سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۴
۴۰
مدیریت مسکن، خودرو، گوشت و مرغ به کنار

روند گرانی‌ها در سال ۹۸ متوقف می شود؟/ مدعیان تدبیر با قیمت پیاز هم اشک مردم را در می‌آورند؟

شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 679424
به هر حال سال ۹۷ با تمامی مشکلات آن و گرانی‌ها گذشت اما مردم انتظار دارند که روند گرانی‌ها در سال پیش رو متوقف شود.
روند گرانی‌ها در سال ۹۸ متوقف می شود؟/ مدعیان تدبیر با قیمت پیاز هم اشک مردم را در می‌آورند؟
گروه سیاسی جهان نيوز: قیمت پیاز روز به روز افزایش می یابد و تا به حدود 10 هزار تومان در برخی از مناطق تهران رسیده است. حالا در شبکه‌های اجتماعی کنایه می زنند که قیمت موز و پیاز یکسان شد و به طنز گفته می شود که می توان آنرا کنار میوه‌های دیگر به میهمانان نوروزی تعارف کرد و با آن فخر فروخت!

نگاهی به روند افزایش قیمت ها در سال گذشته که از دلار آغاز شد و حالا به پیاز رسیده است نشان می‌دهد که یک جای کار مدیریت اقلام و کالاهای مختلف به طور جدی می لنگد.

نگاهی به اقلام و کالاهایی که سال گذشته گران شدند و برخی از آنها به طور سرسام آور در افزایش قیمت کورس گذاشتند نشان می دهد که علاوه بر گوشت قرمز و گوشت مرغ، لبنیات، رب، شکر، مسکن، خودرو در این سال رکورد شکستند. خوشمزه اینکه برخی از رسانه‌های اصلاح طلب نزدیک به دولت به طور کاملا زیرپوستی اخباری منتشر می کردند که به جای گوشت می توان از حبوبات و قارچ استفاده کرد اما حالا با گرانی پیاز سئوال بسیاری این است که به جای سیب زمینی و پیاز چه چیزی را می توان جایگزین و استفاده کرد؟!

جالب اینجاست که در سال گذشته کارشناسان مطرح می کردند که علت اصلی کمبود و گرانی این اقلام عدم درست تنظیم بازار توسط مدیران دولتی است. دولتمردان هم موضوع را به گردن قاچاق این اقلام می انداختند.

به عنوان نمونه، «علیرضا عزیزاللهی»، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران اعلام کرد که کمبود گوشت قرمز و قاچاق دام زنده از عوامل اصلی گرانی گوشت قرمز است که البته هیچ ارتباطی به دامداران ندارد؛ چرا که دام زنده کالایی نیست که بتوان آن را نگه داشت و عرضه نکرد.

حالا که قیمت پیاز سر به فلک برداشته است بازهم همان عذر و بهانه‌ها وجود دارد. در همین رابطه، «محمد امامی امین»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با اشاره به وضعیت افزایش نرخ پیاز و سیب زمینی در بازار، گفت: «متاسفانه شاهد خروج غیرقانونی و قاچاق این دو محصول از کشور هستیم که این امر علت گرانی آنها شده است.»

این درحالی است که سوم فروردین ماه سال جاری، «محمدرضا سارولر»، مسئول ارتباط با رسانه‌های وزارت جهادکشاورزی گفت: « به دلیل تعطیل بودن میادین میوه و تره بار، بار به این میادین منتقل نمی‌شود و فروشندگان واحدهای صنفی، پیاز باقی مانده از ۲۸ اسفند را به فروش می‌رسانند و همین موجب بالا رفتن قیمت پیاز شده است.»

وی گفت: طی دو روز آینده با باز شدن میادین میوه و تره بار و انتقال بار از استان‌های جنوبی کشور، قیمت محصولات از جمله پیاز متعادل خواهد شد.

اما بعد از گذشت چند روز از زمان وعده داده شده این مقام دولتی هنوز نه تنها قیمت پیاز فروکش نکرده است بلکه شاهد گرانی آن در برخی از مناطق شهری هستیم.

حالا سیل هم به علل گرانی پیاز افزوده شده است، درهمین رابطه، «اسدالله کارگر»، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی بیان کرد: « بارندگی و سیل اخیر در گرانی پیاز کمی تأثیرگذار بوده اما دلیل اصلی کاهش عرضه و افزایش قیمت پیاز در بازار داخلی صادرات است که باید جلوی آن را بگیرند. در بحث گوجه فرنگی هم این مشکل را داشتیم و در زمان فراوانی گوجه، مردم آن را گران خریدند. اما به محض اینکه جلوی صادرات را بستند و فقط صحبت شده بود که جلوی صادرات بسته شده، قیمت آن کیلویی ۱,۵۰۰ تومان کاهش داشت.»

به هر حال سال 97 با تمامی مشکلات آن و گرانی‌ها گذشت اما مردم انتظار دارند که روند گرانی‌ها در سال پیش رو متوقف شود. متاسفانه روند گرانی‌ها در سال گذشته از اقلامی مانند گوشت و مرغ به پیاز و سیب زمینی رسیده است که این موضوع برای بسیاری از مردم نگران کننده شده است. گرانی ها سبب شد تا اجناسی مثل مرغ از سفره مردم پر بکشد اما امروز گرانی پیاز اشک مردم را در آورده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Turkey
گرانی پیاز دیگه قابل تحمل نیست
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
برای ایرانیا همه چیز قابل تحمله خخخ
United States
کشور جهان سوم کشوری است که مردمش بجای جل مشکلاتشان سعی میکنند به ان عادت کنند.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا و اسرائیل و درود بر یمن و سوریه و فلسطین و غزه و عراق
United States
...
United States
...
ب
Iran, Islamic Republic of
خیلی کودکی!
شاکی
Iran, Islamic Republic of
گرانی پیاز و گوجه فرنگی و میوه و گوشت و مرغ و غیره نتیجه مستقیم سوء مدیریت دولت است .
حرف مردم
Iran, Islamic Republic of
دو کلام حرف حساب .... این دولت !!! میشه بگه !!! در سال گذشته دقیقآ چه کار مثبتی انجام داده (دلار، سکه، خودرو ، موسسات مالی اعتباری، قاچاق کالا، گوشت ، مرغ ..... پیاز ) .... چی بگم !!!!!!!!!!!!!!!
باقر
United States
من امروز کیلویی 16 هزار تومان خریدم و در دلم صدها با مسببین را لعنت کرده ام.خدا ازشان نگذرد.
United States
لعنت بیش.خدا میلیاردها بار لعنتشان کند.
United States
خدا تمامی عاملان وضعیت کشور را لعنت ابدی بکند و انان را در این دنیا و اخرت به عذابی دردناک گرفتار کند.
محمد
United States
....
اعتراض
United Arab Emirates
دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس مردم و کشور را گرفتار کردند، نه آمریکا
صادرات بی رویه علت اصلی گرانی درسراسرکشور است، نه تحریم های آمریکا
United States
...
United States
دولت خود برای بدست اوردن ارز صادر میکند بدون انکه بداند در تله دشمن گرفتار شده و بازی مورد دلخواه او را میکند
عمار
Iran, Islamic Republic of
-چنانچه مدیریتها تغییر شیوه ندهد وهمان باشد که در سال 97بود باید منتظر قیمتهای عجیب وغریب انواع محصولات با ربط وبی ربط باشیم.
-شایسته است دولت تغییر رویه بدهد ودر امور اقتصادی جهادی عمل کند.وآرامش را به بازار ومردم برگرداند.
Iran, Islamic Republic of
شایسته است دولت بزنه کنار، و به خاطر دو روز حب ریاست ملت رو پیش از این به خاک سیاه ننشاند. ...
اعتراض
Romania
قاچاق علت اصلی گرانی گوشت، مرغ، میوه، پیاز، سیب زمینی و... است.
صادرات بی رویه علت اصلی گرانی گوشت، مرغ، میوه، پیاز، سیب زمینی و... است.
دولت، دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس هم تاکنون سکوت اختیار کرده اند؟
United States
...
France
بی‌شک اداره اقتصاد و ثابت نگه داشتن یا نوسان قابل تحمل قیمتها، در حالیکه قیمت دلار چند برابر شده و همچنان در نوسان است،کاریست بس دشوار. با توجه به نوسانات دلار، راه حل اقتصادی قابل اعتنایی وجود ندارد. اداره اقتصادی بر پایه رانت و سوبسید بسیار مشکل است. حذف این دو امکانپذیر است ولی فرآیند حذف به یک جراحی درد ناک و پر هزینه نیاز دارد. هر وقت هم حذف شد تازه اقتصادمان به اقتصاد پر رقابت و پر چالش جهانی پیوند میخورد که بعید است مرد این میدان باشیم.
تنها راهی که به نظرم می‌رسد ایجاد یک سازمان مالیاتی مقتدر و کارا برای باز توزیع ثروت است. نظام باید تمام یا بخش عمده تلاش خود را به این امر اختصاص دهد.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
بالا رفتن قیمت دلار هم ناشی از بی کفایتی مسئولان دولتی و گره زدن همه مشکلات به برجام است و نتیجه عدم توجه به دکترین " اقتصاد مقاومتی " می باشد که چند سال است رهبر انقلاب روی آن پافشاری می کنند
سعید۱۱۰
Iran, Islamic Republic of
همه شواهد و قرائن حاکی از آن است که امید دسترسی مردم به پیاز و دیگر موارد مرتبط با معیشت خود دقیقا به نحوه رسیدن خون به مغز مدعیان تدبیر بستگی دارد! ای کاش دستگاهی وجود می داشت تا این میزان خون رسانی را در مقاطع حساس تصمیمگیری مردم اندازه می گرفت!
سعید۱۱۰
Iran, Islamic Republic of
زالو صفتان اقتصادی دقیقا متوجه شدن که اصلی ترین استراتژی مدعیان تدبیر و امید رهاسازی همه چیز در حوزه های مختلف اقتصاد و معیشت مردم به حال خود است! در واقع رهاسازی گرگ های اقتصادی به جان و مال مردم و تماشاگر آن در مقام دولتمرد بودن! تماشاگر صرف، چون اگر توان انجام کاری از حیث دولتمرد دارا بودند، آن را در موقع و با توان لازم انجام می دادند!
Netherlands
جهان نیوز بی جهت حرص و جوش نزن که سکته میکنی !...
United States
‏معاون وزیر صنعت گفته علت گرانی پیاز، صادرات آن هست، هفته آینده صادراتش ممنوع می‌شه.
سوالات تکراری: دقیقا وظیفه دولت چیه؟ بذاره گرون بشه، بعد یه فکری کنه؟ برای تک‌تک کالاها هم باید تکرار بشه؟ ...
United States
دولت از امروز صادرات گوجه فرنگی را ازاد کرد.گوجه قیمتش رفت بالا.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
روحانی به جای پاسپورت به پیاز عزت داد دست مریزاد
کلا کشور رو هواست !!!!
United States
....
Iran, Islamic Republic of
این بازی کودکانه را به پایان برسانید
Netherlands
درود بر برجام
سلام بر اف ای تی اف
نه غزه نه لبنان جانم فدای جیب حقوق نجومی بگیران
مرد دیگه نان پیاز هم نمی توانند بخورند
روحانی مچکریم
حسن
Iran, Islamic Republic of
از ماست که بر ماست.
As
Iran, Islamic Republic of
وضعيت فعلى از بى تدبيرى نيست، عين تدبير است، كه مردم را مقابل اسلام قرار دهند، و بگويند اين اسلام است كه توانايى مملكت دارى ندارد،
و مستقيماً رفتن سراغ كدخدا وبه مردم ثابت كنند كه مملكت بايد مستمره يك قدرت باشه ،،آنهم كدخدايى مثل ...(امريكا) .....
Iran, Islamic Republic of
اخرسرمیشویم ونزویلااگرنتوانستیم میشویم سوریه واگرخیلی بدعمل کردیم میشویم یمن...
As
Iran, Islamic Republic of
بفرمائيد، دولت عرضه كنترل چى را دارد.... ؟....
محمد
Iran, Islamic Republic of
با روحانی تا 1400
United Arab Emirates
پیازبخودی خود اشک انسانها را میگیرد اگر انها را خردکنی - حالا چه حکمتی دراین دولت هست که دولت هم پیازشده بخودی خودنامش آورده شود مردم اشک میریزند چه تصادف قابل تاملی !!!