پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

طرح کلید به کلید در ناوگان جاده‌ای به کجا رسید؟

سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 677578
کاهش سفر‌های جاده‌ای و افزایش استفاده از خودرو‌های شخصی زنگ خطر رشد کشته‌های جاده‌ها را به صدا درمی‌آورد و از سوی دیگر عدم استقبال ازناوگان حمل و نقل عمومی باعث شده که سرمایه‌گذاران توجه چندانی به نوسازی در این بخش نداشته باشند و همین امر زمینه ساز افزایش عمر ناوگان جاده‌ای شده است.
طرح کلید به کلید در ناوگان جاده‌ای به کجا رسید؟
به گزارش جهان نيوز، طبق آمار‌های ارائه شده از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هر ساله میزان استقبال از حمل‌ونقل عمومی کاهش یافته و بسیاری از مسافران استفاده از حمل‌ و نقل شخصی را به ویژه در ایام پیک سال ترجیح می‌دهند و همین امر باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای رانندگان بخش اتوبوسرانی برون شهری شده است.

اگرچه همچنان بیشترین تقاضای سفر در بخش حمل‌ونقل عمومی را سفر‌های جاده‌ای و ناوگان اتوبوسرانی بر عهده دارد، اما بررسی روند کاهشی تقاضای سفر با اتوبوس در سه سال اخیر نشان دهنده این است که با افزایش سالانه سفر‌های نوروزی جاده‌ای، مردم تمایل چندانی به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ندارند و همین امر باعث شده که میزان تخصیص یارانه به این حوزه کاهش یابد.

آمار‌ها نشان می‌دهد که ایمن‌ترین وسیله نقلیه در سفر‌های جاده‌ای ناوگان اتوبوسرانی است و این در حالی است که بخش بزرگی از تصادفات جاده‌ای را خودرو‌های سواری به خود اختصاص داده‌اند؛ همچنین کارشناسان ترویج ارتقای فرهنگ رانندگی به این نتیجه رسیده‌اند که در زمینه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تبلیغات گسترده‌ای صورت نگرفته و فرهنگ سازی در این بخش نادیده گرفته شده است.

کاهش سفر‌های جاده‌ای و افزایش استفاده از خودرو‌های شخصی زنگ خطر رشد کشته‌های جاده‌ها را به صدا درمی‌آورد و از سوی دیگر عدم استقبال ازناوگان حمل و نقل عمومی باعث شده که سرمایه‌گذاران توجه چندانی به نوسازی در این بخش نداشته باشند و همین امر زمینه ساز افزایش عمر ناوگان جاده‌ای شده است.

در سا‌ل‌های اخیر نوسازی ناوگان‌ اتوبوسرانی بین شهری با سرعت و قدرت بالایی انجام شده است، اما از خرداد ماه امسال همزمان با مشکلات ایجاد شده بین کامیون‌داران و اتوبوسرانان میزان نوسازی و تجهیز ناوگان به مرور کاهش چشمگیری یافته است.

چندی پیش محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در همایش راهداران اعلام کرد که نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای باید افزایش یابد چرا که استفاده از اتوبوس‌های نو موجب رشد میزان استقبال مسافران از این بخش می‌شود.

اسلامی در ادامه افزود: با نزدیک شدن به ایام پیک سفر باید راهداران تجهیزات خود را به روز کنند تا در ایام نوروز مسافران در بین جاده‌ها به مشکل برنخورند، همچنین شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه احداث و به پروژه‌های قبلی اضافه کرده که ۲۰۰ کیلومتر از این بزرگراه‌ها کامل و ۵۰۰ کیلومتر مابقی نیازمند آسفالت، نصب علایم راهنمایی، خط کشی و گاردریل است تا وارد ترافیک شود، بنابراین طی تفاهم نامه‌ای که بین این دو سازمان امضا شده باید تا سال ۹۸ این پروژه‌ها به صورت کامل تکمیل و به بهره برداری برسد.

