پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

قدرت‌یابی راست افراطی منشا اصلی تروریسم نیوزلند است

شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب: 678198
بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران رسانه ای حادثه تروریستی روز گذشته نیوزیلند را حاصل تشدید قدرت یابی جریان های راست افراطی در جهان و تبلیغات گسترده آنان دانسته اند.
قدرت‌یابی راست افراطی منشا اصلی تروریسم نیوزلند است
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا؛ بر اساس این تحلیل ها نتیجه اعتقادات نژادپرستانه و فاشیستی چنین جریان هایی که در عصر حاضر بیشتر حول 'اسلام هراسی' و 'اسلام ستیزی' شکل گرفته، در حادثه نیوزیلند متجلی شده است.

روز جمعه مهاجمانی مسلح با حمله به دو مسجد در شهر کرایست چرچ در نیوزیلند، مردم و نمازگزاران را به گلوله بستند. در این حادثه که یکی از افراد مهاجم آن را به صورت زنده در صفحه فیس‌بوک خود پخش می‌کرد، 49 تن کشته و نزدیک به 50 نفر دیگر زخمی شدند.

مظنون اصلی یک مرد 28 ساله اهل استرالیا با تبار انگلیسی توصیف شده که پیشتر بارها در صفحات مجازی خود از حضور مهاجران مسلمان در سرزمین‌های اروپایی ابراز خشم کرده بود. به نوشته تارنمای انتخاب پلیس نیوزیلند از تمام مساجد در این کشور خواسته است تا درهای خود را بسته نگه دارند.

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند این روز را «یکی از سیاه‌ترین روزهای تاریخ نیوزیلند توصیف کرد.» به دنبال وی رسانه ها نیز از این حادثه به عنوان 'مرگ‌بارترین روز نیوزیلند'، 'خونین‌ترین روز نیوزیلند'، 'تاریک‌ترین روز این کشور' یاد کردند. 

بازتاب این حادثه در فضای رسانه های داخلی حاکی از آن است که هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا به صورت متفق القول در تحلیل های خود بر متاثر بودن تروریست های نیوزیلندی از 'فاشیسم' و 'ترامپیسم' تاکید داشته اند.

این رسانه ها همچنین به واکنش های مقامات جهانی و کشورمان به این حادثه پرداختند. پیام های سران سه قوای کشور، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر خارجه از جمله واکنش های منتشر شده از سوی رسانه ها بوده است.

'بازتاب جهت دار این حادثه در بی بی سی' از سوی رسانه های اصولگرا مورد توجه و انتقاد قرار گرفته است. 

رسانه های اصلاح طلب
................................
** اسلام ستیزی و راستگرایی افراطی؛ ریشه تفکرات تروریست ها

'تروریسم راست افراطی محصول ناکامی سوسیالیسم' عنوان یادداشتی از روزنامه ایران است که در بخشی از آن می خوانیم: رویداد غم‎انگیزی که روز جمعه رخ داد و باعث شهادت 49 مسلمان شد، محصول چند جریان فکری است. اولین جریان مربوط به تفکر راست افراطی می‎شود که توانسته تمام غرب و بخشی از جهان را در بر بگیرد و هر روز شاهد گسترش این تفکر در سطح جهان هستیم. 

متأسفانه کشورهای غربی بخصوص از جنگ جهانی دوم به این سو از سوسیالیسم بهره چندانی نبردند و این نوع تفکر نتوانست آمال و آرزوهای مردم را آن‎طور که انتظار داشتند، برآورده کند. از دهه 1980 و 1990 به این سو هر قدر ناسیونالیسم از وعده‎های خود دور ماند، راست افراطی قدرت و قوت بیشتری گرفت. 

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: در اینجا نباید از بحث اسلام‌هراسی هم که دستگاه‌های تبلیغاتی غربی هر روز بیش از قبل به آن دامن می‎زنند، غافل ماند. همین مسأله نیز می‎تواند تبدیل به یک عامل تهدید‌کننده برای غرب شود. زیرا راست افراطی عمدتاً چند هدف را دنبال می‎کند: خودخواهی‎ها و تمایلات تبعیض‌نژادی، خودبرتربینی، بیگانه‎ستیزی و در نهایت اسلام‎هراسی و اسلام‎ستیزی. این عناصر هر روز به شکل سازماندهی شده، در حال گسترش یافتن در غرب است. آنچه در نیوزیلند رخ داد نیز ماحصل دو عنصر از جمله این عناصر یعنی بیگانه‎ستیزی و اسلام‎هراسی است. 

آرمان نیز در یادداشتی یادآور شد: حادثه تروریستی نیوزیلند، جلوه‌ای از رشد راست افراطی هم در نیوزیلند و هم در استرالیا محسوب می‌شود... ریشه راست افراطی در استرالیا به نیوزیلند ارتباط تنگاتنگی با راست افراطی در اروپا دارد. همینطور قطعا با دیدگاه‌های افراطی در آمریکا هم مرتبط هستند. درحقیقت اینها مخالف هم مهاجرت آسیایی‌ها و آفریقایی‌ها به استرالیا و نیوزیلند هستند و هم مخالف اقامت و ماندگاری‌شان و فقط معتقدند دو گروه باید به استرالیا و نیوزیلند وارد شوند که یکی اروپایی‌ها و دیگری آمریکایی‌ها هستند. درواقع به جای رنگین پوستان مسلمان آسیایی و آفریقایی باید سفیدپوستان اروپایی و آمریکایی به نیوزیلند یا استرالیا مهاجرت و اقامت کنند و اساسا نیوزیلند و استرالیا را یک کشور سفید می‌دانند.

به اعتقاد نگارنده قبل از اینکه این اتفاقات خشونت بار رخ دهد، جلوه راست افراطی در نیوزلند و استرالیا را در شکل مخالفت با ورود مسلمانان آسیایی و آفریقایی به این دو کشور می‌دیدیم. البته با این که مطالباتشان با قوانین داخلی استرالیا و نیوزیلند مغایرت دارد، گاهی اوقات دولت‌ها به شدت تحت تاثیر تقاضاهایشان قرار گرفته‌اند. به همین دلیل است که گاهی اوقات مشاهده شده دولت استرالیا و نیوزیلند به شدت با ورود مهاجرین به داخل خاکشان مخالفت کرده‌اند. افراطی‌گری این گروه‌ها در حدی است که نه تنها اعتقاد به پاکسازی کشور از‌ نژادهای غیر سفید دارند، بلکه حتی معتقدند سیاستمداران سفیدپوست اروپایی و آمریکایی که به مهاجرین آسیایی و آفریقایی اجازه ترور دهند هم می‌تواند مشمول ترور واقع شود. 

'فرجام ترامپیسم' تیتر یک روزنامه اعتماد است که در ادامه آن می نویسد: تروریستی که روز جمعه ده‌ها مسلمان را در نیوزیلند به خاک و خون کشید در مانیفست اعتقاداتش که قبل از حمله در یک شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا به عنوان «نماد احیای هویت و هدف مشترک سفیدپوستان» یاد کرده است. 

به نوشته این روزنامه حمله به مسلمانان در نیوزیلند در حالی صورت می‌گیرد که در بسیاری از کشورهای غربی، جریان‌های سیاسی راست‌گرای افراطی در حال افزایش قدرت و نفوذ خود هستند. 

در یادداشتی از روزنامه اعتماد با عنوان 'تروریسم آن‌سوی دیوار' می خوانیم: احزاب راست‌گرای غربی با طرح این موضوع که فرهنگ همزیستی و زندگی مسالمت‌آمیز شکست خورده است و مهاجران یا باید در فرهنگ کشور میزبان حل شوند یا باید اخراج شوند، عملا در حال تبدیل به یک نیروی مدنی در غرب برای شکل دادن به تفکرات افراطی و تروریستی برای حذف مهاجران و پناه‌جویان است. متاسفانه در جهان غرب نه تنها اراده‌ای برای مبارزه با این رفتارهای نژادپرستانه و نفرت‌پراکنی وجود ندارد، بلکه به نظر می‌رسد صاحبان این تفکر در حال تصرف قدرت هستند. اگر اروپایی‌ها، استرالیایی‌ها، نیوزیلندی‌ها و امریکایی‌ها، تروریسم را در هر شکل آن محکوم نکنند و فقط در جست‌وجوی این باشند که امنیت را به عنوان یک محصول داخلی، برای یک مذهب، یک نژاد و یک ملیت تامین کنند و همچنان بر تعریف تروریسم به عنوان یک امر متعلق به مذهب خاص و ملیت‌های خاص ادامه دهند، قطعا در ادامه مجبور خواهند شد درون مرزهای خودشان با گسترش خشونت و تروریسم خانه‌زاد و دست‌ساز فرهنگ تبعیض‌آمیز خودشان، روبه‌رو شوند.

در یادداشتی دیگر از روزنامه اعتماد در خصوص'انگیزه کشتار در مسجد' آمده است: برنتون تارانات استرالیایی عامل حمله به مسجد نور، کشتار مسلمانان را به صورت زنده در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. صحنه کشتار مسلمانان در مسجد مانند بازی‌های کامپیوتری است ولی واقعی...واقعا برنتون جوان متاثر از چه تفکری اقدام به این جنایت بزرگ کرد؟ آیا او نتیجه فضای سیاسی جهانی، راست‌گرایی و ترامپیسم و دیدگاه‌های استعمارگرایانه مناطقی مانند استرالیا یا نیوزیلند است؟

جنایت برینتون تارانات در ادامه نسل‌کشی مسلمانان بوسنیایی و اقدامات جنایتکارانه مانند بریویک در نروژ، خطری جدی را در خیزش مجدد دیدگاه‌های راست افراطی منعکس می‌کند. زمانی که ترامپ عکس یادگاری با دو تن از اعضای کوکلوس کلان، اجتماع نژادپرستی امریکایی می‌گیرد و زمانی که برخی شعرا و ادیبان و سیاستمداران افراطی اروپایی و امریکایی از خطر اسلام صحبت و اسلام‌هراسی را تقویت می‌کنند، ظهور افرادی مانند برینتون در این جوامع هر لحظه امکان دارد و هر مسجدی در اروپا و مستعمرات اروپایی مانند کانادا، نیوزیلند و استرالیا به عنوان نماد اسلام مورد تهدید و خطر اسلام هراسان احتمالی قرار دارد.

به گزارش روزنامه شرق اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، مهاجم اصلی این حملات را یک تبعه راست‌گرای استرالیایی معرفی کرده است. هم‌زمان با اعلام نخست‌وزیر استرالیا، فرد مهاجم «برنتون تارانت»، 28ساله با ملیت استرالیایی و با دیدگاه‌های راست‌گرایانه افراطی معرفی شده است. تارانت در مانیفست خود بارها به تمجید از هیتلر و دونالد ترامپ پرداخته است.

'کشتار بندگان خدا در خانه خدا' عنوان یادداشتی از روزنامه شرق است که در بخشی از آن می خوانیم: جنون و جهل و جنایت بر نفرت ریشه می‌گستراند، مذهب نمی‌شناسد؛ چه داعیان خشم و خشونت و خون باشند، داعشیان و طالبان که نام مسلمان بر خویش می‌نهند و چه جانیان مسیحی‌نام که جز «خویش» همه را دشمن می‌انگارند- هیتلر مسیحی بود؟ بن لادن مسلمان؟_ وقتی که فرشته عشق و صلح از پنجره بیرون رود دیو نفرت و جنگ از در سر برمی‌آورد. هنگامی که در دل «خودی» و «غیرخودی» پدید آید، خود را «حق» بینگارد و همه را جز خود و اندیشه خود دشمن بداند؛ این‌گونه حمام‌های خون به راه می‌افتد. چه در کلیسای قبطی‌های مصر و چه در مسجد مسلمانان نیوزیلند.

در یادداشتی از تارنمای خبرآنلاین با عنوان 'اقدام لازم کشورهای اسلامی در برابر اسلام‌ستیزی دموکراتیک!' آمده است: سال‌هاست نهادها و سازوکارهای دموکراتیک این کشورها (از سازوکار همه‌پرسی گرفته تا سازوکارهای قانونگذاری و آراء دادگاه‌ها) به صورت خزنده در جهت پیشبرد گفتمان «اسلام‌ستیزی» بکار گرفته می‌شود و - خواه‌ ناخواه - در ترویج و توسعه سیستماتیک این گفتمان و بالطبع در «مشروعیت‌بخشی» به خشونت علیه مسلمانان ایفای نقش می‌کند. 

نگارنده در ادامه نوشت: متاسفانه، در تمام سال‌های اخیر، شخصیت‌ها و جوامع مسلمان - در اعتراض به این سرکوب سیستماتیک - غالباً بر «نقش رسانه‌ها» در ترویج اسلام‌ستیزی، تبعیض در ابراز انزجار نسبت به تعداد قربانیان خود و بکارگیری یا عدم بکارگیری واژه «تروریسم» یا «قربانی تروریسم» تاکید و تمرکز کرده‌اند و هر بار نیز - در واکنش به این قبیل پویش‌های اعتراضی - با این پاسخ مواجه شده‌اند که «در غرب آزادی بیان وجود دارد» یا «در غرب رسانه‌های مستقل هستند» و هر بار نیز در برابر این پاسخ‌ها به سرعت خلع سلاح شده‌اند! حال اینکه می‌بایست اعتراض اصلی آن‌ها حول محور سوءاستفاده خطرناک جریان‌های فاشیست و اسلام‌ستیز از نهادهای دولتی و سازوکارهای دموکراتیک این کشورها متمرکز می‌شد.

