پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱

این افراد بین سپاه و دولتمردان فاصله می اندازند

سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 678652
وزیر محترم نفت به صراحت اعلام داشت: «می‌خواستند بین ما و قرارگاه و بین ما و سپاه فاصله ایجاد کنند که ما نگذاشتیم، بلکه ما و جوانان متخصص قرارگاه و سپاه برای ایران تلاش کردیم.»
این افراد بین سپاه و دولتمردان فاصله می اندازند
به گزارش جهان نيوز، همزمان با افتتاح فاز‌های ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی که توسط قرارگاه سازندگی سپاه در شرایط سخت تحریم به پایان رسیده و توانسته بخش قابل توجهی از فاصله برداشت قطر از میدان مشترک گازی را جبران کند، وزیر محترم نفت به صراحت اعلام داشت: «می‌خواستند بین ما و قرارگاه و بین ما و سپاه فاصله ایجاد کنند که ما نگذاشتیم، بلکه ما و جوانان متخصص قرارگاه و سپاه برای ایران تلاش کردیم.»
 
گرچه این بیان صریح آقای زنگنه کمی دیرهنگام است، ولی آمیختگی آن با صداقت، می‌تواند بسیاری از ادعاها، جفا‌ها و بی‌انصافی‌ها را نسبت به فعالیت‌های سپاه در عرصه سازندگی و کمک به عمران و پیشرفت کشور پاسخ دهد چراکه تاکنون برخی سعی داشتند:

۱- اقدامات قرارگاه سازندگی سپاه را که ماهیتی عمرانی داشته و در راستای کمک به دولت برای اجرای پروژه‌های کلان عمرانی و توسعه کشور است، به‌عنوان اقدامات انتفاعی و اقتصادی و خارج از وظایف قانونی سپاه و نوعی سودجویی معرفی و القا کنند.

۲- مشارکت قرارگاه سازندگی سپاه در اجرای پروژه‌های کلان عمرانی به‌عنوان ویژه‌خواری و خارج از روال معمول در مناقصه‌ها و واگذاری پروژه‌ها با اعمال نفوذ یا تحصیل رانت جلوه دهند که حق شرکت‌ها و بنگاه‌های بخش خصوصی را تضییع و پروژه‌های سودده را به خود اختصاص می‌دهد.

۳- قرارگاه و مجموعه‌های مرتبط با آن را فاقد تخصص لازم برای اجرای طرح و پروژه‌ها معرفی کنند که تنها با ورود به طرح‌ها و مقاطعه‌کاری از سود‌های کلان بهره گرفته و میدان رقابت را برای سایر شرکت‌ها و بنگاه‌ها تنگ می‌سازد.

۴- چنین القا کنند که زمینه حضور سپاه در عرصه عمران و سازندگی را برخی دولتمردان خاص فراهم و به‌تدریج آن را تبدیل به رویه‌ای انحصاری برای قرارگاه کرده‌اند که فراتر از صلاحیت تخصصی تنها اعمال نفوذ و قدرت آن را پیش برده و حفظ کرده است.

این القائات و ادعا‌ها که متأسفانه با جریان سپاه‌هراسی از سوی دشمنان استقلال و آبادی کشور و برخی عناصر سودجو و فرصت‌طلب ورانتی در پیوند بود، گاه توسط برخی عناصر و بازیگران سیاسی در راستای اهداف سیاسی-جناحی نیز به‌کار گرفته شده و فضای سنگینی علیه جهادگران عرصه سازندگی کشور فراهم ساخت.

اما راه‌اندازی‌های سریالی پروژه‌های کلانی، چون پالایشگاه خلیج‌فارس، فاز‌های چندگانه پالایشگاه‌های گازی در پارس جنوبی، خطوط مترو، مسیر‌ها و بزرگراه‌ها و... که حاکی از کارآمدی قرارگاه سازندگی سپاه در عرصه عمران و توسعه کشور بوده و در شرایط تحریم ظالمانه دشمن در کمک به دولت و دولتمردان برای حل مشکلات و خدمت‌رسانی به مردم با تمام ظرفیت و توان در میدان بوده امروز امثال وزیر نفت را متقاعد می‌سازد تا با اعلام رضایت از این عملکرد، سیاست جدایی بین مجموعه‌های راهبردی کشور با سپاه را علنی‌سازد. گرچه ایشان کسانی که این سیاست کثیف را دنبال می‌کنند معرفی نکرده، اما می‌توان با گمانه‌زنی، گروه‌ها و اشخاص زیر را در زمره آنان دانست:

۱- کسانی که انباشت مشکلات و مسائل کشور را فرصتی برای ناکارآمد معرفی کردن نظام اسلامی تلقی می‌کنند و به‌دنبال شوراندن مردم علیه نظام هستند.

۲- فرصت‌طلبانی که حضور سپاه در عرصه عمران و سازندگی کشور را مانع رسیدن به رانت‌ها و انحصار‌طلبی‌ها و زیاده‌خواهی‌های خود دیده و با بدنام‌سازی سپاه به‌دنبال حفظ این انحصار‌ها و رانت‌های کثیف هستند.

۳- شریکان تحریم دشمن که اقدامات تحریم‌شکن قرارگاه سازندگی را برخلاف منافع خود و اربابان خود دانسته و گاه با عناوین فریب‌دهنده و مدارک ادعایی در برخی از مراکز راهبردی نظام نیز نفوذ داشته و قادر به تأثیرگذاری بر اذهان و برآورد‌های مسئولان هستند.

از این رو بیان صریح وزیر محترم نفت جای تأمل و بررسی داشته و انتظار می‌رود، در ادامه ایشان آنان که شیطنت فاصله انداختن و تفرقه بین دولت و مجموعه‌های دولتی مهمی، چون وزارت نفت و سپاه را دنبال می‌کرده‌اند، معرفی کند. چه‌بسا از این قبیل نفوذی‌ها در سایر مجموعه‌ها نیز فراوان بوده و لذا این بیان آقای زنگنه به سایرین نیز می‌تواند هشدار و پیامی روشن بدهد.

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *