شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۱۳

شفافیت فروش نفت منافع چه کسانی را به خطر می‌اندازد؟

سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 678666
در حالی که از چند ماه پیش موضوع عرضه نفت در بورس به عنوان یکی از بهترین راهکارهای عملیاتی برای دور زدن تحریم‌های نفتی مطرح است، به نظر می‌رسد وزیر نفت این‌بار قصد دارد خود یک تنه جلوی بورس نفت بایستد.
شفافیت فروش نفت منافع چه کسانی را به خطر می‌اندازد؟
به گزارش جهان نيوز، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در نشست خبری که به مناسبت افتتاح فازهای ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ میدان گازی پارس‌جنوبی در عسلویه برگزار شد دوباره علیه بورس نفت سخن گفت و اینبار خود را بی‌پرده به عنوان یکی از مخالفان عرضه نفت در بورس نشان داد و گفت: "مشکل اینجا است که بورس شفاف‌ترین روش برای انجام معامله و رقابت است و ما می‌خواهیم شفاف‌ترین کار را برای ناشفاف‌ترین اقدام که همان دور زدن تحریم‌ها است، انجام دهیم."
 

 برپایه گزارش مشرق، همچنین چندی پیش ایشان در نشست خبری دیگری از احتمال تحریم خریداران نفت از بورس سخن رانده بودند در این گزارش به پاسخ به صحبت های وزیر نفت در خصوص تحریم شرکت‌های خریدار نفت از بورس پرداخته شده است.

تا قبل از فروش نفت از طریق بورس، نفت کشور تماماً از طریق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت به فروش می‌رسید و هم اکنون هم بخش اعظمی از نفت از همین طریق به فروش می‌رسد. روند فروش بدین شکل است که مشتریان مستقیماً با مسئولین مربوطه وارد مذاکره می‌شوند و قیمتی طبق فرمول امور بین‌الملل تعیین می شود و نفت خریداری می شود.

طبیعی است تعیین قیمت بدین شکل و از طریق مذاکرات مستقیم و اتاق تاریک خود موجب فساد و رانت خواهد شد و بازهم طبیعی به نظر می رسد مسئولین این بخش از وزارت نفت به عنوان مخالفین سر سخت طرح عرضه نفت در بورس باشند.

فروش نفت از طریق اتاق تاریک امتحان خود را در سال‌های گذشته پس داده است و موجب تحریم پذیری خریدارن نفت شده‌است اما عرضه نفت در بورس به دلیل شرایط مساوی‌ای که برای خریدارن نفت ایجاد می کند شائبه رانت را به کلی از بین می‌برد و قیمت هم به دلیل رقابتی که در بورس شکل می گیرد بهترین قیمت ممکن برای نفت عرضه شده خواهد بود.

علی‌رغم شفافیت بسیاری از اطلاعات درباره معامله‌های صورت گرفته در بورس انرژی، اطلاعات خریداران در این بورس اعلام نمی‌شود یعنی به جز مقام‌های عالی‌رتبه و ذی‌صلاح برای دیگران و حتی کارگزاری‌های بورس هم مشخص نیست که چه کسی خریدار نفت خام کشورمان بوده است و خریداران با کدهای محرمانه خود قادر به انجام معامله خواهند بود.

کدهایی که صرفاً نشان می‌دهد چه معامله‌ای با چه قیمتی در این زمینه صورت گرفته است. به‌عبارت‌دیگر، شفافیت سازوکار بورس به معنای آشکار بودن اطلاعات مربوط به خریداران نیست و با توجه به انعطاف پذیری بالای شرکت‌های خصوصی نسبت به دولت و کوچک‌تر بودن محموله های خریداری شده از طریق بورس احتمال تحریم پذیری خریداران نفت از بورس نسبت به مشتریانی که مستقیماً با وزارت نفت معامله میکنند بسیار کم‌تر است.

