پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بیانیه یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۸
کد مطلب: 676504
حاضران در کمیسیون مشترک برجام در وین اذعان کردند که در کنار اجرای تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، رفع تحریم‌ها که امکان عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را می‌دهد، یک بخش حیاتی از برجام است.
بیانیه یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین
به گزارش جهان نيوز، یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران و گروه 1+4 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) 15 اسفند ماه به مدت پنج ساعت در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شد.
در پایان این نشست بیانیه‌ای به شرح زیر صادر شد.

نشست کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 15 اسفندماه 1397 در وین برگزار شد.

بر اساس برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را بر عهده دارد.

نشست به ریاست خانم هلگا اشمید به نمایندگی از طرف نماینده عالی اتحادیه اروپایی و با حضور چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران، اعضای برنامه جامع اقدام مشترک، در سطح معاونان وزرای خارجه و مدیران سیاسی برگزار شد.

اعضای برجام مجددا بر تعهد خود نسبت به اجرای کامل و موثر آن در تمام بخش‌ها تاکید کردند.

آنها خاطرنشان کردند برجام یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه بوده و یک دستاورد بسیار مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه می‌باشد که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ به اتفاق آرا مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

اعضاء تداوم اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای علی‌رغم اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا و آثار آن بر اقتصاد ایران، همانطور که 14 گزارش پی‌در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله آخرین گزارش مورخ سوم  اسفندماه، تایید کرده است، مدنظر قرار داده و از آن استقبال کردند.

آنها همچنین از نقش حرفه‌ای و بی طرفانه‌ای که آژانس بین المللی انرژی اتمی، که تنها نهاد مسئول نظارت و تایید اجرای تعهدات مربوط به هسته‌ای ایران در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد (JCPOA) و شورای امنیت سازمان ملل متحد است، تقدیر کردند.

به گزارش فارس، اعضا کماکان پروژه مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی اراک به عنوان بخشی از برجام و طرح تبدیل تاسیسات فردو به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فناوری را مورد حمایت قرار خواهند داد.

* رفع تحریم‌ها یک بخش حیاتی از برجام است
اعضا همچنین مجددا حمایت خود را از پروژه‌هایی که در حوزه همکاری هسته‌ای صلح آمیز در چارچوب پیوست شماره سه برجام قرار دارند اعلام و از ادامه اجرای آن‌ها استقبال کردند. مضافاً، اعضاء مجددا، آمادگی کانال خرید برجام برای ارزیابی درخواست‌های مرتبط به انتقال اقلام به ایران و عزم خود برای حمایت بیشتر از مشارکت بین‌المللی در این زمینه را اعلام کردند.

اعضا اذعان کردند که در کنار اجرای تعهدات هسته‌ای از سوی ایران، رفع تحریم ها که امکان عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را می‌دهد، یک بخش حیاتی از برجام است.

اعضا تعهدات خود در خصوص رفع‌ تحریم‌ها را، در پرتو بیانیه نشست وزرای کمیسیون مشترک برجام مورخ 15 تیرماه 1397، بیانیه وزرای مورخ 2 مهر ماه 1397 و متعاقب نشست مورخ 14 اسفند‌ماه 1397 کارگروه اجرای رفع تحریم‌ها، بررسی و مرور کردند.

آن‌ها همچنین آثار اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا که به موجب برجام رفع شده بودند را بررسی و تلاش‌های مرتبط با حفظ منافع ناشی از رفع تحریم‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند.

اعضاء مشخصا نظر به فوریت و ضرورت حصول نتایج ملموس، از ثبت «اینستکس» به عنوان یک سازوکار ویژه جهت ایجاد ارتباطات موثر مالی و همچنین از عزم فرانسه، آلمان و انگلستان به عنوان سهامداران اولیه آن برای تسهیل تجارت قانونمند با ایران در تطابق با قوانین و مقررات بین‌المللی و اروپایی، استقبال کردند. در همین زمینه، مدیر اینستکس، آقای فیشر، روز قبل، گزارشی از اقدامات در حال انجام ارائه کرد.

اتحادیه اروپایی به حمایت خود از فعال‌سازی این سازوکار در اسرع وقت و در همکاری نزدیک با نهاد متناظر ایرانی که در حال تاسیس است، ادامه خواهد داد. همچنین از تعهد برای توسعه فعالیت‌های اینستکس به شمول سایر دولت‌های علاقه‌مند اروپایی و تلاش برای شمول آن در مراحل بعدی بر فعالان اقتصادی کشورهای ثالث، حمایت می‌کند.

در همین راستا، اعضا ابتکارهایی متخذه برای حمایت از تجارت و روابط اقتصادی با ایران، از جمله ماموریت‌های تخصصی بخشی، تشویق و برقراری ارتباط بین موسسات متوسط و کوچک ایرانی و طرف‌های خارجی، برقراری تماس با بانک‌ها، فعالان اقتصادی و شرکای مهم در تمامی جهان را مد‌‌نظر قرار دادند.

مضافا، اعضاء با تاکید بر استمرار تعهد خود، اقدامات برای حمایت از اهداف ذیل را مورد بررسی قرار دادند:

- حفظ و ارتقاء روابط گسترده‌تر اقتصادی در حوزه‌های مختلف با ایران.
- تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی.
- تداوم روابط حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی.
- تقویت پوشش اعتبار صادراتی.
- حمایت روشن و موثر از فعالان اقتصادی که با ایران تجارت می‌کنند، به‌ ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط که شاکله‌ی اصلی بسیاری از اقتصادها محسوب می‌شوند.
- تشویق سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در ایران،
- حمایت از فعالان اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌ها و دیگر فعالیت‌های تجاری و مالی که با، یا در رابطه با، ایران انجام می‌دهند.
-گرد‌هم آوردن کارشناسان بخش دولتی و خصوصی، از جمله از طریق تقویت شوراهای تجاری.
- حمایت عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران
- حمایت از شرکت‌ها در برابر آثار فراسرزمینی تحریم‌های ایالات متحده.

به گزارش فارس، اعضاء همچنین بر تصمیم خود برای حمایت از راهکارهای عملیاتی در خصوص رفع تحریم‌ها تاکید و توافق کردند پیشرفت‌های حاصله را به دقت زیر نظر داشته باشند و جلسه کمیسیون مشترک را، از جمله در سطح وزیران، به نحو مقتضی برای پیشبرد تلاش‌های مشترک تشکیل دهند. آن‌ها همچنین تلاش‌های خود در راستای حفظ برجام از جمله در خصوص رفع تحریم‌ها از طریق تعاملات تخصصی کارشناسی حسب مورد با تشکیل کارگروه‌های فرعی زیر مجموعه کارگروه رفع تحریم‌ها را تشدید خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *