کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعلام جزئیات مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

26 اسفند 1397 ساعت 18:27

رئیس کمیته فنی سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران ضمن بیان اقدامات صورت گرفته توسط این کمیته از بدو تشکیل تاکنون به بیان شش ویژگی فنی این دوره از مسابقات پرداخت.


به گزارش جهان نیوز، محمدتقی میرزاجانی، رئیس کمیته فنی سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به بیان آخرین جزئیات فنی این دوره از رقابت‌ها پرداخت و گفت: مسائل فنی در هر رقابتی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و به نوعی جایگاه محوری در آن رویداد را ایفا می‌کند. لذا مسابقات قرآن هم از این قاعده مستثنی نیست و مسائل فنی بیش از عرصه‌های دیگر باید تضمین‌کننده انصاف و عدالت در رقابتی که مختص به ساحت قرآن است، مورد توجه قرار گیرد.

آغاز فعالیت کمیته فنی از آذر
وی با بیان اینکه بعد از پذیرفتن این مسئولیت، از اوایل آذرماه امسال اقداماتی را انجام دادیم، افزود: برگزاری جلسات مختلف با اساتید، داوران و دست اندرکاران حوزه فنی مسابقات در سنوات گذشته جهت بررسی و شناسایی نقاط قوت و ضعفی که پیش از این وجود داشته است، از جمله اقدامات صورت گرفته بود. اقدام دیگر اصلاح و بازنگری آئین‌نامه مسابقات و همچنین کاربرگ‌های مسابقات بوده که خوشبختانه در هفته‌ها و ماه‌های گذشته صورت گرفته است.

میزان اصلاحات آیین‌نامه‌ای
میرزاجانی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد میزان اصلاح و تغییر آئین‌نامه فنی دوره سی و ششم با ادوار گذشته، گفت: البته تغییرات بنیادی در آیین‌نامه به وجود نیامده است، اما یک سری مسائل و ابهامات که مترتب بر بخش‌هایی از آئین‌نامه بوده، بررسی و با کمیته فنی ستاد عالی مسابقات مورد گردش کار قرار گرفت و اصلاح شده است. همچنین کاربرگ‌های داوری نیز با توجه به نظرات داوران در این بخش اصلاح شد.

رئیس کمیته فنی سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در ادامه بازنگری در ترجمه عربی و انگلیسی آئین‌نامه را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته توسط کمیته فنی عنوان و بیان کرد: این ترجمه‌ها با دقت بسیار صورت گرفت تا حتی‌الامکان بدون کمترین اشکال در اختیار متسابقان قرار گیرد. موضوع و اقدام دیگر تعیین داوران ایرانی و خارجی مسابقات و دعوت رسمی از این اساتید برای حضور در ترکیب داوری بود.

وی افزود: برگزاری مرحله مقدماتی مسابقات اقدام دیگری بود که طی روزهای گذشته صورت گرفت. همانگونه که استحضار دارید مسابقات دوره پیش‌رو در سه بخش و سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار می‌شود. در این دوره از رقابت‌ها برخلاف سال‌های گذشته مرحله مقدماتی به صورت غیر حضوری برگزار شد و داوری‌های این مرحله هم صورت گرفته است.

صدور کارنامه شرکت‌کنندگان مرحله مقدماتی
میرزاجانی اقدام دیگری که تاکنون به همت کمیته فنی مسابقات صورت گرفته است، مشخص شدن نفرات راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی بیان کرد و گفت: این نفرات به کمیته تشریفات و بین‌الملل برای هماهنگی‌های بیشتر اعم از صدور بلیط و ... معرفی شده‌اند. همچنین اقدام دیگر این کمیته ارسال کارنامه همه شرکت‌کنندگان در مرحله مقدماتی بوده است. این کارنامه‌ها بعد از حضور هر متسابق در مرحله مقدماتی توسط تیم داوری صادر شده است تا دقیقاً از نتایج اجرایی که در این مرحله‌ داشته‌اند، مطلع شوند.

آمار سی‌وششمین دوره
میرزاجانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان برخی جزئیات آماری سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌‌المللی قرآن ایران پرداخت و افزود: در مسابقات پنج‌گانه قرآن کریم که فروردین‌ماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شود، مجموعاً بیش از ۶۰۰ نفر از ۵۲ کشور دنیا در مرحله مقدماتی که غیرحضوری بود، شرکت کردند. این آمار نسبت به سنوات گذشته قابل توجه است، از این تعداد حدود ۱۸۰ نفر به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کرده‌اند.

رئیس کمیته فنی سی‌و‌ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با اشاره به اینکه امیدوار هستیم، مشکلی برای حضور این تعداد در ایران به وجود نیاید و شاهد حضور همه آنها در مسابقات باشیم، بیان کرد: در بخش داوری نیز مجموعاً ۵۷ نفر به عنوان داور، ناظر و استاد راهنما برای داوری مراحل نیمه‌نهایی و نهایی معرفی شده‌اند. از این تعداد ۳۵ نفر از ایران و ۲۲ نفر از ۱۰ کشور دنیا حضور دارند.(برای مشاهده اسامی داوران اینجا کلیک شود.)

آغاز رقابت‌ها قبل از حضور متسابقان در ایران
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان شش ویژگی‌ انحصاری سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران پرداخت و گفت: اولین ویژگی این مسابقات برگزاری رقابت‌های مرحله مقدماتی به صورت غیر حضوری است. در این مرحله شرکت‌کنندگان قبل از اینکه وارد ایران شوند، مورد آزمون تیم داوری قرار گرفتند. متسابقان رشته قرائت، تلاوت‌های خود را به صورت فایل ارسال کردند تا داوری شود. در رشته حفظ نیز ارتباط زنده تصویری برقرار شد تا توانایی حفاظ مورد سنجش داوران قرار گیرد. در ادوار گذشته مسابقات، چنین پالایش‌هایی وجود نداشت یا اگر هم داشت پس از ورود شرکت‌کنندگان به ایران صورت می‌گرفت.

وی دومین ویژگی مسابقات سی‌وششم را افزایش قابل توجه سطح فنی شرکت‌کنندگان بیان و اظهار کرد: این افزایش کیفیت فنی نتیجه دو اقدام بوده است. اولین اقدام پذیرش و ثبت نام متسابقان از دو مبداء رسمی و شخصی بوده است. شرکت‌کنندگان در این دوره هم از مبادی رسمی کشورها و هم از طرق غیر رسمی و مراجعه شخصی شرکت‌کنندگان پذیرش شده‌اند. اقدام دوم حذف افراد ضعیف در مرحله مقدماتی و عدم پذیرش این دسته از شرکت‌کنندگان در مراحل حضوری است. این دو اقدام باعث شد تا شاهد سطح قابل قبولی از شرکت‌کنندگان حاضر در این دوره باشیم.

پیش‌بینی برگزاری در عالی‌ترین سطح فنی
میرزاجانی با تأکید بر اینکه پیش‌بینی می‌کنم در مرحله نیمه‌نهایی شاهد سطح خوبی از حیث فنی باشیم و در مرحله نهایی نیز یک رقابت در سطح عالی را شاهد باشیم، به بیان ویژگی‌های دیگر این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: ایجاد تصویری روشن و ‌شفاف برای متسابقان و داوران و اطلاع‌رسانی جزئیات اجرایی مسابقات با راه‌اندازی دو گروه پیام‌رسان از یک ماه قبل یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره از مسابقات است. در این گروه‌های مجازی به تمام سوالات و ابهامات شرکت‌کنندگان و داوران پاسخ داده می‌شود. به ویژه برای متسابقان نقطه غیر شفافی از مسابقات ایران باقی نخواهند ماند. این اطلاع‌رسانی به صورتی جزئی است که متسابقان حتی از نوبت اجرای خود در ایران نیز مطلع خواهند بود.

میرزاجانی ادامه داد: ویژگی دیگر این دوره ارائه مشاوره‌های فنی و آموزش‌های تخصصی به متسابقان به وسیله اساتید راهنما با تولید و بارگذاری کلیپ‌های تصویری شامل نقد و تحلیل تلاوت‌های آنها از هم اکنون تا یک ماه قبل از مسابقات، است. این ارائه مشاوره‌ها به غیر از مشورت‌های حضوری اساتید در خلال مسابقات است.
اولین تجربه داوری ۵۰ درصد تیم‌ داوری در مسابقات ایران
رئیس کمیته فنی سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران همچنین اظهار کرد: ویژگی دیگر، استفاده از چهره‌های جدید داوری در این دوره از مسابقات است. حدود ۵۰ درصد داوران ایرانی و خارجی حاضر در تیم داوری برای اولین بار است که در ترکیب هیئت داوران حضور دارند که در نوع خود جالب توجه است.

وی اجرای ترکیبی و متنوع متسابقان راه یافته به مرحله نیمه‌نهایی و نهایی در سه گروه بزرگسالان، دانش‌آموزان و نابینایان را یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره معرفی و بیان کرد: برنامه‌ریزی به گونه‌ای صورت گرفته است که در هر روز یک بزرگسال، یک دانش‌آموز و یک نابینا در سالن مسابقات اجرا خواهد کرد. این موضوع باعث خواهد شد تا جذابیت و تنوع بیشتری برای مستمع حاضر در سالن و مخاطبانی که از طریق رسانه‌ها مسابقات را دنبال می‌کنند، ایجاد شود. ‌

رفع تمامی ابهامات متسابقان تا قبل از ورود به ایران
رئیس کمیته فنی سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایکنا، در پاسخ به سوالی در مورد مدت زمانی که متسابقان قبل از ورود به ایران با آئین‌نامه مسابقات آشنا شده و خود را با آن تطبیق داده‌اند و نیز داشتن زمان کافی برای تطبیق توانمندی‌های خود با آئین‌نامه، گفت: افرادی که برای حضور در ایران دعوت شده‌اند تابع آئین‌نامه‌ای هستند که در مرحله حضوری اعمال می‌شود. این آئین‌نامه در گروه و کانال‌های ارتباطی در فضای مجازی بارگذاری شده و اساتید به سوالات و ابهامات مربوط به آن پاسخ خواهند داد. قبل از اینکه متسابق در ایران حضور داشته باشد تمام ابهامات او در مورد مسابقات اعم از داوری، مراحل مسابقات، میزان سوالات و قرعه‌ها و ... توسط اساتید راهنما پاسخ داده شده است.

رعایت عدالت در گرو اطلاع‌رسانی مطلوب آیین‌نامه
میرزاجانی بیان کرد: اگر می‌خواهیم عدالت در مسابقات رعایت شود، باید متسابقان خارجی همانند متسابقان ایرانی از آیین‌نامه اطلاع داشته باشند، اگر غیر از این باشد، عدالت به معنای واقعی کلمه در مسابقات اجرا نشده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد نحوه انتخاب‌ هیئت داوران و جزئیات این انتخاب‌ها نیز گفت: روند انتخاب داوران از استانی تا بین‌المللی تابع یک سری ضوابط است که در کمیته فنی ستاد عالی مسابقات تدوین شده است. جلسات کمیته فنی نیز با حضور تعداد زیادی از اساتید قرآنی در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف برگزار می‌شود.

ترکیب هیئت داوران برآمده از پیشنهادات کمیته فنی
رئیس کمیته فنی سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در پایان بیان کرد: لذا برای مسابقات بین‌المللی سازوکار انتخاب هیئت داوران به این صورت بود که از همان روزهای ابتدایی پذیرش، کمیته فنی پیشنهادات و اسامی انتخابی خود در بخش داوران ایرانی و داوران خارجی را که پس از اعمال شاخصه‌هایی همچون تکراری نبودن و... انتخاب شده است به کمیته فنی ستاد عالی مسابقات اعلام کرده است. این اسامی در دستور کار کمیته فنی ستاد عالی مسابقات قرار گرفت و در جلسه‌ای که رئیس کمیته فنی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران حضور داشت، این اسامی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً به ترکیب فعلی هیئت داوران انجامید. بنابر این اسامی داوران برآمده از پپشنهادات کمیته فنی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران که در جلسه کمیته فنی ستاد عالی مسابقات مورد تأیید قرار گرفته، خواهد بود.

منبع: فارس


کد مطلب: 678428

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/678428/اعلام-جزئیات-مسابقات-بین-المللی-قرآن-کریم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com