کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیریت مسکن، خودرو، گوشت و مرغ به کنار

روند گرانی‌ها در سال ۹۸ متوقف می شود؟/ مدعیان تدبیر با قیمت پیاز هم اشک مردم را در می‌آورند؟

10 فروردين 1398 ساعت 14:39

به هر حال سال ۹۷ با تمامی مشکلات آن و گرانی‌ها گذشت اما مردم انتظار دارند که روند گرانی‌ها در سال پیش رو متوقف شود.


گروه سیاسی جهان نیوز: قیمت پیاز روز به روز افزایش می یابد و تا به حدود 10 هزار تومان در برخی از مناطق تهران رسیده است. حالا در شبکه‌های اجتماعی کنایه می زنند که قیمت موز و پیاز یکسان شد و به طنز گفته می شود که می توان آنرا کنار میوه‌های دیگر به میهمانان نوروزی تعارف کرد و با آن فخر فروخت!

نگاهی به روند افزایش قیمت ها در سال گذشته که از دلار آغاز شد و حالا به پیاز رسیده است نشان می‌دهد که یک جای کار مدیریت اقلام و کالاهای مختلف به طور جدی می لنگد.

نگاهی به اقلام و کالاهایی که سال گذشته گران شدند و برخی از آنها به طور سرسام آور در افزایش قیمت کورس گذاشتند نشان می دهد که علاوه بر گوشت قرمز و گوشت مرغ، لبنیات، رب، شکر، مسکن، خودرو در این سال رکورد شکستند. خوشمزه اینکه برخی از رسانه‌های اصلاح طلب نزدیک به دولت به طور کاملا زیرپوستی اخباری منتشر می کردند که به جای گوشت می توان از حبوبات و قارچ استفاده کرد اما حالا با گرانی پیاز سئوال بسیاری این است که به جای سیب زمینی و پیاز چه چیزی را می توان جایگزین و استفاده کرد؟!

جالب اینجاست که در سال گذشته کارشناسان مطرح می کردند که علت اصلی کمبود و گرانی این اقلام عدم درست تنظیم بازار توسط مدیران دولتی است. دولتمردان هم موضوع را به گردن قاچاق این اقلام می انداختند.

به عنوان نمونه، «علیرضا عزیزاللهی»، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران اعلام کرد که کمبود گوشت قرمز و قاچاق دام زنده از عوامل اصلی گرانی گوشت قرمز است که البته هیچ ارتباطی به دامداران ندارد؛ چرا که دام زنده کالایی نیست که بتوان آن را نگه داشت و عرضه نکرد.

حالا که قیمت پیاز سر به فلک برداشته است بازهم همان عذر و بهانه‌ها وجود دارد. در همین رابطه، «محمد امامی امین»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با اشاره به وضعیت افزایش نرخ پیاز و سیب زمینی در بازار، گفت: «متاسفانه شاهد خروج غیرقانونی و قاچاق این دو محصول از کشور هستیم که این امر علت گرانی آنها شده است.»

این درحالی است که سوم فروردین ماه سال جاری، «محمدرضا سارولر»، مسئول ارتباط با رسانه‌های وزارت جهادکشاورزی گفت: « به دلیل تعطیل بودن میادین میوه و تره بار، بار به این میادین منتقل نمی‌شود و فروشندگان واحدهای صنفی، پیاز باقی مانده از ۲۸ اسفند را به فروش می‌رسانند و همین موجب بالا رفتن قیمت پیاز شده است.»

وی گفت: طی دو روز آینده با باز شدن میادین میوه و تره بار و انتقال بار از استان‌های جنوبی کشور، قیمت محصولات از جمله پیاز متعادل خواهد شد.

اما بعد از گذشت چند روز از زمان وعده داده شده این مقام دولتی هنوز نه تنها قیمت پیاز فروکش نکرده است بلکه شاهد گرانی آن در برخی از مناطق شهری هستیم.

حالا سیل هم به علل گرانی پیاز افزوده شده است، درهمین رابطه، «اسدالله کارگر»، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی بیان کرد: « بارندگی و سیل اخیر در گرانی پیاز کمی تأثیرگذار بوده اما دلیل اصلی کاهش عرضه و افزایش قیمت پیاز در بازار داخلی صادرات است که باید جلوی آن را بگیرند. در بحث گوجه فرنگی هم این مشکل را داشتیم و در زمان فراوانی گوجه، مردم آن را گران خریدند. اما به محض اینکه جلوی صادرات را بستند و فقط صحبت شده بود که جلوی صادرات بسته شده، قیمت آن کیلویی ۱,۵۰۰ تومان کاهش داشت.»

به هر حال سال 97 با تمامی مشکلات آن و گرانی‌ها گذشت اما مردم انتظار دارند که روند گرانی‌ها در سال پیش رو متوقف شود. متاسفانه روند گرانی‌ها در سال گذشته از اقلامی مانند گوشت و مرغ به پیاز و سیب زمینی رسیده است که این موضوع برای بسیاری از مردم نگران کننده شده است. گرانی ها سبب شد تا اجناسی مثل مرغ از سفره مردم پر بکشد اما امروز گرانی پیاز اشک مردم را در آورده است.


کد مطلب: 679424

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/679424/روند-گرانی-ها-سال-۹۸-متوقف-می-شود-مدعیان-تدبیر-قیمت-پیاز-هم-اشک-مردم-می-آورند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com