جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تابلوی عبور ممنوع در آسمان پاکستان

چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۷
کد مطلب: 674998
آخرین خبرها از تنشهای بوجود آمده میان هند و پاکستان از تعطیل شدن تمامی فعالیت ها در فرودگاه های پاکستان حکایت دارند.
تابلوی عبور ممنوع در آسمان پاکستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، رسانه ها از متوقف شدن کلیه فعالیت های فرودگاه پاکستان در پی تنش های اخیر بوجود آمده میان این کشور و هند خبر می دهند.

از سوی دیگر خبر می رسد که پاکستان حریم هوایی خود را مسدود کرده و هیچ هواپیمایی اجازه عبور از حریم هوایی این کشور را ندارد.در همین رابطه دولت پاکستان اعلام کرد: با توجه به تشدید تنش و درگیری میان پاکستان و هند تمام پروازهای داخلی و خارجی در پاکستان تا اطلاع ثانوی لغو شده است.

در این بیانیه آمده است لغو پروازها به صورت موقت انجام شده و پس از بهتر شدن شرایط امنیتی پروازها از سر گرفته می‌شود.صبح امروز نیروی هوایی هند از رهگیری دست کم سه جنگنده پاکستانی در حریم هوایی این کشور خبر داد.

ورود جنگنده های پاکستانی به حریم هوایی هند بعد از اقدام روز گذشته هند در حمله به پاکستان انجام می شود.در همین رابطه رویترز از تعطیل شدن فرودگاه بین المللی «شیخ العالم» در سرینگر خبر داده است.

از سوی دیگر امروز چهارشنبه یک هواپیمای هندی در کشمیر دچار سانحه شده و سقوط کرده که در این حادثه دو خلبان این هواپیما و همچنین یک فرد غیر نظامی کشته شده اند.

بدنبال انتشار این اخبار  ژنرال « آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان گفت نیروی هوایی این کشور صبح امروز دو فروند جنگنده هندی که حریم هوایی پاکستان را نقض کرده بودند، شناسایی کرده و در اقدام فوری آن را سرنگون کرد.

وی ا فزود لاشه یک هواپیما در منطقه مرزی کشمیر در خاک پاکستان سقوط کرده و لاشه جنگنده هندی دیگر در منطقه کشمیر تحت کنترل هند سقوط کرده است. نیروهای امنیتی پاکستان در محل سقوط جنگنده هندی، یکی از خلبانان را بازداشت کردند.

«محمد فیصل» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز لحظاتی پیش در بیانیه ای اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور در محدوده خاک پاکستان براساس حق دفاع از کشور، دو فروند جنگنده هند را سرنگون کرده است.
وی افزود پاکستان هرگز خواهان تشدید تنش ها با هند نیست اما اگر وضعیت درگیری بر پاکستان تحمیل شود ما همیشه برای پاسخ به آن آماده هستیم.

واکنش هند
هند هنوز خبر ساقط شدن هواپیماهایش را تأیید نکرده است. با این حال مقام‌های پلیس در منطقه کشمیر تحت کنترل هند می‌گویند بر اثر سقوط یک هواپیمای جنگی این کشور سه نفر شامل دو خلبان و یک نفر غیرنظامی کشته شده‌اند. این مقام‌ها در مورد این که آیا این هواپیما به دست ارتش پاکستان سقوط کرده یا نه، اظهار نظری نکرده‌اند.
هند می‌گوید سه فروند جت جنگی پاکستان نیز وارد حریم هوایی هند شده‌اند، اما هواپیماهای هندی با رهگیری آنها مجبورشان کرده‌اند که تغییر مسیر داده و به پاکستان باز گردند.

مقام‌های ارتش هندوستان روز سه‌شنبه نیز اعلام کردند هواپیماهای جنگی این کشور علاوه بر حمله هوایی به کشمیر، در آسمان پاکستان نیز دست به تمرین رزمی زده‌اند.
از سوی دیگر شرکت هواپیمایی ویستارا اعلام کرد کلیه پروازهای خود از مبدا و به مقصد چهار فرودگاه آمریستار، سرینگر، چاندیگر و جامو در شمال هند را لغو کرده است. دلیل تعلیق این پروازها «محدودیت‌های پروازی» اعلام شده است. فرودگاه سرینگر، فرودگاه اصلی در ایالت جامو و کشمیر تحت کنترل هند است.

تماس چاوش اوغلو با شاه محمود قریشی و واکنش های بین المللی
اما با بالا کرفتن درگیری میان هند و پاکستان، «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اقدام به برقراری تماس تلفنی با «شاه محمود قریشی» همتای پاکستانی خود کرده است.

علاوه بر چاوش اوغلو، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگوهای جداگانه با «سوشما سوراج» و «شاه محمود قریشی» وزرای خارجه هند و پاکستان طرفین را به خویشتنداری و گریز از اقدامات نظامی بیشتر دعوت کرد.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، پمپئو طی این  گفتگوها طرفین را به برقراری ارتباط بر اساس منافع مشترک و گریز از اقدامات نظامی بیشتر دعوت کرده است.
چین و اتحادیه اروپا نیز خواستار خویشتنداری دو کشور همسایه برای پرهیز از افزایش تنش شدند.

در همین حال گروه طالبان بلافاصله پس از انتشار خبر سقوط هواپیماهای هندی به دست پدافند ارتش پاکستان، از دولت اسلام‌آباد اعلام حمایت کرد.

درگیری پلیس هند با نیروهای جیش محمد
هند به جز حمله هوایی، به دنبال شکار اعضا جیش محمد در زمین است و تلاش می‌کند تا با افراد مظنون به همکاری با این گروه را دستگیر کند.
روز چهارشنبه در جریان درگیری مسلحانه میان نیروهای پلیس با اعضا مظنون به همکاری با جیش محمد در منطقه کشمیر تحت کنترل هند، دو تن از این افراد کشته شدند. پلیس می‌گوید این افراد قصد انجام فعالیت‌های خرابکارانه و تروریستی داشته‌اند.

سابقه درگیری های هند و پاکستان
تنش نظامی اخیر میان هند و پاکستان از زمان حمله انتحاری گروه جیش محمد به شبه‌نظامیان هندی در ایالت کشمیر آغاز شد. در آن حمله که روز پنج‌شنبه ۲۵ بهمن روی داد دست کم ۴۰ تن از نیروهای شبه‌نظامی هندی کشته شدند.
در پاسخ به این حمله، هواپیماهای ارتش هندوستان روز گذشته به یک اردوگاه که گفته می‌شود محل آموزش عملیات انتحاری نیروهای جیش محمد در جامو و کشمیر تحت کنترل پاکستان بوده، حمله کردند.

هند می‌گوید در حمله هوایی روز سه‌شنبه ارتش این کشور به کشمیر، «شمار زیادی» از ستیزه‌جویان جیش محمد کشته شده‌اند، اما پاکستان این ادعا را رد کرده و می‌گوید تنها ۴ یا ۵ بمب در منطقه‌ای فرود آمده است. برخی مقام‌های پاکستان می‌گویند بر اثر این حمله ۴ تن کشته و ۷ تن دیگر مجروح شده‌اند، اما مشخص نکرده‌اند که کشته‌ها و مجروحان نظامی بوده‌اند یا غیرنظامی.

هند پاکستان را به دست داشتن در انفجار روز ۲۵ بهمن متهم کرده، اما پاکستان این اتهام را نمی‌پذیرد.

تنش نظامی جاری شدیدترین رویارویی هند و پاکستان در ۵۰ سال اخیر بوده است. آخرین مورد از تنش نظامی میان این دو قدرت هسته‌ای همسایه یک رویارویی مختصر در سال ۱۹۹۹ میلادی بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *