پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سبزی و میوه موثر در کاهش ابتلا به سرطان

شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 675393
یک فوق تخصص آنکولوژی و خون گفت: خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که دارای رژیم غذایی محتوی سبزیجات و میوه‌جات زیاد بوده کمتر است.
سبزی و میوه موثر در کاهش ابتلا به سرطان
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، دکتر مهیار منصوری با بیان اینکه  در تشخیص سرطان ریه انجام یک رادیوگرافی قفسه سینه یکی از نخستین مراحل تحقیقی است که باید درصورت گزارش نشانه‌هایی توسط فرد که ممکن است دال بر سرطان ریه باشد صورت پذیرد، افزود: این کار می‌تواند توده مشخص، گشادگی میان سینه(که می‌تواند بیانگر گشادگی غدد لنفاوی واقع در آنجا باشد)، آتلکتازی(جمع شدن ریه)، التهاب ریه، یا ترشح پرده جنبی را آشکار کند.

وی ادامه داد: تصویربرداری سی‌تی نوعاً به منظور ارائه اطلاعات بیشتر در مورد نوع و درجه بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.منصوری گفت: سرطان ریه اغلب به صورت یک توده ریوی منزوی بر روی یک پرتونگاری قفسه سینه ظاهر می‌شود، لیکن تشخیص افتراقی آن بسیار گسترده است.

این فوق تخصص آنکولوژی و خون اظهار کرد: بسیاری از بیماری‌های دیگر نظیر سل، عفونت‌های قارچی، سرطان دگردیس، یا التهاب سازمان دهنده ریه نیز می‌توانند چنین نمودی را نتیجه دهند.

وی گفت: ازجمله علل کمتر رایج «توده ریوی منزوی» می‌توان به هامارتوم‌ها، کیست‌های برونکوژنیک‌ها، ورم‌های غده‌ای، ناهنجاری شریانی و وریدی، انزوای ریوی، توده‌های روماتیسمی، گرانولوماتوز وکنر یا لنفوم اشاره کرد.

منصوری بیان کرد: سرطان ریه می‌تواند یک یافتن تصادفی باشد که به صورت توده ریوی منزوی بر روی یک پرتونگاری قفسه سینه یا سی‌تی اسکن انجام شده بنا بر یک دلیل ناشناخته ظاهر شود.

وی عنوان کرد: تشخیص قطعی سرطان ریه بر پایه یک بررسی بر پایه بافت‌شناسی بافت مورد ظن از نظر ویژگی‌های بالینی و ویژگی‌های وابسته به پرتونگاری باشد.
پیشگیری، مقرون به صرفه‌ترین روش برای جلوگیری از سرطان ریه است

منصوری با تاکید بر اینکه پیشگیری، مقرون به صرفه‌ترین روش برای جلوگیری از سرطان ریه است، مطرح کرد: با آنکه در اغلب کشورها مواد سرطانزای صنعتی و خانگی مورد شناسایی قرار گرفته و استفاده از آنها منع شده است، کشیدن تنباکو هنوز بسیار فراگیر است؛حذف تنباکو هدف اصلی در پیشگیری از سرطان ریه است و توقف سیگار کشیدن یک ابزار مهم در این فرآیند محسوب می‌شود.

این فوق تخصص آنکولوژی و خون  با اشاره به اینکه تعیین مقررات به منظور کاهش آسیب‌پذیری از سیگار کشیدن دیگران در اماکن عمومی نظیر رستوران‌ها و محل‌های کار در بسیاری از کشور غربی از رواج بیشتری برخوردار گشته است، گفت: استفاده بلندمدت از مکمل ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین دی یا ویتامین ای احتمال ابتلا به سرطان ریه را کاهش نمی‌دهد؛ بعضی مطالعات نشان می‌دهد خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که دارای رژیم غذایی محتوی سبزیجات و میوه‌جات زیاد باشد کمتر است، این امر به احتمال زیاد به دلیل اثر همزمان است، مطالعات دقیق‌تر دیگر ارتباط واضحی بین این دو به دست نیامده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *