کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی:

باید بازار عراق، افغانستان، پاکستان را به تصرف کالاهای ایرانی در بیاوریم/ بی توجهی به دیپلماسی اقتصادی ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد ایران وارد کرد/ نگاه معطوف به غرب و آمریکا مانع رونق تولید است

3 فروردين 1398 ساعت 15:23

نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی انفعال دولت در دیپلماسی اقتصادی در منطقه و دنیا را مانع رونق تولید دانست و گفت: سفارتخانه‬ باید به مرکز هوشمند سازی فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شوند.


به گزارش جهان نیوز، محمد دهقان نائب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ به نام سال رونق تولید ملی گفت: با همه اشکالاتی که در سال ۹۷ در پی افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی برای معیشت مردم ایجاد شد اما می‌توان این تهدید را به فرصت طلایی تبدیل کرد.

وی ادامه داد: گران شدن نرخ دلار فرصتی را فراهم کرده که امروز واردات رسمی و قاچاق به صرفه نیست. وضعیت اقتصادی به گونه‌ای است که هر مقدار تولید در داخل داشته باشیم بازار داخلی برای فروش آن وجود دارد و همچنین این فرصت وجود دارد که بازار کشورهای همسایه و برخی کشورهای بزرگ به تصرف کالاهای ایرانی در بیاید.

وی اظهار داشت: کشورهای همسایه نیز تمایل دارند که بازار خود را در اختیار کالاهای ایرانی قرار دهند ولی باید اراده، برنامه‌ریزی و سلامت مالی بین مسئولان وجود داشته باشند تا بتوانند در راستای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم اقدام کنند.

باید بازار عراق، افغانستان، پاکستان را به تصرف کالاهای ایرانی در بیاوریم

دهقان با بیان اینکه کشور عراق سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات نفتی دارد، تصریح کرد: این کشور به اکثر کالاهای تولید ایران نیازمند است، علاوه بر این برای انتقال تکنولوژی از جمله گاز رسانی، برق رسانی و انتقال تکنولوژی، تولید و صنایع نیاز زیادی به نیروهای متخصص و همچنین تکنولوژی ایران دارد باید برنامه‌ریزی کنیم تا علاوه بر انتقال تکنولوژی بتوانیم کالاهای خود را نیز به کشور عراق صادر کنیم.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گفت: با توجه به روابط فرهنگی که بین مردم ایران و عراق وجود دارد می‌توانیم برای تصرف ۴۰ تا ۶۰ درصد بازار عراق برنامه ریزی کنیم. باید مسئولان ما برای درآمد ۱۵۰ میلیارد دلاری نفتی عراق برنامه‌ریزی کنند، به شکلی که هم منافع کشور عراق تأمین شود و هم منافع راهبردی ملت ایران تأمین گردد.

وی تأکید کرد: کشور عراق همسایه خوبی برای کمک به ایران در راستای فائق آمدن بر تحریم‌هاست. ایران به راحتی می‌تواند از طریق کشور عراق مواد اولیه کارخانجات و برخی اقلام مورد نیاز بازار را تأمین کند.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: ترکیه کشوری پرجمعیت است که به کالاهای ایران نیازمند است، تولیدکنندگان ما می‌توانند بخشی از بازار ترکیه را نیز تصرف کند. کشور پاکستان یکی دیگر از همسایگان ماست که دارای جمعیت زیادی می‌باشد و و رابط فرهنگی و مذهبی خوبی بین مردم دو کشور ایران و پاکستان وجود دارد. دولت باید از این ظرفیت استفاده کند.

بی توجهی به دیپلماسی اقتصادی ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد ایران وارد کرد
نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تأکید کرد: دولت در سالهای اخیر به دلیل غفلت‌ها و خوش بینی‌ها دیپلماسی اقتصادی کشور را فعال نکرد از ظرفیت‌های همسایگان استفاده نکرد، این امر ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد ایران وارد کرد.

دهقان اظهار داشت: باید بر روی بازار کشورهای همسایه به ویژه افغانستان برنامه ریزی کنیم، کشور سوریه نیز دارای ظرفیت‌های خوبی برای همکاری‌های اقتصادی با ایران است.

وی اظهار داشت: در پی اعمال تحریم‌ها اروپا علیه روسیه کشور روسیه نیز اعلام کرد که پذیرای محصولات صادراتی ایران است، بنابراین امکان صادرات محصولات ایران به کشور پرجمعیت روسیه نیز وجود دارد.

