کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پیام‌های راهبردی سفر اسد

محمد مرندی

8 اسفند 1397 ساعت 10:14

حضور بشار اسد در تهران را می‌توان نشانه دیگری از شکست منطقه‌ای آمریکا دانست زیرا آمریکایی‌ها به نتیجه دلخواه خود در سوریه یعنی ساقط کردن دولت قانونی این کشور نرسیدند.


جهان نیوز - دکتر محمد مرندی: ‌‌حضور رئیس‌جمهور سوریه در تهران را باید اتفاق مهمی تلقی کرد چون حساسیت شرایط در سوریه‌ تا چندی قبل به گونه‌ای بود که امکان سفر خارجی برای رئیس دولت این کشور وجود نداشت اما این سفر نشان داد شرایط سوریه با گذشته فرق کرده و دولت این کشور آرام آرام به سمت بازسازی قدرت گام بر‌می‌دارد و به یک عبارت این اتفاق نشان‌دهنده آغاز پایان بحران سوریه است. 
حضور بشار اسد در تهران را می‌توان نشانه دیگری از شکست منطقه‌ای آمریکا دانست زیرا آمریکایی‌ها به نتیجه دلخواه خود در سوریه یعنی ساقط کردن دولت قانونی این کشور نرسیدند. از سویی دیگر اسراییلی‌ها هم که برنامه‌ تجزیه کردن سوریه را داشتند در اجرایی کردن اهداف خود ناکام ماندند. نیروهای افراطی خارجی که تحت حمایت سرویس‌های امنیتی غربی و متحدانشان بودند نیز در سوریه شکست خوردند. بنابراین این رویداد به مثابه شکست سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا در سوریه تلقی می‌شود و ایالات متحده با وجود صرف هزینه‌های زیاد در این پروژه شکست خورد. 
همچنین چندی پیش کشورهای عربی به اسد وعده داده بودند در صورت قطع ارتباط با ایران، کمک‌های مالی فراوانی به سوریه خواهند کرد. با اینحال پایداری ایران و همراهی با محور مقاومت و ایستادگی در برابر افراط‌گرایی و حمایت از سوریه در برابر قدرت‌های خارجی، زمینه افزایش اعتماد میان دو کشور ایران و سوریه را فراهم آورد و به همین دلیل بود که اسد به واسطه بی‌اعتمادی به کشورهای عربی زمینه گسترش ارتباط با ایران را فراهم آورد و اکنون زمینه برای سرمایه‌گذاری ایران در سوریه و بازسازی این کشور مساعد است. 
در سال‌های گذشته بعضی‌ها مدعی  تمام شدن کار سوریه و سقوط قریب‌الوقوع دولت این کشور بودند اما تحولات این کشور، سستی این تحلیل‌ها را نشان داد و سفر اسد به تهران نیز خط بطلانی بر تمام این ادعاها کشید. سفر اخیر را باید نوعی نمایش اقتدار تلقی کرد. رئیس جمهور سوریه نشان داد امکان سفر به خارج از کشور و مذاکره با همپیمانانش را دارد. گرچه آنگونه که عنوان شد سفر اخیر حالتی غیردیپلماتیک داشته اما هدف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از حضور در ایران تشکر از مقامات جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از سوریه بود اما با این وصف ذات سفر انجام شده از نظر نمادین اهمیت فراوانی دارد و آن را باید یک پیروزی برای محور مقاومت و شکست برای آمریکا و متحدانش در منطقه به حساب آورد.  


کد مطلب: 675118

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/675118/پیام-های-راهبردی-سفر-اسد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com