کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی به اعضای خانه احزاب وقت ملاقات نمی‌دهد

20 اسفند 1397 ساعت 10:32

نائب رئیس فعلی خانه احزاب با بیان اینکه روحانی وقت ملاقاتی به اعضای خانه احزاب اختصاص نداده است، خواستار این تغییر رویه شد.


به گزارش جهان نیوز، قدرتعلی حشمتیان، نایب رئیس اول فعلی خانه احزاب ایران و رئیس پیشین خانه احزاب ایران گفت: حدود سه سال پیش خانه احزاب ایران پس از مدت‌ها تعطیلی به صورت سه فراکسیونی رای‌گیری کرد و طی این انتخابات ۷ نفر اصولگرایان، ۷ نفر از اصلاح‌طلبان و ۷ نفر از مستقلین و اعتدال‌گرایان به عنوان شورای مرکزی انتخاب شدند که من در آن مجمع عمومی که سه سال پیش برگزار شد با ۸۱ رأی آرای اول کشور را در جریان مستقلین و اعتدالگرایان داشتم.

وی ادامه داد: همچنین آقای غفوری‌فرد درجریان اصولگرایان ۶۸ رأی داشت، آقای کواکبیان ۶۲ رأی از اصلاح‌طلبان و آقای کمالی هم ۵۶ رأی از اصلاح‌طلبان داشتند که باز هم در بین دوستان، بنده به عنوان رئیس فراکسیون مستقلین و اعتدال‌گرایان انتخاب شدم و آقای غفوری فرد به عنوان رئیس فراکسیون اصولگرایان و آقای کمالی به عنوان رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان انتخاب شدند.

حشمتیان افزود: لازم به ذکر است  با توجه به تفاهمی که در خانه احزاب شکل گرفت قرار شد تا ریاست خانه احزاب نوبتی شود. یعنی  در سال اول اصولگرایان رئیس بوده و مستقلین، اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان دو نایب رئیس داشتند که آقای غفوری فرد رئیس بود و بنده و آقای کمالی هر دو نایب رئیس بودیم.

وی ادامه داد: در سال دوم من به عنوان رئیس خانه احزاب و آقای کمالی و آقای  صدر به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند و در سال سوم نیز آقای کمالی از اصلاح‌طلبان رئیس و بنده و آقای شهاب‌الدین صدر به عنوان نواب رئیس انتخاب شدیم.

وی گفت: در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ مهلت سه ساله شورای مرکزی چهارم تمام شده و باید انتخابات برگزار می‌شد، منتهی با توجه به قانون فعلی احزاب و به خاطر اینکه ۳، ۴ بار مهلت‌ها را تمدید شده است، در این شرایط دبیرکل مربوطه باید نامه زده و طبق  مصوبه شورای مرکزی بنویسد که ایشان در جریان مثلاً اصولگرایی قرار دارد و دبیرکل یا نماینده تام‌الاختیار هم معرفی شود. اقدامی که اکنون نیز در حال انجام است و دبیرخانه ما نیز پیگیر است که این کار انجام شود.

حشمتیان افزود: ناگفته نماند که قانون فعلی احزاب، احزابی را قانونی می‌داند که ۳۰۰ نفر در مجمع عمومی‌شان شرکت کنند و احزاب استانی نیز باید ۲۰ نفر در مجمع عمومی‌شان شرکت داشته باشند. همچنین احزاب ملی نیز باید حداقل در یک سوم استان‌ها دفتر نمایندگی داشته و  شورای مرکزی‌ آنان هم طبق اساسنامه جدید باید برابر قانون جدید تطبیق داده شده و کمیسیون ماده ۱۰ احزاب هم آن‌ها را مزین به مهر قانونی کرده باشند.

نایب رئیس اول فعلی خانه احزاب ایران ادامه داد: بر این اساس ما برای پیشبرد کارمان برنامه‌ریزی کردیم که فراکسیون مستقلین و اعتدال‌گرایان امروز در ساعت ۳ تا ۵ بعد ازظهر در محل خانه احزاب طبق فراخوان دو استان با یکدیگر آشنا شده و افرادی هم که جدید بوده و به عنوان اصلاح‌طلب معتدل یا اصولگرای معتدل وارد مستقلین و اعتدال‌گرایان شده‌اند، یکدیگر را بشناسند.

وی ادامه داد: امیدواریم در روز پنجشنبه نیز بتوانیم با تفاهم آن ۷ نفر خودمان را به عنوان فراکسیون مستقلین و اعتدال‌گرایان به عنوان افراد اصلی انتخاب کنیم و سه نفر هم به عنوان علل بدل و یک بازرس هم به عنوان اصلی و یک بازرس دیگر هم به عنوان علل بدل انتخاب شود.

وی افزود: همچنین در این جلسه قرار است گزارشی از فعالیت‌های دوران ریاست این جانب به عنوان رئیس فراکسیون معتدلین و اعتدال‌گرایان نیز بازگو شود که البته به گواه تمامی عزیزان احزاب سراسر کشور در مدتی که در خانه احزاب یک سال رئیس بوده‌ام و یک سال نایب رئیس اول و سال بعد نایب رئیس دوم بودم به لطف خدا عملکرد مستقلین و اعتدال‌گرایان عملکرد درخشانی ارزیابی شده و در سطح کشور برای اولین بار ۹ استان دفتر نمایندگی را افتتاح کردیم که هماهنگی با مسئولین کشور نیز بسیار خوب بوده است.

رئیس پیشین خانه احزاب ایران گفت: علاوه بر این ما جلسه شورای مرکزی را برای اولین بار با حضور لاریجانی رئیس محترم مجلس شورای اسلامی برگزاری کرده و از نایب رئیس محترم مجلس جناب مطهری نیز دعوت کرده و با او جلسه گذاشتیم.

وی ادامه داد: ناگفته نماند که از معاونین محترم رئیس جمهور اعم از جناب امیری، رضوی و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دعوت کردیم و وزرای کشور نیز با ما جلسات متعددی داشتند، از طرفی ارتباط و تعامل خوبی با آقای شریعتمداری، وزیر محترم کار سابق آقای ربیعی و همینطور وزیر کشور داشتیم.

حشمتیان افزود: معاون سیاسی وزارت کشور همچنین در جلسات ما متعدد حضور داشتند و مدیرکل سیاسی آن زمان جناب رضا‌زاده و آقای ملانوری نیز در جلساتی که در خدمتشان هستیم که در مجموع فکر می‌کنم تاکنون در معرفی کردن خانه احزاب در کشور توانسته‌ایم از ابتدای انقلاب تا الان بهترین فعالیت را داشته باشیم و از همه مهمتر در دوران ریاست این جانب با هماهنگی وزیر کشور ساختمانی با هماهنگی وزیر کشور و شهردار آن زمان گرفته شد که اکنون محل فعلی خانه احزاب ایران است .

رئیس پیشین خانه احزاب ایران گفت: همچنین در حدود ۴۶۲ مورد مصاحبه در سطح کشور برای مطرح کردن خانه احزاب وجود دارد و حدود ۴۰۰ مورد مکاتبه نیز با ارگان‌ها و نهاد و سازمانه و وزارتخانه‌ها برای امورخانه احزاب انجام شد، امور یارانه‌ها  نیز به طریق مختلف توسط جلساتی که با نمایندگان مجلس داشتیم در دستور کار بوده  و همچنین برای اصلاح قانون انتخابات با خانم جنیدی معاون رئیس جمهور نیز برنامه‌هایی داشتیم که به لطف خدا همه موفق بودند اما از همه مهتر تعامل بسیار خوبی است که امروز بین سه جریان حزبی کشور در خانه احزاب است و کوچکترین تنشی در این سه سال  بین ما وجود نداشته است.

وی ادامه داد: اما گلایه‌هایی نیز وجود دارد از جمله اینکه  ماچندین بار با رئیس جمهور با هدف ملاقات با احزاب مکاتبه کردیم اما وقت ملاقاتی به احزاب داده نشد البته و در گفتگو‌هایی  که بنده با صدا و سیما داشتم این گلایه مطرح شده و من امیدوارم  در روز‌های آتی  روحانی به این نتیجه برسند که با احزاب جلساتی را داشته  و احزاب نیز صحبت‌های خود را با رئیس‌جمهور مطرح کنند. همچنین ضمن تبریک به حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی امیدواریم که ایشان به عنوان رئیس دستگاه قضا تعامل بیشتری را با احزاب داشته باشند و ما بتوانیم از نظراتشان بهره‌مند شویم .

حشمتیان خاطر نشان کرد: من فکر میکنم که دوستان ما در احزاب سراسر کشور متوجه شدند که مستقلین و اعتدال گرایان بدون وابستگی به گروه خاصی توانسته اند روی پای خود ایستاده و حرف اول را در مملکت بزنند .ناگفته نماند که امروز اکثریت کشور هم به سمت اعتدال گرایان گرایش پیدا کرده اند چرا که معتدلین و اعتدال گرایان انصاف را رعایت کرده و به دنبال عدالت هستند تا بتوانند  به طرق مختلف برای جلوگیری از مفاسد موجود در کشور تلاش کنند .همچنین اگر مستقلین و اعتدال گرایان در سطح کشور بتوانند  مسئولیت‌هایی را در سطح کشور داشته باشند قطعا در رابطه با ازدواج و اشتغال جوانان و جلوگیری از مفسد اجتماعی برنامه هایی خواهند داشت.

وی افزود: ناگفته نماند که ریشه اعتدال گرایی در مجلس پنجم شکل گرفت چرا که تا مجلس پنجم احزاب اصولگران متشکل از حزب جمهوری، حزب موتلفه و جامعه روحانیت بود و حزب اصلاح طلبان هم متشکل از مجمع روحانیون، کارگزاران و جبهه مشارکت  ولی از مجلس پنجم به بعد من به همراه تعدادی از از نمایندگان که ۳۸ نفر بودیم  خدمت مقام معظم رهبری رسیده و ایشان فرمودند: «خیر دنیا وآخرت شما این است که آزاد و مستقل باشید» .

حشمتیان ادامه داد: ما نیز راه را ادامه دادیم و امیدواریم بتوانیم رابط بین مردم و مسئولان باشیم، چون معتقدیم که احزاب کسانی هستند که می‌توانند ضربه‌گیر مسئولان بوده و رابط مردم و مسئولان نیز  باشند و کشور را به سمت پیشرفت هدایت کنند؛ بنابراین امیدواریم مانند دیگر کشور‌های اطرفمان بتوانیم پارلمان حزبی راه انداخته و طوری حرکت کنیم که به احزاب توجه شود. صحبت من هم به مسئولان این است که اگر به احزاب توجه بیشتری کنند در اصل به مردم توجه کرده‌اند و کم توجهی به احزاب کم توجهی به مردم است چرا که احزاب از بدنه مردم بوده و هستند.

وی همچنین در پاسخ به چگونگی روند دریافت یارانه خانه احزاب گفت: در زمان ریاست بنده پیشنهاد شده بود که احزاب حدود ۴ میلیارد یارانه دریافت کنند که ۲ میلیارد آن توسط دولت داده شد و ۵ درصد آن در زمان ریاست آقای کمالی برای خانه احزاب اختصاص پیدا کرد، همچنین ۹۵ درصد برای احزابی که خود را با قانون جدید تطبیق داده‌اند اختصاص یافت که البته قرار بود بین کل احزاب توزیع شود اما فعلا باتوجه به مکاتباتی که انجام شده کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اعلام کرده بایستی این مبلغ بین احزابی که خود را با قانون جدید تطبیق داده اند توزیع شود. به بیانی دیگر در حال حاضر طوری برنامه‌ریزی شده که با نظر خانه احزاب این یارانه توزیع شود، اما هنوز به طور کامل توزیع نشده و پول موجود و درحساب خانه احزاب نگه داری می‌شود.

حشمتیان درباره انحلال کمیسیون ماده ۱۰ احزاب خاطر نشان کرد: بحث انحلال کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پیشنهاد ما نبوده بلکه بحث کمیته انتخابات هم پیشنهاد دولت بوده و بنده وآقای صدر و کمالی به نمایندگی از احزاب در جلسات برنامه ریزی برای برنامه ریزی در کمیسیون لایحه جامع انتخابات شرکت کرده و نظرات خود را اعلام کردیم، اما تصمیم‌گیر اصلی دولت بوده که انشاالله مجلس بتواند با درایت خاص آنچه که خواسته مردم و به مصلحت کشور است را تصویب کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران


کد مطلب: 677298

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/677298/روحانی-اعضای-خانه-احزاب-وقت-ملاقات-نمی-دهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com