پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۶

«بن‌سلمان» علیه «سلمان» کودتا می‌کند؟

سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 678686
گزارش گاردین یکی از این معدود موارد است که خبر از تحولات قابل‌توجهی در این خانواده به خصوص در مورد ولیعهد و وزیر دفاع آن دارد.
«بن‌سلمان» علیه «سلمان» کودتا می‌کند؟
به گزارش جهان نيوز، دستگاه حکومتی خاندان آل‌سعود نه یک سازمان متعارف سیاسی است و نه حتی شبیه یک گروه اولیگارشی استبدادی بلکه بیشتر از همه شبیه به یک دار و دسته مافیایی است که همه چیز آن درون‌خانوادگی و پنهان از دیگران است و معدود مواردی پیش می‌آید که خبر‌هایی از درون این خانواده درز کند.

گزارش گاردین یکی از این معدود موارد است که خبر از تحولات قابل‌توجهی در این خانواده به خصوص در مورد ولیعهد و وزیر دفاع آن دارد. خلاصه این گزارش این است که محمد بن‌سلمان احتمالاً از طرف پدرش و پادشاه آل‌سعود از مسئولیت‌هایش برکنار شده و دلیل این احتمال را هم عدم حضور او در چندین جلسه دیپلماتیک و کاری می‌داند که یکی از آن‌ها جلسه کابینه بوده که ملک سلمان خواسته بود او حاضر شود، اما نیامده بود و همین نیز باعث ناراحتی پادشاه سعودی شده است. درز این گزارش به خودی خود دلالت بر شکافی قابل توجه بین پادشاه و ولیعهدش و به عبارت دیگر، بین پدر و پسر دارد و همین نیز احتمال کودتای پسر علیه پدر را پیش می‌کشد.
 
باید توجه داشت که موضوع کودتای بن‌سلمان علیه پدرش چیز تازه‌ای نیست و تقریباً از همان اوایل رسیدن او به مقام ولیعهدی، این موضوع بر سر زبان‌ها افتاده بود و هر از چند گاهی هم جدی می‌شد. آخرین باری که این موضوع به صورت جدی مطرح شد در جریان سفر ملک سلمان به شرم‌الشیخ مصر بود که برای شرکت در کنفرانس مشترک اتحادیه عرب با اتحادیه اروپا به آنجا رفته بود.

غیبت بن‌سلمان در آن سفر و عدم همراهی پدرش به اندازه کافی تحریک‌کننده بود که بعد اخباری مربوط به تغییر تیم حفاظتی شاه سعودی در آن سفر منتشر شد و به گمانه‌زنی‌هایی در مورد اختلاف این دو دامن زد.

گفته شده که شاه سعودی در مدت اقامتش در مصر اخباری از عربستان دریافت کرده بود که پسرش در حال انجام اقداماتی علیه او است و به همین خاطر هم تیم حفاظتی دیگری را از عربستان فراخواند و حتی مأموران مصری اطراف خود را هم مرخص کرد. از سوی دیگر، بن‌سلمان نه تنها موقع ورود پدر به استقبال او نرفت بلکه یک سفر دوره‌ای به پاکستان، هند و چین انجام داد تا با بذل و بخشش‌هایی در این کشور‌ها نشان بدهد چه کسی در عربستان حرف اول را می‌زند.

علاوه بر این، رقابت این پدر و پسر خود را در عزل و نصب‌ها نشان داده است. در حالی که شاه سعودی در عزل و نصب‌های اخیر خود عادل الجبیر را از مقام وزارت خارجه برکنار کرد تا فرد تا اندازه‌ای معتدلی به نام ابراهیم العساف را جای او بگذارد، اما معلوم بود که انتصاب عادل الجبیر به مقام وزیر مشاور در امور خارجی به اصرار پسر بوده تا همچنان مهره وفادار به خودش را حفظ کند و در آن سفر دوره‌ای هم او را با خود برد تا همچنان همان نقش وزیر خارجه را بازی کند و نه یک مقام تشریفاتی به نام وزیر مشاور. علاوه بر این، پسر در زمان سفر پدر به مصر از غیبت او استفاده کرد تا برادرش، خالد بن‌سلمان را به عنوان معاون وزیر دفاع منصوب کند و ریما بنت بندر را هم به امریکا فرستاد تا نخستین زن سفیر آل‌سعود باشد.

شاید این خودسری‌ها یا خودسری پسر در قتل جمال خاشقجی یا جاه‌طلبی‌های او در زمینه‌های اقتصادی و دیگر مسائل بوده که بنابر گزارش گاردین صدای پدر را درآورده است. او در جلسه سه شنبه کابینه ناراحتی خود را از اوضاع مخفی نکرده بود، از مشکلات بی‌شمار کشور گفته بود و به خصوص نسبت به از دست رفتن سرمایه‌گذاری‌های کشور ابراز نگرانی کرده بود. باید گفت که این انتقاد پدر متوجه کسی نیست جز پسرش که از زمان رسیدن به مقام ولیعهدی عملاً عهده‌دار تمامی تصمیم‌گیری‌های اقتصادی شده و می‌خواهد یک‌شبه راه صد ساله اقتصادی را بپیماید.

به هر حال، اختلاف این پدر و پسر به جایی رسیده که دیگر قابل پرده‌پوشی و پنهان کردن در تشکیلات مافیایی خانواده نیست، اما موضوع مهم در حال حاضر نه این اختلافات بلکه نتایج این اختلافات است به این معنا که آیا اختلاف بین این دو به حدی می‌رسد که یکی علیه دیگری دست به کودتا بزند؟ ظاهراً پسر نتوانسته هنگام سفر پدر به مصر در انجام کودتا موفق شود، اما اگر گزارش گاردین درست باشد، احتمال دارد نوبت به پدر رسیده باشد تا با حذف برخی از مسئولیت‌های پسر او را به‌طورکامل از قدرت ساقط کند. این نوع کودتا نیز درست همانند توطئه‌چینی‌هایی است که در خانواده‌های گانگستر مافیایی اتفاق می‌افتد و شاید هم مثل تصفیه حساب‌های همان گانگسترها، تصفیه حسابی ساکت و خونین در ریاض اتفاق بیفتد؛ یا پدر از شر پسر راحت شود و یا پسر، پدر را از سر راه خود بردارد.

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بابائی
Iran, Islamic Republic of
تذکر سازمان ملل به تل‌آویو برای عدم استفاده از سلاح‌های مرگبار علیه فلسطینیان
تذکر سازمان ملل به تل‌آویو برای عدم استفاده از سلاح‌های مرگبار علیه فلسطینیان
دوشنبه 27 اسفند 1397 - 22:34


پس از گذشت یک سال از تظاهرات در مرز غزه و به شهادت رسیدن 189 فلسطینی، کمیته بازرسی جنایات جنگی سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست تا از سلاح‌های مرگبار علیه فلسطینیان استفاده نکند.


بازرسان جنایت جنگی سازمان ملل روز دوشنبه از رژیم صهیونیستی خواستند تا تک تیراندازان خود را مجبور کند از سلاح‌های کشنده علیه تظاهرات کنندگان در مرز با غزه استفاده نکنند.

«سانتیاگو کانتون» رئیس کمیسیون بازرسان جنایت جنگی در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت:در شرایطی که تظاهرات برگزار می‌شود می‌توان از گلوله‌های پلاستیکی و نه گلوله‌های کشنده و سلاح‌های تک تیرانداز مجهز به سیستم هدف‌گیری نوری استفاده کرد.

از آغاز تظاهرات فلسطینیان در مرز نوار غزه یک سال می‌گذرد و طی این مدت نظامیان رژیم صهیونیستی، بیش از 189 فلسطینی را به شهادت رسانده‌اند.

قرار است در 30 مارس و در سالگرد آغاز تظاهرات در مرز با نوار غزه تعداد زیادی از فلسطینیان در این تظاهرات شرکت کنند.
ممد
United States
بن سلمان و ترامپ دوتایی گند زدند به حقوق بشر و اقتصاد جهانی!!!
بابائی
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکارشماره یک ازسال 2001 تاکنون همراه با چند کشورجنایتکارشماره یک دیگر با کمک مالی برخی کشورهای عربی جنایتکارشماره یک درسایه سکوت سازمان های بین المللی خیانتکارشماره یک ازتروریسم درمنطقه برای تغییرحکومت ها استفاده می کند وهمچنان نیزادامه می دهد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...