دهقان با تأکید بر اینکه بستر و فرصت طلایی برای رونق تولید در کشور وجود دارد اظهار داشت: جمعیت جوان و متخصص، کارخانجات متعدد در شهرستان‌ها همه و همه از بسترهای مهم رونق تولید هستند اگر این ظرفیت‌ها وجود نداشت تا امروز بارها و بارها در برابر تحریم‌های فلج کننده آمریکا کمر خم کرده بودیم.

دهقان اظهار داشت: علت پیروزی ملت ایران در برابر تحریم‌ها ایستادگی و مقاومت و همچنین نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده است.

نگاه معطوف به غرب و آمریکا مانع رونق تولید است
وی در ادامه موانع پیش روی صادرات و حمایت از تولید ملی را برشمرد و گفت: موانع فکری بر سر راه رونق تولید قرار دارند. برخی مسئولان ما همچنان نگاهشان معطوف به غرب و آمریکاست. این افراد ۶ سال کشور را معطل این تفکر غلط کردند اگر مردم و رهبری مقاومت نمی‌کردند این تفکر زمینه اضمحلال کشور را فراهم می‌آورد.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: این افراد با عنوان برجام و FATF اقتصاد کشور را قفل کردند؛ البته عده‌ای از دولتمردان از این تفکر برگشتند وجرات نمی‌کنند که نگاه‌های افراطی خود به غرب و آمریکا را ادامه دهند اما برخی از این افراد هنوز بر تفکرات غلط خود پایبند هستند.

دهقان اظهار داشت: برخی حامیان این تفکر در دولت، قدرت را در دست دارند از آنها می‌خواهیم به خاطر خدا و ملت این تفکرات را کنار گذاشته و نگاه خود را به داخل معطوف کنند و از ظرفیت کشورهای همسایه و شوراهای سنتی ایران استفاده کنم.

وی از افکار عمومی خواست تا کمک کنند که دولتمردان وابسته یا این تفکر خود را کنار بگذارند و یا از مسند حکومت کنار بروند.

انفعال در دولت دیپلماسی اقتصادی مانع رونق تولید / سفارتخانه‌ها فعال شوند
دهقان عدم وجود دیپلماسی فعال اقتصادی در منطقه و جهان را از نقاط ضعف دولت خواند و گفت: دولت یازدهم و دوازدهم غیر از اروپا و آمریکا دیپلماسی فعالی به صورت سیاسی یا اقتصادی با کشورهای همسایه و جهان نداشت این در حالیست که برای رونق تولید باید دیپلماسی اقتصادی قوی داشته باشیم.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تاکید کرد: سفارت خانه‌ها باید به مرکز مدیریت و هوشمند سازی فعالیت‌های اقتصادی کشور تبدیل شوند و به عملکرد فعالان اقتصادی جهت دهند. سفارتخانه‌ها باید بازارهای منطقه را رصد کنند و بر اساس نیاز بازارهای منطقه عملکرد فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان داخلی را جهت دهند.

دهقان گفت: بیشتر از سفارتخانه‌های ایران یا رایزن اقتصادی ندارند و یا ماه‌هاست که به رایزن‌های اقتصادی حقوق نداده اند.

وی اظهار داشت: اگر یک دهم زمانی که وزارت امور خارجه و دولت برای مذاکره و رایزنی با اروپا و آمریکا اختصاص داد به رایزنی با کشورهای همسایه و شرکای سنتی ایران اختصاص می‌داد امروز وضعیت بهتری داشتیم و تولید و صادرات ما هدفمند بود و بازارهای هدف بهتر در تصرف کالاهای ایرانی قرار می‌گرفت.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس اظهار داشت: متأسفانه امروز تنها حدود ۱۹ درصد بازار عراق در تصرف کالاهای ایرانی است. نباید اجازه دهیم امارات دست برتر را در بازار عراق داشته باشد متأسفانه به خاطر کم کاری‌های مسئولان ایرانی، کشور امارات توانست بخش بزرگی از بازار عراق را در اختیار بگیرد.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: رئیس‌جمهور باید سفری را که اخیراً به عراق انجام داد، ۶ سال پیش انجام می‌داد.

وی ادامه داد: آقای زنگنه نیز چندی پیش به عراق رفت کمتر از سه ساعت سفرش به طول انجامید و به ایران بازگشت باید وزیر نفت زودتر از این به کشور عراق سفر می‌کرد و البته وقت بیشتری را به مذاکرات اختصاص می‌داد.

صادرات موجب رونق تولید و افزایش کیفیت کالاهای داخلی خواهد شد
دهقان اظهار داشت: نگاه به صادرات موجب رونق تولید و افزایش کیفیت کالاهای صادراتی خواهد شد اگر صادرات رونق پیدا کند کیفیت کالاها نیز افزایش می‌یابد.

دهقان رونق تولید را مستلزم دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه خواند و گفت: در دسترسی به برخی مواد اولیه هنوز به خودکفایی نرسیده ایم و یا تولید آن مقرون به صرفه نیست، لذا باید مواد اولیه کارخانجات از راه اَمنی تأمین شود. این راه بسته نیست.

نماینده مردم چناران و طرقبه با بیان اینکه برخی دولتمردان ما در اشتباهی استراتژیک همه راه‌های غیررسمی برای مبادلات با جهان را بستند گفت: بعد از برجام، تحریم‌های بانکی برطرف نشد و آمریکا اعلام کرد برای برطرف شدن تحریم‌های بانکی باید الزاماتFATF اجرا شود.

وی اظهار داشت: سه سال است که دولت همه الزامات FATF را اجرایی می‌کند اما این تحریم‌ها برداشته نشده است. در حال حاضر نیز آمریکا از برجام خارج شده، در این شرایط اگر باز هم همه الزامات FATF را اجرایی کنیم، نه تنها تحریم‌ها برداشته نخواهد شد، بلکه تحریم هوشمند می‌شود و اقتصاد کشور را قفل می‌کند.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی تصریح کرد: دولت با اجرای الزامات FATF طی سه سال گذشته موجب شد تحریم‌های هوشمند علیه ایران اجرایی شود و در واقع اقتصاد کشور قفل شود.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی با بیان اینکه امروز هم از برجام و هم از FATF گزیده شده ایم، گفت: برای تأمین مواد اولیه داخلی نباید خود را معطل رفع تحریم‌های بانکی کنیم. باید در مسیر تأمین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی تلاش کرد.

وی با اشاره به چند هزار کیلومتر مرز مشترک میان ایران و کشورهای همسایه گفت: با این مرز طولانی و این تعداد همسایه، تحریم ایران امکانپذیر نیست. ما می‌توانیم مواد اولیه تولیدات خود را از طریق همسایگان تأمین کنیم. هیچ بن بستی وجود ندارد.

دهقان اظهار داشت: این اراده در بخشی از مسئولان شکل گرفته است. البته مسئولانی که چنین اراده‌ای ندارند، باید کنار بروند و کشور را معطل خود نکنند.

باید کارگروهی در دولت برای تأمین مواد اولیه کارخانجات ایجاد شود
وی تصریح کرد: باید کارگروهی در دولت برای تأمین مواد اولیه کارخانجات ایجاد شود.
نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه باید به شدت از خام فروشی پرهیز کرد، گفت: نباید مواد اولیه موردنیاز کارخانجات خام فروشی شود. باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که در ابتدا مواد اولیه کارخانجات داخلی تأمین شود و بعد از آن صادرات انجام شود.

دهقان اظهار داشت: متأسفانه بانک مرکزی در مصوبه‌ای مقرر کرده است که صادرکنندگانی که کالاهای خود را به افغانستان و عراق صادر می‌کنند باید دلار به داخل کشور بازگردانند. نباید صادرکنندگان را وادار به آوردن دلار از کشورهای همسایه کرد، زیرا سالهاست که میان ایران، عراق و افغانستان مبادلات با پول ملی سه کشور انجام می‌شود.

سلامت اقتصادی مسئولان را یکی از شروط مهم برای رونق تولید است
وی با بیان اینکه نباید دلار همیشه محور مبادلات اقتصادی باشد، گفت: می‌توان با کشورهای مختلف با پول ملی خودشان مبادلات اقتصادی انجام داد. باید توافقنامه‌های دوجانبه و سه جانبه با کشورهای همسایه منعقد شود. الزام صادرکنندگان به واردکردن دلار محدودیت ایجاد می‌کند و به ضرر ماست.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی سلامت اقتصادی مسئولان را یکی از شروط مهم برای رونق تولید خواند و گفت: در شرایط فعلی باید مسئولان با انگیزه‌های انقلابی و مدیریت جهادی وارد عرصه تولید شوند و در راستای رونق تولید اقدام کنند.


کد مطلب: 678973

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/678973/باید-بازار-عراق-افغانستان-پاکستان-تصرف-کالاهای-ایرانی-بیاوریم-بی-توجهی-دیپلماسی-اقتصادی-ضربه-جبران-ناپذیری-اقتصاد-ایران-وارد-نگاه-معطوف-غرب-آمریکا-مانع-رونق-تولید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com