وزارت نفت می‌خواهد نفت به گونه‌ای در بورس عرضه شود که فروش نرود

صحبت‌های اخیر زنگنه در کنفرانس مطبوعاتی، این سوال را به ذهن می‌رساند که آیا وزیرنفت یک کشور در شرایط تحریم باید بدین شکل راهکار ضد تحریمی مثل عرضه نفت در بورس را زیر سوال ببرد و عملاً مشتریان خرید نفت از بورس را از تحریم شدن آن‌ها بترساند؟

زنگنه به صراحت در نشست خبری اعلام می‌کند احتمال تحریم شرکت‌های خریدار نفت از بورس بسیار زیاد است و در جایی دیگر دقیقاً بر خلاف آن چیزی که در اطلاعیه عرضه نفت در بورس است اعلام می‌کند اگر کسی قرار است نفت را از طریق بورس خریداری کند نباید آن را به بازارهای سنتی ما بفروشد.

این در حالی است که در اطلاعیه عرضه نفت در بورس به صراحت اعلام شده مقصد فروش برای خریدارن نفت از بورس آزاد است. به نظر می‌رسد وزارت نفت و شخص وزیر نفت به دنبال عرضه کج‌دار و مریض نفت در بورس هستند تا هم دهان منتقدان بسته شود و هم نفتی در بورس به فروش نرسد و با این روند انحصار فروش نفت همچون قبل در اختیار این وزارتخانه باقی بماند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بجز مردم تمام مسپولان سود ميبرن
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مردم كيليوي چند خيك انها را اجناس و مواد غذايي بنجول هند و چين پر ميكنيم هرچي بسرشان امدن حقشون است خود انتخاب كردند پول نفت مال اقا زاده است
France
همونهایی که تصویب fatf منافعشون و به خطر مینداره
Netherlands
إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ
هرچه سن بالتر رود ، احتمال زیارت حضرت عزرائیل سلام الله علیه کوتاه تر می شود. کسی سود می برد که روسفید از این دنیا برود.
ممد
United States
به روش داعش میخواهند نفت بفروشند!!!!
United States
اولین کسی که ضرر میبینه عکسش بالاست و تمام هم پالهگیهاش.
ناصر رضایی
Iran, Islamic Republic of
قیافه ترامپ را در نظر بگیرید چقدر کریه است. یا قیافه صدام را.
وقتی سیرت آدمی کریه میشود، این کریه بودن در صورت هم هویدا میشود.

شما صورت آقای ب.ز (ژنرال خود خوانده و متوهم) را در نظر بگیرید.

یکشنبه همین هفته تعدادی از همکاران مستقیم(بخوانید مثلا مشاور ) آقای ب.ز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند. این آقایان در دفتر خود کارت خوان داشتند و بدون فوت وقت، دستمزد (!!!! شما معادلش را معنا کنید) کار کرد خود را از برخی مراجعین خاص دریافت میکردند.

شما قضاوت کنید ....
آیا اینها خودسرانه اینکار را میکردند و یا با اطلاع و هماهنگی ب.ز ؟
Iran, Islamic Republic of
سلام.
"کج دار و مریز" صحیح است. نه "کج دارو مریض"
Iran, Islamic Republic of
...
علي
Iran, Islamic Republic of
اقاي زنگنه فرد كاملا سياسي است و هدفش مقابه با تحريم نيست. ايشان تا چندماه پيش به تمام شركتهاي زير مجموعه ممنوعيت ايجاد شركتهاي لايه اي را ابلاغ كرده بود بصورت خيلي محرمانه. براي كساني كه تجربه مقابله با تحريم دارند اين يعني بستن دست همه شركتها براي مقاله با تحريم.
اقدامات ايشان خلاف اقدامات مقابله با تحريم است كه نتيجه ان هم ميبينيم.
امريكا با اين قدرت براي تحريم نفت ايران با تمام قدرت به تمامي كشورهاي واود كننده نفت ما سفر و تهديد و تطميعشان ميكند اما دريغ از يك سفر زنگنه براي مقابله با اين سياست امريكا
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سایر کشور های صاحب نفت وگاز هم هستند که مثل کشورماتولید نفت وگاز دارنداما هرگزاجازه ندادند کمترین فشاری برمردم خود بیاورند.....