کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همه اعمالی که باید در ماه رجب انجام دهید

25 اسفند 1397 ساعت 8:42

ماه رجب فرصتی است برای استغفار و بازگشت به سوی خداوند. ماه پربرکتی که مناسبت‌های زیادی را در خود جای داده به‌طوری‌که برای آن‌ها اجر و پاداش بسیار بالایی بیان شده است.


به گزارش جهان نیوز، صدای ماه رجب، آغازگر پرفضیلت‌ترین سه ماه سال (رجب، شعبان و رمضان)، ماهی که به نام امیرالمومنین علی(ع) نامگذاری شده، به گوش می‌رسد. ماهی که به تعبیر علما و بزرگان دورخیز و مقدمه‌ای است برای ورود به ماه‌مهمانی خدا. به تعبیر مقام معظم رهبری، ماه رجب بهترین فرصت ذخیره‌سازی معنویت برای سراسر زندگی است.

در روایات، زیارت امام حسین(ع) در روز اول ماه رجب موجب آمرزش گناهان معرفی شده است. (کسی که توانایی و امکان زیارت مرقد شریف حضرت را ندارد؛ هر جایی که هست دست بر سینه بگذارد و سه مرتیه بگوید: صلی الله علیک یا اباعبدالله. تا انشاء الله در زمره زائران حضرتش قرار گیرد.)

ارزش روزه و استغفار در ماه رجب
علما و بزرگان، رجب را فرصتی برای دعا، توسل و استغفار معرفی می‌کنند. در کتب روایی و ادعیه معتبر نیز اذکاری بر این امر توصیه شده است. چنانچه در بیانی صد مرتبه استغفار با ذکر «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ»، هزار مرتبه «لا إِلَهَ إِلا اللهُ»و «أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ» در کل ماه رجب و نیز 70 مرتبه «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» در صبح و شب تأکید شده. همچنین سیدبن‌طاووس در اقبال به نقل از پیامبراکرم (ص) فضیلت بسیار زیادی برای خواندن سوره توحید در این ماه بیان کرده‌اند.

از اعمال دیگری که برای در این ماه فضیلت بسیاری برشمرده شده، روزه گرفتن است، چنانچه به تعبیر روایات روزه یک روز از ماه رجب، موجب خشنودی خداوند و بسته شدن درهای جهنم می‌شود.

اعمال شب اول رجب
استادمحمد تقی فیاض‌بخش به نقل از میرزاجوادآقاتبریزی با تأکید به احیای شب اول ماه رجب می‌گویند:« شب اول ماه رجب خداوند ملکی را در عرش به اسم داعی قرار داده که هر شب تا صبح در سرتاسر این ماه ندا می‌دهد: خوشا به حال کسانی که به ذکر الهی مشغولند. خوشا به حال کسانی که با میل و رغبت تمام رو به سوی درگاه خدا آرند و خداوند می‌فرماید: من همنشین کسی هستم که با من همنشین باشد و مطیع کسی هستم که فرمان مرا ببرد و آمرزنده‌ام کس را که از من طلب آمرزش کند. ماه رجب ماه من، بنده هم بنده من و رحمت هم از آن من است. هرکس مرا در این ماه بخواند پاسخ مثبت دهم و هرکس از من چیزی بخواهد به او عطا کنم و هرکس از من هدایت جوید هدایتش کنم و من این ماه را وسیله ارتباط بین خود و بندگانم قرار داده‌ام پس هرکس به آن چنگ زند به من می‌رسد

بهترین عمل برای ورود به ماه رجب
فیاض‌بخش در ادامه برای ورود به ماه‌رجب غسل توبه و خواندن نماز توبه را توصیه کردند. بدین‌صورت که؛ ابتدا غسل(به نیت توبه و شب اول ماه رجب) کنید، بعد وضو بگیرید ، دو نماز دو رکعتی مثل نماز صبح بخوانید و درهر رکعت بعد از حمد سه بار سوره توحید، یک بار سوره فلق و یک بار سوره ناس را بخوانید. بعد از نماز 70 مرتبه استغفار کنید. سپس بگویید: «لا حَولَ وَ لا قُوَّهَ إلّا بِالله العَلِیِّ العَظیمِ» در انتها بگویید: «یا عَزیزُ یا غَفّارُ إغفِر لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمیعِ المؤمِنینَ وَ المُؤمِناتِ فَإنَّهُ لا یَغفِرُ الذُّنوبَ إلّا أنتَ» ان شاء الله که با طهارت و آمرزیده شدن گناهان وارد این ماه خیر و برکت شوید.

از اعمال دیگر توصیه شده برای این شب، زیارت امام حسین (ع) و نیز دو رکعت نماز بعد از نمار عشاء بدین صورت که: در رکعت اول حمد و ألم نشرح یک مرتبه و توحید سه مرتبه، در رکعت دوم حمد و ألم نشرح و توحید و معوذتین هرکدام یک مرتبه خوانده شود. پس از سلام، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ گفته و سى مرتبه صلوات بفرستد تا حق تعالى گناهان او را بیامرزد.

اعمال روز اول رجب
روزه، غسل و زیارت امام حسین (ع):چنانچه در روایات، زیارت امام حسین(ع) در روز اول ماه رجب موجب آمرزش گناهان معرفی شده است. (کسی که توانایی و امکان زیارت مرقد شریف حضرت را ندارد؛ هر جایی که هست دست بر سینه بگذارد و سه مرتیه بگوید: صلی الله علیک یا اباعبدالله. تا انشاء الله در زمره زائران حضرتش قرار گیرد.)
شرط عمل ام‌داوود روزه ی سه روز 13 و 14 و 15 ماه رجب و اعمالی که برای روز 15 رجب است که در مفاتیح آمده. کسانی که توانایی گرفتن روزه را ندارند می توانند از تسبیحات جایگزین روزه در ماه رجب بهره برده و آن‌ها را به نیت روزه بگویند و اعمال روز 15 را انجام دهند. این تسبیحات عبارت است از گفتن روزی صد مرتبه ذکر«سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ»

لیلةالرغائب؛ شب اعطای کثیر
اولین شب جمعه ماه رجب را لیلةالرغائب می‌نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می‌کنند. لیله الرغائب، شب اعطای کثیر است. به تعبیری در این شب بی‌حساب و کتاب درهای رحمت خداوند بر روی بندگان باز می شود. حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خطیب و کارشناس امور دینی در گفتگو با رسانه ها، شب لیلة الرغایب را از جمله ایامی معرفی می‌کنند که امروزه به اشتباه شب آرزو ها نامگذاری شده است. درصورتی که این شب زمانی است که در آن بخشش و عطاهای زیادی در آن رقم خورده چنانچه به تعبیر روایات با خواندن نماز مخصوص این شب، افراد مورد عنایت خاص خداوند قرار خواهند گرفت.

وی با توصیه به خواندن نماز لیلة الرغایب می گوید: «این نماز 12 رکعت است که بین نماز مغرب و عشا خواندهمی‌شود.هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر «اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سبوحٌ قدوسٌ رب الملائکة والروح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر «رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر «سبوح قدوس رب الملائکة والروح» گفته شود. در اینجا می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می‌رسد.

ایام البیض؛ روزهای 13 و 14 و 15
این سه روز ایام اعتکاف است که روزه آن ها بسیار تأکید شده. و برای روز 15 که روز آخر اعتکاف می‌باشد، عملی به نام «ام داوود» که فضیلت بسیار زیادی دارد، بیان شده است. عمل امّ داوود را همه می‌توانند انجام دهند و لازم نیست معتکف باشند.شرط این عمل روزه ی سه روز 13 و 14 و 15 ماه رجب و اعمالی که برای روز 15 رجب است که در مفاتیح آمده. کسانی که توانایی گرفتن روزه را ندارند می توانند از تسبیحات جایگزین روزه در ماه رجب بهره برده و آن‌ها را به نیت روزه بگویند و اعمال روز 15 را انجام دهند. این تسبیحات عبارت است از گفتن روزی صد مرتبه ذکر«سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ»

روز مبعث
روز بیست‌و‌هفتم ماه رجب، یکی از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی بوده به‌طوری که در این روز رسول خدا(ص) به پیامبری مبعوث و وحی بر آن حضرت نازل شد. مبعث یکی از چهار روزى است که در طول سال براى روزه گرفتن امتیاز ویژه و ثوابى برابر با روزه ی هفتاد سال دارد.بنابراین کسانی که توانایی روزه‌گرفتن را دارند می توانند از این عمل بهره ببرند.

به امید آنکه انشاء الله در پرتو این ماه پر خیر و برکت آمادگی لازم برای ورود به ماه مبارک رمضان را کسب کنیم.

منبع:تبیان


کد مطلب: 678072

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/678072/همه-اعمالی-باید-ماه-رجب-انجام-دهید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com