جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۸
نماینده مردم بوکان:

این مجلس، مجلس معتمدین است نه متخصصین

پنجشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 678823
نماینده مردم بوکان معتقد است مجلس دهم به شدت مجلسی عوام گرا است و عمده رفتارهای این مجلس پوپولیستی است. معتقد است مجلس دهم به شدت مجلسی عوام گرا است و عمده رفتارهای این مجلس پوپولیستی است.
این مجلس، مجلس معتمدین است نه متخصصین
به گزارش جهان نيوز، از سری گفتگوهای عیدانه به مناسبت نوروز 98 با محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان و عضو کمیسیون اصل 90 مجلس به گفتگو نشستیم که متن این گفتگوی مشروح را در ذیل می خوانید:

به نظر شما چه موضوعی باید اولویت مجلس در سال 98 باشد؟!
عثمانی: نظارت بر اجرای قوانینی که می تواند از فشار معیشتی مردم کم کند و از رانت و سواستفاده اقتصادی جلوگیری کند.

عملکرد نظارتی و تقنینی مجلس شورای اسلامی در سال 97 تا چه اندازه مطلوب بود؟
عثمانی: به نظرم مجلس نمی تواند با ساختار فعلی رسالت هایی را که بر عهده دارد به سرانجام برساند و انتظاراتی که مردم جامعه و نظام از مجلس دارند با ساختار فعلی قابل تحقق نیست.

فکر می کنید برای تحقق رسالت های مجلس چه تغییراتی باید صورت گیرد؟
عثمانی: باید مکانیزم های انتخاب نمایندگان تغییر کند. تعداد نمایندگان، پخش علنی مذاکرات و... مواردی است که باید مورد بازنگری قرار گیرد تا مجلس آن چیزی باشد که از آن انتظار می رود وگرنه در شکلی فعلی مجلس نتوانسته و نخواهد توانست آن نقش شایسته را ایفا کند.

مهم ترین قانون سال 97 از نظر شما کدام قانون یا قوانین بود؟
عثمانی: قانونی را سراغ ندارم که توانسته باشد به درد امروز کشور بخورد!

به نظر شما جای چه قانون یا قوانینی خالی بود که مجلس می توانست به تصویب برساند یا از نهاد های مسئول آن را پیگیری کند؟
عثمانی: به نظرم چون مجلس، مجلس معتمدین است و مجلس متخصصین نیست نباید از نماینده معتمد انتظار داشت که نسخه پیچی درستی داشته باشد بلکه فقط باید انتظار دلسوزی داشته باشید.

پس معتقدید نمایندگانی که در حال حاضر به عنوان نمایندگان مردم در مجلس هستند آنطور که باید به صورت تخصصی انتخاب نشده اند؟
عثمانی: دقیقا. ما معتمدینی هستیم که برای همه دردهای جامعه می خواهیم نسخه بپیچیم و به نظرم معتمدین صلاحیت این کار را ندارند و علی رغم اینکه بخواهند هم نمی توانند چنین کاری انجام دهند.

به طور مثال در حالی می خواهند در حوزه بهداشت و درمان، آموزش، فرهنگ، مسائل اجتماعی و همه مسائل کشور قانون بنویسند که در هیچ کدام از این حوزه ها تخصص ندارند بعد انتظار دارید نسخه ای که ما برای این دردها می پیچیم نسخه های درستی باشد. ابن انتظار اصلا انتظار درستی نیست و به نظرم باید ساختار دیگری در مجلس شکل بگیرد که بتواند به مسئولیت هایش عمل کند.

این موضوع عزم جدی مجموعه نظام را می طلبد. در حالی که نمایندگان نباید در امور جاری کشور دخالت داده شوند اما می بینیم که عمده وقت آنها صرف امورات جاری کشور می شود یا در حالی که نباید نمایندگان در عزل و نصب ها دخالت کنند اما یکی از مهمترین کارهایی که در حال حاضر انجام می دهند همین موضوع است.

به نظرم هم قانون انتخابات و هم بخشی از قانون اساسی که به مجلس مربوط است باید دستخوش تغییراتی شود. به طور مثال زمانی که نماینده ای صحبت می کند و مخاطبش بیرون از مجلس است او فقط می خواهد به نحوی صحبت کند که دل توده ای از مخاطبانش را به دست آورد. در حالی که شما برای اصلاح امور خیلی وقت ها چیزی می گویید که ممکن است چندان هم باب طبع دیگران نباشد در حالی که برای اصلاح امور این کار لازم است.

بنابراین به نظرم مجلس به شدت مجلس عوام گرایی است و رفتارهای آن عمدتا پوپولیستی است.

از این رو از این مجلس نمی شود انتظار معجزه داشت و به اینکه این مجلس بتواند کاری برای آینده کشور انجام دهد خیلی دل بست.

منبع: خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خودش مصداق بارز عوامگرایی هستش
نظارت استصوابی همینه
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اصلا حالیته پوپولیستی یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
یعنی اینهایی که توی مجلس برای عکس سلفی گرفتن با : موگرینی داشتند خودشان را می کشتند و از ( ذوق شان ) خیلی از انها چند بار ( بی هوش ) شدند معتمد هستند ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
لیست فله ای های امید همین است .
Iran, Islamic Republic of
......