کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حاشیه مهم سیل در گلستان و مازندران؛

استاندار معزول: عمداً سکوت کردم، در شرایط مناسب مباحثی را مطرح خواهم کرد/ چه کسانی در حادثه گلستان مقصر هستند؟/ اولین پرونده مهم روی میز آیت الله رئیسی

5 فروردين 1398 ساعت 10:15

آیت الله رئیسی در روزهای اول ریاست خود بر قوه قضاییه با یک پرونده مهم رو به رو شده است که اقدامات مناسب ایشان در این شرایط می تواند سبب التیمام روحی بیشتر مردم آسیب دیده باشد.حادثه سیل گلستان و مازنداران اولین پرونده مهم آیت الله رئیسی در جایگاه ریاست قوه قضاییه محسوب می‌شود و می تواند این پرونده شروع خوبی برای ایشان برای اجرای عدالت باشد.


گروه سیاسی جهان نیوز:  سیدمناف هاشمی در گفت‌وگویی اظهار کرد: برخی از کانال‌های تلگرامی ضد انقلاب و صهیونیستی نکاتی را از قول من مطرح کردند که کاملاً کذب محض است و به موقع آنها را پاسخ خواهم داد. همچنین برخی از کانال‌ها از قول من افشاگری‌هایی را مبنی بر مرخصی تعدادی از استانداران و نمایندگان به خارج از کشور مطرح کردند که این هم کذب محض است و با هیچ کسی مصاحبه نداشته‌ام.

هاشمی گفت: من خودم را شریک مشکلات مردم استان می‌دانم و به خاطر دو روزی که به هر دلیلی در استان در شرایط ناآرام حضور نداشتم، شدیداً از مردم دلجویی می‌کنم و از اینکه در این شرایط حساس توفیق خدمت از من سلب شد، شرمنده مردم عزیز خصوصاً تراکمه بزرگوار هستم.

وی ادامه داد: در شرایط مناسب مباحثی را مطرح خواهم کرد که مردم استان متوجه شوند من قصور و کوتاهی نداشتم. من در طول ۱۸ ماه خدمت در استان گلستان فقط ۲ روز مرخصی داشتم و به همین خاطر نمی‌خواهم کسی از این فرصت سوءاستفاده کند.

هاشمی بیان کرد: من خودم را سرباز نظام می‌دانم و با افتخار به دستورات رهبری، دولت و وزیر کشور عمل می‌کنم. الان هم عمداً سکوت کردم که برخی از آن بهره‌برداری نکنند تا اگر لازم شد متعاقباً به شکل رسمی مباحثی که گفته شده را پاسخ دهم.

این در حالیست که رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره حضور نداشتن استاندار در هنگام بروز بحران در استان، گفت: استاندار سابق گلستان قطعا باید پاسخگو اعمال خود باشد و سازمان بازرسی این موضوع را پیگیری می‌کند، زیرا یک روز قبل از عید استاندار در استان بوده و سیل هم جاری شده بود، اما می‌گوید چیزی نیست و اتفاقی نمی‌افتد؛ اگر مسئله دست کم گرفته نمی‌شد و مسیر سیل را به مناطق مختلف هدایت می‌کردند قطعا این اتفاق رخ نمی‌داد.

وی اظهار کرد: استاندار سابق در حال رفتن به مرخصی بوده که سیل جاری می‌شود و مسئولان استان جلسه برگزار می‌کنند و وقتی به استاندار موضوع را می‌گویند پاسخ می‌دهد که اتفاقی نمی‌افتد و آب به سمت دریا می‌رود؛ همه مردم منطقه آق‌قلا اذعان می‌کردند که اگر سیل دست کم گرفته نمی‌شد این خسارات‌ها به وجود نمی‌آمد.

وی تصمیم‌های لحظه‌ای و بدون تدبیر را از عوامل بروز وضعیت فعلی در مناطق سیل زده استان گلستان اشاره کرد و افزود: طی سال‌های گذشته این وضعیت چندین بار تکرار شده است و اگر در موارد قبلی بدرستی تدبیر و موانع برطرف می‌شد، امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم؛ متاسفانه مسئولان استان‌های شمالی در سال‌های اخیر علت یابی نکرده‌اند که تا یک سیلی رخ می‌دهد دچار بحران می‌شویم.

سراج تصریح کرد: البته خود مردم نیز آنطور که باید در ساخت و سازهایشان مسائل ایمنی را رعایت نکردند و شهرداری‌ها نیز هر کسی که پول بدهد مجوز صادر می‌کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال که چه زمانی گزارش این سازمان درباره قصور و تقصیرات احتمالی آماده و تقدیم رئیس قوه قضائیه می‌شود، گفت: به احتمال زیاد تا پایان هفته جاری گزارشی از وضعیت مناطق سیل زده و قصور و تقصیرات احتمالی به رئیس قوه قضائیه ارائه می‌کنم تا توسط آیت الله رئیسی مورد بررسی قرار گیرد؛ ضمن اینکه بازرسان سازمان بازرسی کل کشور نیز در مناطق سیل زده مستقر شدند.

سراج با بیان اینکه پیش از این سازمان بازرسی کل کشور ۵ گزارش درباره همین موضوع به مسئولان استان‌های شمالی نوشته است، اظهار کرد: در این گزارش‌ها پیشنهاد‌های لازم را ارائه کرده بودیم که اگر به این پیشنهادات توجه می‌شد قطعا وضعیت امروز رخ نمی‌داد و یا اینکه حداقل خسارات‌ها بسیار خفیف‌تر می‌بود.

گرچه با حضور و کمک نیروهای سپاه و ارتش بخشی از روحیه آسیب دیده مردم در مناطق سیل زده التیام پیدا کرده است، ولی در همین حال بخشی از افکار عمومی نیز در فضای مجازی معتقدند که در حوادث اخیر  مسئولین بالاتر از استاندار گلستان نیز باید پاسخگو باشند و به قصور احتمالی آنها هم رسیدگی شود.

با این وجود به نظر می رسد که آیت الله رئیسی در روزهای اول ریاست خود بر قوه قضاییه با یک پرونده مهم رو به رو شده است که اقدامات مناسب ایشان در این شرایط می تواند سبب التیمام روحی بیشتر مردم آسیب دیده باشد. همچنانکه می توان گفت حادثه سیل گلستان و مازنداران اولین پرونده مهم آیت الله رئیسی در جایگاه ریاست قوه قضاییه محسوب می‌شود و می تواند این پرونده شروع خوبی برای ایشان برای اجرای عدالت باشد.

لازم به ذکر است انتظاراتی که مردم از برخی مسئولین ارشد دولتی داشته اند، نه تنها تاکنون در استان های گلستان و مازنداران برآورده نشده بلکه مردم بابت عدم حضور رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مقام دولتی نیز در مناطق سیل زده بسیار گلایه مند هستند.


کد مطلب: 679062

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/679062/استاندار-معزول-عمدا-سکوت-کردم-شرایط-مناسب-مباحثی-مطرح-خواهم-کسانی-حادثه-گلستان-مقصر-هستند-اولین-پرونده-مهم-روی-میز-آیت-الله-رئیسی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com