کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فیلیپین رسما از دیوان بین‌المللی کیفری خارج شد

26 اسفند 1397 ساعت 15:58

دولت فیلیپین که در اعتراض به گزارش دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) درباره کارزار مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر در این کشور از قصدش برای خروج از دیوان خبر داده بود، امروز یکشنبه رسما از این نهاد خارج شد.


به گزارش جهان نیوز به نقل از فارس، امروز یکشنبه بعد از طی شدن روند یک ساله مورد نیاز برای خروج فیلیپین از دیوان بین‌المللی کیفری، این کشور رسما از دیوان خارج شد و تبدیل به دومین کشوری شده که از دیوان بین‌المللی کیفری خارج می‌شود.

دیوان کیفری بین‌المللی، دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایان علیه بشریت و جنایت جنگی است که مقر آن در «لاهه» هلند قرار دارد. دیوان کیفری بین‌المللی به جرایمی رسیدگی می‌کند که توسط اتباع یا در قلمرو یکی از کشورهای عضو انجام شده باشد یا اینکه با تصویب شورای امنیت سازمان ملل به دیوان احاله شده باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هفدهم مارس ۲۰۱۹ (امروز یکشنبه) فیلیپین با طی کردن روند قانونی یک ساله مورد نیاز برای خروج از دیوان بین‌المللی کیفری، رسما از این دیوان خارج شده است.

«رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین که مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر در این کشور ۱۰۵ میلیون نفره، یکی از شعارهای انتخاباتی مهم او بود، سال گذشته در اعتراض به گزارش مقدماتی دیوان بین‌المللی کیفری و اتهام زنی این نهاد علیه کارزار مقابله با قاچاقچیان در این کشور، از تصمیم دولتش برای خروج فیلیپین از دیوان بین‌المللی کیفری خبر داده بود.

کارزار مقابله با قاچاقیچیان در فیلیپین که از سال ۲۰۱۶ آغاز شده، با انتقادهای تند کشورهای غربی قرار گرفته و آنها دولت دوترته را به «توسل بیش از اندازه به خشونت و کشتار» متهم کرده‌اند.

با خروج فیلیپین از دیوان بین‌المللی کیفری، این کشور به دومین کشوری تبدیل شده که از دیوان خارج می‌شود. پیش از این، بروندی هم از دیوان بین‌المللی کیفری خارج شده است.

«اِری کانِکو» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: «دبیرکل به همه کشورهای مربوطه اطلاع داد که خروج فیلیپین از دیوان بین‌المللی کیفری در تاریخ ۱۷ مارس اجرایی می‌شود».

مقام‌های دیوان اعلام کرده‌اند که علیرغم خروج فیلیپین، تحقیق مقدماتی «فاتو بونسودا» دادستان دیوان بین‌المللی کیفری که فوریه ۲۰۱۸ آغاز شده، ادامه خواهد یافت چرا که طبق قوانین دیوان، هر تحقیقی که پیش از خروج یک کشور عضو در دیوان شروع شده باشد، تا پایان یافتنش ادامه خواهد یافت و خروج یک کشور تغییری در این روند ایجاد نمی‌کند.

دولت فیلیپین و شخص دوترته اما اعلام کرده‌اند که این دولت به هیچ وجه با دیوان برای ادامه تحقیقش همکاری نخواهد کرد.طبق نتیجه تحقیق اولیه دیوان بین‌المللی کیفری، در جریان کارزار دولت فیلیپین در اواسط سال ۲۰۱۶ در این کشور علیه قاچاقچیان مواد مخدر، «کشتارهای غیرقانونی» صورت گرفته است.

پلیس فیلیپین اعلام کرده که آنها در جریان این کارزار، ۵۱۷۶ استفاده کننده یا قاچاقچیان مواد مخدر را کشته‌اند اما گروه‌های حقوق بشری با رد این آمار گفته‌اند که آمار واقعی، حداقل سه برابر آمار اعلام شده توسط پلیس است.


کد مطلب: 678418

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/678418/فیلیپین-رسما-دیوان-بین-المللی-کیفری-خارج

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com