پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نشانه‌هایی در خواب که از بیماریتان خبر می دهد

يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 678265
برخی کارها در هنگام خواب نشان دهنده وجود مشکل‌ در جسم و روان افراد است که شناسایی زودهنگام آن‌ها بر روند درمان تاثیر خواهد داشت.
نشانه‌هایی در خواب که از بیماریتان خبر می دهد
به گزارش جهان نيوز، یک روز کاری در زمان خواب بدن انسان به تجزیه تحلیل عملکرد روزانه، ترمیم آسیب‌ها، بازسازی سلول‌های حافظه و مواردی از این دست می‌پردازد و در این بین تمامی مشکلات سلامت انسان از افسردگی گرفته تا سردرد و دندان درد می‌توانند بر کیفیت خواب افراد اثر بگذارند.

خواب به اندازه، کافی و عمیق برای حفظ سلامت بدن انسان بسیار مفید و برخی کارهای غیرعادی در هنگام خواب نشان دهنده وجود مشکل در سلامت جسم و روان افراد است؛ از این رو کارشناسان توصیه می‌کنند در صورت مشاهده چنین اختلالاتی به متخصص مراجعه کنند.

از جمله شایع‌ترین مشکل‌ها در زمان خواب، خروپف یا همان آپنه تنفسی است؛ این مشکل می‌تواند در درازمدت سبب بی‌خوابی، بدخوابی، کاهش تمرکز در زمان بیداری، پرخاشگری و خشونت، افت توان حافظه، افزایش وزن، بالارفتن فشارخون و بروز سکته مغزی و حمله قلبی در افراد خواهد شد.

کنترل وزن، معاینه مسیرهای تنفسی به وسیله متخصص و انجام راهکارهای درمانی توصیه شده می‌تواند این مشکل را در شما برطرف کند.

دیدن کابوس‌های ترسناک هنگام شب، نشان دهنده وجود اشکال در سلامت روان شما و برگرفته از مشکلاتی است که ذهن شما را درگیر کرده‌اند.

استرس، افسردگی، ترس، مشکلات مالی و مواردی از این دست نیز می‌توانند خود را به شکل کابوس‌های شبانه در خواب شما نشان دهد؛ اگر تمایل دارید شب‌ها خوابی آرام همراه با رویا ببینید، استرس و نگرانی را در خود مهار کرده، مصرف مواد خوراکی سالم و سبک در وعده شام را افزایش دهید، همچنین تنظیم درجه حرارت اتاق خواب، نوشیدن دمنوش‌های آرام بخش، انجام ورزش‌هایی، چون یوگا و مدیتیشن نیز به ایجاد خوابی آرام در شما منجر خواهد شد.

دندان قروچه در خواب یا گزدیدن زبان نیز می‌تواند نشانه استرس، آپنه انسدادی یا حتی وجود عفونت دندانی باشد و توصیه می‌شود به متخصص مراجعه کنید.

گرفتگی عضله‌ها در زمان بیداری از خواب به‌ویژه گرفتگی عضله‌های پا ممکن است نشان دهنده کمبود منیزیم در بدن باشد؛ کمبود این ماده معدنی به استرس زیاد و برهم خوردن تعادل الکترولیتی در بدن منجر خواهد شد، ‌در این بین مصرف مکمل‌های درمانی حاوی منیزیم زیر نظر پزشک دربازه زمانی استاندارد، انجام ورزش و اصلاح رژیم خوراکی می‌تواند این مشکل را برطرف کند، ‌لازم به ذکر است منیزم سبب آرام سازی سیستم عصبی بدن و رفع استرس و اضطراب در انسان می‌شود.

شب ادراری یا نیاز به دفع ادرار و بیدارشدن از خواب به این دلیل نیز می‌تواند دلایل پزشکی مختلفی داشته باشد. شب ادراری به ویژه درکودکان شایع است و بیشتر دلایلی، چون استرس و ترس کودک، مصرف مواد نوشیدنی بلافاصله پیش از خواب یا حتی مشکل‌های سلامت مثانه و دفع ناقص ادرار می‌تواند در بروز آن اثرگذار باشد.

افراد بزرگسالی که پیش ازخواب دفع ادرار انجام داده و به دلیل فشارمثانه از خواب بیدار می‌شوند احتمال دارد مبتلا به بیماری دیابت باشند.

مصرف مواد نوشیدنی پیش ازخواب به ویژه کافئین یا چای، همچنین قرارداشتن نمک به میزان فراوان در رژیم خوراکی می‌تواند سبب تحریک مثانه و تکرر ادرار شود.

برخی افراد نیز به دلیل مشغله‌های فکری فراوان در طول روز، استرس دارند و به نوعی بی خوابی مزمن دچارمی شوند که این دسته از افراد باید از کار با وسایل الکترونیکی دارای صفحه نمایش با نور آبی، چون تلفن همراه و رایانه دو ساعت پیش از خواب خودداری کنند، استفاده از عود با رایحه اسطوخدوس می‌تواند سبب آرامش و خواب آلودگی درآن‌ها شود. نوشیدن چای بابونه نیز برای رفع استرس و نگرانی بسیار اثربخش است.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *