و منابع با اصالت و صدا و سیما داشته باشند. همچنین از آن‌ها می‌خواهیم کمک های خود را به جمعیت هلال احمر و کمیته امداد تحویل دهند و ما هم به عنوان امین آن‌ها، کمک های ارسالی‌شان را به دست مردم سیل‌زده می‌رسانیم. باید بگویم مردم ایران، مردم خوزستان را تنها نگذاشتند.

 وی با اشاره به موارد مورد نیاز  برای کمک به سیل‌زدگان، گفت:  موارد معیشتی چون مواد خوراکی، بهداشتی، پوشاک، شیر خشک، پتو و  موکت مورد نیاز است.

خدادای گفت: مردم می توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ۹۹۹۹۹ بانک‌های ملی و ملت که جمعیت هلال احمر کشور اعلام کرده است، واریز کنند. کمک های آن‌ها به حساب جمعیت هلال احمر کشور واریز و بعد به حساب هلال احمر استان انتقال داده می‌شود که البته کمی زمانبر است. همچنین می توانند به معاونت داوطلب ما مراجعه کرده و باتوجه به قراردادهایی که داریم، خرید بخشی از موارد مورد اشاره شده را تقبل کنند.

دستور تخلیه 33 روستا در دشت آزادگان
فرماندار شهرستان دشت آزادگان از دستور تخلیه 33 روستای حاشیه رودخانه کرخه خبر داد. غلامعباس هزاریان  با اشاره به پیش‌بینی افزایش دبی آب رودخانه کرخه اظهار کرد:  آب رهاسازی شده از بالادست به خوزستان و در نهایت به دشت‌آزادگان می‌رسد.

وی افزود: با توجه به اینکه رودخانه از مرکز شهرها مخصوصا شهرهای بستان و سوسنگرد عبور می‌کند و روستاها نیز در کنار رودخانه قرار دارند این شرایط خطراتی را در پی خواهد داشت.

هزاریان با بیان اینکه  با رهاسازی آب و ظرفیت آب موجود قطعا این آورد به روستاها می‌رسد، گفت: از امروز بعد از ظهر باید جهت ورود آب بالادست آمادگی لازم را داشته باشیم. 
فرماندار دشت آزادگان بیان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده تاکنون آب وارد روستاها نشده است اما برای پیشگیری از خطرات احتمالی به 33 روستای حاشیه رودخانه کرخه ابلاغ کرده‌ایم که روستاهای خود را تخلیه کنند که برخی از این روستاها تخلیه شده‌اند. همچنین با توجه به اینکه بستان آخرین شهر قرار دارد مردم باید آمادگی لازم را جهت تخلیه داشته باشند.هزاریان خواستار شد: از مردم تقاضا می کنم هشدارهای مسئولان را جدی بگیرند و به آنها اعتماد کنند.

سدهای خوزستان در حالت پایدار و مطمئن هستند
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به پایداری سدهای استان، گفت: سدها کاملا در حالت پایدار و مطمئن هستند و توانسته ایم فضای خالی برای بارش های بعدی را تقریبا فراهم کنیم.

 کیامرث حاجی‌زاده در خصوص وضعیت استان در پی سیل های اخیر، اظهار کرد: با پای کار بودن تمام اعضای شورای مدیریت بحران استان و به ویژه نیروهای مسلح، 96 روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شده اند. البته آب به برخی روستاها وارد نشده است و برای پیشگیری و حفظ جان شهروندان این روستاها را تخلیه کردیم.

وی افزود: هم‌چنین 35 اردوگاه اسکان اضطراری برای اسکان مردم فراهم شده و تاکنون 22 هزار نفر در این اردوگاه ها ساکن شده اند. تمام تیم های امدادی و بهداشت و درمان و همچنین شرکت های آب و فاضلاب و شرکت های پشتیبان نیز در تامین غذا فعال هستند. 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: دستگاه‌های امنیتی، نظامی، سپاه و ارتش همگی برای امدادرسانی پای کار هستند. تخلیه برخی مناطق که لازم بود به موقع صورت گرفت و تاکنون هیچ تلفات جانی در پی این سیلاب در استان نداشته ایم. 

وی با اشاره به پایین آمدن دبی ورودی رودخانه دز، گفت: از روز گذشته تاکنون 800 مترمکعب بر ثانیه دبی خروجی سد دز را کاهش داده‌ایم. همچنین در رودخانه کارون برای کاهش دبی در حال بررسی هستیم. البته سامانه جدیدی در پیش رو داریم که بیشتر روی حوضه کارون متمرکز است.

وی با اشاره به حالت پایدار در سدهای خوزستان، خاطرنشان کرد: سدها کاملا در حالت پایدار و مطمئن هستند و توانسته ایم فضای خالی برای بارش های بعدی را تقریبا فراهم کنیم. مشکلی از نظر پایداری سدها نداریم و مردم استان به این موضوع اطمینان داشته باشند. 

وی افزود: جز مزارع و زمین های کشاورزی که مرکز پخش سیلاب شده‌اند، آب وارد 70 درصد از روستاها نشده است و با مدیریت رهاسازی آب در حال جلوگیری از این مهم هستیم. در دو حوضه کرخه و دز در مناطق شهرستان های دزفول، شوش و بخش مرکزی اهواز و همچنین شعیبیه شوشتر، باوی، کارون، اهواز، شادگان، دارخوین و روستاهای غرب کارون در خرمشهر همه پای کار هستند. از مردم می خواهیم به شایعات توجه نکنند و اخبار رسمی را از صدا و سیما و خبرگزاری های رسمی که به صورت مرتب اطلاع رسانی می کنند، دنبال کنند.

آمادگی سد دز برای سیلاب‌های پیش رو
مدیرعامل سد دز گفت: خروجی سد دز از سه هزار به 2500 مترمکعب بر ثانیه کاهش داده شد و آورد رودخانه دز نیز رو به کاهش است و حدود دو هزار مترمکعب آورد داریم و این به این معناست که در حال کاهش ارتفاع دریاچه هستیم و باید برای سیلاب های پیش رو آماده شویم.

به گزارش ایسنا، سعید رئوفی نسب در خصوص وضعیت سد دز اظهار کرد: تمام تلاش مان را کردیم تا کمترین خسارت به پایین دست وارد شود اما در هر صورت آوردها بسیار سهمگین و سنگین بوده است و اگر سد کرخه و دز نبود، تمام خوزستان حتما به زیر آب می‌رفت.
وی بیان کرد: ما تنها نزدیک به 30 درصد از آوردها را رهاسازی کرده ایم و حدودا 70 درصد آب را در سد مهار کرده ایم. پیک سیلاب ما به شش هزار مترمکعب بر ثانیه رسید، در حالی که خروجی ما در پیک حداکثر سه هزار و 550 مترمعکب بر ثانیه بوده است. با تلاش شبانه روزی توانستیم هم کارمان را به نحو احسن انجام دهیم و هم اینکه به نیابت از مجموعه آب و برق خوزستان، به مردم اطلاع رسانی کنیم و واقعیت ها را به آنها بگوییم و از شایعات جلوگیری کنیم.

مدیرعامل سد دز گفت: در حال حاضر خوشبختانه آورد رودخانه دز رو به کاهش است و ما خروجی را بر این اساس کاهش داده ایم. همچنین بر اساس دستورالعمل نیمه های شب و ساعت 2 بامداد از اتاق مانیتورینگ سازمان آب و برق خوزستان که توسط شخص وزیر و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان و استاندار و همچنین دیگر مسوولان رصد می شود، خروجی سد دز از سه هزار مترمکعب بر ثانیه به 2500 مترمکعب بر ثانیه کاهش داده شد. آورد رودخانه دز رو به کاهش است و حدود دو هزار مترمکعب آورد داریم و این به این معنا است که در حال کاهش ارتفاع دریاچه هستیم و باید برای سیلاب های پیش رو آماده شویم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط در سد دز عادی و سد در سلامت کامل است و هیچ مشکلی نبوده است. همچنین سرریز از روی سد نداشته ایم و از طریق دریاچه های مخصوص تخلیه آب، مقداری آب رهاسازی شد تا بتوانیم هم سلامت سد را حفظ کنیم و هم اینکه کمترین خسارت به پایین دست وارد شود.
انتهای پیام
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *