کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تناقض آماری بر سر تماشای تلویزیون

23 اسفند 1397 ساعت 8:17

همواره این پرسش در میان اهالی فرهنگ و نخبگان بوده که آیا فصل تلویزیون به سرآمده یا نه و در این باره بحث های زیادی شده که خیلی اوقات گرایش های سیاسی هم در نتیجه گیری آنها دخیل بوده است.


به گزارش جهان نیوز، در تازه ترین نظرسنجی منتشر شده توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران که از حدود ۱۲۰۰ نفر انجام شده ۲۰ درصد افراد اعلام کرده اند در شبانه‌روز یک ساعت به تماشای تلویزیون می پردازند. در این بین بیش از ۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال اعلام کرده‌اند اصلاً تلویزیون نمی بینند. این در حالی است که مرکز ملی آمار در دی ماه اعلام کرده‌اند بیش از ۹۰ درصد مردم ایران که بالای ۱۵ سال دارند به تماشای سیمای ملی می پردازند

همواره این پرسش در میان اهالی فرهنگ و نخبگان بوده که آیا فصل تلویزیون به سرآمده یا نه و در این باره بحث های زیادی شده که خیلی اوقات گرایش های سیاسی هم در نتیجه گیری آنها دخیل بوده است. به دلیل جایگاه تاثیرگذار رسانه ملی در میان جامعه همواره دولت ها و گروه های سیاسی یکی از محل‌های نزاع شان این سازمان بوده است و با روش های مخصوص سعی در الغای کاهش سطح تاثیر این رسانه مهم دارند.

فارغ از این مسائل روز گذشته مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران «ایسپا» تازه ترین نظرسنجی خود را که در اسفندماه درباره تماشای رسانه ملی از مردم انجام داده، منتشر کرده است. در این نظرسنجی که به صورت تلفنی از ۱۲۷۵ نفر از شهروندان کل کشور انجام شده از شهروندان سوال شده است که در روز چه میزان ساعتی را به تماشای تلویزیون می پردازند که ۲۰.۶ درصد از پاسخگویان در هر شبانه روز یک ساعت سیمای ملی را می‌بینند، ۱۹.۱ درصد ۲ ساعت، ۱۴.۸ درصد ۳ساعت، ۶.۷ درصد ۴ساعت، ۴درصد ۵ساعت و ۴.۷ درصد بیش از ۵ساعت در هر شبانه روز سیمای ملی را تماشا می کنند. همچنین ۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور سیمای ملی را تماشا نمی‌کنند.

سوال دیگر این نظرسنجی درباره تماشای فیلم و سریال از رسانه ملی است که از همان تعداد افراد سوال شده است. طبق نتایج نظرسنجی ملی اسفندماه ایسپا ۵۵.۳ درصد مردم ایران، فیلم و سریال را از سیمای ملی می بینند، ۱۰.۵ درصد پاسخگویان از طریق شبکه های ماهواره ای، ۴.۵ درصد از طریق سینمای خانگی و ۴.۵ درصد نیز از طریق شبکه های آنلاین می بینند. مابقی پاسخگویان اعلام کرده اند فیلم و سریال نمی بینند

نکته جالب این نظرسنجی در سوال اول همان ۳۰ درصد افراد بالای ۱۸ سالی است که سیمای ملی را تماشا نمی کنند و احتمالاً نیازهای خود را از جاهای دیگر تامین می کنند. در تقارن با این ۳۰ درصد می شود نتیجه گرفته ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ تماشاچی رسانه ملی هستند و از این حیث این تعداد بیننده برای صداوسیما سرمایه بزرگی است. نکته دیگر درباره سریال هاست. در شرایطی که این روزها شبکه های اینترنتی و کانال های اجتماعی به صورت فیلم ها و سریال های حتی دنیا را بارگذاری می کنند اینکه بیش از ۵۰ درصد مردم به تماشاچی سریال های ایرانی همت می گمارند قابل تقدیر است و نشان می‌دهد همچنان صداوسیما مرجع اصلی مردم برای سرگرمی است.

اما با این حال این آمار کمی با آمارهای مرکز ملی آمار که همین چند ماه پیش منتشر شده در تناقض است. نکته مهم این است که این دو مرکز کاملاً دولتی نتایج متفاوتی از یک نظرسنجی با موضوعی مشابه می گیرند.

مرکز ملی آمار در دی ماه گزارش داد که بیش از ۷۶.۳ درصد مردم بیننده سریال های تلویزیون هستند که تقریباً ۲۰ درصد بالاتر از آمارهای منتشر شده توسط ایسپاست. درباره تماشای فیلم سینمایی هم این آمار از سوی مرکز ملی آمار ۴۸.۲ درصد اعلام شده است.

در گزارش ایسپا سرانه تماشای تلویزیون ۲۰ درصد در شبانه روز است و در گزارش مرکز ملی آمار این سرانه ۴ ساعت و ۵۲ دقیقه است که به صورت میانگین سالانه اعلام شده است. در گزارش ایسپا اعلام شده ۳۰ درصد جوانان بالای ۱۸ سال اصلاً رسانه ملی را نمی بینند ولی در آمار اعلامی مرکز ملی آمار این رقم کمتر از ۸.۶ درصد است و ۹۱.۴ درصد افراد بالای ۱۵ سال و بیشتر به تماشای تلویزیون مبادرت می کنند. این آمار در روزهای تعطیل ۹۴ و در روزهای غیرتعطیل ۹۹ درصد است. خب مشاهده می کنید که اختلاف اعداد و ارقام بسیار زیاد است و فاصله نظرها زیاد. بخشی از آن به خاطر گسترده بودن افرادمورد سوال درآمار مرکز ملی آمار است که گاهاً از چند میلیون نفر سوال می کنند و طبیعتاً نتایج آن به واقعیت نزدیک تر است.

ضمن این گستردگی زمانی آن باعث می شود نظرات در جمع‌بندی میانگین گرفته شود اما مرکز ایسپا از ۱۲۷۵ نفر سوال کرده و آنهم در اسفند ماه و خب احتمال دارد افراد به دلایل متعدد نظرات‌شان در زمان های دیگر دچار تغییر شود اما همان طور که در ابتدای این متن گفته شد شاید دلیل این اختلاف فاحش در نظرسنجی ها همان نگاه های نهفته سیاسی در برخی نهادهای دولتی است.

شاید این نظرات و آمار در فصل بودجه بندی تاثیر زیادی در جهت دهی به نظرات نمایندگان و البته استناد نظرات نمایندگان دولت هم داشته باشد.

منبع: صبح نو


کد مطلب: 677857

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/677857/تناقض-آماری-سر-تماشای-تلویزیون

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com