تخصیص یارانه و ارز کالا‌های اساسی زمینه ساز توسعه تجهیزات در بخش نوسازی کالا می‌شود تا بخش عمده‌ای از مشکلات رانندگان این بخش کاهش یابد. بسیاری از رانندگان معتقدند همزمان با نوسانات ارز در این بخش قیمت قطعات یدکی و به ویژه لاستیک خودرو چندین برابر شده و از سوی دیگر افزایش قیمت اتوبوس‌ها از ۷۰۰ میلیون تومان به ۲.۵ میلیارد تومان باعث شد که بسیاری از رانندگان از این حیطه شغلی خارج شوند.

براساس این گزارش نیمه اول امسال رئیس جمهور طرح کلید به کلید نوسازی ناوگان را مطرح  کرد و همین موضوع موجب شد که بسیاری از رانندگان اتوبوس و شرکت‌های حمل و نقل از این طرح استقبال و اقدام به نوسازی ناوگان خود کنند به طوری که بسیاری از رانندگان اعلام کردند که پیش از نوسانات ارزی کامیون‌های خود را فروخته و اقدام به ثبت‌نام برای دریافت خودرو‌های نو کرده‌اند، اما بلافاصله و همزمان با نوسات ارزی قیمت‌ اتوبوس‌ها و ناوگان جاده‌ای چندین برابر شد و همین امر سبب وارد شدن خسارت و زیان‌های بسیاری به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شد.

طرح کلید به کلید نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به فراموشی سپرده شد
حسن مؤمنی، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی حمل و نقل مسافر با بیان اینکه تخصیص یارانه به بخش نوسازی ناوگان جاده‌ای یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: متأسفانه دولت و دستگاه‌های دولتی برنامه‌ای برای بازدهی و بازگشت سرمایه ندارند و همین امر موجب ایجاد مشکلات فراوان در این حوزه شده است.

مؤمنی گفت: بخش ناوگان جاده‌ای به ویژه بخش اتوبوسرانی متحمل هزینه‌های بسیار زیادی شده و از سوی دیگر رشد قیمت تجهیزات به ویژه قطعات یدکی و لاستیک‌ها مشکلات رانندگان این حوزه را بیش از گذشته افزایش داده است.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی حمل و نقل مسافر با بیان اینکه ۶ ماه پیش در همایشی حجت‌الاسلام روحانی، رئیس جمهور اعلام کرد که طرح کلید به کلید را به زودی راه‌اندازی و خودرو‌های فرسوده را به احسن تبدیل می‌کند و همین امر موجب شد بسیاری از رانندگان خودرو‌های خود را به فروش برسانند تا خودرو‌های جدیدی خریداری کنند به طور مثال بنده چندین ناوگان اتوبوسی خود را با قیمت‌های بسیار پایین فروختم، اما بعد از گذشت یکی- دو ماه قیمت اتوبوس‌ها از ۷۰۰ میلیون تومان به ۲ و نیم میلیارد تومان افزایش یافت و من نتوانستم خودروی دیگری خریداری کنم.

وی اظهار کرد: هم اکنون وضع ناوگان اتوبوسرانی بسیار نامناسب است و قطعات یدکی مورد نیاز این بخش در بازار کمیاب شده است.

مؤمنی افزود: تخصیص یارانه به بخش حمل و نقل جاده‌ای سبب برطرف شدن بخش عمده‌ای از نیاز‌ کالا‌های اساسی در این حوزه می‌شود و نتیجه آن زمینه‌ساز کاهش هزینه‌های سفر است.

 سرپا نگه داشتن ناوگان اتوبوسرانی در گرو تخصیص یارانه است
در ادامه عامری رئیس اتحادیه شرکت‌های اتوبوسرانی با بیان اینکه رانندگان اتوبوس و صاحبان این بخش در یک سال گذشته همزمان با نوسات ارزی با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو شده‌اند، گفت: استفاده از اتوبوس تنها وسیله‌ای است که بخش آسیب پذیر جامعه از آن استفاده می‌کند، بنابراین باید امکاناتی فراهم شود تا این ناوگان بتواند سرپا بماند.

عامری با بیان اینکه قطعات و ابزار‌های بخش اتوبوسرانی در چند ماه گذشته رشد قیمتی چندین برابری داشته است، گفت: تخصیص یارانه و ارز به کالا‌های اساسی باعث می‌شود که این صنعت همچنان سرپا بماند.

رئیس اتحادیه شرکت‌های اتوبوسرانی گفت: تاکنون چندین بار پیشنهاد تخصیص ارز و یارانه را به دستگاه‌های دولتی داده‌ایم، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه افزایش ۲۰ درصدی قیمت بلیت اتوبوس نمی‌تواند، جوابگوی نیاز ناوگان اتوبوسرانی باشد، گفت: دولت اگر قصد افزایش قیمت بلیت اتوبوس را ندارد باید برای کاهش هزینه‌های سفر، تخصیص یارانه و ارز کالا‌های اساسی را در دستور کار خود قرار دهد.

 تولید داخلی قطعات یدکی و لوازم خودرو بخش مسافری را از دریافت یارانه بی‌نیاز می‌کند
عبدالهاشم حسن‌نیا، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه مصوبه‌ای از سوی دولت برای تخصیص ارز دولتی به لاستیک‌ها ارائه شده است، گفت: به دلیل آنکه بسیاری از قطعات و لوازم یدکی خودرو‌ها در کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات آنها نیست، بنابراین نیازی به تخصیص ارز کالا‌های اساسی و یارانه ندارد.

حسن‌نیا با اشاره به اینکه میانگین عمر ناوگان اتوبوسرانی در کشور ۱۰ سال است، گفت: باید با ورود بخش خصوصی به این بخش بتوانیم بخش عمده‌ای از مشکلات این بخش را برطرف کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: باید اقدامات لازم برای کاهش میانگین عمر ناوگان جاده‌ای به ویژه بخش اتوبوسرانی را در دستور کار خود قرار دهیم و با حمایت از بخش خصوصی و ترغیب آنها به سرمایه‌گذاری در این بخش، بتوانیم سال آینده مشکلات این حوزه را کاهش دهیم.

وی گفت: هم اکنون مشکلات مربوط به لاستیک در بخش ناوگان جاده‌ای کاهش یافته و با افزایش واردات لاستیک و همچنین افزایش تولید لاستیک در این بخش دیگر شاهد کمبود لاستیک در کشور نیستیم.

بر اساس این گزارش شرکت‌های حمل و نقلی بزرگ می‌توانند با یک برنامه‌ریزی منسجم در بخش مسافری جاده‌ای زمینه ساز کاهش هزینه‌های سفر شوند.

هم اکنون صنعت حمل و نقل جاده‌ای کشور به حرکت از نقطه "الف" به نقطه "ب" خلاصه شده که ابتدایی‌ترین و سنتی‌ترین روش حمل و نقل است به همین دلیل از آنجایی که خانوار‌ها در ایام تفریحی و تعطیلات سال علاقه‌مند به در کنار هم بودن هستند برای سفر‌های خود خودرو‌های شخصی را برمی‌گزینند در صورتی که اگر شرکت‌های حمل و نقل مسافری تمهیداتی برای مدیریت کاهش هزینه‌های سفر و همچنین تجهیز ناوگان خود داشته باشند، می‌توانیم شاهد استقبال بیشتر مسافران باشیم، زیرا که هم اکنون با مازاد ناوگان و یا تردد یکسر خالی در ایام پیک سال هستیم، بنابراین مشکلی از لحاظ کمبود ناوگان وجود ندارد و دولت می‌تواند با تخصیص یارانه و ارز کالا‌های اساسی به این بخش مشکلات این حوزه را برطرف کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *