جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۷

آیت‌الله مکارم: استفاده تجاری از مساجد ممنوع

چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب: 676292
یکی از مراجع تقلید بر لزوم احیای موقوفات حوزوی تاکید کرد و گفت: احیای موقوفات حوزه‌های علمیه می‌تواند زمینه استقلال کامل حوزه‌ها را فراهم کند.
آیت‌الله مکارم: استفاده تجاری از مساجد ممنوع
به گزارش جهان نيوز، آیت الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار رییس سازمان اوقاف و امور خیریه و هیات همراه، با اشاره به اهمیت و حساسیت کار این سازمان، گفت: یکی از مشکلات اوقاف در زمان‌های قبل این بوده که عده ای موقوفات را تملک کرده اند و به همین دلیل در عده ای از افراد نسبت به وقف ذهنیت منفی ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه موقوفات غصب شده باید از چنگ موقوفه خواران آزاد شود، بیان کرد: شما هرچه در این مسیر تلاش و برنامه ریزی کنید اعتماد مردم بیشتر جلب می‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی اعتماد مردمی را مهم ترین سرمایه اوقاف دانست و یادآور شد: اگر مردم اعتماد پیدا کنند که در وقف و موقوفات طبق نیات واقفین عمل می‌شود استقبال خواهند کرد.

وی تاکید کردند: عده ای برای اموال خود شخصیت حقوقی درست کرده اند که ناشی از نقص در اعتماد سازی اوقاف است، شما هرچه می توانید در این زمینه سرمایه گذاری و برنامه ریزی کنید و در این راستا خبررسانی را جدی بگیرید.

آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم مستند سازی موقوفات تاکید کرد و خواستار همکاری رسانه ملی در این خصوص شد.

وی با تاکید بر رعایت دقیق موازین شرعی در اوقاف و امور خیریه، اظهار کرد: وقف از این نظر که با حق الناس سر و کار دارد، باید رعایت جنبه‌های دینی از هر نظر مورد تاکید باشد و به شما نیز رعایت جانب احتیاط را توصیه می کنیم.

این مرجع تقلید در ادامه خطاب به حجت الاسلام والمسلمین خاموشی اظهار کرد: شما با توجه به سوابق مدیریتی ارزشمندی که دارید می‌توانید به وضعیت وقف و اوقاف سر و سامان بدهید.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم احیای موقوفات حوزوی تاکید کرد و گفت: موقوفات مربوط به حوزه‌های علمیه و احیای آن را باید جدی گرفت؛ در حال حاضر یکی از مشکلات برخی حوزه‌ها این است که نیاز به بودجه دولت پیدا کرده اند، اصل این وابستگی نادرست است.

وی خاطرنشان کرد: احیای موقوفات حوزه‌های علمیه می‌تواند زمینه استقلال کامل حوزه‌ها را فراهم کند و هرچه شما در این جهت تلاش کنید ماجور خواهید بود.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود که درباره مسابقات قرآنی بود، با بیان اینکه باید به محتوای قرآن بیش از ظاهر آن اهمیت داد، اضافه کرد: اخیراً دیده شده که بعضی فقط به برخی جنبه‌های ظاهری در برنامه‌های قرآنی توجه می‌کنند و تنها به صوت و قرائت، حفظ و مانند آن اهمیت می‌دهند، در حالی که موضوع اصلی تدبر در آیات قرآن و عمل به آن است.

وی اظهار کرد: بیراهه رفتن در برنامه‌های قرآنی امری است که نگرانی‌های جدی را به دنبال دارد، تمام برنامه‌های قرآنی همچون مسابقات قرآن، حفظ و ترتیل و امثال آن محترم است و مقدمه‌ای ارزشمند برای یک ارزش والاتر که همان عمل به محتوای قرآن است، می باشد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: یکی از برکات انقلاب اسلامی توجه به قرآن کریم است، امروز قاریان و حافظان و مفسران برجسته‌ای داریم که هر یک از این دستاوردها پاسخی به مخالفان است.

وی در بخش پایانی سخنان خود استفاده تجاری از مساجد را نادرست خواند و یادآور شد: هیچ گونه استفاده تجاری از مساجد نباید صورت گیرد، نمی شود بخشی از مسجد را تبدیل به مغازه کرد و از این طریق کسب درآمد کرد و یا اینکه بخشی از مسجد را برای کارهایی اجاره داد.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ممد
United States
پس مردم مراسم و مجالس ختم و یادبود خود را کجا برگزار کنند؟؟
Iran, Islamic Republic of
عرض سلام خدمت اقازادها و داماد گرامي دارم
Iran, Islamic Republic of
اهل بيت را اول بفرماييد تا الگو نمايند مردم ديگر حاج اقا
Iran, Islamic Republic of
....
مردم
Iran, Islamic Republic of
درود بر این بزرگوار .
در حال حاضر در جامعه مشاهده می شود که از مساجد و هیئت ها برایامور تجاری استفاده می شود (اجاره مغازه، اجاره آشپزخانه، تولیدات مختلف ...) بهانه آنها این است که برای هیئت و مسجد هزینه می شود در حالی که کسب و کار را در سطح شهر برهم می زند.
مصطفي
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
با عرض احترام خدمت آیت الله مکارم. به نظرم این کار بدی نیست. با اجاره مغازه ها توسط مساجد اولا موجب میشود بازارچه ها نزدیک مساجد باشند و با استفاده از فضای فرهنگی مساجد برای بچه ها نیز موجب میشود از مسجد استفاده بهینه شود. درثانی این هزینه ها مخارج مسجد را تامین میکند و مسجد را از کمکهای دولتی مستقل میکند.