جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۵۲

راستی‌آزمایی ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر عدم مخالفت رهبر انقلاب با FATF

سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۴۸
کد مطلب: 674790
نباید فراموش کرد که «مخالفتی ندارم» به هیچ وجه به معنای «موافق هستم» نیست! و بین این دو، تفاوت فاحشی وجود دارد؛ چنانچه رهبر انقلاب لفظ «موافق هستم» را به‌کار می‌بردند، اینجا اولاً با یک اظهارنظر جدید از سوی ایشان مواجه بودیم، ثانیاً می‌توانست مبنای عمل مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد.
راستی‌آزمایی ادعای رئیس‌جمهور مبنی بر عدم مخالفت رهبر انقلاب با FATF
به گزارش جهان نيوز، رئیس‌جمهور، امروز در جمع مدیران بانک مرکزی برای پیشبرد نظر خود درباره لوایح مرتبط با FATF به اظهارنظر رهبر معظّم انقلاب در ملاقات‌های خصوصی استناد کرد: «تصمیم‌گیر در این کشور دولت، مجلس و رهبری است؛ رهبری چند بار به من گفتند، نه یکبار، که با این لوایح چهارگانه مخالفتی ندارم. اینکه موضع رهبری، دولت هم که لایحه داده، مجلس هم تصویب کرده است، پس چه کسی مخالف است؟»

بر پایه گزارش فارس، آنچه مورد استناد رئیس‌جمهور قرار گرفته، خبری غیر رسمی است که محتوای دقیق و کامل آن در دست نیست و قرائتی که از سخنان رهبر انقلاب صورت گرفته، منحصر به اظهارات رئیس‌جمهور است؛ به تعبیری ما با روایتی یک‌طرفه مواجه هستیم. حال سؤال این است که برای پی بردن به اصل ماجرا و اینکه واقعاً نظر رهبر انقلاب درباره لوایح مرتبط با FATF چیست، چکار باید کرد؟

عقل حکم می‌کند برای رسیدن به پاسخ صحیح، نخست به اظهارات رسمی و موضع‌گیری‌های علنی رهبر انقلاب درباره این لوایح مراجعه کنیم.

در این زمینه دو سند رسمی در دست است؛ نخستین سند، سخنان صریح رهبر انقلاب درباره کنوانسیون‌های بین‌المللی است که در جمع نمایندگان مجلس مطرح شد: «همین‌جا من اشاره کنم به این مسائل کنوانسیون‌ها و این معاهدات بین‌المللی. ببینید؛ این معاهدات بین‌المللی که به آن در لغت فرنگی گفته میشود کنوانسیون، در اصل در یک نقطه‌ای پخت‌وپز میشود که اطراف قضیّه، مِن‌باب مثال آن ۱۰۰ کشور یا ١۵۰ کشور که بعداً به آن میپیوندند، هیچ تأثیری در آن پخت‌وپز اوّلیّه ندارند. یک جایی بالاخره چند قدرت بزرگ در مجموعه‌های هیئتهای فکری‌شان -به قول خودشان اتاق فکرشان- می‌نشینند برای یک منافعی و مصالحی که برای خودشان تعریف کردند، یک چیزی را پخت‌وپز میکنند، بعد این را به‌وسیله‌ی دولتهایی که همسوی با آنها هستند یا مرعوب آنها هستند یا دنباله‌رو آنها هستند و خیلی منافعی هم در این کار ندارند، تصویب میکنند؛ اگر یک دولت مستقلّی هم پیدا بشود -حالا مثل جمهوری اسلامی- که مثلاً بگوید «من این را قبول ندارم؛ این کنوانسیون را، این معاهده‌ی بین‌المللی را قبول ندارم»، سرش میریزند که «آقا! ۱۲۰ کشور، ١۵۰ کشور، ۲۰۰ کشور این را قبول کردند؛ شما چطور قبول نمیکنید؟» کنوانسیون‌ها غالباً این[جور] است.

 [گفته میشود] حالا چه‌کار بکنیم؟ بعضی از این معاهدات بین‌المللی و کنوانسیون‌ها موادّ مفیدی دارند. خیلی خوب، اشکالی ندارد؛ بنده هم در مورد همین چیزهایی که اخیراً در مجلس مطرح شد در این چند ماه اخیر، گفتم مجلس مستقلّاً خودش قانون بگذراند. فرض کنیم [موضوع] مبارزه‌ی با تروریسم یا با پولشویی است؛ خیلی خب، مجلس شورای اسلامی یک مجلس رشید و عاقل و بالغی است و پشتوانه‌های کاریِ خیلی خوبی هم دارد؛ بنشینند یک قانون بگذرانند؛ این قانون، قانون مبارزه‌ی با پولشویی است، هیچ مشکلی هم ندارد، شرایط زیادی‌ای هم ندارد و همان کاری که خود شماها میخواهید بکنید، در این قانون مندرج است؛ این مهم است. هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمیدانیم تَه آن چیست یا حتّی میدانیم که مشکلاتی هم دارد، به‌خاطر آن جهاتِ مثبت و جنبه‌های مثبت، قبول بکنیم.»

دومین سند، به پاسخ رهبر معظّم انقلاب به نامه‌‌ علی لاریجانی، رئیس مجلس برمی‌گردد. در پی استفسار تلفنی رئیس مجلس از رهبر انقلاب درباره لوایح مرتبط با FATF، رهبر انقلاب در پاسخ می‌فرمایند: «آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص. لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم. تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلاً در زمان استفسار به طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.»

دو سند فوق، سه پیام صریح و روشن را در بطن دارد؛ نخست، مخالفت صریح رهبر انقلاب با اصل پیوستن به کنوانسیون‌های ساخته و پرداخته غربی‌ها و دوم؛ تأکید رهبر انقلاب بر طی شدن مسیر قانونی تصمیم‌گیری درباره پیوستن یا عدم پیوستن به این کنوانسیون‌ها. سومین پیامی که این دو سند به‌دست می‌دهد این است که نه‌تنها هیچ نشانه‌ای مبنی بر موافقت رهبر انقلاب با لوایح مرتبط با FATF وجود ندارد؛ بلکه با تأمل در سند نخست می‌توان به مخالفت ضمنی رهبر انقلاب به این لوایح پی برد.

از طرفی، ۲ کُد وجود دارد که پیام‌های سه‌گانه فوق را تقویت می‌کند؛ نخست ماجرای نامه هشت وزیر دولت به رهبر انقلاب و تقاضای تصویب لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. .

همچنین گفته می‌شود پس از پاسخ رهبر انقلاب به نامه نخست که البته متن آن منتشر نشده، نامه دومی از طرف دولت به ایشان ارسال شد که این نامه برای بررسی بیشتر به مجمع ارجاع داده شد.

چنانچه رهبر انقلاب درخواست نگارندگان این دو نامه را اجابت می‌کردند؛ می‌بایست تا کنون شاهد تصویب این لوایح در مجمع می‌بودیم؛ امّا وقتی چنین اتفاقی رخ نداده، بنابراین، نامه‌های مزبور پاسخ دلخواه دولتی‌ها را نگرفته است.

کُد دوم به بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی برمی‌گردد: «امروز شما ملاحظه می‌کنید که غربی‌ها به معنای واقعی کلمه دارند خدعه می‌کنند. حالا کار آمریکا که دیگر از خدعه گذشته و کاملاً آشکار و شمشیر از رو[بسته] است، [امّا] اروپایی‌ها هم دارند همین‌جور با خدعه عمل می‌کنند. من نمی‌گویم چه کار کنند؛ دولتی‌ها بنشینند فکر کنند، [منتها] مواظب باشند فریب نخورند، از دشمن رودست نخورند، به امید اینکه بتوانیم یک کاری بکنیم، خودشان را و ملّت را دچار مشکل نکنند؛ هم فریب نخورند، هم از دشمن وحشت نکنند؛ بدانند که دست خدا بالای دستها است».

در اینجا اگر چه اشاره مستقیمی به لوایح مورد بحث وجود ندارد، امّا نشانه‌هایی قوی‌ مبنی بر بدبینی به صاحبان کنوانسیون‌های بین‌المللی وجود دارد؛ درواقع این سخنان را باید تکمیل‌کننده راهبردی دانست که چند ماه قبل در دیدار نمایندگان مجلس مطرح شده بود.

همچنین بی‌راه نیست اگر گفته شود این توصیه رهبر انقلاب به مسئولین که «به امید اینکه بتوانیم یک کاری بکنیم، خودشان را و ملّت را دچار مشکل نکنند» اشاره به لوایح مرتبط با FATF دارد؛ چرا که دولت مدعی است برای حل مشکلات مردم، تلاش می‌کند تا لوایح چهارگانه تصویب شود.

حال که به سه پیام صریح و روشن (از دو سند مستقیم از بیانات رهبری و دو کُد) رسیدیم، دو سؤال مشخص پیش روی رئیس‌جمهور محترم قرار می‌گیرد؛

۱- چنانچه آقای روحانی قرار است نظر رهبر انقلاب درباره لوایح مرتبط با FATF را مبنای عمل قرار دهد، چرا به سخنان علنی و صریح رهبر انقلاب در جمع نمایندگان استناد نمی‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند؟

۲- اگر قرار است نظرات رهبر انقلاب درباره لوایح مرتبط با FATF را مبنا قرار دهیم، چرا نظر صریح ایشان مبنی بر طی روال قانونی در مراجع مربوطه را نادیده می‌گیریم و حتی به تضعیف آن می‌پردازیم؟ آقای رئیس‌جمهور در حالی برای پیشبرد نظر خود درباره FATF به رهبر انقلاب استناد می‌کند که آشکارا، راهکار رهبر انقلاب درباره لوایح چهارگانه را تضعیف می‌کند! آیا این سخن روحانی که «چرا ده دوازده نفر باید برای کل مملکت تصمیم بگیرند(اشاره به مجمع تشخیص مصلحت نظام)، تضعیف این نهاد و تضعیف توصیه رهبر انقلاب مبنی بر بررسی کارشناسی لوایح در مراجع قانونی نیست؟!

امّا گذشته از این‌ها، مداقّه در اظهارات رئیس‌جمهور، کدهایی به‌دست می‌دهد که به فهم بهتر ماجرا کمک می‌کند.

اینکه آقای روحانی تأکید می‌کند که «رهبر انقلاب نه یک بار بلکه چندبار به بنده گفتند که مخالفتی با لوایح مرتبط با FATF ندارم» به طرز آشکاری بیانگر تلاش‌های مکرر وی برای دریافت نظر مثبت رهبر انقلاب درباره این لوایح است؛ چرا که رهبر انقلاب قبلاً دو بار نظر کلّی خود را در این باره اعلام کرده بودند(دو سندی که اشاره شد) و طبیعتاً نیازی نمی‌دیدند که نه یک بار بلکه چندبار به آقای رئیس‌جمهور بگویند که بنده مخالفتی با این لوایح ندارم. بنابراین این فرضیه تقویت می‌شود که سخن احتمالی رهبر انقلاب(که مورد استناد روحانی قرار گرفته) در پاسخ به اصرارهای مکرر رئیس‌جمهور بوده است. اهمیت این موضوع در آن است که جلوی القای این پیام را می‌گیرد که «رهبر انقلاب به‌حدی با پیوستن به FATF موافق هستند که چندبار به رئیس‌جمهور گفته‌اند که مخالفتی ندارم!».

نکته مهم‌تر، تأمل در جمله «مخالفتی ندارم» (بر فرض مطرح شدن از سوی رهبر انقلاب) است.

ابتدا نباید فراموش کرد که «مخالفتی ندارم» به هیچ وجه به معنای «موافق هستم» نیست! و بین این دو، تفاوت فاحشی وجود دارد. توضیح آنکه چنانچه رهبر انقلاب لفظ «موافق هستم» را به‌کار می‌بردند، اینجا اولاً با یک اظهارنظر جدید از سوی ایشان مواجه بودیم (چرا که پیش از آن رهبر انقلاب هیچ‌گاه موافقت یا مخالفتی را درباره این لوایح اعلام نکرده بودند)، ثانیاً می‌توانست مبنای عمل مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد؛ امّا لفظ «مخالفتی ندارم»، هیچ‌یک از این دو معنا را ندارد؛ زیرا وقتی رهبر انقلاب در پاسخ به نامه لاریجانی می‌نویسند: «آنچه که من راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفته‌ام مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیون خاص؛ لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند» یعنی همان جمله‌ای که رئیس‌جمهور به آن استناد می‌کنند. درواقع، جمله مخالفتی ندارم، دقیقاً در راستای همان پاسخی است که به نامه رئیس‌مجلس داده شده است و آقای روحانی آن را نادیده گرفته است.

نتیجه آنکه؛ رئیس‌جمهور با استنادی یک‌طرفه به سخن رهبر انقلاب در ملاقات خصوصی؛ و نیز بدون در نظر گرفتن سندهای علنی  از بیانات رهبری و چشم‌پوشی بر کُدهای مستقیم و غیرمستقیم ایشان درباره کنوانسیون‌های بین‌المللی و FATF، معنای «موافق هستم» را از «مخالفتی ندارم» به جامعه القاء کرد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
کلیه سازمانهای جهانی ساخته و پرداخته گروهها و جهت حل مشکلات مردم جهان در جهان برای تنطیم نطامات بین المللی بوجود امده اند مثل سازمان ملل حقوق بشر و بسیاری از کنوانسیونهای جهانی.اینکه از این سازمانها و نطامات سو استفاده می کنند دلیل بر عدم پیوستن به انها نیست. اگه اینگونه است پس چرا ما عضو انها هستیم. ؟ مگر همین سازمان ملل اسرائیل را برسمیت نشناخت؟ پس چرا ما عضو ان هستیم.؟ اینگونه که شما میگویید ما باید با دنیا قطع رابطه کنیم و دور خود حصار بکشیم و تنها با حماس و حشد الشعبی عراق و حزب الله لبنان و حوثی های یمن و اخیرا طالبان در ارتباط باشیم. چرا معضلات بین المللی کشور را به رفراندوم نمی گذارید؟. چند درصد مردم با این سیاستهای انزواطلبانه موافقند. برداشتهای شما از سخنان رهبری کاملا معکوس است
اکبر
Iran, Islamic Republic of
...
سعید110
Iran, Islamic Republic of
اگر شک و شبه دارید، قدم از قدم بر ندارید تا که به یقین تبدیل شود. اگر تا به حال به یقین تبدیل نشده است، ببینید در گذشته به کدام تکالیف مطابق با خواست و دستور خدا عمل نکردید که امروز قدرت تشخیص خود را از دست داده اید!
البته برای ما که یقین حاصل است این برجام و FATF , CFT در واقع ورود به کانالی با ضرر و زیان های فزاینده ایی است که کشور ما را حتی از بهره برداری از منافع مربوط به اتخاذ سیاست نرمش قهرمانانه هم محروم می کند!
سعید110
Iran, Islamic Republic of
می دانید که چرا روحانی به مجمع نمی آید؟! خوب معلوم است! آن قدرتی که بتواند اعضای مجمع را تحت تأثیر قرار دهد را ندارد! مجمع مگر صدا و سیما و مناظره تلوزیونی ست؟!
Iran, Islamic Republic of
رهبر انقلاب عملا از دخالت و مخالفت صریح پرهیز می کنند این تدبیر برای عده ای که به دنبال دستاویزی برای دیکتاتوری نشان دادن حکومت هستند سودمند است بنابر این مخالفت نمی کنند اما از بیانات ایشان استفاده می شود که به هیچ وجه ایشان موافق این لوایح نیستند!!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
....
معتقد خط امام خمینی و امام خامنه ای
Iran, Islamic Republic of
اشکال ندارد تحلیل شما اما چرا وقتی در مورد یک برنامه ای مثل برجام می گویند تصمیم نظام بوده است شما قبول نمی کنید نظام یعنی رهبری -دولت -مجلس -قوه قضائیه- مجمع تشخیص-مراجع تقلید-بابا کمی هم انصاف داشته باشید! الان مردم دچار مشکلند ما که نمی توانیم دور خودمان سیم خاردار بکشیم ما در دوره ابتدایی می خوانیم که برای اینکه یک سیستم زنده بماند باید از محیط خود استفاده بکند ...!!1
Iran, Islamic Republic of
خب این دیدگاه و اصلا نحوه مواجهه شما با این مسئله به نوعی ی فرار به جلو و یا فرافکنی اس ؛ اگه به اصول دموکراسی و مردم سالاری دینی پایبندیم ، این چه برخوردی اس که داریم با افراد مخالف با نظر مون میکنیم ....
Iran, Islamic Republic of
خب این دیدگاه و اصلا نحوه مواجهه شما با این مسئله به نوعی ی فرار به جلو و یا فرافکنی اس ؛ اگه به اصول دموکراسی و مردم سالاری دینی پایبندیم ، این چه برخوردی اس که داریم با افراد مخالف با نظر مون میکنیم ، اون زمان برجام که دیدیم با چه ادبیاتی مخالفان برجام خطاب قرار دادیم اینم از الان که باز همون حرفا ، کسی نمیخواد دور مملکت دیوار بکشد و اکثر این مخالفان تصویب لوایح اف ای تی اف هم آدم هایی نیستند که بخوان برا منافع شخصی یا براساس لج بازی با ی نفر دیگه تصمیم بگیرن بلکه طی این چند مدت بانظر کارشناسان مختلف مسئله بررسی و حتی با حضور دولتی ها و بویژه شخص جناب ظریف ولی دیدیم که به هیچ وجه نتونستن نه اعضای شورای نگهبان و نه اعضای مجمع رو نسب به تبعات بسیار منفی تصویب و پیوستن به این کنوانسیون قانع کنند چرا وقتی نظر مون با مجمع یکی اس حرفی نمیزنم ولی وقتی اختلاف نظر پیش میاد کلا اصل مجمع رو از بیخ میکوبیم و با عنوان 10 ، 20 نفر آدم که میخوان برا مملکت تصمیم بگیرن ازش یاد میکنیم که خودمون هم یکی از اون 20 نفر عضو مجمع هستیم . اگه واقعا این لوایح مشکل اساسی ندارن بریم قانع کردن همین 20 نفر که کاری ندارد ولی چون میدانیم که قضیه از چه قراره ترجیح میدیم با افکار عمومی بازی کنیم و متاسفانه هنوز که هنوزه با دیدگاه دهه های 60 ، 70 به جامعه نگاه میکنیم انگار که دیگه کسی جز ما نه سوادی داره نه چیزی حالیش میشه و فرصتی هم.پیدا کردیم با ادبیات پوپوليستی مخالف خودمون رو خطاب قرار میدهیم مثل بی سواد ، دلواپس و ... عبرت دوران مذاکرات و تصویب برجام برا همیشه تاریخ جلو چشم ملت بزرگ ایران خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
محیط فقط امریکا است؟!

متأسفانه سطح تفکر تو همون ابتدایی مونده به همین دلیل دنیا رو فقط امریکا میبینی
Iran, Islamic Republic of
از کدام محیط حرف می زنید،از محیط کثیف آمریکا و غرب که بوی گندش همه جا را فرا گرفته است،
مگر قرارنبود برجام شما،این سیم خاردارها را پاره کند، پس چی شد؟؟؟!!!🍐🍐🍐
مگه آقای روحانی نگفتند:مذاکره با آمریکا دیوانگی است 💥😳
Iran, Islamic Republic of
کدوم تصمیم نظام
خط قرمزهای نظام رهبری که رعایت نشد برجام تصمیم دولت تدبیر و امید بوده فقط
Iran, Islamic Republic of
با توجه به متنهاي فوق مقاممعظم رهبري حتي هرگز نفرموده اند كه با اين لوايح مخالفتي ندارم. ايشان فرموده اند: "با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم" كه معني آن زمين تا آسمان با "مخالفت نداشتن با خود لوايح" مغاير است.
Iran, Islamic Republic of
مقام معظم رهبری بار ها گفته اند، بنده با تصویب این لوایح مخالف هستم، از بیانات و موضع گیری های رهبری این که می فرمایند:این حرف بنده نیست بلکه حرف خود وزیر و رئیس بانک مرکزی و دیگران است که این ها قابل اعتماد نیستند، ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چنین اظهاراتی از سوی رئیس‌جمهور یادآور روزهایی است که او به اتفاق تمام کابینه‌اش تلاش می‌کرد تا کشور را به سمت امضای برجام هدایت کند و با چنان قوتی، از اهمیت برجام سخن می‌گفت که حتی مشکل آب خوردن مردم را نیز به برجام ارتباط می‌داد. اما برغم دادن امتیازهای فراوان از سوی کشورمان و البته خاموش شدن چرخ سانتریفیوژها ثابت شد رئیس‌جمهور محترم بیش از حد به برجام خوش بین بود.😳😳
با وجود این تجربه تلخ اما ظاهراً هنوز آقای رئیس‌جمهور به کمک کشورهای غربی امید دارد و بنا ندارد با اصلاح سیاست‌های داخلی و بهبود اقتصادی به حل مشکلات معیشت مردم روی آورد.🍐🍐
Iran, Islamic Republic of
به سمت تله برجام
به سمت دام برجام
به سمت فریب برجام
به سمت قتلگاه کمین برجام
نه
... به سمت برجام هدایت کند
عجیب نیست صریحا فرمایشان امام راحل درخصوص شیخ ساده لوح و نهضت آزادی را منکر شوند
Iran, Islamic Republic of
فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لوایح و کنوانسیون های خارجی :این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله‌رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته‌اند شما چطور آن را رد می‌کنید؟
رهبر انقلاب در تبیین راه صحیح برخورد با این گونه کنوانسیون‌ها افزودند: همانگونه که درباره «برخی کنوانسیون‌های بین‌المللیِ اخیراً مطرح‌شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند.
Iran, Islamic Republic of
ایشان افزودند: البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می‌دانیم که مشکلاتی دارند.
قانون در درجه اول باید در جهت رفع مشکلات
طبقات ضعیف و متوسط باشد
Iran, Islamic Republic of
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در ادامه بحث ضرورت‌های قانونگذاری افزودند: قانون در درجه اول باید در جهت رفع مشکلات مردم به‌ویژه طبقات ضعیف و متوسط باشد و به گونه‌ای نباشد که آلت دست و در خدمت صاحبان زر و زور قرار گیرد.
«رعایت کامل جنبه‌های کارشناسی با استفاده از توانمندی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و نیز آرا و دیدگاه‌های نخبگان خارج از مجلس» نکته دیگری بود که رهبر انقلاب به نمایندگان ملت توصیه مؤکد کردند.
ایشان با انتقاد از برخی تأثیرپذیری‌ها در مجلس از دیدگاه‌های غربی در بحث و بررسی مسائل مربوط به «خانواده» گفتند: در قانونگذاری در پی حل واقعی مشکلات باشید.
Iran, Islamic Republic of
رهبری حی و حاضرند بهش دروغ و بهتان می زنن
Iran, Islamic Republic of
شاید در اطراف ما افراد دروغگو باشند که صحبت کردن با آنها آزاردهنده باشد زیرا متوجه نمی شویم راست می گویند یا دروغ بنابراین می توانید با خواندن این 7 راه کار دروغگو را شناسایی کنید.
Iran, Islamic Republic of
چطور مچ افراد دروغگو را بگیرید؟
همه ما در زندگی افرد دروغگویی را سراغ داریم. یک لاف زن حرفه ای فردی که حتی اگر تلاش هم کند، باز هم نمی تواند از دروغ گفتن دست بردارد. او در مورد هر چیز و همه چیز دروغ می گوید. دروغ، یکی از فراگیرترین بی اخلاقی هایی است که در جامعه وجود دارد.
البته مختص کشور خاصی هم نیست، همه جای دنیا گرفتارش هستند و البته راستگویی هم معیاری برای اعتبار بخشی به آدم هاست.افراد دروغگو

تشخیص راست گفتن و یا نگفتن فردی، یک موضوع چالشی در ارتباطات است
Iran, Islamic Republic of
راه هایی که بتواند نشان دهد یک فرد راست می گوید یا دروغ:
1- به صورتش دقت کنید
شاید یک لبخند دلنشین بتواند احساسات صادقانه شما را گول بزند
اما آنچه که در چهره یک فرد دروغگو اتفاق می افتد چیزی نیست که از نگاه تیزبین شما مخفی بماند.

کارشناسان می گویند در این روش باید خیلی به آنچه که در چهره طرف مقابلتان اتفاق می افتد دقیق شوید.
اگرچه شناسایی فرد دروغگو از این طریق کار دشواری است اما با دقت زیاد می توانید تشخیص بدهید
که آیا طرف مقابل شما دروغ می گوید یا خیر چرا که معمولا گونه های فردی که دروغ می گوید
سرخ می شود و دلیلش هم این است که فرد تا حدودی عصبی است و عصبانیت باعث سرخ شدن صورت بخصوص گونه ها می شود.

از دیگر نشانه هایی که می توانید تشخیص بدهید فرد مقابلتان دروغ می گوید ،
گشاد شدن سوراخ های بینی ، گاز گرفتن لب ها ، نفس های عمیق و سریع پلک زدن است.

در واقع این نشانه ها هر کدام بدین معناست که مغز در حال اضافه کاریست.
Iran, Islamic Republic of
- آیا زبان بدن یک دروغگو را لو می دهد؟
برای اینکه مچ یک دروغگو را بگیرید خیلی مهم است که رفتار کلی او را بسنجید.
یک خصیصه برای تشخیص فرد دروغگو شناخته شده که در هماهنگی بین رفتارهای کلی در کنار ژست او ، از جمله صورت ، بدن ، صدا و گفتارش در تعامل با یکدیگر دیده می شود.
یک دروغگو ممکن است دست ها و پاهایش را به درون بدن خود جمع کند
و حرکت هایش را حین گفتگو به حداقل برساند و تلاش کند هر حرکتی در کمترین حالت ممکن اتفاق بیفتد.

یک دروغگو ممکن است دست هایش را پشت سرش رها کند و حرکت بدهد چون این حرکت نوعی بی قراری ناشی از عصبی بودن است.
Iran, Islamic Republic of
- یک دروغگو چطور لبخند می زند؟
یک لبخند ساده گاهی می تواند از احساسات واقعی هر فردی ماسک را بردارد.
بنابراین برای شناسایی فرد دروغگو توجه بسیاری به نحوه لبخند زدن او بکنید همانطور که بقیه حرکاتش را زیر نظر دارید.
شاید موفق شوید ، احساس واقعی را که او سعی در پنهان کردنش دارد ، کشف کنید ؛ احساسی که می تواند
ترس ، عصبانیت یا اشمئزاز باشد. یادتان باشد وقتی لبخندی صادقانه و واقعی است که در چهره یک فرد هم لب ها بخندد و هم چشم ها.

و خب ، تشخیص این یکی کار سختی نیست.
Iran, Islamic Republic of
یک دروغگو چطور صحبت می کند؟
اگرچه تغییر در صدای یک فرد می تواند اخطاری به عنوان یک نشانه برای شناسایی فرد دروغگو باشد اما ،
کارشناسان معتقدند برای تشخیص اینکه آیا فرد دروغ می گوید یا نه شما باید نحوه صحبت کردن او و الگوی نفس کشیدنش را زیر نظر بگیرید.
اگر هر کدام از این دو مورد سرعت گرفته باشد
یا اینکه آهسته شده باشد ، احتمال اینکه همه آنچه که در حال شنیدنش هستید راست باشد بسیار کم خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
یک آدم دروغگو چه می گوید
یک فرد دروغگو معمولا از استفاده از واژه هایی مانند “اما” ، “به جز” ، “در حالیکه” و “نه” پرهیز می کند.
چرا که آنها با افکار وسیع پیچیده به مشکل برمی خورند. آنها همچنین از واژه “من” هم کمتر استفاده می کنند.
آنها سعی می کنند سراغ داستان های طولانی نروند و کمتر از ضمایر شخصی استفاده کنند.
Iran, Islamic Republic of
- آیا یک فرد دروغگو رفتار نامشخصی دارد؟
کارشناسان معتقدند تغییرات در اساس رفتاری یک فرد -اینکه به طور کلی چگونه رفتار می کند- نکته ایست که شما باید در آن حسابی دقت کنید.

شما باید رفتارهای این فرد را در ژست هایش ، نحوه گفتار ، توناژ صدا و حرکات دست هایش با آنچه که از قبل از او دیده و می شناختید مورد بررسی قرار بدهید. یعنی آنچه را که در موقعیت فعلی برابر شما نشان می دهد با آنچه که قبلا از وی دیده اید مقایسه و ارزیابی کنید چون وقتی فردی دروغ می گوید این رفتارها تغییر می کند
لطیفی
Iran, Islamic Republic of
آیه قرآن در مورد خبر فاسق می گوید یا ایها الذین آمنوا إن جاء کم فاسق بنبأ فتبینوا ، از عزیزان خواهشمندم که به گزارشگر خبر از رهبری دقت کنند !
Iran, Islamic Republic of
او در برابر سوال ساده شما چه واکنشی نشان می دهد؟
وقتی از فردی سوال سختی بپرسید ، حتی اگر به دوردست ها هم خیره شود اتفاق عجیبی نیفتاده است. اما زمانیکه از فردی سوال ساده ای بپرسید و او نگاهش را از نگاه شما بدزدد ، حق دارید که درباره دروغگویی اش مشکوک شوید. به همین سادگی.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه جامعه ما دچار فقر اخلاقی است و یکی از این بداخلاقی­ها، دروغگویی است که حتی بسیاری از افراد از دروغگویی حمایت و راستگویی و صداقت را نکوهش می ­کنند! در حدی که گاهی می­ فرمایند: مگر در جامعه ما می­ شود راست گفت؟!

با کمال تاسف در جامعه ما دروغ و دروغگویی همه‌گیر و همگانی شده است! مثل اینکه یک ویروس به جان و روح افراد جامعه رخنه کرده است و روح و روان آنها را آلوده نموده است
Iran, Islamic Republic of
چرا دروغ می­گوییم؟
دروغ می‌گوییم تا خودمان را خوب جلوه دهیم.
تقریبا همه انسان‌ها دوست دارند «خوب» به نظر برسند. در واقع انسان‌ها ذاتاً دوست دارند مقبول همه باشند، برای همین است که در بسیاری از مواقع به جای راست گفتن، دروغ‌های مهربانانه‌ای به دیگران می‌گوییم تا آنها حس خوبی داشته باشند یا حداقل دچار حس بدی نشوند.
Iran, Islamic Republic of
عزت نفس­مان پایین است (شخصیت منفعل و سلطه ­پذیری داریم!)
خیلی از ما می‌ترسیم که افکار و عقاید واقعی‌مان را بیان کنیم، چرا؟ به این دلیل ساده که از واکنش‌‌ها و برخوردهای دیگران می‌ترسیم. برای مثال خواستگار شما، شما را به شام دعوت می‌کند، همراه او به یک رستوران چینی می‌روید که انتخاب اوست، اما مسئله این است که شما اصلا غذاهای چینی دوست ندارید ولی از او پنهان می‌کنید و تظاهر می‌کنید که همه چیز خوب است. مشکل اینجاست که اگر رابطه‌تان با او پیشرفت کند و حتی اگر با او ازدواج کنید هم دیگر بسیاری از چیزهایی را که دوست ندارید را می‌پذیرید و در مقابل آنها واکنش نشان نمی‌دهید فقط به این دلیل ساده که از این می‌ترسید که او از شما ناراحت شود. اگر از همان اول به او بگویید که غذاهای چینی دوست ندارید یک رابطه مناسب را با او شروع کرده‌اید که در آن نیازی به دروغ گفتن و نقش بازی کردن نیست.
Iran, Islamic Republic of
با خودمان صادق نیستیم!
در واقع این دروغ‌ها قرار است مانع از گیر افتادن ما در یک وضعیت سخت یا ایجاد یک مشکل باشد. معمولاً این نوع دروغ‌ها اینگونه شروع می‌شود «معذرت می‌خوام»... و سپس چیزی گفته می‌شود که معمولاً یک بهانه یا یک عذر است. معمولاً برخی از آدمها در این نوع دروغ گفتن تبحر دارند، برای مثال وقتی برای یک قرار کاری دیر می‌رسند می‌گویند: ببخشید که من دیر رسیدم، ترافیک وحشتناک و تمام خیابان‌ها پر از اتومبیل بود یا اینکه مثلاً می‌گویند: ببخشید که دیر آمدم، فرزندم مریض بود و من کسی را پیدا نکردم که مواظب او باشد. اما دلیل واقعی تاخیر در رسیدن به جلسه‌ها چیست؟ دیر بیدار شدن یا دیر راه افتادن و عدم برنامه‌ریزی.
Iran, Islamic Republic of
اقاي ريس جمهور جان هركي دوست داري شش سال گذشت دو سال ديگه مارو وصل نكن به اين عهدنامهاي تركمن چاي همون برجام براي هفتادپشتومون بسه اميدي بخير نيست شر مرسان
Iran, Islamic Republic of
از حرص و طمع و هوای نفس­مان پیروی می­ کنیم!
خیلی از انسان‌ها در مقطعی از زندگی خود دروغ‌های بزرگی گفته‌اند که به «راز» آنها بدل شده است و اینگونه رازها آرام‌آرام آنها را از درون می‌خورد، اما خب همیشه از فاش کردن این رازها و گفتن حقیقت می‌ترسند. این افراد با دروغ‌شان زندگی می‌کنند و سعی می‌کنند خودشان را متقاعد کنند که این دروغ‌ها مسئله مهمی نیستند و باید آنها را فراموش کنند.

فرض کنید شما با یکی از دوستان‌ خودتان شریک هستید، در یک معامله شما سود بیشتری برای خودتان برمی‌دارید و واقعیت را به دوست‌تان نمی‌گویید، سعی می‌کنید همه چیز مثل قبل باشد اما آیا این امکان‌پذیر است؟
Iran, Islamic Republic of
به خودمان دروغ می­ گوییم!
تقریباً همه ما در طول زندگی‌مان تئوری‌های منفی می‌سازیم که در واقع بر اثر یک دروغ، یا یک ایده نادرست یا بر اساس یک پنهانکاری شکل گرفته‌اند اما آرام‌آرام این تئوری‌های منفی و نادرست را به عنوان واقعیت و حقیقت معتبر باور می‌کنیم. برای مثال هر بار که رژیم غذایی می‌گیریم پس از مدتی احساس می‌کنیم که مشکل داریم و نمی‌توانیم رژیم غذایی را ادامه دهیم، آرام‌آرام به خودمان می‌گوییم که نمی‌توانیم رژیم بگیریم، آرام‌آرام هم این باور را قبول می‌کنیم و حتی به این یقین می‌رسیم که پزشکان رژیم غذایی را برای ما ممنوع کرده‌اند یا اینکه در درس ریاضی موفق نیستیم و در نهایت به این باور می‌رسیم که ضعف ما ریشه ژنتیک دارد و باور می‌کنیم که تقصیری در این مورد نداریم اما این واقعیت نیست. اینها تنها بهانه‌هایی است که ضعف‌های خود را بپوشانیم و تنها دروغ‌هایی است که در مورد خودمان به خودمان می‌گوییم. این دروغ‌ها ما را ضعیف، پنهانکار، محافظه‌کار و ترسو می‌کند و مانع از تغییر و تحول و رشد و پیشرفت در زندگی ما می‌شود
Iran, Islamic Republic of
پژوهش‌های منسجم روان‌شناسی اجتماعی تاکید دارند که افراد غالب اوقات دروغ می‌گویند. یک مطالعه برجسته مشخص کرده که افراد هر روز به طور متوسط یک یا دو دروغ می‌گویند. مذاکره‌کنندگان هم از این قاعده مستثنی نیستند. بر اساس مطالعاتی که در سال‌های 1999 و 2005 میلادی انجام شد، تقریبا نیمی از افرادی که در حال معامله‌اند اگر انگیزه یا فرصت برای دروغ‌گویی و مبالغه داشته باشند این کار را می‌کنند. این افراد این کار را راهی برای داشتن دست بالا و دستیابی به منفعت بیشتر می‌بینند (در حالی‌که ممکن است این کار به پس‌زنی و جلوگیری از حل خلاقانه مشکلات منجر شود). فریب و اغفال هم از جمله مواردی هستند که مذاکره‌کنندگان باید آماده برخورد با آن‌ها و انجام کارهایی جهت جلوگیری از فریب خوردن باشند
Iran, Islamic Republic of
بسیاری از افراد فکر می‌کنند که راه‌حل این است که بهتر و موثرتر فریب و اغفال را تشخیص دهند (متوجه شوند). برخی معتقدند نکته‌های بسیاری وجود دارد که با استفاده از آن‌ها و با توجه به نشانه‌های رفتاری ظریف می‌توان به طرز قابل اعتمادی به دروغ‌گویی افراد پی برد. اما شواهد این باور را تایید نمی‌کنند. یک بررسی و پژوهش بسیار عمیق و گسترده مشخص کرد که افراد تنها در 54 % اوقات می‌توانند به دروغ‌گویی یک فرد پی ببرند که تقریبا شانسی برابر حدس شیر یا خط بودن هنگام پرتاب سکه است. حتی یک دستگاه دروغ‌سنجی که با تکنولوژی و روش‌های مهندسی طراحی شده هم در مواقعی با مشکلات و نشانه‌های متضادی برخورد کرده و دچار خطا می‌شود و در یک سوم اوقات اشتباه می‌کند. انسان‌ها در درک دروغ‌هایی که در قالب چاپلوسی گفته می‌شوند ناتوان هستند که می‌توان این مثال‌ها را عنوان کرد : قول رییس برای ترفیع شما در رزوهای آینده، تضمین یک تامین‌کننده اجناس که سفارش شما بیشترین اولویت را برای او دارد. ما انسان‌ها اطلاعاتی را که با فرضیات پیشین و امیدهایمان تطبیق دارد به راحتی می‌پذیریم.
Iran, Islamic Republic of
آیا راه‌حلی هست که شما مطمئن شوید در یک مذاکره فریب نخورید؟ بله، اگر به جای آشکارسازی دنبال جلوگیری باشید. استراتژی‌های متفاوتی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا از گفت‌و‌گوها حراست کنید به نحوی که برای همتای شما دروغ گفتن سخت باشد. البته این روش‌ها 100 % تضمینی نیستند اما در معامله شما را در موقعیت‌های بهتری قرار می‌دهند و کمکتان می‌کنند تا ماکزیمم ارزش ممکنه را خلق کنید.
Iran, Islamic Republic of
از پافشاری بر روی اینکه اطلاعات محرمانه می‌مانند خودداری کنید

محققین دریافته‌اند هنگامی که ما در تلاش برای اطمینان دادن به سایر افراد در مورد حفظ حریم خصوصی و محرمانه ماندن اطلاعات هستیم عموما باعث افزایش سوء‌ظن و سخت شدن آن‌ها و ارایه اطلاعات کمتر از سوی آن‌ها می‌شویم. در اوایل دهه 70 قرن بیستم، شورای پژوهش‌های ملی به مستندسازی این پارادوکس پرداخت: هر چه قول‌های بیشتری درباره حفاظت داده‌ها (اطلاعات) می‌شد افراد کمتری حاضر به همکاری می‌شدند. این رابطه حتی طی یک آزمایش هم اتفاق افتاد. در مطالعاتی که توسط الینر سینگر، هانس جورگن هیپر و نوبرت شوارز انجام شد برای مثال کمتر از نیمی از مردمی که تضمین محکم محرمانه ماندن اطلاعات را دریافت کرده بودند حاضر به تکمیل کردن یک نظرسنجی شدند در حالیکه 75 % افرادی که این قول به آن‌ها داده نشده بود در نظرسنجی شرکت کردند.
Iran, Islamic Republic of
رفتار و کردار آقای روحانی دقیقا مثل گذشتگان در زمان قاجار است. یاد آقا خان نوری و دیگران
Iran, Islamic Republic of
اگر حرفهای اقای روحانی نادرست بود دفتر رهبری سریعا آن را تکذیب می کرد.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
...
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
وقتی کم می آورند و نقشه هایشان برای تقدیم موقعیت های ایران به نظام سلطه پیش نمی رود از رهبر انقلاب خرج می کنند.مقام رهبری نظرات خود را در سخنرانی های عمومی اعلام کرده اند.لوایح استعماری مورد تایید هیچ فرد انقلابی نیست و برای مشکل مراودات مالی ایران و جهان هم رهگشا نخواهد بود.