سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۱

خطری نهفته در ماهی‌های قرمز نوروز

جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب: 678029
رئیس گروه آبزیان آب‌های داخلی سازمان محیط زیست درباره رهاسازی ماهی قرمز نوروز در آب‌های آزاد کشور هشدار جدی داد.
خطری نهفته در ماهی‌های قرمز نوروز
به گزارش جهان نيوز، امیرمحمد علمی -رئیس گروه آبزیان آب‌های داخلی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه ماهی قرمز که طی یکی دو دهه اخیر وارد سنت هفت‌سین ایرانی شده، آسیب‌های بسیاری برای محیط زیست ایران به دنبال دارد، گفت: از مردم ایران خواهش می‌کنم اگر می‌توانند از خرید این ماهی‌ها خودداری کنند. اگر هم خریدند؛ به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی ماهی قرمز را در آب‌های آزاد کشور از جمله دریاها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها رها نکنند.

ماهی قرمز گونه تهاجمی است
وی با بیان اینکه ماهی قرمزدر صورت حضور در آب‌های آزاد می‌تواند به دشمن گونه‌های ارزشمند و بومی کشور تبدیل شود و حیات و بقای آنها را تحت تاثیر قرار دهد، تصریح کرد: ماهیان قرمز بسیار سریع تکثیر می‌شوند که به روش‌های جنسی و غیر جنسی است، بنابراین میزان تکثیر این گونه مهاجم بسیار بالاست. از سوی دیگر نسبت به عوامل محیطی از جمله دما، شوری، PH و … مقاومت بالایی دارد. افزون بر اینها، ماهی قرمز از آنجا که می‌تواند از تخم و لارو سایر آبزیان تغذیه کند؛ یک گونه تهاجمی به حساب می‌آید.

این کارشناس حوزه محیط زیست، با بیان اینکه ماهی قرمز از خانواده کپورماهی‌هاست که از نظر ظاهری هم شبیه کپور اما کوچک‌تر از آن است، ادامه داد: خاستگاه اصلی ماهی قرمز، کشور چین است، بنابراین یک گونه وارداتی و غیر بومی برای کشور ما به حساب می‌آید. البته گاهی ماهیان قرمز را به شکل ترکیبی و با رنگ‌های مختلف هم تکثیر می‌کنند تا زیبایی ظاهری آن بیشتر و فروش آن بالا رود.

علمی با اشاره به اینکه متأسفانه ماهیان قرمز در بیشتر تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌های کشور ما وجود دارد، گفت: وقتی گونه‌ای وارد آب‌های آزاد می‌شود؛ حذف آنها تقریباً محال است. مخصوصاً برای گونه‌ای مثل ماهی قرمز که به صورت غیر جنسی هم تولید مثل می‌کند و ۹۹ درصد زادآوری‌ها ماده می‌شود. افزون بر اینها، ممکن است ماهی‌های قرمز در آب‌های آلوده تکثیر و باعث انتقال بیماری‌ها شوند.

ماهیان قرمز را در حوض‌ها بسته رها کنید
رئیس گروه آبزیان آب‌های داخلی سازمان محیط زیست با تاکید بر این نکته که ماهی‌های قرمز نباید وارد آب‌های آزاد ایران شود، گفت: از شهروندان خواهش می‌کنم اگر ماهی قرمز می‌خرند، آن را در حوض‌های موجود در پارک‌ها و محدوده‌های آبی بسته شهری رها کنند و از آزادسازی آن در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و دریاها خودداری کنند.

علمی در پایان با اشاره به اینکه ماهی قرمز ماهی اقتصادی نیست و خیلی مصرف خوراکی ندارد، گفت: متأسفانه این گونه مهاجم غیر بومی تقریباً به همه منابع آبی کشور راه پیدا کرده است، البته تعدادی از ماهیان پرورشی که از همین خانواده کپورها هستند، از طریق کارگاه‌های پرورش ماهی و پرورش دهندگان وارد آب‌های آزاد می‌شود.

منبع:ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حامد
Iran, Islamic Republic of
چه لزومی دارد یک جانور رو در زندان بکنیم و برای زیبایی یا به جا آوردن برخی رسومات در خانه نگه داریم؟ من هیچ وقت ماهی قرمز نمی خرم.