کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وضعیت واردات در سال ۹۸ چه خواهد شد؟

1 فروردين 1398 ساعت 18:13

دو فعال حوزه واردات می‌گویند: نباید توقع داشت که واردات در سال 98 افزایش یابد؛ چرا که سال 98 شاهد کاهش سطح درآمد ارزی دولت هستیم و از طرف دیگر نیز عرضه ارز چهار هزار و 200 تومانی محدود می‌شود. از این رو می‌توان مدعی شد سال 98 با کاهش میزان واردات مواجه هستیم.


به گزارش جهان نیوز، رئیس مجمع واردات در پاسخ به این پرسش که واردات در سال ۹۸ چه وضعیتی خواهد داشت؟ گفت: مولفه‌ای همچون واردات به دلیل صدور بخشنامه‌های متناقض تجاری از مسیر و مدار عادی خارج شده است. در سال ۹۷ وضعیت واردات تا حدودی متوقف بود. از این رو نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را برای سال ۹۸ در حوزه واردات ترسیم کرد.
 

علیرضا مناقبی افزود: برخی می‌گویند واردات در سال ۹۷ نسبت به صادرات افزایش یافته، در حالی اگر واردات افزایش یافته بود نباید در جامعه با کمبود یا گرانی کالا رو به رو می‌شدیم. معتقدیم جامعه مباحثی همچون افزایش میزان واردات را در سطح زندگی درک نکرده و از این رو نمی‌توان مدعی شد که تمام کالا در سال ۹۷ به اندازه کافی وارد کشور شده است.

او عنوان کرد: سال ۹۷ کالا در برخی موارد به خصوص در حوزه کالاهای اساسی بیش از نیاز وارد کشور شد و در برخی موارد نیز به دلیل صدور بخشنامه‌های تجاری کالاها مورد نیاز وارد کشور نمی‌شد. سوالمان این است که اگر در سال ۹۷ واردات از صادرات پیشه گرفته، چرا با کمبود و گرانی کالا رو به رو هستیم؟

مناقبی اظهار کرد: متاسفانه در سال ۹۷ امور واردکنندگان در پیچ و خم بروکراسی‌های اداری دچار وقفه ‌شد و همین موضوع پارادوکس زیادی را در حوزه تولید و صادرات ایجاد کرد و در نهایت مصرف کننده نهایی در سطح جامعه متحمل گرانی یا کمبود کالا شد.

از سوی دیگر فرهاد احتشام زاد، رئیس سابق فدراسیون واردات ایران در پاسخ به این پرسش که آیا واردات در سال ۹۸ افزایش می‌یابد یا خیر؟ به تجارت‌نیوز گفت: اینکه توقع داشته باشیم واردات در سال ۹۸ افزایش یابد، انتظار درستی نیست؛ چرا که سال ۹۸ شاهد کاهش سطح درآمد ارزی دولت هستیم و از طرف دیگر نیز عرضه محدود ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده از کاهش میزان واردات حکایت دارد.

منبع: تجارت نیوز


کد مطلب: 678863

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/678863/وضعیت-واردات-سال-۹۸-خواهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com