جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

گزارش رسانه ها از روابط عمیق ترامپ و بوئینگ

چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 677747
اتفاقات روزهای اخیر و مرتبط با شرکت هواپیماسازی بوئینگ و نحوه واکنش رئیس جمهوری آمریکا به آن موجب شده تا رسانه های بزرگ آمریکا به کنکاش در باره ارتباطات دونالد ترامپ با این شرکت عظیم هواپیماسازی بپردازند.
گزارش رسانه ها از روابط عمیق ترامپ و بوئینگ
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی در این باره نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره امنیت پروازی هواپیمای'بوئینگ مکس -8'آمریکا که در روزهای اخیر یک فروند ازآنها در اتیوپی سقوط کرد فقط با مدیرعامل این شرکت پرس و جویی به عمل آورد ونه از افراد دیگری چرا که ترامپ روابط عمیقی با شرکت بوئینگ دارد.

این خبرگزاری افزود:رئیس جمهوری آمریکا که خودبین سال های 1989تا 1992میلادی خطوط هوایی خود تحت نام'ترامپ شاتل' را داشته و پیش از این نیز از یک فروند هوایپمای جت بوئینگ اختصاصی برخوردار بود، روزسه شنبه(دیروز)با'دنیس میلنبورگ' (Dennis Muilenburg) مدیر عامل این شرکت در تماسی تلفنی صحبت کرد.

رویترز درادامه نوشت: میلنبورگ صبح روز سه شنبه به ترامپ دراین باره گفته است که پرواز با این نوع از هواپیما ایمن بوده و نیاز به زمین گیر کردن آن نیست و اندکی بعد مقامات هوانوردی آمریکا تکرار کردند که پرواز این مدل از بویئنگ در آسمان آمریکا ادامه خواهد داشت.

رویترز نوشت:این امر موجب شد تا تنها این آمریکا باشد که از این نوع هواپیما همچنان استفاده کند چرا که در پی سقوط روز یکشنبه گذشته یک فروند هوایپمای بوئینگ مکس-8 خطوط هوایی اتیوپی که 157 نفر از سرنشیان آن کشته شدند، سازمان امنیت هوانوردی اتحادیه اروپا روز سه شنبه پرواز تمامی این نوع هواپیما را در آسمان کشورهای خود ممنوع و خطوط هوایی 10 کشور جهان پرواز با آنرا متوقف کردند.

رویتز درادامه نوشت: واکنش ها در داخل آمریکا نیز ادامه داشت و پنج سناتور آمریکایی پرسیده اند که دراین زمینه چرا 'اداره هوانوردی فدرال' آمریکا اقدام مشابهی انجام نمی دهد و سناتور جمهوریخواه 'تد کروز' که ریاست کمیته فرعی هوانوردی و فضایی را برعهده دارد خواستار استماع تحقیقاتی دراین زمینه شد.

**روابط عمیق ترامپ با بوئینگ

رویترز نوشت:بااین حال ترامپ روابط عمیقی با شرکت بوئینگ دارد،'پاتریک شاناهان' پیش از اینکه بعنوان سرپرست وزارت دفاع آمریکا برگزیده شود وانتظار می رود این پست را دراختیار گیرد، به مدت 31سال در شرکت بوئینگ سابقه کارداشته و مدیرعامل جت مسافربری 'بوئینگ دریملاینر 787' (787 Dreamliner) بود. 

رویترز نوشت: شرکت بوئینگ نیز 'نیکی هیلی' سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل را برای پیوستن به هیات مدیره این شرکت در نشست سالانه سهامداران بوئینگ در 29 آوریل نامزد کرد.

رویترز نوشت:ترامپ همچنین بر متحدان آمریکا برای خرید محصولات بوئینگ فشار می آورد و این شرکت توانسته بود قراردادهای دفاعی طبقه بندی شده به مبلغ 104میلیارد دلار بین سال های 2014 تا 2018 میلادی را به دست آورد.

این خبرگزاری انگلیسی نوشت:منابع صنایع دفاعی ومقامات آمریکایی گفته اند هفته ها بعد از آنکه ترامپ بر امیر کویت در سال 2018درمورد تاخیر قرارداد خرید جنگنده اف/آ-18 (F/A-18) بوئینگ فشار آورد، کویت اعلام کرد که در دادن این درخواست اقدام کرده است.

درپی سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ 737 مکس سری 8 در کمتر از 6 ماه، ده‌ها کشور دنیا روز سه شنبه پرواز این سری هواپیما را تا اطلاع بعدی متوقف کردند.

انگلیس، چین، استرالیا، آفریقای جنوبی و آرژانتین از جمله نخستین کشورهایی بودند که بکارگیری این هواپیماها را در روزهای گذشته ممنوع کردند.

پس ازاتخاذ تصمیم مشابه از سوی دیگر کشورهای اروپایی، از جمله ایرلند، آلمان ، ایتالیا، اتریش و هلند، آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا روزسه شنبه حکم به تعلیق پروازهای تجاری هواپیماهای بوئینگ 737 مکس سری 8 و 9 در تمام کشورهای عضو این اتحادیه داد.

امارات، ترکیه، کویت و عمان نیز از دیگر کشورهایی هستند که تصمیم به توقف بکارگیری این هواپیما گرفتند.

دربیانیه‌ای که شرکت بوئینگ در این ارتباط منتشر کرده، آمده است که این شرکت نمی‌تواند براساس اطلاعات موجود، حکم به توقف بکارگیری این هواپیما دهد.

باوجود تلاش‌ بوئینگ برای امن نشان دادن هواپیماهایش، ارزش سهام این شرکت این هفته در بازار بورس آمریکا قریب به 11 درصد کاهش داشته است.

یک فروند بوئینگ 737 مکس هشت شرکت هواپیمایی اتیوپی که این هفته از آدیس آبابا عازم نایروبی پایتخت کنیا بود، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه سقوط کرد و همه 157 سرنشین آن کشته شدند.

هواپیمای دیگری نیز ازهمین مدل، اکتبر گذشته (آبان ماه) در اندونزی سقوط کرد که در جریان آن حادثه، 189 سرنشین هواپیما جان باختند.

در حادثه‌ای دیگر، یک فروند ازهمین هواپیما 14 دسامبر (23 آذرماه) از دبی در امارات عازم نروژ بود که به علت نقص فنی یکی از موتورها، ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه شیراز شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *