جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

عیار تمدنی «گام دوم انقلاب»

محسن الویری
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 675442
بیانیه گام دوم سند بالایی به مفهوم قانون اساسی یا سیاست‌های کلی نظام نیست. سیاست کلی فرآیند خاصی دارد که باید در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شود؛ اما جنس این پیام، نیازمند یک بحث تفصیلی‌تر است که باید آن را «ارشادی» نامید.
جهان نيوز - حجت الاسلام دکتر محسن الویری: عیار به معنی وزن، سنجش و عرصه به کار می‌رود. بیشتر برای ابزار سنجش به کار می‌رود. در اینجا من واژه «عیار» را دقیق‌تر از واژه‌های دیگر می‌دانم. بیانیه‌ای هم که از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شده است، بیانیه منشور تمدنی نیست؛ اما دارای دلالت‌های تمدنی است. در این بیانیه در دو جا رهبر انقلاب تعبیر تمدن نوین را به کار برده‌اند. این بیانیه‌ای است برای گام دوم انقلاب؛ اما این بیانیه تا چه اندازه سمت و سوی تمدنی دارد؟
کلان‌نگری یک شاخص جدی در امر تمدنی است.
 اگر بر اساس شاخص‌های همه‌جانبه‌گری، آینده‌نگری، پویایی‌بخشی، امیدآفرینی، اعتماد به نفس، خودآگاهی نسبت‌به موقعیت‌مان، تن‌دادن به واقعیت و دیدگاه‌ها و گستره مناسبات انسانی مروری بر این بیانیه داشته باشیم، در یک نگاه بیرونی و درونی، این بیانیه را می‌توان یک نگاه تمدنی دانست.
در نگاه بیرونی، نقش این اقدام در جایگاه راهبری انقلاب طی ۴۰سال است و پس از آن بر اساس تحلیلی که از گذشته ارائه می‌دهد و نگاهی هم به آینده دارد. در نگاه درونی، همان قسمتی که ناظر به گذشته و آینده است، دارای ویژگی‌هایی بوده که می‌توان عیار آن بیانیه را عیار بالایی دانست.
عیار تمدنی بیانیه، مستند ملاحظات هشت‌گانه زیر است: 
۱ـ درک و تبیین پیام انقلاب: بالاترین و وسیع‌ترین فهمی است که می‌توان از انقلاب ارائه کرد.
 ۲ـ  بحث شناخت دستاوردهای انقلاب: سؤال اینجاست که ما در یک نگاه درست به گذشته، چه چیزی به دست آورده‌ایم؟ این پرسش یک پرسش جدی است. بسیاری از نخبه‌های حوزه و دانشگاه درباره اینکه ما چه دستاوردی داشته‌ایم، پاسخ درستی نداده‌اند. در این پیام می‌توان به بسیاری از جواب‌ها رسید.
 ۳ـ  تغییر سلطه استبداد به حکومت مردمی: تاریخ انقلاب ما تاریخ درخشانی است.
 ۴ـ وارد کردن موتور ارتقای ملی به مدیریت کشور: شناخت آورده‌های انقلاب در این بیانیه مشخص است.
۵ـ بشری دیدن شعارهای انقلاب از خاستگاه دین نه عرصه دین.
 ۶ـ نقدپذیری و تحجرگریزی: در این بیانیه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که ما اشکالاتی داشته‌ایم؛ اما به معنی بی‌پایه و اساس بودن انقلاب نیست.
۷ـ پویایی انقلاب در عین نظام‌سازی: رهبر انقلاب همچنین در این بیانیه فرموده‌اند ضمن اینکه نظام‌سازی کرده‌ایم و لازمه نظام، یک نوع ایستایی و استواری است؛ اما در عین حال، خموشی را برنمی‌تابیم و جوشش انقلابی را ادامه خواهیم داد.
 ۸ـ امیدبخشی: باید امید داد و تک‌تک روحیه افراد باید به روحیه جمعی تبدیل شود.
 یکی دیگر از دلالت‌های تمدنی «توجه بین مرزهای من و دیگری» است. در این راستا این سؤال مطرح است که من کیستم، دیگری کیست و غیرِ ما، چه مرزی بین ما ایجاد می‌شود. در بحث‌هایی که مطرح می‌شود، غیرِ ما، دشمن ما نیست. تعیین مرزهای بین من و دیگری، از نکات دیگری است که در این بیانیه وجود دارد.
مسأله‌محور حرکت کردن از نکات دیگر این بیانیه است. مهم‌ترین مسائل ایران در این بیانیه اشاره شده است. نکته دیگر این است که اگر انقلاب در جنبه‌هایی رشد داشته باشد و در جنبه‌های دیگر رشدی نداشته باشد، اشتباه است. توجه دادن به پیشرانان از نکات دیگر بیانیه است. ایمان، انگیزه و دانش برای کسانی که برای مدیریت جامعه مسوولیت دارند، بسیار مهم است.
 بیانیه گام دوم سند بالایی به مفهوم قانون اساسی یا سیاست‌های کلی نظام نیست. سیاست کلی فرآیند خاصی دارد که باید در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شود؛ اما جنس این پیام، نیازمند یک بحث تفصیلی‌تر است که باید آن را «ارشادی» نامید.
منبع: «مهر» 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سروش
Iran, Islamic Republic of
این گام دوم را چه کسی یا کسانی تئوریزه می کنند؟ چه کسانی آنرا به به قدم های عملی تعریف می کنند؟ چه کسانی تهیه و آماده سازی منابع انسانی برای به عمل آوردند بیانات آقا را برعهده می گیرد؟ تربیت نیروی انسانی این پاشنه آشیل نظام است کسایی که مرد زمان های سخت باشند.