کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قاهره منتظر «معامله قرن» است

9 اسفند 1397 ساعت 18:50

یک روزنامه لبنانی به نقل از منابع نزدیک به حماس نوشت، سفر 24 روزه رئیس دفتر سیاسی حماس به مصر بی‌نتیجه بوده و قاهره فقط وعده داده است.


به گزارش جهان نیوز، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس چهارشنبه شب (دیشب) پس از 24 روز، سفر خود به مصر را به پاین رساند و از طریق گذرگاه رفح به غزه بازگشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری «شهاب»، هنیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، پرونده چهار فلسطینی ربوده شده در مصر، مهم‌ترین موضوع طی گفت‌وگوهای این سفر بوده است.
افراد مسلح ناشناس چهار جوان فلسطینی را در سال 2015 در گذرگاه رفح (در مرز مصر و غزه) ربودند اما دولت مصر هیچ توضیحی در این باره نداد.

روزنامه «الاخبار» هم در گزارشی نوشت، صحبت‌های مقامات حماس درباره نتایج سفر هنیه به مصر متناقض است اما برخی منابع نزدیک به حماس اعلام کردند، هنیه با دست خالی، بدون چهار عضو ربوده شده این جنبش، بدون هیچ سفر خارجی (از مصر به کشورهای دیگر)، بدون پیشرفت در پرونده آشتی، بدون توافق برای بهبود وضعیت اقتصادی یا حتی بدون برق برای غزه، بازگشت.

به گفته این منابع، مصر به هنیه اعلام کرد، به دلیل وجود فشارهای آمریکا امکان سفر وی به کشورهای دیگر وجود ندارد. هم‌چنین قاهره فقط وعده داده و با میانجی‌گری هر طرف دیگری در پرونده فلسطین بویژه غزه مخالفت کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است، مصر اعلام کرده تا زمانی که وضعیت نهایی طرح آمریکا برای پایان دادن به نزاع فلسطینی-اسرائیلی مشخص نشده، امکان توافق بر سر یک طرح برای بهبود وضعیت غزه وجود ندارد.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.


کد مطلب: 675216

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/675216/قاهره-منتظر-معامله-قرن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com