جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

وعده وزیر صمت به سیل‌زدگان گلستان

شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 679502
 وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که دولت در کنار تولید کنندگان آسیب دیده از سیل گلستان بوده و تمام توان خود را برای جبران خسارت به واحدهای تولیدی - صنعتی به کار خواهد گرفت.
وعده وزیر صمت به سیل‌زدگان گلستان
به گزارش جهان نيوز، رضا رحمانی امروز شنبه پس از حضور و سرکشی از مناطق سیل زده گلستان در جمع شماری از صاحبان واحدهای خسارت دیده استان اظهار داشت: در این سیل علاوه بر وارد شدن خسارت به دستگاه ها، تجهیزات، مواد اولیه و تولیدات، برخی زیرساخت شهرک های صنعتی استان هم دچار آسیب شد که دولت تلاش می کند تا حد امکان آن را جبران کند.

وی گفت: همچنین با تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت که توسط دولت در نظر گرفته شده ، هر واحد صنفی خسارت دیده از سیل گلستان تا 450 میلیون ریال وام دریافت می کند.

با حضور وزیر صمت و مسوولان گلستان فعالیت دو واحد تولیدی ذوب شمال و رشد دانه مستقر در فاز یک این شهرک که در حادثه سیل آسیب دیده بودند؛ فعالیت خود را از سر گرفتند. 

رحمانی در این مراسم به تولید کنندگان گفت که لازم است برای ممانعت از ورود دوباره سیلاب و آبگرفتگی به شهرک صنعتی آق قلا اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

پیش از این مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفته بود: بیشترین خسارت سیل و آبگرفتگی به صنعت استان در شهرک صنعتی آق قلا رخ داده است. 

حجت الله خلیل زاده اظهار داشت: برآورد اولیه میزان خسارت واحدهای صنعتی در استان گلستان دو هزار میلیارد ریال به واحدها و 300 میلیارد ریال به زیرساخت ها است. 

شهرک صنعتی آق قلا با 168 هکتار مساحت دارای 215 واحد بهره ‌بردار بوده که 158 واحد آن با اشتغال دو هزار و 700 نفر فعال است.

همچنین حسینقلی قوانلو رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در گزارشی به وزیر متبوع خود برآورد کرد که جاری شدن سیلاب و آبگرفتگی تاکنون چهارهزار میلیارد ریال به بخش صنعت استان خسارت زده که دو هزار و 600 میلیارد ریال آن به واحدهای صنعتی و زیرساخت ها، یک هزار میلیارد ریال به واحدهای صنفی در آق قلا و گنبدکاووس و 500 میلیارد ریال به 10 هزار بافنده فرش دستباف است. 

تلف شدن 2 هزار و 200 راس دام سبک، 20 راس دام سنگین و اسب و افزون بر 700 هزار قطعه مرغ، نابودی بخش های وسیعی از مزارع و باغات، مرغداری ها، دامداری ها و مراکز آبزی پروری، خسارت یکهزار و 500 میلیارد ریالی به زیرساخت ها و حوزه تاسیسات آبی و بیکار شدن 3 هزار نفر ناشی از آسیب و تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله بخشی خسارت های سیل گلستان تاکنون است و روند تخریب ها همچنان ادامه دارد.

استان گلستان در آخرین روزهای سال 97 با یکی از کم نظیرترین بارش های تاریخ خود مواجه بود بطوریکه برابر داده های هواشناسی در نقاط مختلف این استان بین 74 تا 353 میلی متر باران در مدت زمان کوتاهی بارید.

برای مقایسه این حجم از بارندگی باید یادآور شد که میانگین بارش سالیانه گلستان 450 میلی متر است ضمن اینکه باران شیراز که تعدادی از شهروندان و مسافران نوروزی را به کام سیلاب فرود برد فقط 17 میلی متر بوده است ولی در بیابانهای کم باران شمال گلستان بارش 74 تا 120 میلی متر بود.

این میزان بارندگی در ارتفاعات و نقاط بالادستی سدهای گلستان از جمله گالیکش، مینودشت، آزادشهر و رامیان بین 220 تا 353 میلی متر در مدت زمان کوتاهی بوده است ضمن اینکه حجم زیادی از برف ماندگار قبلی را نیز ذوب کرد.

بارش شدید باران اخیر در گلستان باعث سر ریز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگیر در آق قلا شد که به دنبال آن سیل از شرق استان آغاز و با طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان بخش های وسیعی از شمال و غرب گلستان را به زیر آب برد.

با گذشت بیش از 10 روز سرریز سدهای استان گلستان همچنان با جوش و خروش زیاد ادامه دارد.

بر اثر سیل ناشی از این بارندگی و برابر آخرین آمار رو به تزاید بخش زیادی از زیرساخت های گلستان بویژه در حوزه کشاورزی نابود شده است.

سیل و حوادث ناشی از آن نظیر تخریب منازل و واژگونی قایق تاکنون جان 7 نفر را در گلستان گرفته و یک نفر همچنان مفقود است.

شهرهای آق قلا، گُمیشان، گنبد، سیمین شهر و بسیاری از روستاهای تابعه این مناطق گلستان بیشتر از سایر نقاط استان بر اثر وقوع سیل آسیب دیده اند ضمن اینکه 3 هزار نفر کارگر بر اثر تخریب و تعطیلی واحدهای تولیدی و خدماتی منطقه بیکار شده اند.

گلستان یکی از استان های مستعد سیل کشور است که در سال های گذشته همواره شاهد بروز این پدیده طبیعی همراه با تلفات فراوان بوده است.

بزرگترین سیل گلستان در مرداد 1380 و مرداد 1381 رخ داد که در آن بیش از 300 نفر جان خود را از دست دادند و خسارت های سنگین زیادی به بخش های گوناگون استان وارد شد.

اقلیم جغرافیایی خاص و اختلاف شدید ارتفاع نقاط مختلف گلستان باعث تشدید خسارت های سیل منطقه می شود که به باور کارشناسان اجرای طرح های آبخیزداری، احداث سد و اجرای فنی تر و دقیق تر طرحهای عمرانی همچون جاده سازی راهکار کاهش خسارات و تلفات سیل گلستان است.

گلستان افزون بر 20 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود 1.9 میلیون نفر جمعیت آن در سطح 14 شهرستان زندگی می کنند و اقتصاد آن بر کشاورزی متمرکز است.

منبع: ایرنا 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شاکی
United Arab Emirates
وزیر صنعت، معدن و تجارت مردم و کشور را گرفتار کرده است.
United Arab Emirates

پراید ۲۲ میلیونی چطور ۵۰ میلیون تومان شد؟/ به خاطر ناتوانی، کوتاهی، بی مدیریتی، بی نظارتی، بی نظمی، بی توجهی وسکوت دولت، دولمتردان، مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی!!1
اعتراض
United Arab Emirates
وزیر صنعت، معدن و تجارت مانند دولت روحانی تاکنون هیچ کاری برای مردم و کشور نکرده است.