پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

۱۰۰ حاشیه بر بیانیه گام دوم انقلاب

يکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب: 675664
هدف این نسخه فشرده آن است که اولا، متن بیانیه را از زبان مقام معظم رهبری شرح و تفسیر نماید تا در دام تحلیل های تحمیلی و یا ابهام های متنی نیفتیم و ثانیا، این کار در کمترین زمان ممکن روانه بازار اندیشه گردد.
۱۰۰ حاشیه بر بیانیه گام دوم انقلاب
به گزارش جهان نيوز، در پی صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظّم انقلاب، حجّت الاسلام حسین بغدادی و جمعی از طلاب مدرسه معصومیه قم طی پژوهشی به بررسی ابعاد مختلف این بیانیه پرداخته‌اند و آن را با عنوان «جهاد تمدنی جوانان؛ صد حاشیه بر بیانیه گام دوم انقلاب، با ترسیم هندسه بیانیه و تحلیل آن» به رشته تحریر در آورده‌اند.

در مقدمه این پژوهش که به‌طور اختصاصی در اختیار فارس قرار گرفته، آمده است:

«خدای رحمن و رحیم را شاکریم که توفیق را همراهمان نمود تا گامی کوچک در مسیر فهم بیانیه گام دوم انقلاب و خدمتی در مسیر نورانی انقلاب جاودان خمینی (ره) برداشته و این نوشته را در کمتر از دو هفته از انتشار بیانیه آماده نماییم.

هدف این نسخه فشرده آن است که اولا، متن بیانیه را از زبان مقام معظم رهبری شرح و تفسیر نماید تا در دام تحلیل های تحمیلی و یا ابهام های متنی نیفتیم به همین دلیل تمرکز کار در این نسخه روی گزینش نقاط حساس و مهم و یا پر ابهام بیانیه بود تا به کمک دیگر بیانات مقام معظم رهبری آن ابهام ها رفع گردد و ثانیا، این کار در کمترین زمان ممکن روانه بازار اندیشه گردد تا پایه تحلیل‌ها و اظهار نظرها بر بنیادی قویم استوار باشد و بیانیه به سمت و سوی اهداف بلند خویش قدم بر دارد و بحمد الله این کار طی صد حاشیه و در کمتر از دو هفته از زمان انتشار بیانیه مقارن با سالروز میلاد بانوی دو گیتی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و فرزند بی مثالش امام خمینی (ره) به پایان رسید.

قصد ما بر آن است تا این نسخه فشرده که هم اکنون تقدیم می گردد را تفصیل داده و به شکل یک «درسنامه» در آوریم. مایلم در اینجا اشاره‌ای گذرا به اهداف «درسنامه بیانیه» نمایم، اولا؛ شرح و بسط بیشتر و دقیقتر محتوای بیانیه با گزینش متون کلیدی رهبر انقلاب تا پیش از صدور بیانیه، ثانیا؛ تمرکز بر تحلیل بیانیه در بستر نظام فکری ایشان، ثالثا؛ پرداختن تفصیلی به راهبردها و راهکارهای عملیاتی تحقق توصیه‌ها، و در نهایت متن بیانیه را چونان یک کتاب درسی تقدیم تشنگان مسیر پر افتخار انقلاب نماییم.

اکنون توضیحی مختصر در مورد اثر پیش رو:
از حیث قالب باید توجه نمود که تمرکز این اثر بر گزینش سخنان مهم مقام معظم رهبری پیش از صدور بیانیه است که آنها را به صورت صد حاشیه برمتن در آورده‌ایم ولی از هرگونه توضیح و تبیین حاشیه‌ها در این نسخه فشرده پرهیز نموده و آن را به اثر تفصیلی «درسنامه بیانیه» وا گذاشته‌ایم، لکن برای درک بهتر روح حاکم بر بیانیه در ابتدای آن به کمک یک نمودار و چند توضیح کوتاه به ترسیم «هندسه بیانیه» اقدام نمودیم و در انتها نیز طی ده گام به «تحلیل بیانیه» پرداخته‌ایم. از حیث محتوا نیز حاشیه‌های بیانیه به سه دسته تقسیم می‌شوند، یک دسته تکرار متن، یک دسته تشریح متن و دسته سوم نیز مکمل متن هستند.

هدف آن بوده که با حاشیه‌های دسته اول نشان دهیم، اندیشه‌های بیانیه گام دوم به طور مکرر در گام اول نیز توسط مقام معظم رهبری بیان شده که در واقع محکمات انقلاب و اندیشه‌های مستمر و لا یتغیر ایشان می‌باشد، و با حاشیه‌های دسته دوم، اجمال‌های محتوایی بیانیه از زبان خود ایشان شرح و تفصیل یابد و با حاشیه‌های دسته سوم از تحلیل‌های یک سویه که غالبا ریشه در نشناختن ابعاد دیگر تفکر ایشان دارد جلوگیری به عمل آید.»

متن کامل این پژوهش را می‌توانید از لینک زیر دریافت کنید.

  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام لینک کجاست؟
Iran, Islamic Republic of
عالی خدا خیرشان و خیرتان بدهد