جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
نایت به جای نارت؛

ترامپ زنِ دوستش را به سازمان ملل می‌فرستد!

شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۰۳
کد مطلب: 675283
نقش او در مذاکرات نفتا-2 به عنوان سفیر آمریکا در کانادا و موضع‌گیری‌های پخته و دقیقش از او یک سیاستمدار موفق در دولت ترامپ ساخته است. حالا فرصتی است که خود را به بقیه نیز بشناساند.
ترامپ زنِ دوستش را به سازمان ملل می‌فرستد!
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق،‌ چندی پیش پایگاه‌های خبری آمریکا از دو بانوی سفیر در فرانسه و کانادا، یعنی جمی مک‌کورت و کِلی نایت کرَفت به عنوان نامزدهای نهایی ترامپ به عنوان فرستاده جدید کاخ سفید در سازمان ملل نام بردند. ظاهراً فینال را کِلی برده است.

پیش از این ترامپ از نامزدی هِدر نارت خبر داده بود، مجری پیشین فاکس‌نیوز و سخنگوی وزارت خارجه که بعداً مشخص شد سابقه استخدام یک مهاجر غیرقانونی را داشته است.

خبرها حاکی است سر نیکی هیلی نیز بی‌کلاه نمانده است. در حالی که پیشتر نیز گفته شده بود او ممکن است بعد از تجربه فرمانداری، کنگره و سفارت کاخ سفید بخواهد در انتخابات ریاست‌جمهور شرکت کند، حالا شرکت بوئینگ اعلام کرده شرایط او را به عنوان نامزد تصدی ریاست این شرکت بررسی می‌کند تا در این دو سال نیز بیکار نباشد!

دو سال و چند ماه با ترامپ
اگر تصور می‌کنید کِلی صرفاً به خاطر تجربه سیاسی‌اش به سازمان ملل فرستاده می‌شود، سخت در اشتباهید. کرفت و همسرش از ثروتمندان حامی ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهری هستند. همسر کرفت مدیر اجرایی یک شرکت بزرگ زغال‌سنگ است و شاید این مسأله نیز در همکاری او با ترامپ بی‌تأثیر نبوده است: خروج ترامپ از توافق آب‌وهوایی پاریس محدودیت‌ها بر فعالیت شرکت‌های آمریکایی در حوزه زغال‌سنگ را برداشت.

۷ ماه پس از روی کار آمدن ترامپ بود که او به پیشنهاد سناتور میچ مک‌کانل به عنوان نامزد سفارت در اوتاوا به سنا معرفی شد و رأی آورد. هماهنگی کامل او با کاخ سفید و وزارت خارجه یکی از عوامل پایداری روابط مثبت میان ترامپ و ترودو در بحبوحه کناره‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا از پیمان نفتا و سپس به سرانجام‌رساندن پیمان نفتا ۲ بوده است. اگر چه یک بار نیز که ترامپ در کانادا گفته بود وزیر خارجه‌شان «از آمریکا متنفر است» کرفت ترجیح داد همراهی نکند. او با جت شخصی‌اش در مذاکرات نفتا شرکت می‌کرد.

همکاری‌های او با ترامپ در سال گذشته و در شرایطی که رئیس‌جمهور آمریکا با رویکرد یکجانبه و تصمیمات خاصش خشم بسیاری از آمریکاییان را برانگیخته بود، موجب شد برخی به تحریم مهمانی روز ملی آمریکا در منزل کرفت اقدام کنند و در موردی دیگر او را به قتل تهدید کنند. آن مهمانی نشان داد کِلی اطلاعات خوبی در مورد مشروب‌ها دارد، اما در مورد وظایف سیاسی‌اش چطور؟
آخرین موضع‌گیری سیاسی کرفت به پرونده ونزوئلا برمی‌گردد. وی بنا به اعتقاد یا پُست سازمانی‌اش دائماً مواضع پمپئو وزیر خارجه را در حمایت کامل سیاسی و مالی از گوایدو برای «بازگرداندن دموکراسی به ونزوئلا» تکرار کرده است.

نایت یک بار در مورد دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی گفته بود «به نظر می‌رسد اتفاق افتاده اما باید تحقیق شود». این موضع در کنار حمایت اولیه‌اش از مارکو روبیو در آن انتخابات نشان می‌دهد کرفت استعداد اختلاف نظر با ترامپ را دارد. آن حمایت اولیه البته اکنون از جهتی به کارش می‌آید: سناتور مارکو روبیو در کمیته روابط خارجی سنا است و می‌تواند از کرفت پشتیبانی کند. روبیو از هم‌اکنون شروع کرده و گفته «او به خوبی این مسئولیت را انجام خواهد داد. من او را به خوبی می‌شناسم».

مت بِوین فرماندار ایالت کنتاکی یکی دیگر از متحدان سیاسی او است. بوین گفته است کرفت تا به حال تحسین ترامپ و ترودو را برانگیخته و بقیه نیز خواهند دید که نقش‌آفرینی برجسته‌ای از خود به نمایش خواهد گذاشت چون بسیار حرفه‌ای عمل می‌کند: «او می‌داند که چه چیزی را می‌داند و چه چیزی را نمی‌داند». منظور او این است که از کم‌تجربگی کرفت در سیاست خارجی نترسید زیرا در موارد لازم مشورت خواهد کرد.

البته دموکرات‌ها نظر خودشان را دارند. جف مرکلی سناتور آمریکایی گفته است با توجه به منافع شخصی خانم کرفت در صنعت زغال‌سنگ چگونه می‌توان انتظار داشت که نقش بیطرفانه‌ای را در این موضوع ایفا نماید؟ او نتیجه گرفته دموکرات‌ها در سنا این بار مو را از ماست بیرون خواهند کشید هر چند در هر حال در اقلیت هستند. شاید آنچه استدلال مرکلی را رد می‌کند، مخالفت کرفت مانند بسیاری از فعالان اقتصادی با وضع تعرفه‌های جدید از سوی ترامپ است. در واقع منافع اقتصادی خانم سفیر و همسرش گاهی با تصمیمات ترامپ همراستا نیست.
او خود در این زمینه (وضع تعرفه‌ها) جوری سخن گفت که نه سیخ بسوزد و نه کباب: «من نمی‌توانم از جانب رئیس‌جمهور سخن بگویم اما به تصمیم او و اطلاعاتی که دارد اعتماد دارم.»

آخرین موضع‌گیری‌های او به پرونده ونزوئلا برمی‌گردد. وی بنا به وظیفه سازمانی یا از روی اعتقاد ترجیح داد مواضع پمپئو را مو به مو در مصاحبه‌هایش تکرار کند: «ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلا می‌ماند و ما تا زمانی که آنها بتوانند دموکراسی را به وطن‌شان بازگردانند، ادامه می‌دهیم. مثل همه در آمریکا و کانادا، ونزوئلایی‌ها نیز شایسته زندگی در یک دموکراسی هستند که با انتخابات آزاد و منصفانه شناخته شود، و همچنین امکان بیان آزادانه بدون ترس از پیگرد. آنها حق دارند به فساد و خشونت دولتی پایان دهند و حق دارند که این تغییر را رهبری کنند».

همه آنچه از قول او در «گلوب اند میل» نوشته شده به کنار، جمله آخر بسیار ریاکارانه است. اکنون همه می‌دانند که اتاق جنگ علیه مادورو در واشینگتن قرار دارد و از آنجا رهبری می‌شود.

گذشتهِ کلی و تجربیاتش
پدر او یک نظامی با سابقه در ایالت کنتاکی بوده و البته یک فعال دموکرات که چند سالی رئیس یکی از دفاتر منطقه‌ای حزب دموکرات در ایالتش شده است. کِلی که حالا ۵۸ سالگی را می‌گذراند دبیرستانش را در گلاسکو زمانی به پایان رساند که دیپلمات‌های آمریکایی در ایران به گروگان گرفته شده بودند. چهار سال بعد در همان شهر لیسانس گرفت.

وی یک شرکت مشاوره راه انداخت که در مورد پیشرفت کسب و کار به فعالان اقتصادی مشورت می‌داد. شرکت او با نام Kelly G. Knight LLC هم‌اکنون در لگزینگتون قرار دارد و خدمات مالی نیز ارائه می‌کند.

به تدریج پا به عرصه سیاست گذاشت و در سال ۲۰۰۴ این حمایت نصیب جرج دبلیو بوش شد که نتیجه‌اش شد فرستادن او در سال ۲۰۰۷ میلادی به سازمان ملل به عنوان مشاور فرستاده آمریکا. در همان سال‌ها با ایلین چاو وزیر کار دولت بوش آشنا شد، کسی که حالا همسر میچ مک‌کانل رئیس اکثریت جمهوری‌خواه در سنا است و این‌گونه بود روابط سیاسی و دوستانه‌اش مقدمه پیشرفت‌های بعدی شد.
در همایش زنان قدرتمند (فورچون)
کلی تا سال ۲۰۱۶ میلادی که با جف کرفت آشنا شد، زندگی با دو همسر دیگر را از سر گذرانده بود. تجربه هیأت امنایی در دانشگاه کنتاکی، عضویت در شورای هنر و مرکز توسعه روستایی ایالت کنتاکی نیز به کارنامه‌اش تنوع داده است.
زمانی که به سفارت آمریکا در اوتاوا رفت، اولین زنی بود که پشت میز سفیر می‌نشست، اما حالا پس از نیکی هیلی در سازمان ملل وظیفه سختی دارد. نیکی هیلی که تجربه‌اش در سیاست خارجی کمتر از کلی کرفت بود، با حمایت‌های صریح و بیان قاطعش در حمایت از مداخلات آمریکا و زیاده‌خواهی‌های اسرائیل و سخنانش علیه بشار اسد و دولت روسیه تحسین بسیاری از سیاستمداران را در آمریکا برانگیخت.

کلینایت کرفت اما به نظر می‌رسد گاهی به گونه‌ای سخن بگوید که نه سیخ بسوزد و نه کباب. این جدا از وظیفه دشواری است که زنان در دولت ترامپ دارند. تجربه این دو ساله نشان داده هر از چندی یکی از این زنان استعفا می‌دهد. ابتدا تصور می‌شد این استعفاها بخاطر انتخاب‌های اشتباه ترامپ از میان زنان جوان و کم‌تجربه است. اما رفتن نیکی هیلی این فرضیه را باطل کرد. آیا کلی کرفت تا پایان ریاست‌جمهوری ترامپ دوام می‌آورد؟

منابع
https://twitter.com/USAmbCanada
https://www.politico.com/story/2019/02/25/trumps-un-pick-kelly-craft-1213531
https://www.theglobeandmail.com/opinion/article-us-stands-with-canada-in-support-of-restoring-democracy-in-venezuela

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-02-22/trump-picks-kelly-craft-to-be-next-united-nations-ambassador
https://www.bloomberg.com/profiles/companies/1054878D:US-kelly-g--knight-llc

https://www.cnbc.com/2019/02/22/trump-nominates-kelly-knight-craft-as-un-ambassador.html
https://www.state.gov/r/pa/ei/biog/275176.htm
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *