جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲

وزرای فعلی مرد میدان نیستند/ کابینه باید به شکل اساسی ترمیم شود

چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب: 675030
آل‌اسحاق گفت: ما همه تئوری‌های موجود را امتحان کرده‌ایم و پس از ۴۰-۳۰ سال هزینه‌ ـ فایده کردن به نسخه ۲۴ بندی اقتصاد مقاومتی رسیدیم ولی آن را اجرا نمی‌کنیم.
وزیر بازرگانی هاشمی: وزرای فعلی مرد میدان نیستند
به گزارش جهان نيوز، یحیی آل‌اسحاق امروز در یک نشست خبری گفت: سیاست‌زدگی اقتصادی درد اساسی اقتصاد کشور است.

وزیر اسبق بازرگانی گفت: الان دولت دو دایره دارد؛ یکی دایره اقتصادیون و دیگری دایره سیاسیون است و هر تصمیمی که دایره اقتصادی میگیرد باید وارد دایره سیاسی شود زیرا دایره سیاسی حق وتو دارد.

وی با اشاره به پرداخت یارانه‌ها اظهار داشت: اقتصادیون بالاتفاق می‌گویند که یارانه نقدی نباید پرداخت شود ولی دایره سیاسیون می‌گویند باید پرداخت شد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه باید یک دوره اجازه داد که اقتصاد با شاخص‌های خودش اداره شود، گفت: اینگونه نیست که ما برای اداره اقتصاد آدم نداریم بلکه ما افراد فعال و با تجربه‌ای داریم. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت:‌ ما همه تئوری‌های موجود را امتحان کرده‌ایم و پس از ۳۰-۴۰ سال هزینه‌ - فایده کردن به نسخه ۲۴ بندی اقتصادی مقاومتی رسیدیم ولی آن را اجرا نمی‌کنیم زیرا بخش‌های مختلف اقتصادی جزیره‌وار اداره می‌شود و یک نظر واحد وجود ندارد

وی با بیان اینکه نظام استکبار با ما درگیر است و راه‌های مختلف را امتحان کرده و اکنون خود را در جنگ اقتصادی با ما موفق دیده است، گفت: اینکه می‌گویم سال ۹۸ سال سختی است زیرا به نظر می‌آید تمام سرمایه‌‌گذاری‌هایی که استکبار بر روی اقتصاد ما انجام داده از جمله تحریم‌ها و امثال آن را می‌خواهد در سال ۹۸ برداشت کند.

آل‌اسحاق گفت: به نظر من سال ۹۸ درایت و مراقبت بیشتری می‌خواهد و سال ۹۸ را باید هوشیارانه جلو رفت.

وی اظهار داشت:‌ما ۱۱۰ میلیارد دلار از لحاظ ذخایر ارزی پول خارج از کشور داریم در حالی که کل کشور سالانه با ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار اداره می‌شود؛ بنابراین اگر تدبیر درستی داشته باشیم نباید نگران کاهش فروش نفت از ۲ میلیون بشکه به یک میلیون بشکه باشیم.

آل‌اسحاق گفت: باید برای سال ۹۸ دولت، مجلس، نخبگان دست به دست هم دهند تا از این مرحله سخت عبور کنیم.

آل اسحاق با بیان اینکه ما یک سری بدخواهان داخلی و خارجی داریم، گفت: وضعیت اقتصادی کشور در سال 98 پیچیدگی‌هایی دارد، ضمن اینکه بنیان‌ها خوب است و این طور نیست که ما از نظر آورده‌ها، توانایی‌ها و امکانات و منابع از اقرار خودمان عقب‌تر باشیم.

وزیر اسبق بازرگانی با بیان اینکه براساس داشته‌هایمان نباید وضعمان این باشد، افزود: آنچه ما به عنوان آورده‌، توان و قابلیت‌ها داریم متناسب با آنچه که باید باشد، نیست. 

وی با بیان اینکه در سال 98 شرایط ویژه‌ای بر وضعیت اقتصاد خواهیم داشت، گفت: بنابراین اگر نظام تدبیر و الزامات آن را نداشته باشیم، قطعا خسارت خواهیم دید، برعکس اگر درست فضا را بشناسیم و محدودیت و اقتضائات مکانی و داخلی و خارجی را بشناسیم امکان کنترل و مدیریت و بهینه کردن کار هست. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: بنابراین این امکان وجود دارد که با اتخاذ تدابیر مناسب شرایط را کنترل کرده و سال 98 را با حداقل آسیب پشت سر بگذاریم و بعضا تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. 

سیاست‌زدگی اقتصاد عامل اتلاف توان و انرژی
آل اسحاق با بیان اینکه اقتصاد ما سیاست زده است ، گفت: نهضت اتلاف سرمایه و انرژی و توان ما به دلیل رویکرد سیاست زدگی اقتصاد است. 

وی بیان داشت: در حال خاضر ما از نظر شاخص‌های اقتصادی نقاط قوت زیادی داردیم، به عنوان مثال  در هر اقتصادی نیروی انسانی بارور شده، جزو شاخص‌های اول توسعه هر کشوری است که از این زاویه حداقل 3 میلیون دانشجو و 15 میلیون فارغ‌التحصیل مشغول و غیر مشغول داریم و حتی از نظر تعداد مهندسان ما بعد از دو کشور چین و آمریکا در رتبه سوم قرار داریم.

وی بیان داشت: همچنین در رابطه با منابع نفت و گاز و انرژی رتبه اول یا دوم از لحاظ ذخایر هستیم و از نظر موقعیت جغرافیایی هاب منطقه هستیم و با 15 کشور دنیا همسایه هستیم. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: از نظر آورده‌ها و نقاط مثبت و شاخص‌های اقتصادی نسبت به دیگر کم نداریم، اما علیرغم همه داشته‌ها با کسری بودجه غیر متعارف روبرو هستیم و به عنوان مثال 100 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم که اگر رقم بودجه 500 هزار میلیارد تومان باشد به معنای آن است که یک پنجم کسری بودجه داریم که این شاخص بدی است. 

وی با اشاره به صادرات گفت: در این رابطه وضعیت بد نیست و 46 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم و حتی در بازار عراق در 9 ماهه ابتدای سال جاری حدود 7 میلیارد و 600 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و امکان رساندن این رقم تا پایان سال جاری به 12 میلیارد دلار وجود دارد. 

آل اسحاق گفت: براساس استانداردهای جهانی باید ما 3 دهم درصد از صادرات دنیا را داشته باشیم، در حالی که این عدد اکنون 3 درصد است. 

* نظام تدبیر اقتصادی ما لنگ می‌زند
وی به نوع مدیریت در حوزه اقتصاد اشاره کرد و گفت: نظام تدبیر اقتصادی ما لنگ می‌زند. معیشت مردم یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور است و همه هم می‌گویندا ین مساله باید حل شود و دولت هم برای حل مشکلات معیشتی مردم 14 میلیارد دلار ارز سوبسیدی 4200 تومانی در بودجه قرار داده و می‌گویند ما این ‌ها را داده‌ایم. 

*  گرانی گوشت علیرغم اینکه این کالا جزو کالاهای تحریمی نیست
آل اسحاق اظهار داشت: به عنوان مثال در رابطه با تامین گوشت مورد نیاز مردم دولت اعلام کرده است که یک میلیارد دلار برای واردات گوشت تخصیص داده شده است، اما با وجود اینکه گوشت هم جز کالاهای تحریمی نبوده و با ارز 4200 تومانی باید به قیمت حدود 33 تا 34 هزار تومان به مردم برسد با بیش از 100 هزار تومان به دست مردم می‌رسد. 

وی با اشاره به تجربه وزارت خود در سال‌های 72 تا 76 بیان داشت: کل ارز کشور در آن زمان 10 میلیارد دلار و سهم بازرگانی از این ارز 3 میلیارد دلار با یوزانس 6 ماهه بود و این ارز برای تامین 10 هزار قلم کالا با تورم 40 درصد به کار می‌رفت، اما با این وجود کشور اداره می‌شد. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نظام تدبیر ما در حوزه اقتصاد غلط است، گفت: الان ارز، پول هست، اما در نظام تامین، عرضه و توزیع لنگی داریم،  نظام تدبیر گیر دارد و ما به دنبال اصلاح آن هستیم. 

* طرح مدیران اسبق برای حل مشکل کالای اساسی پذیرفته نشد 
وی با تاکید بر اینکه شرایط قابل مدیریت است، گفت: یکی از  مدیران سابق بازرگانی یک ماه قبل طرحی را برای این مشکلات به وزارتخانه‌های مسئول، نهادهای مربوط و مجلس شورای اسلامی ارائه دادند، اما آن‌ها طرح را قبول نکرده‌اند. 

امضا‌های طلایی در واردات 
وی اظهار داشت: ذینفعان بازدارنده اجازه نمی‌تواند شرایط تغییر کنند چون منافع آنها در این است، این افراد هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی هستند و مجموعه اینها از کسی که امضا طلایی انجام می‌دهد تا آن فردی که ارز تخصیص می‌دهد و همچنین کسی که کالا ترخیص می‌کند دست به دست هم داده‌اند و یک زنجیره‌ای را تشکیل داده‌اند که مانع تغییر شرایط موجود هستند. 

آل اسحاق گفت: حوزه اقتصاد دچار افسردگی و وادادگی شده است و نظام تدبیر و نظام مدیریت گیر دارد. 

وی  با بیان اینکه هیچ یک از کالاهای اساسی جزو کالاهای تحریمی نیست، افزود: براساس آمار بانک مرکزی 14 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته و این در حالی است که این کالاها بین 50 تا 60 درصد تورم داشته است. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: اگر فرایند تخصیص ارز، تامین و توزیع کالاهای اساسی اصلاح شود، قطعا شرایط قابل مدیریت است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان بجای اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات کالاهای اساسی این پول را مستقیم به افراد کم درآمد داد و آن وقت واردات با ارز آزاد صورت گیرد، گفت: کسانی که این پیشنهاد را می‌دهند بخش تامین کالاهای اساسی را در نظر نمی‌گیرند، اگر پول را به مردم بدهید، اما کالا تامین نشود خوب باز هم مشکلاتی به وجود می‌آید. 
آل اسحاق در پاسخ به این سوال که با این توضیحات یعنی وزیر فعلی بی‌عرضه است، گفت: خیر من چنین حرفی را نمی‌زنم .
 
وی با بیان اینکه نظام تدبیر و مدیریت گیر دارد، گفت: افرادی که باید سر جای خودشان باشند سرجای خودشان نیستند. 

وزیر اسبق بازرگانی اظهار داشت: برخی از مشکلات ما به این دلیل است که کسانی که باید تصمیم بگیرند تصمیم‌گیری نمی‌کنند، گفت: زیرا به علت عدم تصمیم گیری کسی از آنها سوال نمی‌پرسد. عدم تصمیم گیری در شرایط عادی آسیب‌پذیر است و در شرایط بحران باید جسارت و خطر کرد در حالی که اکنون چنین وضعیت را شاهد نیستیم. 

جریان فساد در کشور
وی اظهار داشت: مجموعه فضایی که در کشور ایجاد شده جریان فساد را بصورت سیستماتیک ایجاد کرده است و اینها در شرایط موجود می‌توانند منفعت ببرند زیرا اگر شرایط شفاف باشد اینها دیگر نیستند. 

با نظام فساد برخورد نمی‌شود
این فعال اقتصادی بیان داشت: الان با نظام فساد برخورد نمی‌شود و فقط با مفسد برخورد می‌شود. فضای کشور رانت‌ساز شده و مجموعه قوانین و مقررات فضای رانتی را به وجود آورده است، بطوری که این فضای رانتی شبکه‌ای است و یک سر آن در دولت، یک سر آن در بین مردم، یک سر آن در مجلس و یک سر آن در رسانه‌‌هاست. 

وی افزود: الگوی اقتصادی متناسب با شرایط امروز نیست، طی سال‌های بعد از انقلاب مدل‌های مختلفی را تجربه کرده‌ایم و بعد از 40 سال  هنوز جزیره‌ای عمل می‌کنیم. 

آل اسحاق با اشاره به ایجاد اعتماد بین مردم و دولت گفت: وقتی مردم گاردشان را برای تصمیمات دولت باز می‌کنند و حرف‌های دولت را عملیاتی می‌کنند که به دولت اعتماد داشته باشند. 
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق بیان داشت: اعتماد با حرف درست نمی‌شود و باید ابزار اعتماد را فراهم کرد و مردم باور کنند که این گروه اقتصادی قدرت حل مشکلات را دارند. 

وی افزود: برآورد مردم از گردانندگان اقتصادی اگر منفی باشد، به معنای مرگ همه تصمیمات است. بنابراین اصل مهم ایجاد اعتماد بین مردم، فعالین اقتصادی و مدیران اداره کننده سیستم است که متاسفانه الان ضربه دیده است و باید آن را ترمیم کرد و ترمیم آن بدین گونه است که باید رئیس جمهور کابینه خود را عوض کند.

وی با بیان اینکه در برخی از کشور هر شش ماه کابینه عوض می‌شود، گفت: در شرایط فعلی اقتصاد که آن را می‌توان به یک جاده سنگلاخ تشبیه کرد، وزرای جدیدی لازم است ، وزرای فعلی برای این میدان نیستند. 

آل اسحاق با بیان اینکه زمانی تصور می‌شد با برجام همه چیز درست می‌شود، گفت: اما نشد، یک زمانی فکر می‌کردیم که مذاکرات با کدخدا مشکلات را حل می‌کند یا ارتباط با اروپا مشکلات را حل می‌کند، اما نشد و رئیس جمهور، ظریف و مسئولان می‌گویند نشد، بنابراین آقایانی که برای شدها حاضر بودند بروند و  برای نشدها کسانی دیگر بیایند و این موضوع هیچ اشکالی ندارد. 

* وزرای فعلی مرد میدان نیستند
وی با تاکید بر اینکه  کابینه فعلی باید توسط آقای رئیس جمهور کلا عوض شود،  گفت: آب از آب تکان نمی‌خورد و می‌توان با همکاری مجلس ظرف یک تا دو ماه کابینه جدیدی را تشکیل داد. 
آل اسحاق با بیان اینکه تغییر کابینه منجر به اطمینان مردم خواهد شد، افزود: روحیه برخورد دولت باید برخورد عملیاتی با ظرفیت اجتماعی و فنی کشور باشد و همه بدون نگاه کردن به کلاه سیاسی، کلاه همکاری را ببینند و افراد حرفه‌ای در اقتصاد وارد شوند. 

وی افزود: قطعا شوک مثبت تغییر کابینه اقتصادی بیش از شوک منفی است.

آل اسحاق با بیان اینکه ورود بخش خصوصی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، گفت: نمود بخش خصوصی اتاق‌های بازرگانی است و اکنون زمان انتخابات اتاق‌های بازرگانی است. 
وی گفت: اتاق بازرگانی می‌تواند در شرایط فعلی مشکلات را حل کند که این اتاق اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در زمان باشد. 

این فعال اقتصادی اظهار داشت: اتاق بازرگانی یک نهاد دارای دو بازو است که یکی بازوی آن باید براساس قانون اتاق  یار شاطر دولت باشد و مشاور سه قوه است و قانون اجازه داده که در تمام نهادهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی موثر کشور حضور داشته باشد. 

آل اسحاق بیان داشت: دست دیگر اتاق بازرگانی باید در دست فعالان اقتصادی باشد و همچنین به مردم توجه داشته باشد.

وی افزود: جواب دادن انتظارات مردم در حوزه‌های داخلی و خارجی الزاماتی دارد و اولین الزام آن است که نظام به اتاق بازرگانی اعتماد کند و گارد خود را برای آن باز کند، اتاقی که مورد اعتماد نظام تصمیم‌گیری نباشد، نمی‌تواند اتاق راهگشا باشد، بنابراین باید کسانی در اتاق باشند که نامحرم نظام نباشند و نظام به آنها اعتماد کند. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: نکته دیگر اینکه اعضای اتاق باید ملی فکر و باید توان هدایت‌گری داشته باشند. 

وی با بیان اینکه عضویت در برخی از اتا‌ق‌های بازرگانی با رای‌های بسیار کم امکان پذیر است، گفت: بنابراین به سادگی قابل دسترس است، اما تاثیر آن در حد نظام و در حد حل مشکلات کشور است. 

آل اسحاق با اشاره به انتخابات اتاق بازرگانی اظهار داشت: رای دهندگان باید هوشیار باشند، زیرا با انتخابات اتاق آتیه 4 ساله نظام ساخته می‌شود. 

وی با اشاره به ضرورت حضور اعضا اتاق بازرگانی در انتخابات گفت: این نهاد برای تک تک موثر است و نمی‌شود به آن بی‌توجه بود . 

آل اسحاق بیان داشت: بنابراین توجه به 3 نکته در انتخابات موثر است که اول هیئت رئیسه اتاق‌ها با نظام نامحرم نباشد تا نظام به آنها اعتماد کند  و دوم این افراد ملی باشد و سوم اینکه توانمندی‌های لازم را داشته باشند. 

وی اظهار داشت: اتاق نباید به بلای کشور مبتلا شود و سیاسی نباشد، زیرا اگر اتاق سیاسی نبود مسائل و مشکلات مطرح می‌شد. 

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: اتاق باید فارغ از جریان سیاسی باشد و اگر کشور نمی‌تواند خود را با شاخص‌های اقتصادی سامان دهد، حداقل اتاق خود را با شاخص‌های اقتصادی سامان دهد. 

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
اگر درستش را بگویی جناب این کار ها از دولتی که جنا بعالی وزیرش بودید شروع شده وروز به روز بدتر وبدتر می شود؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اين بابا نفسش از جاي گرم درمياد. بدبخت خبر نداره كه الان يكسري از مردم با همين يارانه‌ها فقط دارند نون خالي مي‌خورند تا نميرند.