به گزارش تارنمای بهارنیوز یکی از تروریست ها در بیانیه خود نوشته است: در پی سفر به اروپا در سال 2017 و بعد از مشاهده شکست مارین لوپن، کاندیدای راست افراطی فرانسه، در برابر امانوئل ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، و نیز دیدن کسانی که به باور او «مهاجرانی بوده‌اند که در فرانسه زندگی می‌کرده‌اند» تصمیم خود را برای ارتکاب قتل گرفته است. این بیانیه همچنین به جنگ‌های تاریخی که در آن سرداران مسیحی اروپای شرقی بر ترکان عثمانی غلبه کرده‌اند اشاره کرده آنها را ستوده است. نویسنده بیانیه همچنین دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده را «نماد احیای هویت و هدف مشترک سفیدپوستان» خوانده است. این فرد همچنین اعلام کرده از سوی هیچ گروه خاصی اقدام به حمله نکرده است.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی به نقل از روسیا الیوم به جلسه دادگاه ، «پرنتون تارانت»، عامل حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند پرداخت و نوشت که وی رغم دستگیری به هتک حرمت علیه مسلمانان ادامه داد و خشم آنان را برانگیخت.

** واکنش‎ های جهانی

به گزارش روزنامه مردمسالاری رهبران سیاسی و مسلمان در سراسر جهان انزجار خود را بابت تیراندازی‌های مرگبار به دو مسجد در نیوزیلند که 49 کشته برجای گذاشت، ابراز کردند. 

همچنین تارنمای نامه نیوز از تجمع مردم کانادا در محکومیت اسلام‌هراسی، پس از حمله تروریستی نیوزیلند خبر داد.

روزنامه ایران نیز نوشت: در واکنش به این حادثه، اندونزی نخستین کشوری بود که این حملات را محکوم کرد. رنتو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی با اعلام اینکه احتمالاً چند شهروند این کشور در میان قربانیان بوده‌اند، از این حادثه ابراز انزجار کرده است. انور ابراهیم، نخست‌وزیر سابق و رهبر حزب مخالف مالزی، صادق خان، شهردار مسلمان لندن، ترزا می، نخست‎وزیر انگلیس، پاپ فرانسیس، دونالد ترامپ، رئیس‎جمهوری امریکا، امانوئل مکرون، رئیس‎جمهوری فرانسه، عمران خان، نخست‎وزیر پاکستان، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند، کمال فاروقیری، مؤسس هیأت «تمام مسلمانان هندوستان»، وحیدالله ویسی، سفیر افغانستان در استرالیا و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی «آیسسکو» نیز این حمله را محکوم کردند.

آرمان نیز در گزارشی خبر داد: دولت فلسطین هم اعلام کرد که تعدادی از اتباعش در این حمله تروریستی شهید شدند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم در پیامی به جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند، درباره حادثه تروریستی شهر کرایست‌ چرچ، که در آن نمازگزاران در دو مسجد هدف حمله قرار گرفتند، ابراز همدردی کرد... محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز ضمن محکومیت این حمله در توئیتر از هشتگ «پاکستان علیه تروریسم» استفاده کرد. مردم در سراسر جهان نیز در رسانه‌های اجتماعی به محکومیت این حملات در نیوزیلند پرداخته‌اند... باراک اوباما رییس‌جمهور سابق این کشور، ملکه الیزابت دوم پادشاه بریتانیا و خانواده او و سران دولت این کشور هم در پیام‌های جداگانه این اقدام تروریستی را محکوم کردند.

به گزارش روزنامه شرق ژان کلود یونکر، کمیسیونر اروپا نیز در توییتی نوشت که با وحشت و ناراحتی زیادی متوجه این حمله شده و افزود: «اتحادیه اروپا همواره در کنار نیوزیلند و در مقابل کسانی است که می‌خواهند جوامع و روش ما برای زندگی را نابود کنند». 

بر اساس این گزارش هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز مراتب همدردی کشورش با خانواده‌های قربانیان این حمله را ابراز کرد و گفت: «این حمله وحشتناک تروریستی در کرایست‌چرچ مسلمانان در حال نماز را هدف قرار داده است. اگر مردم تنها به خاطر مذهبشان کشته می‌شوند این حمله علیه همه ماست».

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، کومی نایدو، رییس سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: روز گذشته (جمعه) یکی از تاریک‌ترین روزها در تاریخ نیوزیلند بوده است. مهاجمان که با نفرت و نژادپرستی خود زنان، مردان و کودکان را مورد حمله قرار دادند و به نمازگزاران روز جمعه شلیک کردند، ما را در شوک و حزن بزرگی فرو بردند.

به نوشته این بیانیه، 'این حملات می‌تواند تلنگری برای رهبرانی در جهان باشد که چشمان خود را به روی اسلام‌هراسی و نتایج آن بسته‌اند.'

** واکنش مقام های ایران

به نوشته روزنامه ایران محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «مصونیت در دموکراسی‌های غربی برای ارتقای تحجر باعث می‌شود که آدم‌کش‌های اسرائیلی وارد مسجدی در فلسطین شوند تا به مسلمانان توهین کنند و تروریست‌هایی در نیوزیلند از قتل‌عام 49 مسلمان پخش زنده داشته باشند. ریاکاری غرب در دفاع از بی‌اعتبار کردن مسلمانان در قالب آزادی بیان باید پایان یابد.» 

