کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هدف از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن چیست؟

26 اسفند 1397 ساعت 14:58

سازمان اوقاف برای اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن بتواند در سطح جامعه اثر بگذارد باید ملاک آن را رشد هدایتی، تربیتی و فرهنگی جامعه قرار دهد.


به گزارش جهان نیوز، یکی از اشتباهات مهم فرهنگی در این است که بخش قابل توجهی از تمرکزمان به جای توزیع مناسب بین مسائل مختلف، به یک مسئله خاص گره زده شود و به قول معروف همه تخم‌مرغ‌ها در یک سبد چیده شود، به‌ویژه آنکه در همین مساله نیز قوت چندانی وجود نداشته باشد.

مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم از جمله آنهاست. مسابقاتی که اگر ملاک آن اثرگذاری و رشد هدایتی، تربیتی و فرهنگی جامعه باشد، اقدام شایسته و قابل تحسینی است امّا اگر نگاه آماری و یا صرف رقابت و تقابل با کشورهای دیگر و به رخ کشیدن برترین‌های قرآنی ایران باشد، اثرگذاری چندانی ندارد.

آیا سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری سالیانه مسابقات بین‌المللی قرآن، نگاه آماری دارد؟ یعنی می‌خواهد بگوید کشور ما هم مثل کشور مالزی امکان برگزاری مسابقات را دارد و دنبال برند‌سازی است؟ یا اینکه واقعاً نگاه "هدی‌للناس" دارد و هدف آنها اصلاح و قرآنی‌کردن فرهنگ، اخلاق و سبک زندگی و اقتصاد مردم است؟

در اینصورت چنانچه سازمان اوقاف و متولیان برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، هدفشان حتی قهرمان‌پروری هم که باشد بازهم بخش محدودی از جامعه را هدف قرار می‌دهند و نمی‌توانند جامعه‌هدف خود را عموم مردم قرار دهند، ضمن اینکه این فرایند باعث می‌شود که با کوچکترین شکست، غرور ملی ما لطمه بخورد و قطعاً جبران یک صدمه اجتماعی کار آسانی نیست و باید گفت که این رویه سالهاست که در مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن وجود داشته و گاهی یک شکست و عدم موفقیت آنقدر به روحیه و غرور ملی جوان قرآنی کشورمان لطمه زده که شاید با تعداد زیادی موفقیت در زمینه‌های مختلف هم قابل جبران نبوده است، البته سازمان اوقاف و امور خیریه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در جهت بهبود شرایط برگزاری مسابقات بین‌المللی داشته‌است که از جمله آنها تدوین سند مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران است.

به نظر می‌رسد حالا که سند مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر 15 راهبرد مشخص در حوزه‌های مختلف تدوین شده است که یکی از مأموریت این سند حمایت از میراث معنوی مسابقات به عنوان اصلی‌ترین دستاورد حوزه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در حوزه بین‌المللی است، تمام ظرفیت موجود در کشور بسیج شوند تا فرهنگ عمومی قرآن در جامعه نهادینه و تاثیرگذار باشد.

منبع:تسنیم


کد مطلب: 678409

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/678409/هدف-برگزاری-مسابقات-بین-المللی-قرآن-چیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com