به گزارش آرمان ظریف همچنین جمعه شب در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان رییس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی ضمن محکومیت شدید حمله تروریستی و کشتار مسلمانان در نیوزیلند خواستار واکنش مناسب کشورهای اسلامی نسبت به این جنایت هولناک شد. وزیر امور خارجه کشورمان با توجه به این واقعه تروریستی و اهانت سربازان اسراییلی به مسجد مسلمانان در فلسطین اشغالی پیشنهاد کرد سازمان همکاری‌های اسلامی نشستی فوری و اضطراری در سطح سران یا وزرای امور خارجه برگزار کند.

تارنمای فرارو پیام دکتر روحانی درباره حادثه تروریستی نیوزیلند را منتشر کرد. بر اساس این گزارش رئیس جمهور با محکوم کردن حمله تروریستی و نژادپرستانه به نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند، تاکید کرد: این جنایت وحشیانه نشانه دیگری بر لزوم مقابله همه‌جانبه با تروریسم و نفرت‌پراکنی نسبت به ادیان و اقوام و همچنین اسلام‌هراسی رایج در غرب است که متأسفانه توسط برخی دولت‌های غربی نیز بر آن دمیده می‌شود.

به گزارش ایلنا، حسین قریبی دستیار وزیر امور خارجه در توییتر خود نوشت: تیراندازی نیوزیلند محکی تاریخی برای آزمایش نحوه واکنش کشورهای غربی به اسلام‌هراسی در قیاس با یهودستیزی است. این تراژدی غم‌انگیز هیچ‌گاه رخ نمی‌داد اگر این همان میزان از بازدارندگی برای مورد دوم اعمال می‌شد.

تارنمای عصر ایران به نقل از ایسنا خبر داد: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، حمله به دو مسجد مسلمانان در شهر «چرچ کرایست» در نیوزیلند را که منجر به شهادت و مجروحیت تعداد زیادی از مسلمانان از ملیت‌های مختلف شد را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی غیرانسانی و کاملاً سبعانه دانست.

وی موکدا از دولت نیوزیلند خواست با شناسایی سریع‌تر عاملین این اقدام نژادپرستانه، با اجرای عدالت و فارغ از هرگونه ملاحظه‌ای، با آنان برخورد کند.

به گزارش ایسنا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی وقوع حادثه تروریستی در شهر کرایست چرچ را محکوم و آن را به تروور مالارد همتای نیوزیلندی خود تسلیت گفت. در بخشی از این پیام آمده است: جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشوری که خود قربانی تروریسم بوده و هزینه های جانی و مالی زیادی در مبارزه با این پدیده شوم صرف نموده است، آمادگی همفکری و همکاری با همه کشورهای مستقل برای رسیدن به راه حل جامع در مبارزه با تروریسم را دارد.

** بازتاب حادثه در فضای مجازی

همدلی در گزارشی با تیتر 'جهل مسلح، این بار در نیوزلند' می نویسد: این تروریست در زمان حمله نیز اقدام به پخش مستقیم اینترنتی حملات خود از زاویه دید اول شخص کرد. ویدئویی که او در این فرایند تولید کرده است، فیلمی کامل از روند کشتار مردم حاضر در مساجد است. این ویدئو از سوی مقامات و رسانه‌ها «هولناک» توصیف شده است. رسانه‌های خارجی هم به دلیل شدت جنایت به تصویر کشیده شده در این ویدئو و هم به این دلیل که پخش تصویر این اقدام خواست تروریست بوده‌است، از پخش آن خودداری می‌کنند. از مردم نیز خواسته شده تا زمانی که مدیران شبکه‌های اجتماعی فرایند حذف نسخه‌های این ویدئو را به پایان می‌رسانند، گزینه «پخش خودکار» ویدئو در این شبکه‌ها را غیرفعال کنند تا در صورت مواجهه اتفاقی با نسخه‌ای از این ویدئو، آن را نبینند. این درحالی است که بسیاری از کانال‌ها و حساب‌های فارسی، گاهی حتی در میان آن‌هایی که خود را کانالی برای «سرگرمی» معرفی می‌کنند، اقدام به انتشار این ویدئو کرده‌اند.

ابتکار: یکی از مهاجمان به نمازگزاران روز جمعه در نیوزلند، به‌صورت زنده از این حمله فیلمبرداری کرده و در رسانه‌های جمعی از جمله توئیتر و فیسبوک به اشتراک گذاشته است. این ضارب که گفته می‌شود «برنتون تارانت» نام دارد با انتشار بیانیه‌ای 74 صفحه‌ای، در لحظات پیش از حمله به مسلمانان در مسجد می‌گوید این کار را برای کاهش نرخ مهاجرت به اروپا انجام می‌دهد. 

رسانه های اصولگرا
..........................
** بازتاب جهت دار حادثه تروریستی در بی بی سی

وطن امروز تیتر یک خود را به این حادثه تروریستی اختصاص داد و نوشت: مسلمان‌کُشی آنلاین

این روزنامه در ادامه نوشت: لاپوشانی رسانه‌‌های انگلیسی از جمله بی‌بی‌سی درباره قتل‌عام در یکی از سرزمین‌‌های ملکه هم نتوانست این جنایت شنیع را مخفی نگه دارد. بی‌بی‌سی و رسانه‌های مختلف تلاش کردند تا ابعاد این جنایت هولناک را مخفی کنند که با اعتراض افکار عمومی و کارشناسان مواجه شدند. 

رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر این اقدام تروریستی را با لاپوشانی همیشگی‌‌‌‌اش کشتار خواند و از تروریستی خواندن این قتل‌عام خودداری کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

کیهان نیز در این باره نوشت: برخی رسانه‌ها مثل بی‌بی‌سی نیز در حالی که در جنایت‌های به مراتب کوچکتر را که قبلا توسط داعشی‌های اروپایی در غرب انجام می‌شود صراحتا حادثه را تروریستی اعلام می‌کردند، تنها تیتر زده که «49 نفر در حمله به دو مسجد کشته شدند.» 

به نوشته روزنامه جوان حمید بعیدی‌نژاد با انتشار تصاویری از اخبار منتشر شده بی‌بی‌سی فارسی درباره اقدام تروریستی نیوزیلند و چاقوکشی در لندن در صفحه توئیترش نوشت: «مدیران ارشد بی‌بی‌سی چقدر برای تروریستی نخواندن حملات داعش و تجزیه‌طلبان در ایران توجیهات آوردند. اما از نظر بی‌بی‌سی فارسی فقط یک معیار برای تروریستی بودن حملات وجود دارد و آن حملاتی است که علیه انگلیس صورت گیرد؛ لذا چاقوکشی در لندن تروریستی است، اما قتل عام در نیوزیلند فقط حمله است». بی‌بی‌سی و برخی رسانه‌های غربی که رویکرد دوگانه‌ای در مقابل حوادث تروریستی دارند، زمانی که چنین اقداماتی در کشور‌های غربی و علیه غیرمسلمانان رخ می‌دهد آن را تروریستی قلمداد کرده و به طور گسترده روی آن مانور می‌دهند، اما وقتی مسلمانان مورد هدف تروریست‌ها باشند، آن را حمله قلمداد کرده و عامل این جنایات را بیمار روانی توصیف می‌کنند.

جوان یادداشت تلگرامی 'علی علیزاده' کارشناس مسائل سیاسی مقیم لندن را منتشر کرد. در بخشی از این یادداشتی می خوانیم: بی‌بی‌سی که برای چاقو خوردن یک سفیدپوست در لندن، قبل از اینکه اصلاً ماجرا روشن شود از تیتر «حمله تروریستی» استفاده می‌کند خبر از «تلفات» 49 مسلمان در نیوزیلند داده است. بی‌بی‌سی درست می‌گوید. سفیدپوستان بریتانیایی، این «از مابهتران چشم آبی» مظلومانه ترور می‌شوند و ما خاورمیانه‌ای‌ها و ما مسلمانان «تلف» می‌شویم، مثل گاو و گوسفندی که به مسلخ برده می‌شوند.

جوان در یادداشتی نوشت: رسانه‌های غربی طبق معمول بریویک، تارانت و هر مهاجم تروریستی به جامعه مسلمانان را با عنوان «گرگ تنها» (lone wolf) توصیف می‌کنند تا چنین به نظر برسد که حمله آن‌ها فقط اقدام شخصی و بدون هیچ سازماندهی قبلی بوده است، اما با نگاهی کوتاه به این نگرش معلوم می‌شود که این نوع نگاه رسانه‌های غربی جز تحریف واقعیت چیز دیگری نیست. در واقع، بریویک و تارانت دست‌پرورده نگرش و روایت نژاد‌پرستانه غربی از اسلام و مسلمان‌ها هستند و تحت تأثیر رسانه‌ها و تعالیم سیاستمداران و نخبه‌های راستگرای خود مرتکب این نوع حملات وحشیانه می‌شوند. بنابراین، «گرگ تنها»‌ی این رسانه‌ها چندان تنها نیست بلکه دانش‌آموخته روایت نژادپرستانه‌ای است که به صورت سازماندهی شده در غرب تعلیم داده می‌شود و این گرگ هم تحت تأثیر همین روایت است که دست به حملات تروریستی می‌زند.

مشرق نیوز در گزارشی به 'واکنش‌ها به برخوردهای دوگانه BBC در حوادث تروریستی' پرداخت و در این باره نوشت: کاربران و چهره‌های زیادی در فضای مجازی به برخورد دوگانه بی‌بی‌سی فارسی در حوادث تروریستی واکنش نشان دادند.

بر اساس این گزارش درپی حمله امروز تروریست‌های مسلح به نمازگزاران جمعه در دو مسجد در نیوزلند، حداقل 50 نفر کشته و 30 تن دیگر مجروح شدند. اما بی‌بی‌سی فارسی برای انتشار این خبر تیتر «تلفات قابل توجه در حمله به دو مسجد» را انتخاب کرد؛ تیتری که واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشت. بی‌بی‌سی فارسی اواخر تابستان امسال نیز درپی حادثه تروریستی اهواز، از به کاربردن واژه «تروریستی» امتناع کرده بود که همان زمان هم با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی روبرو شده بود. عدم استفاده از واژه تروریستی در حادثه نیوزلند که آن را می‌توان سیاه‌ترین روز نیوزلند نامید، از سوی این رسانه انگلیسی موج دیگری از واکنش‌ها را درپی داشت. 

خبرگزاری مهر نوشت: روی خشاب سلاح تروریست نیوزیلندی، که ده‌ها مسلمان را به خاک و خون کشید نام فرماندهان اروپایی که در گذشته با مسلمانان جنگیدند نوشته شده، اما رسانه‌های 'معتبر جهان' می‌گویند انگیزه مشخص نیست! تبعیض عجیب علیه مسلمانان، رواج اسلام هراسی و نحوه خبررسانی رسانه‌های فارسی زبان خارج‌نشین، در جریان حمله تروریستی در نیوزیلند که دست کم 49 کشته و تعداد زیادی زخمی بر جای گذاشت، مورد نقد جدی کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. 

** انگیزه های تروریست ها

بنا به تحلیل وطن امروز؛ این تروریسم مسیحی نوعی خشونت آنگلوساکسونی را به نمایش می‌گذارد که تنها در جنگ‌‌های صلیبی شاهد آن بوده‌‌‌‌‌‌ایم. پس از جنگ‌‌های صلیبی، خشونت علیه مسلمانان یک بار دیگر به طور گسترده در نروژ رخ داد که در آن زمان هم جنایتکار سفیدپوست که از حامیان تفکیک نژادی بود، در سکوت خبری محاکمه‌ای بسیار آرام و دور از احقاق حقوق قربانیان داشت. 

'مسلمان‌کشی غرب وحشی در نیوزیلند' تیتر یک روزنامه جوان است که در ذیل آن آمده است: اسلام‌ستیزی این روز‌های امریکا در نیمکره غربی، نتیجه خود را در نیمکره شرقی نشان داد. قربانیان این حمله خارجی‌ها هستند، همان کسانی که رئیس‌جمهور امریکا هر روز علیه آن‌ها نفرت‌پراکنی می‌کند و حالا این نفرت‌پراکنی او از اروپا تا نیوزیلند و از قلب خاورمیانه تا نیوزیلند و استرالیا هم شیوع پیدا کرده است... به نظر می‌رسد سیاست‌های نژادپرستانه رئیس‌جمهور امریکا علیه مسلمانان تأثیر خود را بر افراط‌گرایان در کشور‌های شرقی هم گذاشته است و آن‌ها با وام‌داری از سیاست‌های دونالد ترامپ به کشتار مسلمانان اقدام می‌کنند... علاقه شدید این تروریست به رئیس‌جمهور امریکا درحالی است که ترامپ در سال‌های اخیر بار‌ها حملات تند و نژادپرستانه‌ای را علیه مسلمانان انجام داده است. ترامپ هم مخالف ورود مهاجران مسلمان به خاک امریکا است.

کیهان نیز نوشت: 74 سال بعد از شکست آلمان نازی و خودکشی هیتلر در پایان جنگ جهانی دوم در حالی که همه فکر می‌کردند فاشیسم به تاریخ پیوسته و نژادپرستی را دیگر باید در موزه‌ها جست و جو کرد اما نژادپرست‌ها در غرب با روی کار آمدن ترامپ جان تازه‌ای به خود گرفته و طرفداران برتری نژادی در دو سوی آتلانتیک همچنان جولان می‌دهند، نژادپرستان سفید پوست و خود برتر پندار مهاجران مسلمان را در ردیف اول دشمنان خود قرار داده و هر کجا فرصت پیدا می‌کنند آنها را مثل داعش به خاک و خون می‌کشند، بدون اینکه از خود بپرسند چه کسی این مسلمانان را آواره کرده است. این فرد راست گرای افراطی استرالیایی اعلام کرده است که از دونالد ترامپ به عنوان «نماد هویت سفیدپوستان مدرن» حمایت می‌کند نه به عنوان یک سیاستمدار. به گفته وی هدف او با ترامپ مشترک است.

** واکنش های جهانی

به نوشته کیهان همزمان با این جنایت بسیاری از دولتمردان جهان و از جمله دولت کشورمان این جنایت را محکوم کردند. مردم در سراسر جهان نیز در رسانه‌های اجتماعی به محکومیت این حملات پرداخته‌اند. 

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اما در حساب توئیتری خود درخصوص حمله تروریستی بدون اینکه مستقیما این جنایت را تروریستی بداند نوشته است: «همدردی عمیق خود را با مردم نیوزیلند پس از کشتار بی‌رحمانه در مساجد نیوزیلند اعلام می‌کنم. 49 فرد بیگناه بی‌رحمانه جان باختند، به علاوه شمار زیادی زخمی شدند. ایالات متحده در کنار نیوزیلند ایستاده است.» 

کیهان افزود: «فریزر آنینگ» سناتور استرالیایی هم در بیانیه‌ای عجیب درباره حمله تروریستی نیوزیلند علت این حمله نژادپرستانه را «مهاجرت مسلمانان» به این کشور و برنامه مهاجرتی دولت نیوزیلند که به مسلمانان اجازه می‌دهد وارد کشور شوند خواند! در ادامه این بیانیه نژادپرستانه آمده: «بگذارید شفاف باشیم، درحالیکه مسلمان‌ها امروز قربانی شدند، اما معمولا آنها خودشان مجرم هستند. در سراسر جهان مسلمانان به اسم اعتقاداتشان مردم را می‌کشند. واقعیت این است که اسلام مانند ادیان دیگر نیست؛ این مذهبی است که هم ردیف فاشیسم است. آنها مردم را می‌کشند و به خاطر اعتقاداتشان خودشان را سرزنش نمی‌کنند.»(!) 

به گزارش تسنیم شورای امنیت سازمان ملل متحد با تروریستی خواندن حمله به دو مسجد در نیوزیلند، به‌شدت آن را محکوم کرد.

تسنیم در گزاری دیگر خبر داد: «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به حادثه تروریستی امروز نیوزیلند که به کشته و زخمی شدن دهها نمازگزار مسلمان منجر شد، با انتشار پیامی در حساب رسمی خود در توئیتر اظهار داشت: «من از شنیدن خبر به رگبار بسته شدن مردم بی‌گناهی که در مساجدی در نیوزیلند در کمال صلح‌طلبی مشغول عبادت بودند، غمگین شدم و به‌شدت این حادثه را محکوم می‌کنم. من با خانواده‌های قربانیان این حادثه عمیقاً احساس همدردی می‌کنم. امروز و هرروز ما باید علیه اسلام‌ستیزی، تعصبات [کورکورانه] و تروریسم با یکدیگر متحد باشیم.»

به گزارش خبرگزاری فارس رئیس جمهوری ترکیه هیأتی متشکل از معاون خود و وزیر خارجه این کشور را به منظور بررسی حمله تروریستی روز جمعه نیوزیلند، به این کشور اعزام می‌کند. رئیس جمهوری ترکیه که کشورش ریاست سازمان همکاری اسلامی را برعهده دارد، در تماسی تلفنی با خانم «پاتسی رِدی»، فرماندار کل نیوزیلند در مورد این حمله گفت‌وگو کرد.

** واکنش های مقامات ایرانی

رجا نیوز متن پیام اسحاق جهانگیری و جهان نيوز پیام رئیس قوه قضائه را بازنشر کردند.
در پیام معاون اول رئیس‌جمهور آمده است: سران کشورهایی که به نفرت پراکنی علیه مسلمانان دامن می‌زنند در اقدامات غیر بشری همچون نیوزیلند سهیم هستند. 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نیز در پیام خود آورده است: واقعیت تلخ نهفته در متن و حواشی این جنایت وحشیانه یادآور اهمیت و فوریت همکاری و تعامل همه جانبه بین المللی در مقابله با معضل تروریسم و مبارزه با نفرت پراکنی نسبت به ادیان و اقوام و همچنین پایان دادن به اسلام هراسی مخربی است که متأسفانه هر روز در بسیاری از رسانه‌های غربی و از زبان برخی دولتمردان آنها شنیده و دیده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بابائی
Iran, Islamic Republic of
کشورهای اروپایی جنایتکار ازسال 2001 تاکنون با کمک مالی برخی کشورهای عربی به سرکردگی آمریکا حامی تروریسم درسراسرمنطقه خاورمیانه و جهان هستند.